Chinese psu kabels betrouwbaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Ik heb zojuist mijn RTX 3070 in mn pc gezet. Moest de thunderbolt EX4 ontkoppelen want mijn psu kwam alleen met 2 kabels. Alleen de kabels die uit mijn modulaire psu komen zijn ook nog eens split kabels wat dus nogal lelijk is.

Kan ik een 6 pins kabel voor mijnthunderbolt EX4 en 2x 8pins kabels voor naar de GPU gewoon bij aliexpress bestellen? Ik denk zelf een kabel is een kabel, maar vraag het even voor de zekerheid.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:01
Snap die besparing nooit zo… paar honderd euro aan componenten: “ja, laat ik €10 besparen op mijn kabels”.

Waarom zou je het risico nemen? In theorie is een kabel een kabel ja. Maar wie weet hebben ze bespaard op het koper of sluiten de connectoren net niet goed aan waardoor ze gaan smelten. Koop gewoon goede, degelijke kabels.

• saken
IceFox schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:48:
Snap die besparing nooit zo… paar honderd euro aan componenten: “ja, laat ik €10 besparen op mijn kabels”.

Waarom zou je het risico nemen? In theorie is een kabel een kabel ja. Maar wie weet hebben ze bespaard op het koper of sluiten de connectoren net niet goed aan waardoor ze gaan smelten. Koop gewoon goede, degelijke kabels.
Wat zijn degelijke kabels? Is het goedkoopste uit de pricewatch betrouwbaar?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:48

Umbrah

The Incredible MapMan

Eigenlijk alleen de kabels van je psu leverancier zelf (ze zijn aan de psu kant niet gestandaardiseerd, zelfs niet altijd binnen hetzelfde merk), of iets als cable mod, wat transparant is over dikte, materiaal, en connector pluggen. Zeker in pci-e land genoeg gesmolten rotzooi gezien.

Voedingskabel wil je niet het risico lopen dat je voor een dubbeltje op de eerste rij kan kijken naar hoe een chinezium kavel je huis affikt

[ Voor 20% gewijzigd door Umbrah op 22-08-2024 22:04 ]

• IceFox
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 00:01
saken schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:55:
[...]

Wat zijn degelijke kabels? Is het goedkoopste uit de pricewatch betrouwbaar?
Zoals hierboven gezegd alleen de kabels van de fabrikant van je PSU, mits je een degelijke PSU hebt. Sommige cable mod kabels zijn op zijn minst vergelijkbaar of beter dan de kabels van de PSU maar ook een stuk duurder.

Zelfs de originele PSU kabels willen nog wel een smelten, zie de recente Nvidia GPU’s als voorbeeld. Ik zou dus zeker niet bezuinigen op goede kabels.

• saken
Umbrah schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:02:
Eigenlijk alleen de kabels van je psu leverancier zelf (ze zijn aan de psu kant niet gestandaardiseerd, zelfs niet altijd binnen hetzelfde merk), of iets als cable mod, wat transparant is over dikte, materiaal, en connector pluggen. Zeker in pci-e land genoeg gesmolten rotzooi gezien.

Voedingskabel wil je niet het risico lopen dat je voor een dubbeltje op de eerste rij kan kijken naar hoe een chinezium kavel je huis affikt
Vlgns mij is mijn PSU wel oke. Dus ik zal moeten kijken naar standaard kabels van het merk Fractial.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 279,12€ 279,12
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI D4€ 229,90€ 229,90
1USB/Opslag-controllersASUS ThunderboltEX 4€ 108,35€ 108,35
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 96,09€ 96,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 52,90€ 52,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK4/128€ 269,85€ 269,85
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 124,90€ 124,90
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,99€ 102,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack)€ 165,99€ 165,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 173,-€ 173,-
Totaal€ 1.603,09

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:26
saken schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:39:
Ik heb zojuist mijn RTX 3070 in mn pc gezet. Moest de thunderbolt EX4 ontkoppelen want mijn psu kwam alleen met 2 kabels. Alleen de kabels die uit mijn modulaire psu komen zijn ook nog eens split kabels wat dus nogal lelijk is.

