Zonneplan vs. 1komma5 thuisbatterij en laadpaal

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• ndkruyt
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-08-2024
Hoi
Kan iemand me helpen met het volgende.
Ik heb een hybride auto, laad 'savonds en 18 zonnepanelen.
Ik wilde een ladpaal kopen maar krijg steeds de optie van een thusibatterij er bij.

In de wereld van de thuisbatterijen kom ik 2 interessante opties tegen: zonneplan met besturing door powerplay en 1komma5 met besturing door Heartbeat.

Zonneplan is de goedkopere optie als initiele investering, maar is minder transparant in hun verdienmodel + hoe dat model zijn waarde heeft als de saldering verdwijnt.

Daarnaast zouden er met powerplay (veel) meer laadcycli zijn dan met Heartbeat (de AI van 1komma5) waardoor je batterij al veel sneller vervangen moet worden (6000 cycli). Ik kan nergens een head-to-head vergelijking vinden. Twijfel of ik ubderhaupt een dergelijke investering moet doen...

Enfin, iemand tips of ervaringen ?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 20:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Het goedkoopste is laden via het gewone stopcontact. Hybride's hebben meest een kleine accu dus het zijn dan geen lange laadsessies. Thuisbatterij is meer voor de fun, minder voor het gewin, dus als je dat interessant vindt zijn er wel topics over te vinden op Tweakers.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pak een zappy of ratio solar, die zijn gunstig geprijsd en kun je instellen om alleen (of voornamelijk) op zonnestroom te laden. Eea ligt er ook aan wat voor auto het betreft(en hoe groot de accu hiervan is) en hoe het rijgedrag is.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndkruyt
Probleem is dat ik overdag, wanneer de zon schijnt (meestal dan) niet kan laden.

De auto heeft een capaciteit van (slechts) 13 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:29
Voor de accu oplossingen die handelen moet je onderscheid maken in waarop ze handelen.
Zo handelt de Zonneplan op de onbalansmarkt en zover ik kan zien handelt Heartbeat alleen op de day-ahead uur prijzen.
Het mogelijke rendement voor deze markten is heel verschillend en zeer waarschijnlijk flink in het voordeel van de onbalans markt.
Voor beide markten zijn er meer opties dan de twee die je noemt.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 20:47

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

ndkruyt schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 09:33:
Probleem is dat ik overdag, wanneer de zon schijnt (meestal dan) niet kan laden.

De auto heeft een capaciteit van (slechts) 13 kWh
Het is niet interessant wat níet kan en het is ook geen probleem. Kijk naar wat er wèl kan en wanneer je wèl kunt laden als je thuis bent en het licht is. In de weekeinden bijvoorbeeld of in het zomerhalfjaar wanneer het lang licht is. Elke kWh is meegenomen toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:03
Stel je laadt 3x per week, bij thuiskomst om 18u.
Je hebt zo'n 3 uur nodig om volledig op te laden.
Dit is 13 kWh.

Zomer half jaar ben je vol voor zon onder gaat, in winter ben je volledig afhankelijk van batterij.
1 laad beurt kan in weekend, dus overdag.

26 weken * 2 laadbeurten * 13 kWh = 676 kWh per jaar.

Stroom die je teruglevert is +-11 ct waard. (Lever je uberhaupt terug in winter?)
Rendement van batterij is 90% (hoog geschat)
Dus, uit batterij kost je 0.11 * 676 /0.9 = € 83

Stel je hebt geen batterij dan kost de stroom je zo'n 25 ct
0.25 * 676 = € 169

Winst is kleine 100 euro per jaar.

Batterij gaat ongeveer 10 jaar mee, dus je maakt 1000 euro winst...

Batterij kost? Als je de auto wilt opladen heb je 15 kWh batterij nodig (rendement 90%). Dit kost je 7000 euro.

Nettowinst na 10 jaar = -6000 euro.

Geen goede investering.

Hier trouwens mijn "mogelijkheid tot batterij gebruik", even per week, omdat per dag teveel werk is.
Je ziet dat je gemiddelde dag maar 2 kWh uit batterij haalt. In winter laad de batterij niet op, omdat je overdag je opgewekte stroom al opgebruikt. In de zomer haal je ook maar 2 kWh per dag uit batterij, omdat je 's nachts te weinig apparatuur aan hebt staan om de batterij leeg te maken. (Dit kan je altijd beter rechtstreeks doen).
De ideale periode voor batterij is dus lente en herfst.

