Kan zonnepaneel direct op infraroodkachel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb behoefte aan een bijverwarming en zou graag zonne-energie daarvoor gebruiken maar niet via een teruglever-oplossing maar direct verbinden met de elektrische kachel.

nu zijn er bij de bouwmarkt zonnepanelen met een stekker. stel je hebt er 2 in serie en dat levert 500W piekvermogen bij mooi weer.

mijn idee: de stekker gaat in een stekkerdoos (verlengsnoer zonder te verbinden met de muur/het gewone net) en dan een infrarood kachel van 1000W op dezelfde stekkerdoos.

de stroom zal fluctueren maar nooit boven de maximale belasting van 1000 uitkomen van de kachel.

mijn vraag: wordt de kachel wel warm als het niet op de muur (220 wisselstroom) is aangesloten? of levert zo'n paneel geen wisselstroom en gaat het sowieso niet werken?

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58
Volgens mij gaat dit niet werken. Zo'n paneel met stekker zal toch wel afhankelijk zijn van "info" vanaf het net voor hij zal gaan leveren. Je zult je stekkerdoos sowieso in de muur moeten pluggen dus.

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Maar als het zo'n analoog geval is (aan, uit, 2 standen: halve kracht, volle kracht), werkt het dan niet net als met een analoge ventilator: krijgt 'ie minder stroom dan draait ie minder hard.

't is maar een bijverwarming. als het soms wat meer is en soms niks is prima.
's nachts verwarmen is ook niet nodig.

[ Voor 23% gewijzigd door JJ Le Funk op 23-08-2024 13:00 ]

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
Of de kachel kan werken weet ik niet, maar als je zonnepaneel geen stroom levert dan werkt er niets natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Dus, eigenlijk breng je zonlicht van buiten naar binnen, alleen op de momenten dat de zonnepanelen ook daadwerkelijk kunnen pieken?
Zodra de hoek niet meer optimaal is of de opbrengst niet voldoende, dan werkt het sowieso niet?

Waarom zet je er dan niet gewoon een slimme stekker tussen? Als zon dan stekker aan.
(Behalve dat het hele grapje je al iets van 700 euro kost)

[ Voor 8% gewijzigd door paQ op 23-08-2024 13:03 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
paQ schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:01:
Dus, eigenlijk breng je zonlicht van buiten naar binnen, alleen op de momenten dat de zonnepanelen ook daadwerkelijk kunnen pieken?
Zodra de hoek niet meer optimaal is of de opbrengst niet voldoende, dan werkt het sowieso niet?

Waarom zet je er dan niet gewoon een slimme stekker tussen? Als zon dan stekker aan.
stel panelen leveren 200W.
draait de kachel dan op 1/8e qua warmte afgifte, of doet het niks omdat paneel DC afgeeft en kachel AC verwacht.
als het verwarmingselement warmte afgeeft naarmate de hoeveelheid stroom, dan heb je geen slimme meter nodig.

~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 14:21
Nee dat werkt niet.

Zonnepanelen zijn altijd met een omvormer gekoppeld aan het stroomnet. die omvormer ziet dat er 230V is en gaat dan stroom van de zonnepanelen het net insturen.
Als die omvormer geen 230V ziet gebeurt er niets.

Een zonnepaneel zelf levert gelijkspanning en die kachel werkt niet op gelijkspanning. als die kachel dat wel zou doen dan nog zou het niet werken omdat de hoeveelheid stroom die een paneel opwekt continue verschilt omdat zoninstraling continue veranderd, temperatuur constant anders is, etc.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
de kachel doet niets omdat dit type zonnepanelen (of eigenlijk omvormers) stopt met leveren als ze geen netstroom "proeven" dat is namelijk verplicht als je ze op het net aan kan sluiten.

wat je zoekt is een eilandsysteem dat wordt in nederland nog weinig gebruikt buiten campeer oplossingen, maar het bestaat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 23-08-2024 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maverick
No Hands schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:06:
Nee dat werkt niet.

Zonnepanelen zijn altijd met een omvormer gekoppeld aan het stroomnet. die omvormer ziet dat er 230V is en gaat dan stroom van de zonnepanelen het net insturen.
Als die omvormer geen 230V ziet gebeurt er niets.

