Geluidssensor, actie als geluid > x decibel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:19
Hoi allemaal,

Ik heb het alarmsysteem, dat door de vorige bewoners van mijn woning is opgehangen, eindelijk weer aan de praat gekregen. Werkt fijn, vooral als ik door de achterdeur binnenloop en vergeet het alarm uit te schakelen.

Om de feestvreugde bij alarm te verhogen, wil ik eigenlijk dat, wanneer dat alarm afgaat, mijn (slimme) lampen irritant gaan doen (vol aan gaan, knipperen, zoiets..). Helaas is het alarmsysteem niet (makkelijk) koppelbaar aan een domotica oplossing.
Om dit te omzeilen, had ik net de volgende ingeving. Als ik een sensor zou hebben die reageert als het geluidsniveau hoger dan X decibel is, plak ik deze naast de sirene en klaar.

Weet iemand of zo'n sensor bestaat? (vast wel). En weet iemand dan ook deze sensor dan toevallig ook compatibel is met (liefst) Google Home of Domoticz (via Zigbee)?

Alvast bedankt voor je antwoord!

Beste antwoord (via bernard038 op 26-08-2024 08:52)

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-06 14:44

V-8

Ik heb het Alphavision ML systeem even gegoogled, het lijkt erop dat er inderdaad uitgangscontacten aanwezig zijn! Zie foto. Rechtsbovenin 2 contacten 'AL' (= Alarm?) met een C (Common).

Ik vermoed dat dit contact gesloten wordt als het alarm afgaat, of als het alarm er juist opgezet wordt. Dit zou je kunnen testen door het contact door te meten met een multimeter zodra het alarm ingeschakeld wordt of als het alarm afgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9uZfKthWN4d_BVQ-S_zD6n0t1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL56qJSe3Rl07S336biochuT.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla MY 2025 (Verwacht Mei '25) | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomind
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 22:00
Ik heb een Netatmo healthy home coach meter die ik in HA heb geïntegreerd.
Deze meet ook geluid. Wellicht kan je er iets mee i.c.m. Domoticz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:13

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@bernard038 wellicht een andere oplossing. Kan je het signaal wat de zoemer van je alarm aanstuurt niet op een manier bridgen met bijvoorbeeld een Shelly?

De shelly vangt het signaal af op zijn inputs, kan een notificatie richting Domoticz sturen, en gebruikt zijn output voor het aansturen van je zoemer.

En je geeft aan iets met Zigbee te doen, wat gebruik je als controller?

En mocht zoiets niet werken, wellicht kan je wel een trillingssensor op je zoemer zetten, wellicht is het geluid al voldoende om te triggeren.

[ Voor 33% gewijzigd door rens-br op 23-08-2024 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V-8

V-8

Geeft je alarmcentrale geen contact af zodra er alarm is?
Veel centrales sluiten een relaiscontact als het alarm af gaat, juist voor dit soort toepassingen.

Welk alarmsysteem is het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bernard038
Hoi!

@Nomind Dankjewel! Geen slecht idee!

@rens-br ik heb een Conbee II - stick liggen, werkt prima met Domoticz (en dat kan ik altijd wel op een RPI zetten).

@V-8 het systeem is een Aphavision ML, let wel, ik ben een beetje voorzichtig met iets aansluiten op het moederbord van het systeem, ik ben nl. best wel goed in dingen, ongewild, slopen....

En alledrie, dank voor het meedenken!

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• V-8

V-8

Ik heb het Alphavision ML systeem even gegoogled, het lijkt erop dat er inderdaad uitgangscontacten aanwezig zijn! Zie foto. Rechtsbovenin 2 contacten 'AL' (= Alarm?) met een C (Common).

Ik vermoed dat dit contact gesloten wordt als het alarm afgaat, of als het alarm er juist opgezet wordt. Dit zou je kunnen testen door het contact door te meten met een multimeter zodra het alarm ingeschakeld wordt of als het alarm afgaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9uZfKthWN4d_BVQ-S_zD6n0t1g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AL56qJSe3Rl07S336biochuT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bernard038
@V-8 Dankjewel! Ik ga er eens naar kijken (samen met een voorzichtige vriend die een multimeter heeft....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker_Ruwy
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 06-06 22:14
Om eens een alternatief balletje op te gooien:

Als je buiten beveiligingscamera's hebt hangen met microfoon voor 1- of 2-way audio kan je deze middels Frigate NVR en Home assistant voorzien van een audio detector. Naast het feit dat hij dan een enitity voor het geluidsniveau aanmaakt kan je ook specificeren dat hij naar bepaalde geluiden moet luisteren.
Wel rekening houden met het feit dat dit geluidsniveau niet gekalibreerd is oid.

Nu weet ik niet of dit ook mogelijk is via andere home automation systemen, maar wellicht het onderzoeken waard. Ik geloof dat alles wat MQTT ondersteunt dit ook zou moeten kunnen aangezien Frigate NVR daar zijn data over verzend.

https://docs.frigate.video/configuration/audio_detectors

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KdAVb9esmKUjmvZ9JCBCFKjLPQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O0BI692a4hu5YVeO0dsmuhIU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ATrDkOWIA0kZfZ8dN_iw90pXctk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CHNaLIfZmeqd72zvLwCQHN2N.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jSQ7FMYaxBF4-1RaanE_lxeayI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ETdkCyT7jrRT4oq3wnIrJx0j.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Opifex
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 05-06 01:51
Is het niet véél makkelijker om de spanning te meten over de sirene?
Pagina: 1