Trap bekleden met PVC/Laminaat

Pagina: 1
Acties:

• ramosbeton
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-08 09:41
Ik overweeg om mijn trap te bekleden met PVC, maar ik twijfel over welk type het beste zou zijn: click-PVC of plak-PVC? Kunnen jullie mij adviseren over welk type het meest geschikt is voor een trap, en wat de voor- en nadelen zijn van beide opties?

Daarnaast ben ik benieuwd naar de manier waarop het PVC op maat wordt gemaakt. Gebruiken jullie bijvoorbeeld een trapspin om de treden nauwkeurig af te meten en de PVC-vloerdelen op maat te snijden?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:33
Ik denk niet dat je een trap met klik pvc kan bekleden. Gewoon plak doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:11
Ik heb met een stapel A4'tjes en tape van elke treede een mal gemaakt en genummerd. Dat werkte voor ons erg goed, eentje mallen maken en de andere op maat snijden. Zo kon ik ook gelijk de treden mooi afdekken tegen lijmdruppels.

• ramosbeton
Ik vraag me alleen af of je dan niet grotere stukken PVC nodig hebt dan de standaard “planken”? Want het lijkt mij dat je qua breedte bij bepaalde treden niet uitkomt met 1 strook PVC.

En wat raden jullie aan qua trapprofiel? Ik zou wel een met anti slip randje willen. En het op maat zagen zou denk ik met een afkortzaag kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Een afkortzaag werkt prima maar is nogal overkill, plak-PVC kan je prima snijden met een scherp mes is mijn ervaring :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Wolfboy schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 00:01:
Een afkortzaag werkt prima maar is nogal overkill, plak-PVC kan je prima snijden met een scherp mes is mijn ervaring :)
Maar dan heb je ook bepaalde tredes uit meerdere stroken PVC gesneden neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Ik heb het eerlijk gezegd nooit op een trap geprobeerd, alleen op normale vloeren.

Al zie ik niet in waarom dat niet zou werken met plak-PVC. Gewoon strak tegen elkaar aan leggen en een profiel om de PVC te beschermen en ervoor te zorgen dat je niet naar beneden glijdt :P

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Draakje5 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:48:
Ik denk niet dat je een trap met klik pvc kan bekleden. Gewoon plak doen.
Kan wel. Youtube staat er vol mee.
Zelfs mensen die een complete trede uit PVC maken door de planken te buigen om een mal heen.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 07:11
ramosbeton schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:56:
Ik vraag me alleen af of je dan niet grotere stukken PVC nodig hebt dan de standaard “planken”? Want het lijkt mij dat je qua breedte bij bepaalde treden niet uitkomt met 1 strook PVC.

En wat raden jullie aan qua trapprofiel? Ik zou wel een met anti slip randje willen. En het op maat zagen zou denk ik met een afkortzaag kunnen ?
Ik kwam uit me de maten uit zo'n pakket voor trappen. Als trapprofiel heb ik van die aluminium profielen met een strook pvc erin, dat werkt prima met als enige nadeel dat het zo hard en hoekig is als je je een keer stoot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SoFTSTuFF
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 19:04
Ik heb het ooit zelf gedaan met laminaat en trapprofielen.
Voor het opmeten van de treden geen mallen gemaakt maar zelf een trapspin gemaakt.
Kan je ook kopen, maarja kopen kan altijd nog..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rik.
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:08
ramosbeton schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 23:56:

Wij hebben afgelopen jaar onze trap laten bekleden met PVC. Hier wordt inderdaad speciaal trap PVC voor gebruikt, dit zijn veel bredere planken waardoor je dus eigenlijk nooit een naad krijgt. Als anti slip randje hebben wij zo'n aluminium strip. In de voorkant wordt dan ook nog PVC geschoven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjjGN9InBb7wdHp_-TA5rgdj1B8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dSt32L5aQB2sSi1QmrhHFTMV.png?f=user_large