Een zonnepaneel zelf levert gelijkspanning en die kachel werkt niet op gelijkspanning. als die kachel dat wel zou doen dan nog zou het niet werken omdat de hoeveelheid stroom die een paneel opwekt continue verschilt omdat zoninstraling continue veranderd, temperatuur constant anders is, etc.
Ik neem aan dat die panelen met een stekker een ingbouwde omvormer hebben, dus die heb je niet nodig. maar ook die ingebouwde omvormer moet aan het net gekoppeld worden om te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nimmer99
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-04 21:54
JJ Le Funk schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:50:
...
nu zijn er bij de bouwmarkt zonnepanelen met een stekker. stel je hebt er 2 in serie en dat levert 500W piekvermogen bij mooi weer.

mijn idee: de stekker gaat in een stekkerdoos (verlengsnoer zonder te verbinden met de muur/het gewone net) en dan een infrarood kachel van 1000W op dezelfde stekkerdoos.
...
mijn vraag: wordt de kachel wel warm als het niet op de muur (220 wisselstroom) is aangesloten? of levert zo'n paneel geen wisselstroom en gaat het sowieso niet werken?
Zonnepanelen met stekker horen af te schakelen als er geen spanning wordt gedetecteerd (omdat de stekker niet in het stopcontact zit, of omdat de stroom is uitgevallen). Dat is voor de veiligheid.

Als je 'off grid' je verwarming wilt/moet gebruiken (of in mijn geval een maairobot) kan je een normaal zonnepaneel nemen, die koppelen via een MPPT naar een 12V accu'tje, en daar dan een 12V naar 230V omvormer aan hangen. Die omvormer heeft dan een stopcontact waar je je verwarming (of maairobot) in plugt.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:31
Los van alle techniek: heb je die bij-verwarming niet het meest nodig als de zon het minst schijnt? Of mis ik hier wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Sebas1979 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:22:
Los van alle techniek: heb je die bij-verwarming niet het meest nodig als de zon het minst schijnt? Of mis ik hier wat?
idee is om de bijverwarming in de woonkamer vanaf de herfst t/m maart continu aan te laten staan. zodat de radiator niet tot nauwelijks aan hoeft. dat dat 's avonds en 's nachts niks meer doet geeft niet.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Lijkt me sowieso een beetje een bezopen oplossing. Maar doe die zonnepanelen gewoon in een stopcontact met een tussenstekker en zet bij je kachel ook een tussenstekker. Daar kan je dan in de app een regel maken dat de kachel enkel stroom krijgt al de zonnepanelen meer dan x Watt leveren. Of dat de kachel uit gaat als hij meer stroom verbruikt heeft dan wat er opgewekt is.

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/

[ Voor 11% gewijzigd door fsfikke op 23-08-2024 13:48 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:57

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
JJ Le Funk schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:37:
[...]

idee is om de bijverwarming in de woonkamer vanaf de herfst t/m maart continu aan te laten staan. zodat de radiator niet tot nauwelijks aan hoeft. dat dat 's avonds en 's nachts niks meer doet geeft niet.
het vermogen wat je verliest door warmteverlies (de warmte stroom van binnen naar buiten) is veel groter dan wat een paar paneeltjes kunnen opwekken.. het is een beetje als je huis proberen op te warmen met een bloempot en een theelichtje. ik heb zelf 15000wp op het dak liggen en het is verre van genoeg om tussen herfst en maart het huis te verwarmen.

als je je gasverbuik neemt en daar 250 m3 afhaalt voor warm water en koken hou je over wat je in die maanden verstookt voor verwarming. doe dit maal 8 en je weet hoeveel kw je moet opwekken om dit met cop1 te verwarmen (want dat is dit) zonder comfort verlies. margoed omdat het infrarood is en dat behagelijk aanvoeld en je kan schakelen per kamer mag je er nog ~30% vanaf trekken.

dus even een voorbeeld

je hebt een gebruik van 900m3

900 - 250 => 650 * 8 => 5200kwh * 70% = 3650 Kwh

grof weg zijn de maanden waar je het over hebt verantwoordelijk voor 25% van de opbrengst je moet dus denken aan een systeem van 15kWp en dan heb je nog niet opgelost dat je weken in maart en oktober hebt die vrij veel leveren en heel wat weken rond januari die nagenoeg niets opleveren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54
In principe zou het wel mogelijk moeten zijn om standaard zonnepanelen (zonder omvormer) direct DC te laten voeden op een weerstand.

