KPN AON in huis, maar hoe lang nog? Welk modem kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AzertyNL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-05 20:36
Wij hebben een ongebruikte KPN AON glasvezel (aangelegd in 2012 o.i.d. inclusief een packetfront NT)) aansluiting in huis. Ik overweeg nu om van het bekende glasvezel-kabel :X 8)7 netwerk over te stappen op glasvezel, en zelf een Fritz!box aan te schaffen.

Nu zit ik met de vraag hoe lang onze AON aansluiting nog zo zal blijven want KPN zegt dat deze langzaam maar zeker landelijk uitfaseerd worden en worden omgezet naar XGS-PON (of GPON). Is er ergens te weten te komen of, en wanneer, deze omzetting er aan zit te komen voor mijn adres/woonplaats?

Het punt is dat ik in dubio zit of het op dit moment slim is om een Fritz!box voor AON te kopen, als voor XGS-PON mogelijk een ander model de slimmere keus zou kunnen zijn.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:53
AzertyNL schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:59:
Wij hebben een ongebruikte KPN AON glasvezel (aangelegd in 2012 o.i.d. inclusief een packetfront NT)) aansluiting in huis. Ik overweeg nu om van het bekende glasvezel-kabel :X 8)7 netwerk over te stappen op glasvezel, en zelf een Fritz!box aan te schaffen.

Nu zit ik met de vraag hoe lang onze AON aansluiting nog zo zal blijven want KPN zegt dat deze langzaam maar zeker landelijk uitfaseerd worden en worden omgezet naar XGS-PON (of GPON). Is er ergens te weten te komen of, en wanneer, deze omzetting er aan zit te komen voor mijn adres/woonplaats?

Het punt is dat ik in dubio zit of het op dit moment slim is om een Fritz!box voor AON te kopen, als voor XGS-PON mogelijk een ander model de slimmere keus zou kunnen zijn.
Glasvezelprojecten van 2012 zijn over het algemeen voorzien van een GN01/GN02 FTU. Dit maakt het een stuk ingewikkelder om te migreren naar PON, aangezien alle ONT's gebruik maken van de kleine TK01 FTU. Ga er maar vanuit dat gebieden waar AON ligt met een TK01 als eerstea an de beurt zijn en gebieden met een GN01/2 als laatste. De 5530 AON kun je daarnaast gewoon voorzien van een XGS SFP(kost wel ca 100 euro)

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:09
Kijk even naar het stroomverbruik van alle apparaten en bepaal dan of het je je waard is om de NTU er tussen uit te halen… vervolgens zijn er een aantal boxen die allebei kunnen. Maar persoonlijk ben ik prima tevreden over de 7590 bij mij thuis en is de 7530AX elders ook prima…

Mijn persoonlijke conclusie is dat ik er vrij weinig tot niks mee win als ik de NTU eruit trek en derhalve kan je prima shoppen op marktplaats ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
mad-dog schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Glasvezelprojecten van 2012 zijn over het algemeen voorzien van een GN01/GN02 FTU. Dit maakt het een stuk ingewikkelder om te migreren naar PON, aangezien alle ONT's gebruik maken van de kleine TK01 FTU.
Onze (was ooit Reggefiber) FTU is deze: Afbeeldingslocatie: https://community.freedom.nl/uploads/default/original/2X/b/b013ccf2994d058cc560556234bc533a8364a467.png
Met links de ONT op blauw en rechts een oranje afdekkapje over groen. Dit is dus een TK01 als ik het goed begrijp. (en geen GN01/GN02)
Ga er maar vanuit dat gebieden waar AON ligt met een TK01 als eerstea an de beurt zijn
Bestaat er informatie over wanneer dat gaat gebeuren of bestaan hier geen plenningen/info over?

[ Voor 12% gewijzigd door AzertyNL op 23-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
AzertyNL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Onze (was ooit Reggefiber) FTU is deze: [Afbeelding]
Met links de ONT op blauw en rechts een oranje afdekkapje over groen. Dit is dus een TK01 als ik het goed begrijp. (en geen GN01/GN02)

[...]

Bestaat er informatie over wanneer dat gaat gebeuren of bestaan hier geen plenningen/info over?
Dit is een TY01. Deze zijn wel doe het zelf, echter zijn daar geen PON ONTs voor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:28

Wildfire

Joy to the world!

AzertyNL schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:05:
[...]

Onze (was ooit Reggefiber) FTU is deze: [Afbeelding]

[...]

&
mad-dog schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:01:
[...]

Dit is een TY01. Deze zijn wel doe het zelf, echter zijn daar geen PON ONTs voor
Voor deze FTU heeft KPN tegenwoordig een adapter waarmee XGS-PON ONT's wel gebruikt kunnen worden. Maar dan moet de verbinding wel uit een PoP komen die is aangepast voor XGS-PON. Ik kan zelf niet zeggen of en wanneer dat gebeurt bij een specifieke PoP helaas.

Ik heb zelf gisteren nog een klant via XGS-PON aangesloten op zo'n FTU. :)

[ Voor 17% gewijzigd door Wildfire op 24-08-2024 14:12 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:58
Overstappen en gebruik maken van de standaard Experiabox is geen optie?
Dan kan je altijd op een later moment nog een Fritzbox aanschaffen mocht je behoefte hebben.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
Of een fritzbox met een utp ingang? Dat maakt het helemaal onafhankelijk van de glasvezel implementatie en kun je hem ook gebruiken mocht je toch weer terug van naar Ziggo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-05 22:42
jongetje schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:35:
Of een fritzbox met een utp ingang? Dat maakt het helemaal onafhankelijk van de glasvezel implementatie en kun je hem ook gebruiken mocht je toch weer terug van naar Ziggo.
Dit, hou rekening met wisselende providers etc, wellicht ga je wel ieder jaar prijshoppen. Gebruik het modem/router van je provider & zet desnoods daarachter een eigen router. De internetprovider kan dan 100% service leveren en jij kunt de boel installeren zoals je het wil hebben.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
Wildfire schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:08:

Voor deze FTU heeft KPN tegenwoordig een adapter waarmee XGS-PON ONT's wel gebruikt kunnen worden. Maar dan moet de verbinding wel uit een PoP komen die is aangepast voor XGS-PON. Ik kan zelf niet zeggen of en wanneer dat gebeurt bij een specifieke PoP helaas.

