iMac 2013 ineens ontzettend traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esbecune
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-09-2024
ik kom dit topic tegen;
onlangs is mijn Imac Late 2013 ontzettend traag in alles... dus momenteel cleanup gedaan maar opstarten en werken blijft traag.

ik heb geen echt idee of het hardwarematig is en dan wss de hd , er zit nog steeds de std disk in 3TB fusion dacht ik.

zijn er apps of dergelijke om te laten zien of t de disk is? 3rd party applicaties?

de Imac doet geen zware taken via mij :) enkel administratief dus ik zou er graag nog verder mee willen werken.

alvast dank voor 't advies.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:39
Je kaapt een drie jaar oud topic... is dat handig? Heb je zelf al eens een externe SSD aan je Mac gehangen en daar MacOS op geïnstalleerd? Als dat sneller draait dan van je interne schijf heb je je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esbecune
kapen is dat erg? aangezien om tzelfde issue gaat ....
externe SSD neen niet geprobeerd.
is er eventuele sw aan te raden waardoor er bevestigd wordt dat de Fusion drive kapot is of dergelijke?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bovenstaande reacties zijn afgesplitst van Upgrade SSD in Mac (late 2013) wordt afgeraden door bedrijf.. @Esbecune andermans topic kapen is niet gewenst, zeker niet als je een ander probleem hebt (trage iMac vs SSD upgrade). Best mogelijk dat de oorzaak ergens anders ligt.

Wat zijn de verdere specificaties van de iMac (CPU, geheugen)? Welke versie van macOS en welke apps gebruik je? Wat is traag? Als je Activity Monitor start, is de CPU load hoog, of het swap gebruik?

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Esbecune
mijn excuses ivm kapen ...
Imac late 2013 I7 1Tb fusion 32ram DDR 3
GTX 840 4gram (uit t hoofd)

Os Catalina
apps is safari / outlook en MS pakket/ adobe writer /
verder niet veel speciaals : spotify , remarkable app ivm reader

vooral administratief
maar opstarten is traag duurt lang voor ik pw kan ingeven.
en bij elke handeling is t een pak trager dan ik gewend was op deze pc
ik heb al een cleanup gedraaid met Cleanmymac

verder was er vroeger een app (evt enkel windows) die je kon runnen en dan de dumpfile posten zodat er kon achterhaald worden aan wat t lag...
ik ben de naam kwijt!
laatste tijd niet erg actief met zulke zaken ...

kan het zijn dat er bij de HD een verkeerde actie is gebeurd of al dan niet t begeven van de hardware HD dus?
welke applicatie kan hierbij helpen zodat ik dit kan onderzoeken en delen aub?

nogmaals dank voor jullie hulp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:42

nelizmastr

Goed wies kapot

MacOS Catalina is niet meer veilig om te gebruiken, want er worden al even geen beveiligingsupdates meer voor uitgebracht. Helaas kun je zonder dingen als OCLP geen nieuwere versie meer installeren, dus dan zou je de Mac moeten vervangen.

Maar inhoudelijk ingaand op je vraag, de gezondheid van je schijf kun je via terminal opvragen of disk utility maar die geven niet alle attributen, daarvoor kun je (een probeerversie) bijv. Disk Drill of DriveDX gebruiken. Je moet dan zoeken naar iets als SMART of drive health etc.

I reject your reality and substitute my own

Pagina: 1