Koop advies voor nieuwe mini-ITX 4K game PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Variate
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-05 00:58
Beste mede-Tweakers,

Ik ga voor het eerst in mijn leven een PC in elkaar zetten en ik ben geïnspireerd om te gaan voor een mini-ITX build.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
  • Ik ben op zoek naar een mini-ITX game PC waarmee ik moeiteloos tot 4K60Hz kan gamen op de TV in de woonkamer of op een PC monitor bij de game PC.
  • Ik wil de game PC in mijn kantoor plaatsen met een Keyboard, Scherm (iGPU passthrough) en Muis.
  • D.m.v. Moonlight Sunshine wil ik ook kunnen gamen op andere plekken in het huis zoals bij de TV (ik heb hier een mini PC op aangesloten) en eventueel buitenshuis bij mijn vrienden.
  • Naast buitenshuis gamen zag ik een leuke YouTube video waarbij ik mijn desktop wil kunnen delen met maximaal een ander vriend d.m.v. twee VMs. Ik denk hiervoor virtualisatie nodig te hebben van mijn dGPU.
  • Momenteel speel ik geen high-end games op mijn GTX1050 laptopje, maar ik ben dat wel van plan te doen .
  • Ik zal de PS5 uiteindelijk willen verkopen, omdat ik van plan ben voornamelijk op de game PC te spelen
  • Video bewerken of Twitch streamen van games doe ik niet.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Wat betreft een maximum bedrag lijkt mij 1800 euro een mooi streven, maar minder is altijd mooi. Zolang 1400p (shared gaming) en 4K (solo gaming) met de huidige games maar haalbaar is.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Wat ik niet meeneem in de prijsopbouw: monitor, toetsenbord, muis, windows OS
  • Wat ik al heb gekocht met korting: CPU met iGPU: AMD 7600X voor 160 euro’s en Geheugen: Corsair (CMH32GX5M2D6000Z36K) 32GB (2x16) voor 71 euro’s
  • Wat ik nog moet kopen: zie onderdelenlijst hieronder voor alleen de desktop zelf. De verkoop van mijn PS5 laat ik nu buiten beschouwing met mijn berekeningen.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje hier onderaan. Dit lijkt me een mooi startpunt voor onze discussie.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee: ik sta open voor alles.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Desktop hoeft niet heel stil te zijn als ik aan het gamen ben.
  • Als het lukt: Proxmox met 1 iGPU passthrough voor KVM en twee VMs (dGPU virtualization)
Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
  • Ik ben niet bekend met de ins and outs van computeronderdelen. Mijn laatste aankoop was een Dell XPS9560 zo’n 7 jaar geleden en het enige wat toen voor mij belangrijk was, was een 1050 videokaart en 500GB opslag. Daarvoor had ik nooit een game PC gehad. Mijn computeronderdelen speurtocht kost mij enorm veel tijd, omdat ik nu stap-voor-stap veel ervan wil leren.
  • Ik houd van een scherp geprijsde setup voor de performance. Ik heb al wat onderdelen gekocht, omdat ik denk dat ze op dit moment scherp geprijsd zijn. Ik hoor graag van jullie een bevestiging of deze onderdelen OK zijn of een totale miskoop (ik hoor dan graag het alternatief en dan zal ik de onderdelen retourneren). Ik heb de BBG mini-ITX topic en veel online posts gevolgd, maar ik hoop dus van jullie een persoonlijke advies en bevestiging te ontvangen.
  • Een vriend heeft mij geïnspireerd om een proxmox opstelling te beginnen. Ik heb hier nog weinig ervaring mee, maar ik hoop er veel van te leren! Als jullie nog tips hebben over mijn visueel getekende Proxmox opstelling, dan hoor ik het graag! Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UGxqYfS7XjSMeCQvgQV8zjOv6FA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EUjVeTlzLiUSLlPnARe9yl4X.jpg?f=fotoalbum_large
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Tray€ 203,20€ 203,20
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 147,-€ 147,-
1VideokaartenASUS Dual GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB GDDR6X€ 802,99€ 802,99
1BehuizingenFractal Design Terra Zilver€ 179,48€ 179,48
1ProcessorkoelingNoctua NH-L9a-AM5€ 46,05€ 46,05
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000Z36K€ 75,99€ 75,99
1VoedingenCooler Master V750 SFX Gold (EU-stekker)€ 102,85€ 102,85
1SSD'sCrucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB€ 111,-€ 111,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.668,56