Mocht je willen weten door wie we dit hebben laten doen kun je altijd een DM sturen. Wij zijn erg tevreden en hij was echt het goedkoopste van alle aanbieders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
SoFTSTuFF schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:05:
Ik heb het ooit zelf gedaan met laminaat en trapprofielen.
Voor het opmeten van de treden geen mallen gemaakt maar zelf een trapspin gemaakt.
Kan je ook kopen, maarja kopen kan altijd nog..
Hoe heb je de trapprofielen gezaagd? Met de hand of machinaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MazZz
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 16:44
Wij hebben onze trappen vorige maand laten doen, ook met PVC. Onze treden zijn zonder profiel (vond ik persoonlijk niet zo mooi) en met een voelbare structuur zodat je niet snel uit kan glijden. Dit waren complete overzettreden die op maat gezaagd zijn. Misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar mogelijk is dit wat input over de mogelijkheden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_DoRixaAmph_K_AzXHeti3Pcgkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lvdh4iUJnNleOoNVudnmErop.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17:35
MazZz schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:06:
Wij hebben onze trappen vorige maand laten doen, ook met PVC. Onze treden zijn zonder profiel (vond ik persoonlijk niet zo mooi) en met een voelbare structuur zodat je niet snel uit kan glijden. Dit waren complete overzettreden die op maat gezaagd zijn. Misschien niet echt een antwoord op je vraag, maar mogelijk is dit wat input over de mogelijkheden.

[Afbeelding]
Mag ik vragen door wie en of je er dan ook tevreden over bent?
Er zijn zoveel aanbieders van traprenovaties ik zie door de bomen het bos echt niet meer.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:51
Rik. schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

Wij hebben afgelopen jaar onze trap laten bekleden met PVC. Hier wordt inderdaad speciaal trap PVC voor gebruikt, dit zijn veel bredere planken waardoor je dus eigenlijk nooit een naad krijgt. Als anti slip randje hebben wij zo'n aluminium strip. In de voorkant wordt dan ook nog PVC geschoven.

[Afbeelding]

Mocht je willen weten door wie we dit hebben laten doen kun je altijd een DM sturen. Wij zijn erg tevreden en hij was echt het goedkoopste van alle aanbieders.
In welke omgeving? Lijkt me relevant als het een eenpitter of klein bedrijfje is. Die zullen niet vanuit Groningen naar Maastricht rijden denk :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rik.
remzor schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:58:
[...]

In welke omgeving? Lijkt me relevant als het een eenpitter of klein bedrijfje is. Die zullen niet vanuit Groningen naar Maastricht rijden denk :P
Zeker wel :)
Hij komt uit Amsterdam, en wij wonen ergens tussen Eindhoven - Den Bosch en Nijmegen, dus was voor hem al snel 1,5 uur rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ramosbeton

[Afbeelding]
Ziet er goed uit en dankjewel voor de tip. Dit heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Deze methode houd ik ook nog in gedachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Rik. schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:15:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben wel benieuwd wat het dan ongeveer kost want dit is een van de redenen waarom ik het zelf wil gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:14

paQ

Hornbach heeft pakketten voor overzettreden.
De handige doe het zelver is voor ca 40 - 70 euro per trede klaar.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P1nGu1n
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:55
Ik heb hier laatst ook naar gekeken. De monteur van de vloerenzaak gaf aan dat het belangrijk is om eerst met een waterpas te kijken hoe recht je trap is op de kale trap (dus na het verwijderen van de huidige bekleding). Als je trap oud is, zeg ouder dan een jaar of 20, dan zou deze niet meer kaarsrecht zijn en niet meer geschikt op PVC op te plakken. Overzettreden zouden dan de enige oplossing zijn, aldus die zaak.

Always code as if the guy who ends up maintaining your code will be a violent psychopath who knows where you live.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
Mijn trap met klik laminaat wat ook prima wil. Dit is hetzelfde laminaat als beneden en op de eerste verdieping.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wJs90RmymTf7SaIkL9M5g8TpCdg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sJeqER4aewFuM6pKH3sNcGxE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeaust
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:57
Ik ben halverwege het PVC leggen van de trap, alleen het plakwerk komt nog. Het is prima te doen, we hebben alles op maat gesneden met een stanleymes. Het kostte ons wel aardig wat tijd om het allemaal op te meten en te snijden, maar het was voor ons de eerste keer.