Kan ik een 6 pins kabel voor mijnthunderbolt EX4 en 2x 8pins kabels voor naar de GPU gewoon bij aliexpress bestellen? Ik denk zelf een kabel is een kabel, maar vraag het even voor de zekerheid.
De aansluitingen op de voeding verschilt per merk en soms per merk ook nog per serie en in het ergste geval ook nog per revisie per serie. Ik zou dan ook nooit losse kabels kopen bij Aliexpress omdat de kans groot is dat je dingen frituurt. Gebruik alleen bijgeleverde kabels of bestel de exacte kabelset voor de exacte voeding.

Edit: o, @Umbrah had dit al gezegd. Excuus. Naja, beschouw het maar als een extra waarschuwing :)

[ Voor 10% gewijzigd door Korvaag op 22-08-2024 22:19 ]

UNOX: The worst operating system

• saken
Korvaag schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

De aansluitingen op de voeding verschilt per merk en soms per merk ook nog per serie en in het ergste geval ook nog per revisie per serie. Ik zou dan ook nooit losse kabels kopen bij Aliexpress omdat de kans groot is dat je dingen frituurt. Gebruik alleen bijgeleverde kabels of bestel de exacte kabelset voor de exacte voeding.

Edit: o, @Umbrah had dit al gezegd. Excuus. Naja, beschouw het maar als een extra waarschuwing :)
Ik denk dat ik dan maar gewoon de split kabels voor lief neem en die gewoon blijf gebruiken. Kan ik die ook op de een of andere manier afdekken? Misschien met een tailwrap aan elkaar maken en proberen ergens weg te drukken zodat het niet in het zicht zit.

Verder kon ik niet veel losse kabels vinden van Fractal.

Wel deze: https://www.megekko.nl/pr...zbSfKBfMndYPtgRNiDnwE36S4

Zou deze werken voor mijn Thunderbolt kaart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58
saken schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:10:
[...]

Vlgns mij is mijn PSU wel oke. Dus ik zal moeten kijken naar standaard kabels van het merk Fractial.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Boxed€ 279,12€ 279,12
1MoederbordenASUS PRIME Z690-P WIFI D4€ 229,90€ 229,90
1USB/Opslag-controllersASUS ThunderboltEX 4€ 108,35€ 108,35
1Behuizingenbe quiet! Pure Base 500DX Zwart€ 96,09€ 96,09
1ProcessorkoelingNoctua NH-U12S redux€ 52,90€ 52,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C18BBK4/128€ 269,85€ 269,85
1VoedingenFractal Design ION+ 560W Platinum€ 124,90€ 124,90
1SSD'sSamsung 980 Pro (zonder heatsink) 1TB€ 102,99€ 102,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (met heatsink) 2TB (PC Pack)€ 165,99€ 165,99
1SSD'sSamsung 990 Pro (zonder heatsink) 2TB€ 173,-€ 173,-
Totaal€ 1.603,09
Op de site van Fractal staat dat er bij jou voeding 2x 6+2 pins kabels bij zouden zitten. Dus als het goed is liggen die bij jou thuis ergens in de la. 😉

• saken
JappieR schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Op de site van Fractal staat dat er bij jou voeding 2x 6+2 pins kabels bij zouden zitten. Dus als het goed is liggen die bij jou thuis ergens in de la. 😉
Yes, die heb ik nu in gebruik. Dat waren split kabels... Ik heb er nu 2 in mijn graka zitten.
Dan mis ik nog een voor mijn thunderbolt kaart, die gebruikte 6 pins.

• saken
Korvaag schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:17:
[...]

Ik hoor trouwens ook wanneer ik een video aan zet in Topaz te upscalen, een soort geratel. Echter alleen wanneer de GPU bezig is.

YouTube: rtx

Is dit normaal? Ik denk ook te zien dat er een 8pin kabel niet helemaal in zit, zal ik zo nog ff checken als ie uit staat.

edit: kabel aangedrukt en na een herstart is het me niet meer opgevallen.

[ Voor 4% gewijzigd door saken op 23-08-2024 01:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JappieR
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20:58
saken schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:47:
[...]

