Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 22:16
Onlangs heb ik samen met de VvE het dak van mijn appartement bij vervanging goed laten isoleren en daarna er zonnepanelen op laten leggen.

Na deze twee verduurzamingsmaatregelen heb ik een energielabelexpert langs laten komen om het energielabel opnieuw te laten vaststellen, in de hoop dat ik op een hoger label uit zou komen.

Voordat de klus werd uitgevoerd had ik aan de expert gevraagd wat ik allemaal moest hebben voor het vaststellen van het nieuwe label. Hij gaf toen aan dat ik facturen nodig had, foto's van de werkzaamheden, en een foto van de dikte van de isolatie met een duimstok ernaast. Dat had ik dus allemaal geregeld. En ik had een type isolatie uitgekozen dat op de meldcodelijst stond van de overheid om subsidie te ontvangen (die ik ook toegewezen heb gekregen):

PIR Isolatie L Unilin Insulation Unitherm 140mm RC waarde 6,45 Roof L

Nadat de expert langs was geweest voor de evaluatie, kreeg ik tot mijn verbazing twee dingen te horen:

- Omdat er geen zogenaamde BCRG verklaring beschikbaar was voor de dakisolatie moest hij met een algemene PIR verklaring werken en werd de dakisolatie maar voor een RC waarde van 3,5 meegeteld in het energielabel, en niet de werkelijke 6,45. Dit ondanks dat ik dus alles had gedaan wat hij zei, en de dikte van de isolatie gewoon op meerdere manieren aan kan tonen.
- Voor de zonnepanelen gold hetzelfde, geen BRCG verklaring, dus die werden maar voor 60-70% van de capaciteit meegerekend.

Ik heb inmiddels de installateurs van de zonnepanelen zover dat ze voor de panelen de BCRG verklaring hebben aangevraagd, maar ik zou aan jullie graag advies willen vragen wat te doen met de dakisolatie. Ik heb geprobeerd contact op te nemen met de producent van dit type isolatie. Ik heb wel een ander kwaliteitsrapport gevonden een Kiwa KOMO kwaliteitscertificaat waar de thermische capaciteiten van specifiek mijn type dakisolatie worden bevestigd. Maar dus geen BCRG verklaring.

Ik kan het eerlijk gezegd moeilijk bevatten, ik kan zeer uitgebreid aantonen wat voor isolatie ik op mijn dak heb liggen en hoe dik het is, maar dan wordt het maar voor de helft meegeteld. Weten jullie of alle energielabelexperts moeten werken met zo'n BCRG verklaring? Wat zou jullie advies zijn?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:03
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:07:
ik kan zeer uitgebreid aantonen wat voor isolatie ik op mijn dak heb liggen en hoe dik het is, maar dan wordt het maar voor de helft meegeteld.
Volledige isolatie dikte (140mm) lijkt hier gewoon gebruikt te zijn.
Weten jullie of alle energielabelexperts moeten werken met zo'n BCRG verklaring?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Ja UTHERM- Roof L is hetzelfde product, ik had die verklaring ook gevonden, maar dat lijkt enkel een test te zijn waarbij aan de binnenzijde geïsoleerd is, niet aan de buitenzijde zoals bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
saveljos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Volledige isolatie dikte (140mm) lijkt hier gewoon gebruikt te zijn.

[...]

Ja
Nee, de volledige isolatiewaarde is niet meegeteld, quote van de energielabelexpert:

"De panelen worden ondergewaardeerd, omdat er nog geen kwaliteitsverklaring voor beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de toegepaste dak isolatie. Dat betekent dat ik nu gebruik maak van een algemene pir/pur verklaring van slechts 3.81 M2/Kw."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:25:
[...]

Nee, de volledige isolatiewaarde is niet meegeteld, quote van de energielabelexpert:

"De panelen worden ondergewaardeerd, omdat er nog geen kwaliteitsverklaring voor beschikbaar is. Hetzelfde geldt voor de toegepaste dak isolatie. Dat betekent dat ik nu gebruik maak van een algemene pir/pur verklaring van slechts 3.81 M2/Kw."
Isolatie dikte is wel volledig meegenomen, isolatiewaarde (misschien) niet volledig.

