[Tahoma Switch] Zigbee dimmer voor meerdere spots groepen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 22:27
Allen

Ik ben begonnen met het smart maken van mijn woning. Ik heb zigbee dimmers van Ecodim geinstalleerd op diverse plekken en deze gekoppeld aan mijn Tahoma Switch van de zonwering als 'hub' om het met die app te kunnen bedienen.

Dit werkt allemaal perfect, dus nu wil ik de volgende stap gaan zetten. Ik heb beneden een aantal groepen van spots die op afzonderlijke dimmers zitten. Nu heb ik ook een schakelaar over van een lichtpunt wat ik niet gebruik. Het idee wat ik heb is om daar ook een zigbee dimmer te plaatsen die ik dan kan gebruiken als dimmer om alle spot groepen in 1 keer aan te zetten en te dimmen, dat lijkt me wel zo makkelijk s avonds. De gedachte gang is dan om dit dan als 'scene' via de Tahoma app in te gaan stellen. Na wat spelen met de Tahoma Switch app lijkt dat niet echt mogelijk met die app (tenzij ik wat over het hoofd zie..)

Is het mogelijk wat ik wil? Zoja, welke app kan ik het beste gebruiken als 'hub' om dit soort dingen in te gaan stellen?

Groeten
MT10

Alle reacties

• inquestos
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22
Ik heb home assistant en ecodim. Het is mij helaas nog niet heel goed gelukt om een ecodim dimmer lekker te dimmen via een externe (smart) dimmer (ook van ecodim). In een keer naar bijvoorbeeld 10% gaat prima. Maar stapsgewijs 2% eraf gaat erg hakkerig en vertraagd. Ik gebruik daarvoor zigbee2mqtt, en templates die door anderen zijn ontwikkeld.

Ik gebruik het wel naar alle tevredenheid om op basis van beweging aan te zetten en te dimmen als de zon onder is. en dus met 1 druk op de knop om te schakelen.

Fotografie: | Flickr | Canon 5DII + 20mm + 35mm + 50mm + 100mm || Hardlopen: Strava PR 5km: 20:26 10km: 44:35 HM 1:39:58

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13:41
MT10 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:04:
Nu heb ik ook een schakelaar over van een lichtpunt wat ik niet gebruik. Het idee wat ik heb is om daar ook een zigbee dimmer te plaatsen die ik dan kan gebruiken als dimmer om alle spot groepen in 1 keer aan te zetten en te dimmen, dat lijkt me wel zo makkelijk s avonds.
Ik gebruik zelf home assistant (en zigbee2mqtt) in combinatie met een lading zigbee switches en andere zaken. Daarmee is je wens prima uit te voeren, de leercurve in het begin kan wel wat uitdagend zijn.

Uiteindelijk is de extra switch die je beschrijft niet nodig je zou bijvoorbeeld op basis van beweging, lichtsterkte en of zon onder is automatisch bepaalde scenes kunnen starten of specifieke spots kunnen dimmen/versterken.

• robg1984
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:26
Toevallig zoek ik ook een script die, wanneer ik dimmer 1 dim, dimmer 2 automatisch ook dimt naar een bepaald niveau.

• Kalindor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Is het een idee om de te dimmen lampen in een groep te koppelen ?
En dan de groep te dimmen.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Kalindor schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:54:
Is het een idee om de te dimmen lampen in een groep te koppelen ?
En dan de groep te dimmen.
Op zich een goed idee, maar ik heb het idee dat TS met de fysieke draaiknop van dimmer X ook (de lampen die aangesloten zijn op) dimmer Y wil dimmen.
Dus dat de dimmers elkaars dimpercentage volgen.

Ik weet niet of de dimmers hun dimpercentage, wanneer dat verandert door fysiek draaien, snel genoeg communiceren over Zigbee om dit goed te kunnen laten werken.

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

• MT10
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 05-09 22:27
Excuses voor de wat late reactie, mijn idee is inderdaad wat @V-8 zegt een aantal smart dimmers de instellingen van 1 dimmer te laten volgen.

Ik heb door de benedenverdieping meerdere spots groepen die ik bewust los wil kunnen bedienen. Maar het is ook wel 'makkelijk' om in 1 keer alles aan te kunnen zetten op een bepaalde stand met 1 andere dimmer. Dat kan natuurlijk ook met de app, maar de realiteit is en dat een knop zo nu en dan ook wel fijn is. Niet alleen voor mezelf maar ook voor mijn vriendin, kinderen, ouders, schoonouders. Het is geen must have, maar ik vond het wel een leuk iets om te proberen te maken.

Dat het misschien op de % nauwkeurig niet heel gemakkelijk is en wat vertraagd/hakkerig gaat zoals @inquestos vind ik niet heel erg. Het gaat in ieder geval sneller dan meerdere knoppen bedienen en dan alles ongeveer hetzelfde proberen te krijgen. Ik zal komend weekend eens met zigbee2mqtt gaan hobbyen zoals @inquestos en @Flans aangeven dat het beste werkt. Mocht een van jullie een template/startpunt voor deze toepassing hebben en die willen delen is dat uiteraard welkom! :)

• Kalindor
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 26-08-2024
Als je een groep van de lampen maakt kun je er zelf voor kiezen of je ze ze alleen in de groep wilt laten zien, of dat je ze ook individueel wilt kunnen gebruiken.

Dus volgens mij moet je dan alles kunnen aan zetten en/of dimmen door de knop te bedienen die de groep bediend. Maar ook de individuele lamp door de lamp zelf aan te spreken en niet de groep.

• V-8
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-11 21:25

V-8

Je kunt wel een Hue Dimmer Switch gebruiken! Daar al naar gekeken?
(Of Hue Tap Dial)

Tesla MYJ SR | BMW i3S 94Ah | 4.070WP Z/O + 2.100WP N/W | Home Assistant

Pagina: 1