Maar, dit heeft natuurlijk nogal wat risico's. Daarnaast blijft staan dat je veel beter af bent door die panelen gewoon aan het net te laten voeden en een zonneboiler hier veel beter voor geschikt is.

[ Voor 29% gewijzigd door assje op 23-08-2024 14:16 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Zou je dan niet beter een zonnecollector op je dak kunnen leggen en deze direct aan aan radiator koppelen?
Dus geen zonnepaneel maar eentje die normaal gesproken een zonneboiler verwarmd.
Punt blijft dan nog steeds dat je er in de winter weinig aan hebt (maar dat had je zelf ook al gerealiseerd).

Reactie van assje over het hoofd gezien.

[ Voor 7% gewijzigd door fenrir op 23-08-2024 15:25 ]

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Wat heeft het draaien van een infrarood paneel überhaupt voor een nut als je er niet achter zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13:54
President schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:41:
Wat heeft het draaien van een infrarood paneel überhaupt voor een nut als je er niet achter zit?
Dat hij de ruimte verwarmt. Maar inderdaad is er geen enkele logica om voor een infrarood paneel te gaan i.p.v. een resistief element.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:26
infrarood verwarmt volgens mij alleen objecten, dus de stoel en de kast die dichtbij het paneel staan zouden warm kunnen worden, maar de ruimte zelf wordt niet warm. Los van de technische onmogelijkheid is dit dus een idee dat gewoon op veel fronten niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 05-05 22:17
Ik zou minder bang zijn voor dat terugleveren. Dat is voordeliger dan stroom weggooien .
Als je gewoon een vaste PV installatie neemt dan wekt die elke dag stroom op en kun je je verwarming aanzetten wanneer je wil.
Wil je zeker niks terugleveren, dan zet je de PV panelen uit als je de kachel ook uitzet. Beide moeten wel gewoon aan het net gekoppeld zijn, anders werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
@JJ Le Funk
Wat wil je precies en waarom? Goedkoop je huis verwarmen? Leuk hobby projectje?

Voordeligste blijft gewoon om je hele dak vol te leggen met zonnepanelen en de opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
chrisborst schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:23:
@JJ Le Funk
Wat wil je precies en waarom? Goedkoop je huis verwarmen? Leuk hobby projectje?

Voordeligste blijft gewoon om je hele dak vol te leggen met zonnepanelen en de opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf gebruiken.
1. iets van een verwarming (mag ook zo'n ventilator met gloeidraad zijn) dat in afgifte meebeweegt op de geleverde stroom en met een stekker in een stekkerdoos past, zodat de stroom (kennelijk DC) van een paneel met stekker gebruikt kan worden (inpluggen op dezelfde stekkerdoos).
2. deze komt dan in de woonkamer met de verwachting dat de radiator niet meer aan hoeft, want de kamer wordt overdag extra opgewarmd en 's avonds blijft die warmte hangen vanwege goede isolatie.

maar ik begrijp uit reacties dat zo'n stekkerpaneel niets doet als 'ie geen 220 registreert.
en ik moet het denk ik in de hoek van de camper oplossingen zoeken, want ik wil geen gedoe met de energieleverancier.

[ Voor 6% gewijzigd door JJ Le Funk op 24-08-2024 14:33 ]

~

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
[b]JJ Le Funk schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:46:
en ik moet het denk ik in de hoek van de camper oplossingen zoeken, want ik wil geen gedoe met de energieleverancier.
Welk gedoe dan?

Makkelijkste oplossing, is het kopen van een mobiele accu:
https://www.ecoflow.nl/pr...elta-2-power-station.html

Enkel zonnepanelen op aansluiten en je kan aan de slag.
Alternatief is een losse accu + solarcharger (Victron)+ losse omvormer.