Ik heb zelf gisteren nog een klant via XGS-PON aangesloten op zo'n FTU. :)
Gaan deze wel aangepast worden?

Ik heb deze namelijk ook, en wil eens gaan kijken om mijn eigen SFP gaan gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rubberbutt
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 22-02 13:43
Een fritzbox 5530 of 5590 is hier geschikt voor.
Beide modellen zijn leverbaar met SFP. Een 5530 of 5590 met module voor AON of Xgspon. De 5530 is iets goedkoper als de 5590.
Maar als KPN zover is (en dat is op dit moment nog niet te zeggen).En ze gaan AON omzetten naar XGSPon moet je weer een dure XGSpon sfp module kopen van € 95.
Dan kun je beter alvast de 5530 of 5590 met XGSpon module kopen. Je haalt de xgspon sfp module eruit. Je koopt los de AON sfp module (kost € 29).
En dan kun je in de toekomst de AON vervangen door de XGSPon module.
Deze fritzboxen hebben ook een WAN poort die je via bestaande NTU aan kunt sluiten, en niet afhankelijk bent van KPN glas of andere glas leverancier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mad-dog
Rolfie schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:22:
[...]

Gaan deze wel aangepast worden?

Ik heb deze namelijk ook, en wil eens gaan kijken om mijn eigen SFP gaan gebruiken.
https://fritzshop.nl/glas...rch_query=ty01&results=11

• AzertyNL
Dank allemaal voor het meedenken!! Alle informatie met elkaar combinerend kom ik tot de volgende conclusie:

1. Het lijkt onmogelijk om vooraf met enige zekerheid te weten te komen wanneer een (mijn) KPN aansluiting omgezet gaat worden van AON naar XGS-PON. (Dit baseer ik vooral op wat aanvullend zoekwerk en informatie op KPN's eigen Internet gerelateerde forum.)

2. Als ik nu eenmalig een fritz!box wil kopen waarmee ik flexibel ben en nu (AON) en later (XGS-PON ooit) verder kan, lijkt de keuze voor een model zoals de 5530 of 5590 een handige keuze, want zowel een WAN UTP port voor mijn huidige AON NT, en de mogelijkheid om SFP te gaan gebruiken mocht ik dat later willen. (want das weer component minder omdat de NT mediaconverter kan er tussen uit kan).

Dank voor de tip om eens naar NT verbruik te kijken. Mijn huidige superoude NT lijkt ongeveer 2 - 2.5 Watt te verbruiken. Dat vind ik inderdaad geen schokkend hoog sluipverbruik.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:25
AzertyNL schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 10:47:
Mijn huidige superoude NT lijkt ongeveer 2 - 2.5 Watt te verbruiken. Dat vind ik inderdaad geen schokkend hoog sluipverbruik.
Een sfp gebruikt ook stroom dus dat duurt heeeel lang als die je koopt en terug wilt verdienen op de energiekosten.

• AzertyNL
Voor terugverdienen van de uitgespaarde stroomkosten hoef je het niet te doen inderdaad.

Zijn er mensen die data hebben over al dan niet een snelheidsverschil, en dan bedoel ik verschillende latency. Zal geen enkele ms schelen zou ik denken?

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31

sus

is druk :+

KPN heeft toch een ONT waar je direct met UTP op kan? Dan maakt het toch geen reet uit wat je er aan hangt?

Anders kan je een AON AVM halen en daar later - wanneer nodig - een XGS-PON SFP-module voor halen voor een paar euro. Heb je nog steeds dezelfde box, je vervangt alleen de SFP :0

• n8tur3
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:09
Ik heb al meer dan 10 jaar AON liggen en pas na ca 1 jaar na aanleg de coax ingeruild voor echt glas. Nog nooit iets van KPN gehoord mbt overgang naar XGS-PON. Ik denk persoonlijk dat ik eerder een box 12 door mijn strot krijg geduwd dan XGS-PON. Dat betekent nl een mega operatie voor KPN in mijn gemeente met duizenden aansluitingen.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:10

nelizmastr

Goed wies kapot

n8tur3 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:23:
Ik denk persoonlijk dat ik eerder een box 12 door mijn strot krijg geduwd dan XGS-PON.
Gelukkig hoef je de KPN box niet te gebruiken, keuze genoeg ;)

Als je de Geriatriebox 10 wilt blijven gebruiken kan dat natuurlijk ook nog. KPN bouwt sowieso geen SFP in maar alleen UTP dus zolang je op maximaal 1Gig blijft, geen probleem.

I reject your reality and substitute my own

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 17:39
n8tur3 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 21:23:
Ik heb al meer dan 10 jaar AON liggen en pas na ca 1 jaar na aanleg de coax ingeruild voor echt glas. Nog nooit iets van KPN gehoord mbt overgang naar XGS-PON. Ik denk persoonlijk dat ik eerder een box 12 door mijn strot krijg geduwd dan XGS-PON. Dat betekent nl een mega operatie voor KPN in mijn gemeente met duizenden aansluitingen.
Je bent bij KPN niets verplicht? Maar wat een taalgebruik zeg..
Pagina: 1