Yes, die heb ik nu in gebruik. Dat waren split kabels... Ik heb er nu 2 in mijn graka zitten.
Dan mis ik nog een voor mijn thunderbolt kaart, die gebruikte 6 pins.
Ah ja, nu zie ik het. Ik had beter beter naar bed kunnen gaan. 🙃

https://www.fractal-desig...accessories/connectivity/

Dit zijn de standaard kabels maar wat jij speciek zoekt staat er niet bij.
Deze wel,
https://www.fractal-desig...n-x2-modular-cable/black/
Inclusief de leveranciers in Nederland die jou mogelijk verder kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
Nee want dat is CPU/EPS terwijl voor de TB een PCIe kabel nodig is. Aangezien 560w erg op de rand is voor het systeem en zeker als via de TB ook nog eens 75w getrokken gaat worden lijkt mij een zwaardere voeding een betere investering uitvoering: DeepCool PX850G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
saken schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 22:45:
[...]

Ik denk dat ik dan maar gewoon de split kabels voor lief neem en die gewoon blijf gebruiken. Kan ik die ook op de een of andere manier afdekken? Misschien met een tailwrap aan elkaar maken en proberen ergens weg te drukken zodat het niet in het zicht zit.

Verder kon ik niet veel losse kabels vinden van Fractal.

Wel deze: https://www.megekko.nl/pr...zbSfKBfMndYPtgRNiDnwE36S4

Zou deze werken voor mijn Thunderbolt kaart?
Voor een 3070 maken split kabels ook niet zo heel veel uit. Je kan de ongebruikte stekkertjes gewoon vastmaken aan de kabel ofzo. Het zal mij zelf zorg zijn. Het is niet dat het voor de airflow uitmaakt en optisch al helemaal niet (al mogen de meningen daar natuurlijk over verschillen).

Ik heb geen idee of het gaat werken voor de thunberbolt kaart omdat ik niet weet wat voor aansluiting daar op zit. Wat is er mis met 1 van de split-aansluitingen in de Thunderbolt kaart steken? Je hebt toch in totaal 2 split kabels dus in totaal 4 aansluitingen?

Gebruik je de laadfunctionaliteit uberhaupt? Als ik het zo lees is die connector alleen nodig als je ook power gaat leveren over Thunderbolt.

Hoe ik het dus zou aansluiten:
- twee kabels met de zo dicht mogelijk bij de voeding zittende stekkers in de 3070
- en dan 1 van de extra connectoren in de TB-kaart (en dan dus alleen als je de power functionaliteit gebruikt anders heeft het uberhaupt geen zin)

[ Voor 13% gewijzigd door Korvaag op 23-08-2024 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Uszka schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 07:31:
[...]

Nee want dat is CPU/EPS terwijl voor de TB een PCIe kabel nodig is. Aangezien 560w erg op de rand is voor het systeem en zeker als via de TB ook nog eens 75w getrokken gaat worden lijkt mij een zwaardere voeding een betere investering uitvoering: DeepCool PX850G
Dat valt allemaal best mee. Het is niet alsof het een crappy voeding is. De 12700 pakt max 180 watt ofzo (het is geen K), de 3070 pakt max 220 watt. SSD's doen zowat niets. Pak daar wat transients bij van de GPU en het werkt allemaal wel hoor. Mocht je met full load van GPU en CPU ook nog eens full load TB-power doen dan gaat het nog wel werken. Heel ruim is het dan allemaal niet, maar om nu zomaar zonder reden een voeding te gaan vervangen bij een vraag naar een kabel zonder dat er indicatie is voor instabiliteit vind ik wat ver gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Korvaag op 23-08-2024 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikverhaar
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09-09 00:00
De Fractal Design Ion+ is een rebrand van Seasonic en gebruikt ook dezelfde kabels.
Je kan het pinout diagram van de voeding in de handleiding vinden en ik heb 'm hier ook samen met een hoop andere merken staan onder het kopje Seasonic: https://customkabels.word.../05/22/pinout-diagrammen/

Oh, en om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Nee, Chinese PSU-kabels zijn niet betrouwbaar. Een tijd terug heb ik een groot aantal goedkope Chinese sata-naar-pcie verloopjes gekregen. Die heb ik uit elkaar gehaald om de pcie stekkerbehuizingen te kunnen hergebruiken. Wat ik aantrof was dat alle draadjes er normaal uitzagen, maar van binnen echt een flinterdunne koperen kern hadden. Misschien had ik er toch een paar moeten bewaren om een kampvuurtje te starten...