[ Voor 0% gewijzigd door Variate op 23-08-2024 00:15 . Reden: Verduidelijken 1440p vs 4K gamen en meer vriendelijke aanhef ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-05 13:21

Kettrick

Rantmeister!

Ik heb een paar weken geleden mijn matx omgebouwd naar itx met dezelfde voeding als hierboven.

Vanwege een erg vervelende coil whine en extreem luide koeling heb ik deze week toch besloten om een fatsoenlijke voeding te kopen, uiteindelijk meer geld kwijt…

Als het budget het toelaat zou ik proberen een Corsair voeding in te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Variate
Kettrick schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:50:
Ik heb een paar weken geleden mijn matx omgebouwd naar itx met dezelfde voeding als hierboven.

Vanwege een erg vervelende coil whine en extreem luide koeling heb ik deze week toch besloten om een fatsoenlijke voeding te kopen, uiteindelijk meer geld kwijt…

Als het budget het toelaat zou ik proberen een Corsair voeding in te bouwen.
Bedoel je de Corsair SF750 van de recente BBG? https://tweakers.net/pric...8/corsair-sf750-2024.html
Ik neem aan dat je deze keuze maakt vanwege de certificeren platinum ipv goud?
Dan is de Asus ROG Loki nog iets goedkoper om te nemen? https://tweakers.net/pric...-sfx-l-750w-platinum.html

Ik denk dat ik eventueel op de prijs wil inleveren door een Nr200p behuizing te nemen ipv Terra. https://tweakers.net/pric...sterbox-nr200p-zwart.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Variate schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 01:28:
[...]

Bedoel je de Corsair SF750 van de recente BBG? https://tweakers.net/pric...8/corsair-sf750-2024.html
Ik neem aan dat je deze keuze maakt vanwege de certificeren platinum ipv goud?
Dan is de Asus ROG Loki nog iets goedkoper om te nemen? https://tweakers.net/pric...-sfx-l-750w-platinum.html

Ik denk dat ik eventueel op de prijs wil inleveren door een Nr200p behuizing te nemen ipv Terra. https://tweakers.net/pric...sterbox-nr200p-zwart.html
Ik heb de 850w uitvoering maar idd de corsair sfx 2024. Voor mij was kwaliteit en geluid belangrijk, rating vind ik minder belangrijk voor een pc die maar een paar uur per week aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Voor nvidia vgpu heb je een gesupporte kaart nodig de 4070 valt daar niet onder. Dan kom je bij Rtx A kaarten of quadros uit wat aanzienlijk aan je budget knaagt.

https://pve.proxmox.com/wiki/NVIDIA_vGPU_on_Proxmox_VE

Misschien dat het met de 4070 werkend te krijgen is, maar het blijft knutselen. Niks mis mee als je dat niet erg vind, maar als je iemand bent van ik wil gewoon een spel kunnen spelen zonder gehannes, niet de meest ideale setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Variate
Kettrick schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 05:18:
[...]