Maar al deze "oplossingen" kosten een hoop geld. Makkelijkste blijft gewoon het stroomnetwerk te gebruiken. Neem je een dynamisch contract kan je sturen wanneer je iets aanzet en zo goedkoop stroom gebruiken. Als je een electrische auto kan opladen heb je helemaal een goede setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Theo

moederbord

JJ Le Funk schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

1. iets van een verwarming (mag ook zo'n ventilator met gloeidraad zijn) dat in afgifte meebeweegt op de geleverde stroom en met een stekker in een stekkerdoos past, zodat de stroom (kennelijk DC) van een paneel met stekker gebruikt kan worden (inpluggen op dezelfde stekkerdoos).
2. deze komt dan in de woonkamer met de verwachting dat de radiator niet meer aan hoeft, want de kamer wordt overdag extra opgewarmd en 's avonds blijft die warmte hangen vanwege goede isolatie.
Dit is goed te maken in eigen beheer, maar is iets dat je niet kunt doen wanneer je met 230 volt gaat werken. zoals anderen ook al benoemde hebben omvormers een aangeleverde 230 volt nodig. Een omvormer kan enkel 'meedoen' met de netspanning, maar kan deze dus niet zelf maken.

Elke verwarming is een electrische weerstand met een redelijk continue waarde. Een 2300 watt verwarming gebruikt 230 volt en 10 ampère en heeft daarmee een vast electische weerstand van [230 volt / 10 ampere =] 23 Ohm. Sluit je op deze gloespiraal dan bijv 46 volt aan dan zal er een stroom lopen van [46 volt / 23 Ohm = ] 2 ampère.

Een zonnepaneel die wekt een variabel vermogen op met een redelijk gelijke spanning. Dit is dan bij 40-45 volt wat deze opwekt, met een stroom van 0 tot 8 ampère, afhankelijk van de hoeveelheid licht dat op het panneel valt. Wanneer dat panneel bij matig licht 40 watt levert dan is dit 40 volt en 1 ampère. Ofwel, je hebt dan een load nodig die een weerstand heeft van [40 volt / 1A = ] 40 Ohm. Bij mooi weer levert dat paneel 45 volt en 8 ampere (360 watt), en heeft het dus een weerstand nodig van [45V / 8A = ] 5.6 Ohm. Direct een verwarming aansluiten op een zonnepaneel gaat dus niet werken omdat de weerstand van je verwarming alles behalve stabiel moet zijn.

Stel je zet een kleine DC omvormer op je panneel dan maakt deze altijd netjes (bijv) 24 volt DC. Wat deze DC aan stroom kan leveren is echter enorm afhankelijk van hoe zonnig het is, dit kan 1A zijn wanneer het stevig bewolkt is, en zomaar 15A zijn met de zon op de panelen. Wil je dus een verwarming op dit paneel aansluiten dan moet deze weten hoeveel stroom er beschikbaar is en hoe hard deze mag werken. Dit is lastig te doen, zelfs voor iemand die 15+ jaren beroepsmatig electronica ontwikkelt :P

Beter is dan om hier een kleine accu tussen te zetten. Je omvormer maakt nog steeds 24 volt en laadt hier een accu mee op met de stroom die op dat moment beschikbaar is. Je verwarming gebruikt de stroom die deze nodig heeft. En doordat een verwarming een vaste weerstand heeft is deze stroomvraag dus ook vast. Door de accu kan de verwarming dan de vaste stroom gebruiken. Is de accu leeg (of bijna leeg) dan stopt de verwarming, en gaat deze weer aan wanneer er voldoende stroom in de accu zit.

Vergelijk het met water. Je hebt een wateraanvoer die tusen de 0.1 en 10 liter water per minuut kan leveren. Hoeveel er exact binnenkomt is onbekend, en het kan per minuut wisselen. Je hebt een fontein in de tuin die, om mooi te kunnen sproeien, exact 5 liter per minuut aan water nodig heeft. Sluit je die fontein direct aan op je waterleiding dan gaat het niet werken. Daarom heb je een klein buffervat van 50 liter die je laat vullen door je waterleiding. Je fontein gebruikt dan mooi strak z'n benodigde 5 lier water per minuut terwijl je waterleiding het vat vult. Is het vat leeg dan stopt de fontein totdat het vat weer vol is dat deze weer aan kan.