We hebben hiervoor een trapspin gebruikt. Het is niet helemaal perfect maar je moet de naden toch kitten, dus daar gaan we weinig van merken.

Qua kosten zijn we met ~300-500 euro klaar. We hebben wat pakken PVC platen van firststep met bijbehorende profielen gekocht, lijm, eventueel gereedschap (laminaat, winkelhaak, etc.) en lak voor de onderkant van de traptredes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cablepokerface
  • Laatst online: 24-02 19:22
Ik wil je geen off-topic antwoord geven @ramosbeton, maar heb je overwogen om een timmerman te vragen wat een nieuwe trap kost?

Wij hebben sinds een half jaar een nieuwe trap laten zetten door timmerbedrijf van Oosterhout hier in Roosendaal. Ik was eerst ook aan het kijken voor bekleding, maar de ene offerte was 3600 en de andere 4200.

Toen bleek dat een hele nieuwe trap, dus ook met balustrade en afwerking, 5300 kost. Helemaal met massief eikenhouten treden en glas erin enzo. Dus we zijn voor die optie gegaan.

Mocht je er veel zelf aan willen doen dan gaat dit mogelijk niet voor je op. Ik wilde het allemaal laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:18
Hier een 4 jaar geleden de trap met overzettreden een nieuwe uitstraling gegeven. Vorige bewoners hadden alles gestoffeerd en wij wilde graag een andere look. Er zijn bij verschillende DIY zaken opties te vinden om voor kleine prijs (+/- €500) je trap onderhanden te nemen. Wij hebben ook bij de bekende aanbieders offertes opgevraagd maar die kwamen zeker 3-4x zo duur uit.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 17:29

Goku33

Ownage!

Ooit eens zelf met pvc stroken bezig geweest om een trap te bekleden, maar ik vond meerdere stukken op 1 treden echt een ramp om heel netjes sluitend te krijgen. In het volgende huis hebben we het laten doen, maar dan met vloerzeil, waardoor men hele tredes in 1x uit kon snijden. Dit zat er binnen no-time in, was stukken goedkoper dan pvc en ziet er nu na 5 jaar nog perfect uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Goku33 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:27:
Ooit eens zelf met pvc stroken bezig geweest om een trap te bekleden, maar ik vond meerdere stukken op 1 treden echt een ramp om heel netjes sluitend te krijgen. In het volgende huis hebben we het laten doen, maar dan met vloerzeil, waardoor men hele tredes in 1x uit kon snijden. Dit zat er binnen no-time in, was stukken goedkoper dan pvc en ziet er nu na 5 jaar nog perfect uit.
Wat was je dan ongeveer kwijt aan één trap met Vinyl laten bekleden? En een open of dichte trap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goku33
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 17:29

Goku33

Ownage!

stin00 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Wat was je dan ongeveer kwijt aan één trap met Vinyl laten bekleden? En een open of dichte trap?
Dichte trappen, wij hebben ruim 1.100 euro per trap betaald, 5 jaar terug.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYk6N8nljGcSQm-C88C8WvhIerc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FL1uPyDlWOo9VScNulop5L4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spinez0r
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14-09 20:35

Spinez0r

At your service.

Acid Vendetta schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:30:
Mijn trap met klik laminaat wat ook prima wil. Dit is hetzelfde laminaat als beneden en op de eerste verdieping.

[Afbeelding]
Hoe heb je dit voor elkaar gekregen op de kopse kanten van de treden? op de foto lijkt het alsof er geen naad zit, kan je een closeup foto voor mij maken? ben wel benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

thof

FP ProMod
Er bestaat click pvc dat geschikt is voor trappen, dan kunnen ze uit de onderkant een hapje snijden waardoor het bovenste gedeelte netjes om de trede kan buigen. Schijnt wel erg duur te zijn als je daar speciaal PVC voor koopt en laten leggen. Een vloerenzaak rade het mij af omdat het minstens dubbel zo duur is. Die dachten aan 4a5K per trap...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
Jeaust schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:11:
Ik ben halverwege het PVC leggen van de trap, alleen het plakwerk komt nog. Het is prima te doen, we hebben alles op maat gesneden met een stanleymes. Het kostte ons wel aardig wat tijd om het allemaal op te meten en te snijden, maar het was voor ons de eerste keer.