Dat is afhankelijk van hoe goed het product daadwerkelijk isoleert. Maar zonder kwaliteitsverklaring valt daar dus niets over te zeggen. Fabrikanten adverteren natuurlijk altijd met een zo hoog mogelijke RC waarde. Daar mag niet mee gerekend worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
saveljos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Isolatie dikte is wel volledig meegenomen, isolatiewaarde (misschien) niet volledig.

Dat is afhankelijk van hoe goed het product daadwerkelijk isoleert. Maar zonder kwaliteitsverklaring valt daar dus niets over te zeggen. Fabrikanten adverteren natuurlijk altijd met een zo hoog mogelijke RC waarde. Daar mag niet mee gerekend worden.
Hier is een kwaliteitsrapport waarin de isolatiewaarde van het product wordt bevestigd.

https://aem.mohawkind.com...20UNILIN%20BRL%201309.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Rixos op 23-08-2024 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:42:
[...]

Hier is een kwaliteitsrapport waarin de isolatiewaarde van het product wordt bevestigd.

https://aem.mohawkind.com...20UNILIN%20BRL%201309.pdf
Je zou de fabrikant kunnen mailen met de vraag of ze plannen hebben om een kwaliteitsverklaring te laten maken voor BCRG. Dan kan je in de toekomst makkelijk het label laten aanpassen.

Al is een aanwezige kwaliteitsverklaring geen garantie dat het ook toegepast mag worden. Vaak worden er aanvullende eisen gesteld. Zoals bewijsbaar op een bepaalde manier gemonteerd etc...

Is de uitkomst van het label nu niet zo goed als verwacht? Zit je dicht op een bepaalde grens?
Of vooral niet tevreden met de gebruikte methodiek?

Want een rc van 3,8 is gewoon dik in orde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
saveljos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

Je zou de fabrikant kunnen mailen met de vraag of ze plannen hebben om een kwaliteitsverklaring te laten maken voor BCRG. Dan kan je in de toekomst makkelijk het label laten aanpassen.

Al is een aanwezige kwaliteitsverklaring geen garantie dat het ook toegepast mag worden. Vaak worden er aanvullende eisen gesteld. Zoals bewijsbaar op een bepaalde manier gemonteerd etc...

Is de uitkomst van het label nu niet zo goed als verwacht? Zit je dicht op een bepaalde grens?
Of vooral niet tevreden met de gebruikte methodiek?

Want een rc van 3,8 is gewoon dik in orde.
Ja dat eerste heb ik gedaan, meerdere mails inmiddels al gestuurd.

En wat betreft je vraag: met de BCRG verklaring voor de zonnepanelen en een RC waarde van 6,45 voor de dakisolatie zoals geadverteerd en bevestigd in het KOMO certificaat zou ik van een C naar een B label kunnen. Dat zou letterlijk tienduizenden euro's kunnen schelen op de waarde van mijn woning. Dus nee ik ben niet tevreden met een RC waarde van 3,8.

Wat het allemaal extra zuur maakt is dat ik oorspronkelijk Recticel Eurothane Silver 140mm zou krijgen, waar wel een BCRG verklaring voor is met een RC waarde van 6,58: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20210107GK_QF0LJwZ.pdf

In de ochtend toen de dakdekkers kwamen zag ik dat ze Unilin platen hadden gekocht, ipv Recticel Eurothane zonder te overleggen. Ze verzekerden mij dat ze net zo goed waren. Maar toen wist ik nog niets af van het bestaan van een BCRG label.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Wat het allemaal extra zuur maakt is dat ik oorspronkelijk Recticel Eurothane Silver 140mm zou krijgen, waar wel een BCRG verklaring voor is met een RC waarde van 6,58: https://mijn.bcrg.nl/medi...GK/20210107GK_QF0LJwZ.pdf

In de ochtend toen de dakdekkers kwamen zag ik dat ze Unilin platen hadden gekocht, ipv Recticel Eurothane zonder te overleggen. Ze verzekerden mij dat ze net zo goed waren. Maar toen wist ik nog niets af van het bestaan van een BCRG label.
In dat geval hebben de dakdekkers hier toch schuld aan: ze hebben jou verzekerd dat het net zo goed is: als zij dat niet kunnen aantonen blijkbaar met een rechtsgeldig rapport mogen zij dat toch oplossen? Ik zou zeker dit bedrijf benaderen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:06:
[...]

Dat is inderdaad wel zuur. Staat niet toevallig op de factuur nog dat Eurothane Silver is toegepast (op de manier zoals kwaliteitsverklaring dat wilt). Een adviseur heeft namelijk niet meer nodig dan een factuur (die voldoet).