[ Voor 44% gewijzigd door ikverhaar op 26-08-2024 13:40 ]

https://customkabels.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:53
ikverhaar schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:29:
De Fractal Design Ion+ is een rebrand van Seasonic en gebruikt ook dezelfde kabels.
Je kan het pinout diagram van de voeding in de handleiding vinden en ik heb 'm hier ook samen met een hoop andere merken staan onder het kopje Seasonic: https://customkabels.word.../05/22/pinout-diagrammen/

Oh, en om je oorspronkelijke vraag te beantwoorden: Nee, Chinese PSU-kabels zijn niet betrouwbaar. Een tijd terug heb ik een groot aantal goedkope Chinese sata-naar-pcie verloopjes gekregen. Die heb ik uit elkaar gehaald om de pcie stekkerbehuizingen te kunnen hergebruiken. Wat ik aantrof was dat alle draadjes er normaal uitzagen, maar van binnen echt een flinterdunne koperen kern hadden. Misschien had ik er toch een paar moeten bewaren om een kampvuurtje te starten...
ION+ komt niet van Seasonic maar van High Power/Sirfa. De ION SFX is wel Seasonic maar daar gaat het hier niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Korvaag schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Dat valt allemaal best mee. Het is niet alsof het een crappy voeding is. De 12700 pakt max 180 watt ofzo (het is geen K), de 3070 pakt max 220 watt. SSD's doen zowat niets. Pak daar wat transients bij van de GPU en het werkt allemaal wel hoor. Mocht je met full load van GPU en CPU ook nog eens full load TB-power doen dan gaat het nog wel werken. Heel ruim is het dan allemaal niet, maar om nu zomaar zonder reden een voeding te gaan vervangen bij een vraag naar een kabel zonder dat er indicatie is voor instabiliteit vind ik wat ver gaan.
Hi, Had ik al aan gedacht om de split kabel aan een kant aan de rtx vast te maken en andere aan de Thunderbolt, maar die is helaas ook niet lang genoeg.

Ik zal dus wel een kabel moeten regelen voor de Thunderbolt kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
saken schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:35:
[...]

Hi, Had ik al aan gedacht om de split kabel aan een kant aan de rtx vast te maken en andere aan de Thunderbolt, maar die is helaas ook niet lang genoeg.

Ik zal dus wel een kabel moeten regelen voor de Thunderbolt kaart.
Waarom. Gebruik je de power delivery dan? Dat is het enige waar het voor nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Korvaag schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:38:
[...]

Waarom. Gebruik je de power delivery dan? Dat is het enige waar het voor nodig is.
Ik gebruik de thunderbolt kaart waar een Dell thunderbolt hub op aangesloten zit (deze krijgt zelf stroom dmv adapter). En daarop zit weer 2 presons 4848 audio interfaces en een paar schermen eventueel op aangesloten, ding heeft ook usb poorten enz. Is daar die power delivery niet voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:18
Uszka schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

ION+ komt niet van Seasonic maar van High Power/Sirfa. De ION SFX is wel Seasonic maar daar gaat het hier niet om.
Kan kloppen maar ik ben er vrij zeker van de de bewering van @ikverhaar ook klopt qua kabels. Ik heb namelijk een Seasonic overgenomen van iemand die alle kabels had laten zitten en er een ION+ voor in de plaats had gezet. Toen ik enigszins angstig keek bedacht hij zich pas dat dat wellicht niet zo handig was, maar alles werkte normaal. Zowel bij hem als bij mij :p

@saken , contact opnemen met @ikverhaar is sowieso een aanrader als je een mooi kabeltje wilt. Snap dat zelfverheerlijking een bepaalde drempel heeft maar dan doe ik het wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
saken schreef op maandag 2 september 2024 @ 21:45:
[...]

Ik gebruik de thunderbolt kaart waar een Dell thunderbolt hub op aangesloten zit (deze krijgt zelf stroom dmv adapter). En daarop zit weer 2 presons 4848 audio interfaces en een paar schermen eventueel op aangesloten, ding heeft ook usb poorten enz. Is daar die power delivery niet voor nodig?
Dat weet ik niet. Dat moet je nakijken. Waar krijgen alle devices hun voeding van.

Pagina: 1