Ik heb de 850w uitvoering maar idd de corsair sfx 2024. Voor mij was kwaliteit en geluid belangrijk, rating vind ik minder belangrijk voor een pc die maar een paar uur per week aan staat.
Ik heb inmiddels gelezen dat de Corsair SFX (Great Wall als OEM) als zeer betrouwbaar wordt ervaren en dat is gereflecteerd in de prijs (~175 voor 750W). Ik denk niet dat ik persé zeer strenge eisen stel en meer gestuurd wordt door budget. Ik denk dat de ASUS Loki voor mij een betere keuze is, want met de 40 euro cashback scheelt het gauw 50 euro ten opzichte van Corsair. De RGB op de Loki is een leuke extraatje dat zal matchen met de Corsair interne geheugen. :D

Overigens, 750W moet ruim voldoende zijn. Mag ik vragen waarom je voor 850W hebt gekozen en hoeveel vermogen je systeem verbruikt? met pcpartpicker kom ik zelf op 471W uit
SpamLame schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:00:
Voor nvidia vgpu heb je een gesupporte kaart nodig de 4070 valt daar niet onder. Dan kom je bij Rtx A kaarten of quadros uit wat aanzienlijk aan je budget knaagt.

https://pve.proxmox.com/wiki/NVIDIA_vGPU_on_Proxmox_VE

Misschien dat het met de 4070 werkend te krijgen is, maar het blijft knutselen. Niks mis mee als je dat niet erg vind, maar als je iemand bent van ik wil gewoon een spel kunnen spelen zonder gehannes, niet de meest ideale setup.
Dankjewel voor de informatie! Als dit moeizaam gaat, dan zal ik inderdaad van het Proxmox vGPU idee afstappen. Ik zag ook een video van Linus Tech Tips waarbij ze het deden via Hyper-V, maar wellicht dat ik dan tegen dezelfde probleem aanloop. Zolang ik uiteindelijk maar een spel kan spelen zonder teveel gehannes. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Variate op 23-08-2024 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Geen idee welke vod van ltt je bedoelt, er zijn er meerdere en die ik ken hadden een dgpu per vm in passthrough mode.

Hoe moeizaam vgpu zal gaan weet ik niet, geef alleen een formele limitatie aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 06-05 11:03
Als je voor mini ITX gaat, zou ik je geld besparen en de product: AMD Ryzen 5 7500F halen. Je gaat het extra wattage dat de 7600X je biedt niet kunnen benutten met die koeler, dus ga je ook geen performance inleveren.

Je kunt ook een zwaardere CPU koeler kwijt. Kijk maar bij deze PC
https://pcpartpicker.com/b/T6wzK8
Door een dunnere 4070Ti te nemen uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2
Kun je de uitvoering: Noctua NH-L12Sx77 kwijt die veel meer capaciteit heeft dan de kleine L9.
Dan zit er ook gelijk een heatsink tussen de CPU fan en het zijpaneel van de Terra, wat gunstig is voor geluid, omdat de langwerpige sleuven in de panelen van de Terra icm veel cpu ventilatoren tot een naar geluid leiden.

Overigens heb je geen vGPU support nodig als je met Hyper V werkt. Een vriend van mij gamet op deze manier samen met zijn vriendin op 1 PC en heeft deze tutorial toen bekeken. YouTube: Use ANY GPU in a Virtual Machine / GPU Sharing with Virtual Machine
De tutorial meldt dat virtualbox ook zou moeten werken, maar hij kreeg alleen hyper v aan de praat (wat trouwens ook minder overhead heeft.)

[ Voor 30% gewijzigd door youridv1 op 23-08-2024 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

@youridv1 de F variant gaat niet werken in het originele plan,de igpu wordt daar gebruikt voor "upstairs".

Anders geen slechte keus opzich

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
@SpamLame Mijn excuses, overheen gelezen. Dan de product: AMD Ryzen 5 7600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Variate
youridv1 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:28:
Als je voor mini ITX gaat, zou ik je geld besparen en de product: AMD Ryzen 5 7500F halen. Je gaat het extra wattage dat de 7600X je biedt niet kunnen benutten met die koeler, dus ga je ook geen performance inleveren.

