Te weinig ruimte voor een zinnige titel, sorry
.
TLDR: mag een reparatiebedrijf een factuur sturen zonder dat er een overeenkomst is met dit bedrijf?
Situatie:
Is het reparatiebedrijf gerechtigd transport- en diagnosekosten aan mij in rekening te brengen, terwijl de televisie voor een door Philips goedgekeurde garantieafhandeling opgestuurd is, en de garantie door een van buitenaf zichtbare schade wordt afgewezen?
Belangrijk: ik ben op geen enkele manier expliciet akkoord gegaan met enige voorwaarde van dit reparatiebedrijf. Het (UPS) verzendlabel is per e-mail door dit reparatiebedrijf gestuurd en heeft als adressering dit reparatiebedrijf. Dit is het allereerste "contact" met ze geweest. In deze e-mail of het label wordt alleen naar voorwaarden van UPS gewezen. Al vanaf de eerste e-mail terug (die de transportschade meldde) heb ik de in rekening gebrachte kosten betwist.
Ik twijfel nog over het inschakelen van onze rechtsbijstandsverzekering omdat het een relatief laag bedrag gaat (zo'n €40 diagnose en €26 transportkosten), maar ik voel me hier ontzettend genaaid en heb dit tot principekwestie gemaakt. Daarom dit topic voor de stem van het volk
.
TLDR: mag een reparatiebedrijf een factuur sturen zonder dat er een overeenkomst is met dit bedrijf?
Situatie:
- Augustus 2023: Philips TV gekocht bij *knip* Failliete winkel; Winkel is kort daarna failliet gegaan
- April 2024: TV begeeft het, op geen enkele manier meer aan te krijgen. Omdat Winkel er niet meer is, hebben we direct contact met Philips opgenomen. Prettig contact, verschillende 'DIY'-oplossingen, uiteindelijk toch het verzoek de TV op te sturen. Wij ontvangen een UPS-verzendlabel. Vreemd genoeg niet van Philips zelf, maar van een reparatiebedrijf in België. Navraag bij Philips leert dat dit valide is.
- Bij gebrek aan de originele doos, hebben we de TV zo goed als mogelijk zelf ingepakt. Helaas meldt het reparatiebedrijf dat het toch is misgegaan: barst in het scherm, fotobewijs is meegestuurd. Soit, risico van het versturen (zelf wegbrengen was met 400km geen reële optie)
- Bijgesloten een factuur van anderhalf keer de nieuwprijs van de TV, of we daar maar even akkoord mee willen gaan, want door de barst geldt de garantie niet meer... Wij besluiten de TV als verloren te beschouwen en melden dat aan het reparatiebedrijf.
- Vanaf hier wordt het vervelend: het reparatiebedrijf brengt allerlei kosten in rekening (transport, diagnose, arbeid, en de illustere post "ander bedrag"). Na een hoop mailwisseling blijft het reparatiebedrijf hangen op een factuur voor verzending + diagnose. Eerder hadden wij al aangeboden de transportkosten dan maar voor lief te nemen, ook al is die discutabel (want onder de garantie zou er sowieso transport zijn geweest). De diagnosekosten weiger ik uit principiële overwegingen: die is o.i. niet van toepassing omdat je de barst zonder diagnosetijd kan zien.
- Door de steeds vervelender wordende mailwisseling besluit ik ons aanbod om de transportkosten te betalen ook in te trekken en eis ik creditering van de volledige factuur.
- Het antwoord dat nu steeds terugkomt is: je bent een overeenkomst met ons aangegaan door het versturen, daarom is de factuur terecht en zetten we hem bij niet-betaling door naar een incassobureau.
Is het reparatiebedrijf gerechtigd transport- en diagnosekosten aan mij in rekening te brengen, terwijl de televisie voor een door Philips goedgekeurde garantieafhandeling opgestuurd is, en de garantie door een van buitenaf zichtbare schade wordt afgewezen?
Belangrijk: ik ben op geen enkele manier expliciet akkoord gegaan met enige voorwaarde van dit reparatiebedrijf. Het (UPS) verzendlabel is per e-mail door dit reparatiebedrijf gestuurd en heeft als adressering dit reparatiebedrijf. Dit is het allereerste "contact" met ze geweest. In deze e-mail of het label wordt alleen naar voorwaarden van UPS gewezen. Al vanaf de eerste e-mail terug (die de transportschade meldde) heb ik de in rekening gebrachte kosten betwist.
Ik twijfel nog over het inschakelen van onze rechtsbijstandsverzekering omdat het een relatief laag bedrag gaat (zo'n €40 diagnose en €26 transportkosten), maar ik voel me hier ontzettend genaaid en heb dit tot principekwestie gemaakt. Daarom dit topic voor de stem van het volk
offtopic:
Philips geeft aan niet te kunnen bemiddelen, en wij hebben al in juni besloten de TV als afgeschreven te beschouwen en er is een nieuwe aangeschaft. Wellicht complicerende factor: het is de TV van mijn schoonmoeder die wij voor haar hebben verstuurd.
Het is extra cru dat het reparatiebedrijf blijkbaar al had uitgezocht dat het scherm sowieso vervangen had moeten worden om het initiële probleem op te lossen. Dus die barst was technisch gezien het probleem niet eens meer
.
Mijn doel is overigens niet om te beoordelen of de TV nog onder garantie gerepareerd had moeten/kunnen worden. Dat station is gepasseerd, we hebben hem voor onszelf afgeschreven en ook aan het reparatiebedrijf laten weten dat ze hem kunnen vernietigen/recyclen.
Philips geeft aan niet te kunnen bemiddelen, en wij hebben al in juni besloten de TV als afgeschreven te beschouwen en er is een nieuwe aangeschaft. Wellicht complicerende factor: het is de TV van mijn schoonmoeder die wij voor haar hebben verstuurd.
Het is extra cru dat het reparatiebedrijf blijkbaar al had uitgezocht dat het scherm sowieso vervangen had moeten worden om het initiële probleem op te lossen. Dus die barst was technisch gezien het probleem niet eens meer
Mijn doel is overigens niet om te beoordelen of de TV nog onder garantie gerepareerd had moeten/kunnen worden. Dat station is gepasseerd, we hebben hem voor onszelf afgeschreven en ook aan het reparatiebedrijf laten weten dat ze hem kunnen vernietigen/recyclen.
[ Voor 0% gewijzigd door Yorinn op 23-08-2024 14:36 . Reden: Naam winkel weggehaald conform beleid ]