Tenzij de adviseur op locatie natuurlijk een ander product (kan) aantreffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Coolmint schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

In dat geval hebben de dakdekkers hier toch schuld aan: ze hebben jou verzekerd dat het net zo goed is: als zij dat niet kunnen aantonen blijkbaar met een rechtsgeldig rapport mogen zij dat toch oplossen? Ik zou zeker dit bedrijf benaderen in dat geval.
Ja dat ben ik met je eens, maar ik vraag me af wat voor zin het heeft in de praktijk om de dakdekkers hier op aan te spreken.

Die gaan echt niet weer het hele dak opentrekken, en alle isolatie vervangen.

Hoogstwaarschijnlijk zullen ze roepen dat niks afweten van BCRG labels en dat ik het zelf had moeten checken.

Dus hoewel ik het helemaal met je eens ben, denk ik dat hier weinig te halen valt. En het alleen een hoop ellende en stress gaat opleveren.

Ik denk dat ik de meeste kans heb om te proberen alsnog het label te krijgen via de fabrikant. Of een een energielabel adviseur te vinden die genoegen neemt met het KOMO certificaat, en het BCRG label dat enkel getest is bij aan de binnenkant isoleren, zoals hierboven gepost door tele.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
saveljos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:20:
[...]

Dat is inderdaad wel zuur. Staat niet toevallig op de factuur nog dat Eurothane Silver is toegepast (op de manier zoals kwaliteitsverklaring dat wilt). Een adviseur heeft namelijk niet meer nodig dan een factuur (die voldoet).

Tenzij de adviseur op locatie natuurlijk een ander product (kan) aantreffen.
Weet je zeker dat enkel een factuur voldoende is? De energielabel adviseur zei tegen mij dat ze ook een foto moeten hebben van het isolatiemateriaal en de isolatiewerkzaamheden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
Dat is hem inderdaad! Wat fantastisch! Hoe heb je die gevonden? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thimmah
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:09
Zoeken in de database op de site van de bcrg, op Unilin Roof. Doorzoeken van de database is niet heel fijn als je de volledige productnaam invoert mis je vaak het goede resultaat of krijg je geen resultaten is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rixos
Thimmah schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:29:
Zoeken in de database op de site van de bcrg, op Unilin Roof. Doorzoeken van de database is niet heel fijn als je de volledige productnaam invoert mis je vaak het goede resultaat of krijg je geen resultaten is mijn ervaring.
Nou echt fantastisch. Je hebt me hier echt enorm mee geholpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-05 22:41
Trouwens heel ander iets, waarom wil je nieuw verbeterd energielabel ? iets met WOZ waarde die omhoog gaat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rixos
flaskk schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:45:
Trouwens heel ander iets, waarom wil je nieuw verbeterd energielabel ? iets met WOZ waarde die omhoog gaat ;)
Ik vermoed dat ik het appartement wel binnen een paar jaar ga verkopen, hoger energielabel = hogere woningwaarde en sneller verkocht.

Ja WOZ waarde zal er ook wel iets door stijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 11-05 16:16
Rixos schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:30:
[...]

Ja dat ben ik met je eens, maar ik vraag me af wat voor zin het heeft in de praktijk om de dakdekkers hier op aan te spreken.

Die gaan echt niet weer het hele dak opentrekken, en alle isolatie vervangen.

Hoogstwaarschijnlijk zullen ze roepen dat niks afweten van BCRG labels en dat ik het zelf had moeten checken.

Dus hoewel ik het helemaal met je eens ben, denk ik dat hier weinig te halen valt. En het alleen een hoop ellende en stress gaat opleveren.

Ik denk dat ik de meeste kans heb om te proberen alsnog het label te krijgen via de fabrikant. Of een een energielabel adviseur te vinden die genoegen neemt met het KOMO certificaat, en het BCRG label dat enkel getest is bij aan de binnenkant isoleren, zoals hierboven gepost door tele.
Jouw keus, maar de schuld leggen bij mensen die geen schuld hebben lijkt me dan nog minder kans hebben. Al krijg je een schadevergoeding, altijd meegenomen toch? Zij zaten fout met het leveren van een ander product dan afgesproken: hoe dan ook hun probleem toch?
Pagina: 1