Verwarming overdimensioneren ipv vloerverwarming

Pagina: 1
Acties:

• Philtjens
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10:09
Hallo beste tweakers.

Wij hebben grote plannen om ons huis te verbouwen.
De hele benedenverdieping gaat aangepakt worden en er komt een bijbouw bij.

Oorspronkelijk was de bedoeling om ook vloerverwarming te plaatsen.

Maar nu blijken de meeste offertes toch wel hoger te zijn dan oorspronkelijk geschat te zijn door de architect.

Omdat we moeten gaan besparen op bepaalde zaken wou ik als eerste de vloerverwarming gaan laten vallen.

Hier zijn meerdere redenen voor.

1: het is duur in aanschaf (alles slopen isoleren en terug opbouwen) waarbij ook het grootste deel van electra leidingen en afvoeren terug gedaan moet worden.

2: ook eigenlijk omdat ik 3/4de van het jaar ook met airco verwarm ipv gasketel.

3: ik ben door een paar jaar mijn vebruik goed op te volgen en te gaan herbekijken van 2100 kuub gas terug kunnen schroeven naar 450 kuub.

Nu liep ik zelf met het idee te spelen omdat het gros van mijn radiators boven al (vrij goed overgedimensioneerd) zijn dit ook toe te passen voor de beneden verdieping.

Zo kan ik van 60° temp de HR ketel mogelijk laten terug zakken naar een 40/45° waardoor ik met een relatief goedkope oplossing nog steeds ook een goede besparing kan doen.

Ik had ook gelezen dat hoe lager de temperatuur voor een HR ketel is deze ook beter gaat functioneren dit zou natuurlijk allemaal mooi zijn omdat ik dan goedkoop toch ook weer kan verduurzamen.

Nu is dit allemaal theoretisch gezien allemaal goed en wel maar is dit ook effectief in de praktijk ook zo ?

Ik zou dit nu eventueel deze winter ook kunnen testen door de temp te verlagen, maar deze ketel is aan vervanging toe en presteert volgens mij niet zo goed volgens mij want deze is door vorige eigenaar niet onderhouden geweest en hebben er ook vaker last van dat de brander uitvalt en er ook geen water op het systeem zit.

En alsook de radiatoren wat er nu ophangen worden dan nog vervangen door eventueel zwaardere modellen dus ik weet niet als dit een goede test gaat zijn om te proberen ??

Bijkomende vraag nog welke formule dien ik toe te passen om het vermogen te berekenen voor een verwarming (en hoeveel zou ik deze dan moeten overdimensioneren om het alsnog warm te krijgen door een lagere temp te gebruiken) is dit ergens terug te vinden in een spec sheet op bepaalde water temperaturen hoeveel vermogen een radiator nog afgeeft dan ?

Op de benedenverdieping heb ik een vals plafond zitten (die gaat er waarschijnlijk helemaal uit ook is het zinvol om deze dan ook nog te isoleren met 6/8 cm rotswol of iets dergelijks) ?

De 450kuub gas wat ik nu verbruikt heb is ook min of meer enkel van mijn SWW mits een enkele dagen verwarming rond het vriespunt dat de airco even uitging.

Nu loop ik met het idee om hiervoor ook nog een WPB kan plaatsen om dit verbruik terug te schroeven, zodat ik dan in de echte winter maanden de ketel wat vaker kan aanzetten in de winter ipv de airco wat dan op dat moment toch niet heel erg comfortabel is.

Deze plannen kan ik achteraf laten doen en dan kan ik de kosten allemaal wat verspreiden wel.

Het is een hele waslijst aan vragen maar hopelijk zijn er misschien wat tweakers wat dit zelfde process al gedaan hebben en mij wat kunnen bijsturen hierbij 👍🏻

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik had ook gelezen dat hoe lager de temperatuur voor een HR ketel is deze ook beter gaat functioneren dit zou natuurlijk allemaal mooi zijn omdat ik dan goedkoop toch ook weer kan verduurzamen.
Zolang de ketel de warmte kwijt kan zit je goed. Dat ligt aan je afgifte. De specs van de radiatoren kunnen dat inzicht geven.
Kan de ketel de minimale warmte niet kwijt, krijg je een aan/uit festijn.
De 450kuub gas wat ik nu verbruikt heb is ook min of meer enkel van mijn SWW mits een enkele dagen verwarming rond het vriespunt dat de airco even uitging.
Ik lees: "ik gebruik het amper, ik ga meer spul plaatsen van hetgeen ik niet gebruik" :P
Zit ik er ver vanaf?

Als de airco niet toereikend is, zou ik er een extra plaatsen of een grotere zodat deze wel toereikend is. Dan heb je de radiatoren beneden helemaal niet meer nodig.

Heb je de radiatoren op de andere verdieping(en) echt nodig of kun je daar af met de warmte van beneden?