Je kunt ook een zwaardere CPU koeler kwijt. Kijk maar bij deze PC
https://pcpartpicker.com/b/T6wzK8
Door een dunnere 4070Ti te nemen uitvoering: Inno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2
Kun je de uitvoering: Noctua NH-L12Sx77 kwijt die veel meer capaciteit heeft dan de kleine L9.
Dan zit er ook gelijk een heatsink tussen de CPU fan en het zijpaneel van de Terra, wat gunstig is voor geluid, omdat de langwerpige sleuven in de panelen van de Terra icm veel cpu ventilatoren tot een naar geluid leiden.

Overigens heb je geen vGPU support nodig als je met Hyper V werkt. Een vriend van mij gamet op deze manier samen met zijn vriendin op 1 PC en heeft deze tutorial toen bekeken. YouTube: Use ANY GPU in a Virtual Machine / GPU Sharing with Virtual Machine
De tutorial meldt dat virtualbox ook zou moeten werken, maar hij kreeg alleen hyper v aan de praat (wat trouwens ook minder overhead heeft.)
Ik ben zelf niet zo bekend met Ubuntu, dus ik zou alleen prettiger vinden om in Windows omgeving te opereren!

Dankjewel voor de tips! Ik heb al de 7600X gekocht vanwege de gunstige prijs, dus ik vind niet erg om hiervoor te gaan t.o.v. de gewone 7600. Dus vanwege de Terra raad je dus die koeler en 4070 super aan? Ik vind op zich prima om ~200 euro te besparen op de grafische kaart.
Maar stel dat ik een NR200P v2 neem (ik twijfel nog over de looks vs prijs voor de behuizing), zou jouw koeler met een 4070 TI Super nog steeds passen? Denk je dat de TI Super variant een overkill voor mijn gebruiksdoeleinde? Ik hoef niet maximaal 4K te gamen, maar voldoende dat het nog goed uitziet op de TV.

Verkeerd gelezen! Betreft een ander model van TI Super :)

Ik heb even de situatie ge-updatet in een nieuwe lijst:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Tray€ 203,20€ 203,20
1MoederbordenASRock A620I Lightning WiFi€ 147,-€ 147,-
1VideokaartenInno3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER TWIN X2€ 837,-€ 837,-
1BehuizingenFractal Design Terra Zilver€ 182,10€ 182,10
1ProcessorkoelingNoctua NH-L12Sx77€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB CMH32GX5M2D6000Z36K€ 75,99€ 75,99
1VoedingenASUS ROG LOKI SFX-L 750W Platinum€ 159,-€ 159,-
1SSD'sCrucial P5 Plus (zonder heatsink) 2TB€ 116,20€ 116,20
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.800,39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
De kaart die ik aanraadde was wel gewoon een Ti super, alleen met een dunnere koeler. Zeker voor 4K zou ik de zwaarste gpu in je budget kiezen en dat is in dit geval de 4070 Ti Super

Ik bedoel ook alleen met windows hoor. Windows met hyper v met een andere windows vm erin draaien. Ik heb de tutorial zelf niet gekeken maar gewoon even nagevraagd bij die vriend en doorgestuurd. Hij werkt ook met 2 windows installs

[ Voor 39% gewijzigd door youridv1 op 23-08-2024 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Variate
Ik had het inderdaad verkeerd gelezen en was net bezig mijn post aan te passen (zojuist gedaan), prima!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kettrick

Kettrick

Rantmeister!

Variate schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:03:

Overigens, 750W moet ruim voldoende zijn. Mag ik vragen waarom je voor 850W hebt gekozen en hoeveel vermogen je systeem verbruikt? met pcpartpicker kom ik zelf op 471W uit
Dit is mijn build ; 474w

https://au.pcpartpicker.com/user/nielsdee/saved/TzPyWZ

Omdat het kan voornamelijk… heb al genoeg verspild aan de eerste voeding, ga geen paar tientjes besparen om later weer gelazer te hebben.
Pagina: 1