• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:28
Kan iemand mij uitleggen hoe ik mijn Intel 13900K het beste kan configureren in de Asus BIOS wanneer deze terugkomt van RMA? Ik heb de microcode-patch geïnstalleerd, en ik begrijp dat deze de spanningslimiet beperkt tot 1.55V. Sommigen adviseren echter om de spanning te beperken tot maximaal 1.3V.

Is 1.3V inderdaad een betere keuze? Zo te zien gaat de CPU dan ook langer mee. En zo ja, hoe stel ik dit correct in? Kloppen onderstaande stappen?
  1. Ga naar het tabblad AI Tweaker (of een soortgelijk tabblad, afhankelijk van BIOS-versie).
  2. Zoek de optie CPU Core Voltage.
  3. Verander de instelling van Auto naar Manual of Offset Mode.
  4. Stel de spanning in op 1.3V.
Dat is alles toch?

Verder heb ik gehoord dat de microcode-patch alleen werkt als de standaard Intel-instellingen in de BIOS zijn ingeschakeld. Als ik de BIOS terugzet naar de fabrieksinstellingen, zijn de Intel Default Settings dan automatisch actief (en ik neem aan dat de BIOS software zelf niet revert naar fabrieks)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:54
Als Asus de zaakjes goed voor elkaar heeft, en dat is een 'big if', moet in principe bios flashen en dan voor de zekerheid resetten naar default (normaliter zou dat bij de flash al moeten gebeuren) voldoende zijn om de instellingen zo te krijgen dat Intel ze veilig acht.

Je kan daarnaast nog zelf gaan tweaken, maar let er wel op dat een vaste undervolt ook 'verkeerd' kan zijn, omdat dan mogelijk in alle core workloads de spanning weer te hoog wordt (een cpu heeft immers vaak voor een hogere singlecore boost een relatief hoog voltage nodig, maar bij all core workloads is dat vaak juist een relatief laag voltage. Wil je dus undervolten, kijk dan bijvoorbeeld een bij Buildzoid op youtube over hoe je dat het beste kan doen, zodat ook je loadlines e.d. op orde zijn en je niet bijvoorbeeld CEP triggered of uit moet zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Silver
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 30-04 17:28
In dat geval geef ik de voorkeur aan het niet aanpassen van de spanning (undervolten) en houd ik het bij de nieuwste BIOS-versie (met default settings). Mijn prioriteit is een stabiele processor die hopelijk lang meegaat en undervolten klinkt wat te gevaarlijk voor iemand zoals ik die er erg weinig kennis van heeft.

Ik dacht dat de 1.55V nog steeds erg hoog was. Volgens Intel mag deze CPU tot max 1.72V gaan dus het is in ieder geval veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Dat is een post uit januari. 1.72v is te hoog!
Undervolt is eigenlijk het makkelijkst met een offset.
Je gebruikt dan Offset met het minus teken. Bijv.: 0,025V (Dat is 25 millivolt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:54
bierschuit schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:15:
Dat is een post uit januari. 1.72v is te hoog!
Undervolt is eigenlijk het makkelijkst met een offset.
Je gebruikt dan Offset met het minus teken. Bijv.: 0,025V (Dat is 25 millivolt).
die 1.72V staat nog steeds in de datasheets (ook in de meest recente versie van 20-8-2024 ( https://www.intel.com/con...asheet-volume-1-of-2.html ), en zal dus nog steeds valide zijn, Buildzoid refereerde daar ook al naar in een van zijn analyses. Volgens mij legde hij dat uit als een maximaal voltage bij 0 belasting en iets dat daarnaast ook gebruikt zou worden voor LN2 overklokkers, en inderdaad zeker geen voltage dat veilig ingesteld kan worden bij normaal gebruik als fixed vcore.

Offset met een - is inderdaad beter dan een fixed voltage, maar ook hier moet je oppassen dat de loadlines e.d. wel correct ingesteld staan, anders kan ook een negatieve offset voor instabiliteit zorgen of verminderde prestaties omdat het CEP kan triggeren. Voorheen vingen moederbord fabrikanten dat af door CEP maar gewoon uit te zetten, maar dat is tegenwoordig dus als het goed is per default niet meer zo, en het is ook geen best practise om het uit te zetten.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 24-08-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kujinshi
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 12-05 21:41

kujinshi

seven heroes

Mijn advies:

In BIOS dingen veranderen:

- IA VR voltage limit op 1450 zetten (dat is 1.45v) -> zorgt dat je nooit daarboven gaat komen.
- frequency P cores op een max waarde instellen van 5500mhz -> sneller heb je zelden nodig en maakt dat de VID requests nooit hoog zijn.
- frequency E cores op een max waarde instellen van 4300mhz -> om zelfde reden.

Eigenlijk ben je er dan al, de VID zal nooit uitschieten of doorschieten. Dat gebeurt vooral bij de 5800-6200mhz VID verzoeken.

De nieuwe microcode werkt niks, zorgt alleen maar dat de standaard BIOS instellingen het nog erger maken. Blijf lekker op een oudere BIOS zitten van voor de zomer 2024 iig.

En je kan nog wat undervolten. Test met een offset voltage van min 0.075v. Als hij in Prime95 na lange tijd stabiel is, zet je het offset voltage op 0.065v. Dan heb je veiligheidsmarge ingebouwd.

Dat 1.30v verhaal voor extra veilig wat sommige posten, heeft niet veel houdvast. Dat kan je vergeten. Intel en AMD processors kunnen en mogen prima 1.40v hebben. Het is alleen die 1.50-1.65v doorschieters die de processor niet leuk vindt.

[ Voor 24% gewijzigd door kujinshi op 27-08-2024 16:32 ]

Pagina: 1