Je comfort is wel een ding...daarmee zit je denk ik op deze lijst:
1 vloerverwarming
2 radiatoren
3 airco

Dat is een afweging die je zult maken met de prijskaart die erbij hoort.
Als dat idd extra radiatoren plaatsen is, gewoon doen.

[ Voor 10% gewijzigd door DaWizza op 22-08-2024 23:36 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Solvitur ambulando

Vloerverwarming op zichzelf is niet heel duur (reken op max 4-5k per 100m2).
Maar als de hele vloer opnieuw moet worden opgebouwd met isolatie ed dan zitten daar de meeste kosten in. Maar ook zonder vloerverwarming is het altijd goed om te isoleren.

Welk bouwjaar is de woning en welke isolatie is er momenteel? Is de kruipruimte toegankelijk en kun je daar 8-10cm pir platen kwijt?

Van 2100m3 naar 450m3 zegt vrij weinig als je daartegenover weer 3000kwh aan stroom verbruikt voor de airco's en het comfort flink lager.

Ik zou beginnen met kijken waar je kunt isoleren en stap 2 is de warmteafgifte (waarbij vloerverwarming ideaal is).

[ Voor 25% gewijzigd door Sport_Life op 23-08-2024 00:26 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
DaWizza schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:33:
[...]

Zolang de ketel de warmte kwijt kan zit je goed. Dat ligt aan je afgifte. De specs van de radiatoren kunnen dat inzicht geven.
Kan de ketel de minimale warmte niet kwijt, krijg je een aan/uit festijn.

[...]

Ik lees: "ik gebruik het amper, ik ga meer spul plaatsen van hetgeen ik niet gebruik" :P
Zit ik er ver vanaf?

Als de airco niet toereikend is, zou ik er een extra plaatsen of een grotere zodat deze wel toereikend is. Dan heb je de radiatoren beneden helemaal niet meer nodig.

Heb je de radiatoren op de andere verdieping(en) echt nodig of kun je daar af met de warmte van beneden?

Je comfort is wel een ding...daarmee zit je denk ik op deze lijst:
1 vloerverwarming
2 radiatoren
3 airco

Dat is een afweging die je zult maken met de prijskaart die erbij hoort.
Als dat idd extra radiatoren plaatsen is, gewoon doen.
Ik persoonlijk vind het met de airco prima.
Heb deze hartje winter ook aan gehad maar dan bevriest de buiten unit waardoor het binnen snel afkoelt.

Om die reden wil ik tegen dan wel overstappen op de centrale verwarming ook omdat ik nu een zoontje heb en ze niet in de kou horen te zitten uiteraard.

De energiecrisis is ook voorbij dus wat meer gasverbruik icm leeftcomfort is ook iets waard.

De airco wat ik heb hangen is een 5kw panasonic.
Het probleem hierbij is dat ik een open trapgat heb en de plaatsing van de airco blaadt de lucht eigenlijk recht richting trapgat.

Ik heb vorig jaar een test gedaan om met lakens het gat dicht te maken zowel langs onder als langs boven.
Als ik het onder dicht maakte was het verbruik iets hoger omdat de airco dan relatief snel aan zijn setpunt temp kwam waardoor deze veel aan en uit sprong.

Bij het trapgat boven dicht te maken bleef de airco bijna 8/10 op minimum vermogen doordraaien. Waardoor ik denk dat de airco dan wellicht iets te zwaar is voor de ruimte wat ik heb ?

De airco gaat wel verplaatst worden dat hij nu van het trapgat gaat wegblazen en de lucht uiteindelijk de ruimtes in gaat blazen ipv dat deze het trapgat in gaat.

Radiatoren boven enkel van de badkamer heb ik echt nodig de rest nu nog niet bepaald (in de toekomst wellicht wel als mijn zoon gaat studeren op zijn kamer dan) maar dat duurt nog een jaar of 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Sport_Life schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:23:
Vloerverwarming op zichzelf is niet heel duur (reken op max 4-5k per 100m2).
Maar als de hele vloer opnieuw moet worden opgebouwd met isolatie ed dan zitten daar de meeste kosten in. Maar ook zonder vloerverwarming is het altijd goed om te isoleren.

Welk bouwjaar is de woning en welke isolatie is er momenteel? Is de kruipruimte toegankelijk en kun je daar 8-10cm pir platen kwijt?

Van 2100m3 naar 450m3 zegt vrij weinig als je daartegenover weer 3000kwh aan stroom verbruikt voor de airco's en het comfort flink lager.

Ik zou beginnen met kijken waar je kunt isoleren en stap 2 is de warmteafgifte (waarbij vloerverwarming ideaal is).
Dat was net het probleem de hele opbouw moet er dan uit en dan word het wel een duur grapje.

Huis is uit 1967 geen kruipkelder of iets dergelijks anders waren de opties wat gemakkelijker wel.