We hebben hiervoor een trapspin gebruikt. Het is niet helemaal perfect maar je moet de naden toch kitten, dus daar gaan we weinig van merken.

Qua kosten zijn we met ~300-500 euro klaar. We hebben wat pakken PVC platen van firststep met bijbehorende profielen gekocht, lijm, eventueel gereedschap (laminaat, winkelhaak, etc.) en lak voor de onderkant van de traptredes.
Dit heb ik even opgezocht en het ziet er goed uit! Dus je kan alle treden gewoon uit 1 stuk pvc snijden zodat je niet op een trede 2 aan elkaar moet leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:17
Spinez0r schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 15:05:
[...]

Hoe heb je dit voor elkaar gekregen op de kopse kanten van de treden? op de foto lijkt het alsof er geen naad zit, kan je een closeup foto voor mij maken? ben wel benieuwd :)
Dat is met een overzetplint gedaan. Deze zit dan op de kop.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AivRC6tf6_sOSZFLd3t_TrHwwTg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NBxoiKUJBYmol03Nle8DkTr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supercrazy
  • Registratie: April 2004
  • Nu online
DonJunior schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:12:
[...]

Mag ik vragen door wie en of je er dan ook tevreden over bent?
Er zijn zoveel aanbieders van traprenovaties ik zie door de bomen het bos echt niet meer.
Wij hebben het vorig jaar door iemand laten doen uit Enschede. Trap volledig (dus wangen, randen en de trapleuning). Was toen voor 13 treden iets van 2400 euro. Zeker met het werk wat erin gaat een aanrader.

[ Voor 5% gewijzigd door supercrazy op 23-08-2024 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeaust
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:57
ramosbeton schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:28:
[...]

Dit heb ik even opgezocht en het ziet er goed uit! Dus je kan alle treden gewoon uit 1 stuk pvc snijden zodat je niet op een trede 2 aan elkaar moet leggen?
Ligt eraan hoe groot je tredes zijn. Je krijgt per pak 4 platen waar je dus totaal 4 treden van kan pakken. Hier heb je wel veel snijverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rik.
ramosbeton schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:34:
[...]

Ziet er goed uit en dankjewel voor de tip. Dit heb ik inderdaad ook voorbij zien komen. Deze methode houd ik ook nog in gedachten.
2500,- voor 2 trappen
Bij andere bedrijven zaten we al op 5k of zelfs meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramosbeton
cablepokerface schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:20:
Ik wil je geen off-topic antwoord geven @ramosbeton, maar heb je overwogen om een timmerman te vragen wat een nieuwe trap kost?

Wij hebben sinds een half jaar een nieuwe trap laten zetten door timmerbedrijf van Oosterhout hier in Roosendaal. Ik was eerst ook aan het kijken voor bekleding, maar de ene offerte was 3600 en de andere 4200.

Toen bleek dat een hele nieuwe trap, dus ook met balustrade en afwerking, 5300 kost. Helemaal met massief eikenhouten treden en glas erin enzo. Dus we zijn voor die optie gegaan.

Mocht je er veel zelf aan willen doen dan gaat dit mogelijk niet voor je op. Ik wilde het allemaal laten doen.
Dankjewel voor je reactie. Ik snap je keuze om dan gelijk de hele trap te doen. Wij hebben dit huis eind 2020 opgeleverd gekregen en de trap is dus ook nog vrij nieuw. Ik heb hem 2 jaar geleden nog geschilderd. Voor ons is het zonde om dan de hele trap te vervangen en is voor nu ook te kostbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28

[Afbeelding]
Dit ziet er netjes uit.
Heb je ook enig idee of dit een bepaalde naam heeft, deze materialen? Kan er weinig overvinden behalve een enkel bedrijf zoals blitzinterieur. Zou het echter graag zelf doen.

Nadeel van de MDF overlegtreden is de dikte die de trede krijgt, zoals in dit topic ook al genoemd.
Om die reden zou PVC mijn voorkeur hebben.
Pagina: 1