spoiler:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JNx0vbIdnZEM-HbwSsqE7i_qiSM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/USRFTRLRpDW8YvXp7NlE2OKU.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door 99ruud99 op 23-08-2024 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndkruyt
Bedankt voor alle reacties.
Ik denk dat ik gewoon voor het stopcontact ga. De markt afwachte tot helder is wat er met de saldering gebeurd/ of thuisbatterijen vorodeliger worden etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:18
Wij hebben een ev met 64kWh batterij die op 1 fase laadt. We rijden zo’n 500 km per week. In het begin waren we driftig op zoek naar een laadpaal maar kwamen er na tijdje achter dat laden in de daluren via stopcontact ruim voldoende is.
Gaat nu al 2 jaar probleemloos, nog nooit langs de weg hoeven bij te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batilan
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:10
Matrox001 schreef op zondag 16 februari 2025 @ 13:28:
Wij hebben een ev met 64kWh batterij die op 1 fase laadt. We rijden zo’n 500 km per week. In het begin waren we driftig op zoek naar een laadpaal maar kwamen er na tijdje achter dat laden in de daluren via stopcontact ruim voldoende is.
Gaat nu al 2 jaar probleemloos, nog nooit langs de weg hoeven bij te laden.
Dat is knap. Ik neem aan dat je dan niet al te ver buiten NL op vakantie (of zakenreis) gaat met je EV? Ik heb wel eens begrepen dat het laden met een zogenaamde 'granny charger' i.h.a. een stuk minder efficiënt is dan laden via een 'echte' 3 fasen laadpaal. Merk je daar ook iets van? (kWh's uit het net vs. kWh's in de EV batterij?)

Heb je ook PV? Anders wordt het vanaf 2027 voordeliger om zoveel mogelijk van de stroom die je zou terugleveren in je ev te stoppen (eventueel via een van de oplossingen waar dit topic betrekking op heeft? (Niet perse laden tijdens daluren bedoel ik dan). Je noemt daluren, ik neem aan dat je het niet hebt over de goedkope uren bij een dynamisch contract).

Leuk dat het topic weer een kickje krijgt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Matrox001
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:18
Nee, we gebruiken hem uitsluitend voor woon werkverkeer, op en neer naar oppasadres en in het weekend op pad.
Incidenteel naar Groningen.
Zou kunnen dat het minder efficiënt laadt, maar aangezien wij maar één fase kunnen laden is het verschil in laadtijd voor ons niet groot genoeg om een laadpaal aantekening schaffen.
Vóór deze ev hadden we een hybride met 10,5 accu, Dan is een laadpaal al helemaal niet aan de orde.
Ja, we hebben zonnepanelen, maar overdag zijn we doorgaans niet thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47
Ik kan nergens goed online vinden wat de 1komma5 thuisbatterij kost en hoeveel bruto kWh deze heeft?
Wat was het aanbod wat ze jouw destijds deden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:17

MikeWazowski

Look into my eye

maykoga schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:47:
Ik kan nergens goed online vinden wat de 1komma5 thuisbatterij kost en hoeveel bruto kWh deze heeft?
Wat was het aanbod wat ze jouw destijds deden?
Hier ligt een offerte liggen voor een 1KOMMA5˚ Batterij van 30 kWh voor € 15.500.

Ik ben in dit topic terecht gekomen omdat ik ook twijfel ook of een batterij een goede optie is.
Ook voor mij is het verschil tussen Komma5 en zonneplan niet goed duidelijk. Dus daar zoek ik nog even verder op.

Mijn Eve laadpaal kan ik via de app aansturen om snel of langzam(er) op de zon te laden - met 87kWh heb ik voldoende speling om het langzamer te doen dan altijd met 11 kW.

(helaas is laden niet bidirectioneel, want het is vreemd om een batterij de kopen als je al 87 kWh op de oprit hebt staan 8)7 )

Mischien maar eerst de oude zonnepanelen vervangen en een warmtepomp nemen (want gas wordt alleen maar duurdder) - kan de batterij later nog wel als er meer duidelijkheid is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maykoga
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-08 17:47
MikeWazowski schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Hier ligt een offerte liggen voor een 1KOMMA5˚ Batterij van 30 kWh voor € 15.500.
Hmm dat is €500/kWh all in, vrij duur

Zonneplan batterij scoort veel beter met 20 kWh voor €7400,- a €370/kWh,
deze doet via P1 poort ook load balancing dus hij begrenst zichzelf op de netaansluiting dus je EV laden kan met vol vermogen, geen probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeWazowski
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 13:17

MikeWazowski

Look into my eye

maykoga schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:21:
[...]

Hmm dat is €500/kWh all in, vrij duur

Zonneplan batterij scoort veel beter met 20 kWh voor €7400,- a €370/kWh,
deze doet via P1 poort ook load balancing dus hij begrenst zichzelf op de netaansluiting dus je EV laden kan met vol vermogen, geen probleem
Mooi! dan ga ik ook daar eens kijken! Ik was hem al tegengekomen maar twijfel wat omdat ik begrijp dat zonneplan de batterij regeld op elk moment - voor komma5 is dat per uur (day ahead) dus verwacht dat de zonneplan batterij wel een geringere levensduur heeft door het veel meer laden/ontladen - of zie ik dat verkeerd?

En dan kom ik ook dit tegen: https://www.youtube.com/watch?v=pDGi-u2Wv6Y - dan heb ik zelf bljkbaar weinig/geen sturing er in en dat vind ik zelf niet fijn..... dan maar wat meer geld maar meer eigen controle (voor zover je ergens controle over hebt :9 )

[ Voor 15% gewijzigd door MikeWazowski op 01-04-2025 18:30 . Reden: Linkje met kenmerken Zonneplan toegevoegd. ]

Pagina: 1