Dak is reeds geisoleerd met 22cm PIR platen.
Nieuwe ramen met HR++ dubbelglas gemonteerd.
Spouwmuur laten inblazen met parels.
Enkel geen vloerisolatie of ventilatie systeem.

Als ik geen vloerverwarming ga plaatsen ga ik de vloer wellicht ook niet isoleren denk ik.

Kan wel eventueel mijn vals plafond nog doen om de warmte dan wat langer "onder te houden" hier zal ik meer aan hebben denk ik.

Mijn stroomverbruik is uiteraard wat omhoog gegaan maar deze wek ik zelf op dmv zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. A
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 02-10 16:54
zo te zien is je woning al vrij goed aangepakt wat verduurzamen betreft.

het zou eigenlijk jammer zijn wanneer je niet voor vloerverwarming zou gaan als hoofdverwarming.
het kost een paar duiten maar het levert je ook weer een hoop op .

allereerst zou je na installatie een warmtepomp kunnen gebruiken om te verwarmen, neem direct je sww hierin mee en deze is ook getackled.
je energie label zal stukken beter uit de verf komen dan wanneer je met aircos verwarmt.
kijkend op de toekomst zal een volgende eigenaar zeer waarschijnlijk wel vloerverwarming willen, wanneer dit allemaal al aanwezig is zijn dit goede punten (icm je energielabel) die een koper over de streep kan trekken.

voor mij staat zo een zelfde soort verbouwing over een jaar of wat te wachten en ik weet zeker dat ik nieuwe vloerverwarming hoh 10 in ga laten fresen om me oude vloerverwarming (hoh 15 of 20) en radiatoren te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philtjens
Mr. A schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:12:
zo te zien is je woning al vrij goed aangepakt wat verduurzamen betreft.

het zou eigenlijk jammer zijn wanneer je niet voor vloerverwarming zou gaan als hoofdverwarming.
het kost een paar duiten maar het levert je ook weer een hoop op .

allereerst zou je na installatie een warmtepomp kunnen gebruiken om te verwarmen, neem direct je sww hierin mee en deze is ook getackled.
je energie label zal stukken beter uit de verf komen dan wanneer je met aircos verwarmt.
kijkend op de toekomst zal een volgende eigenaar zeer waarschijnlijk wel vloerverwarming willen, wanneer dit allemaal al aanwezig is zijn dit goede punten (icm je energielabel) die een koper over de streep kan trekken.

voor mij staat zo een zelfde soort verbouwing over een jaar of wat te wachten en ik weet zeker dat ik nieuwe vloerverwarming hoh 10 in ga laten fresen om me oude vloerverwarming (hoh 15 of 20) en radiatoren te vervangen.
We hebben een bepaald budget dit is bij enkele zaken al allemaal duurder vooral de ruwbouw wat geschat was 30.000 gaat nu al richting de 45.000 euro bijkomend als ik dan het hele vvw gebeuren erbij ga tellen zal dat ook nog eens een 15.000 meer zijn dan zit ik al aan 30.000 wat ik extra kosten heb.

Wij hebben dan ook gekozen om de vvw te laten vallen omdat we dit gewoon te duur vinden voor wat het maar gaat opbrengen.

Infrezen hebben ze ons ook verteld maar indien er ook niet geïsoleerd kan worden is dit in mijn ogen ook niet rendabel en kan ik dus beter via airco / overgedimensioneerde radiatoren gaan werken.

We zullen het uiteraard graag willen maar niet aan die prijs.

Onze tuin moet ook nog gedaan worden dan wil ik liever de tuin voor dat budget volledig in orde maken dan is in het huis alles reeds gedaan.

Een warmtepomp zelf werd ook aangeraden maar ik blijf zen HR ketel behouden zo kan ik altijd kiezen hoe ik ga verwarmen nog ( moesten de stroomprijzen fors omhoog gaan of belast worden kan ik nog steeds kiezen om terug op gas te verwarmen dan )

We gaan deze verbouwing ook mede doen vooral om hier zelf te blijven wonen.

De woning komt dus ook zeker niet te koop de eerst komende 30 jaar en is zo opgezet naar onze normen en waarden ook naar de toekomst.

Willen we tegen dan vloerverwarming is alles gedateerd en kan het alsnog dan maar qua budget is het voor nu geen optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destynx
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-10 20:28
Tegenwoordig wordt wandverwarming ook toegepast. Je zou dat ook kunnen verkennen of dat kostentechnisch een goede oplossing is. Zelfde idee als vloerverwarming maar dan in de wand.

EV: Tesla M3 LR, PV: Zuid-West 7025Wp, Verwarmen: Adlår Castra Aurora 2 6kW warmtepomp + Daikin 3MXM68 - 5kW woonkamer - 2,5 slaapkamers, SWW: Atlantic Explorer V4 270L

Pagina: 1