Wil je dus zonder tussenkomst van 230 volt je verwarming laten werken op je zonnepaneel dan heb je een kleine accu nodig. Dit hoeft echt maar een kleine accu te zijn. In dit voorbeeld van een 360 watt paneel met een 24 volt omvormer (en een 300 watt paneel) is een 24 volt 10 Ah accu al ruim voldoende omdat het enkel de grillige stroomopwek van je paneel moet gladstrijken, en je dus geen dag/nacht opslag wil doen. Zou je voor een accu gaan die je sterk mag ontladen dan zou een 24V 5Ah accu al voldoende kunnen zijn. Maar je komt niet onder die accu uit helaas wanneer je niet met 230 volt verbonden bent...

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
@Theo ik zie dat men in de camperwereld ook uitgaat van een accu en laadregelaar die de accu nodig heeft om met de juiste waardes gevoed te worden.
verwarming is het zwaardere verbruik (in een camper) en dan moet je uitgaan van 2750 Wh per dag.
dan weer een converter nodig om van de accu 220 te maken. en daarna een beetje geluk nodig om een kacheltje te vinden dat hierop gaat werken.

het is minder plug 'n play dan ik gehoopt had en klinkt steeds minder als een goed idee.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
JJ Le Funk schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:35:
het is minder plug 'n play dan ik gehoopt had en klinkt steeds minder als een goed idee.
230V AC is wisselspanning van 50Hz, wat in Jip en Janneke taal betekend dat 50x per seconde plus en min zich omwisselen. Al die omvormers van zonnepanelen zijn een hele slechte drummer en kunnen die 50x wisselen per seconde niet zelf vast houden, daarvoor synchroniseren ze aan een bestaande spanningsbron en doen dan vrolijk in de maat mee.

Voor hetgeen jij wilt heb je een PV omvormer nodig die wel zelfstandig de wisselspanning kan bedenken en daarnaast een flinke batterij om de momenten dat je niet voldoende zon hebt te overbruggen. Voordat je zoiets in elkaar geknutseld hebt ben je 2000.- verder en kan je 500W verstoken.

Je hebt een aantal all-in-one apparaten in het formaat van een grote koelbox die je thuis op kan laden aan 230V en dan op de camping weer kan ontladen. Sommige hebben ook de optie om een setje bijbehorende zonnepanelen er aan te knopen.

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
Top Portable Power Stations 2024 - (Ecoflow vs Jackery vs Anker vs Bluetti - Best Solar Generators)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
JJ Le Funk schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:35:
...het is minder plug 'n play dan ik gehoopt had en klinkt steeds minder als een goed idee.
Gewoon zonnepanelen gebruiken die terugleveren is het eenvoudigste. Gebruik dan een regelaar die gebruikt wordt om electrische boilers de teruglevering te doen opsouperen, hang daar een straalkacheltje aan vast (of een boiler die in je CV circuit zit).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

WCA

emielbf schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:36:
infrarood verwarmt volgens mij alleen objecten, dus de stoel en de kast die dichtbij het paneel staan zouden warm kunnen worden, maar de ruimte zelf wordt niet warm. Los van de technische onmogelijkheid is dit dus een idee dat gewoon op veel fronten niet werkt.
Het is 'gewoon' stralingswarmte. Als je daarmee een stoel verwarmt, gaat die stoel warmte afgeven aan de ruimte. Die wordt wel degelijk warm. De verdeling van waar en wanneer de warmte terecht komt is anders, maar uiteindelijk is het gewoon resistieve verwarming die precies 100% efficient is.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 06-05 18:50
Interessant topic, Is er iets op de markt die een stopcontact inschakelt bij x vermogen van pv set? Ik zit aan een 80l boiler te denken die overdag water opwarmt om toch zo min mogelijk gas te gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:42

WCA

flaskk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:15:
Interessant topic, Is er iets op de markt die een stopcontact inschakelt bij x vermogen van pv set? Ik zit aan een 80l boiler te denken die overdag water opwarmt om toch zo min mogelijk gas te gebruiken.
Ik moet meteen aan Home Assistant denken. Dat is wellicht wat overkill, maar wel het platform bij uitstek voor alle home automation die niet direct in een product gegoten zit

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:46
flaskk schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:15:
Als je nu een warmtepompboiler koopt heeft die vaak wel een (optie voor een) PV-ingang, een manier om de boiler geforceerd aan te laten gaan als je een overschot aan zonnestroom hebt. Het idee daarvan is precies wat jij benoemd: overtollige zonnestroom overdag gebruiken voor warm water voor de avond.
Pagina: 1