Ik haal met mijn PC niet de maximum snelheid

Pagina: 1
Acties:

• stalgie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22-11-2024
Hi Tweakers,

Ik zit met een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Sinds kort ben ik verhuisd naar een appartement op de eerste verdieping. Het internet loopt via een kabel van de onderburen. Naar mij in de meterkast, daar heb ik een router staan: Een ASUS RT-AX86U. Het internet is glasvezel van Odido met een snelheid van 100 MBPS. Mijn PC heeft geen onboard wifi ontvanger dus heb ik een externe gekocht, een Netgear Nighthawk AC1900 USB 3.0 WiFi-adapter (A7000). Ik haal op mijn PC bij lange na niet de snelheid van 100 MBPS terwijl ik dat op mijn telefoon wel haal (op exact dezelfde plek gemeten). Dit geeft mij de indruk dat er in ieder geval met de router niks geks aan de hand is. Wat verder opvalt is dat mijn uploadsnelheid hoger is als mijn downloadsnelheid op PC, dat is ook vreemd.
Weten jullie waar mogelijk het probleem kan zitten?

Ik heb als afbeeldingen de speedtest van de PC en van mijn mobiel toegevoegd.

(Bekabeld is voor nu geen optie)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/liGl7aM6cnbSkwko2cuJ0cQpRtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6XTrPpqXSxlNW8HOqMJg4RXx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J7KhCIixbZtqhqMCPVYK51IPb08=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jkW0pC2qjuqgs5tdHoxjENB6.png?f=user_large

Heel veel dank!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:08

franssie

Save the albatross

Zit ie wel in een USB3 poort? Heb je een USB verlengkabeltje oid zodat je de antenne wat verder van de kast kan plaatsen?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Niet iedere WiFichip/module/antenne is hetzelfde. Hoe heb je dat ding aangesloten op je PC? Als dat gewoon achterin je PC gedrukt is, dan is de kans groot dat het WiFisignaal verstoord wordt, en dat resulteert in lagere snelheden.

• HikariMisako
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15:53
Exact dezelfde plek testen is natuurlijk erg lastig, want een pc en een telefoon hebben nogal een andere vormfactor. Je kan proberen (tijdelijk) de pc in een ruimte dichterbij te zetten om te testen of de snelheid dan beter is. Je kan ook proberen of andere usb poorten op de pc een betere snelheid geven of de antenne net anders te plaatsen of draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-10 23:38
Even een netwerkkabel aansluiten als test lijkt met het meest logische om te proberen. Als het via de kabel ook trager is dan zal je pc wat aan het doen zijn op de achtergrond.

Ik ga ervan dat je met kabel geen optie bedoeld als permanent.

Als het via de kabel sneller is (en via wifi daarna weer direct trager) dan moet je eerder bij de draadloze netwerkkaart zijn.

[ Voor 9% gewijzigd door Nopheros op 22-08-2024 15:39 ]

• stalgie
franssie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:36:
Zit ie wel in een USB3 poort? Heb je een USB verlengkabeltje oid zodat je de antenne wat verder van de kast kan plaatsen?
Bedankt voor je reactie.

Hij zit wel in een USB3 poort, dat is helaas het probleem niet. Heb ook meerdere USB aansluitingen geprobeerd, maar dit helpt helaas ook niet. Ik heb geen verlengkabeltje, maar die kan ik wel halen. Ik denk alleen niet dat de afstand het probleem is, ik zit nog geen 5 meter van de router af.

• franssie

franssie

Save the albatross

stalgie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:45:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Hij zit wel in een USB3 poort, dat is helaas het probleem niet. Heb ook meerdere USB aansluitingen geprobeerd, maar dit helpt helaas ook niet. Ik heb geen verlengkabeltje, maar die kan ik wel halen. Ik denk alleen niet dat de afstand het probleem is, ik zit nog geen 5 meter van de router af.
Afstand tot de PC kan wel het probleem zijn. Ik had vroeger een kabeltje met een verzwaard bolletje om zo de stick op het bureau te kunnen plaatsen voor een betere ontvangst. edit: de kast geeft namelijk een soort schaduw in het radiosignaal, of juist ongewenste reflecties.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 22-08-2024 15:48 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• stalgie
TERW_DAN schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:37:
Niet iedere WiFichip/module/antenne is hetzelfde. Hoe heb je dat ding aangesloten op je PC? Als dat gewoon achterin je PC gedrukt is, dan is de kans groot dat het WiFisignaal verstoord wordt, en dat resulteert in lagere snelheden.
Dank voor je reactie!

Hij zit achterin mijn PC aangesloten op een USB 3.0 poort. Volgens de theorie zou deze 1,9 Gbps. kunnen doorzetten. Nu weet ik dat theorie en praktijk natuurlijk nog wel eens ver uit elkaar wil liggen. maar 50 MBPS is wel heel karig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stalgie
franssie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Afstand tot de PC kan wel het probleem zijn. Ik had vroeger een kabeltje met een verzwaard bolletje om zo de stick op het bureau te kunnen plaatsen voor een betere ontvangst.
Begrijp ik, maar ik heb de ontvanger overal op mijn bureau geplaatst. Antenne verschillende kanten op, en de snelheid verschilt totaal niet. Mijn mobiel daarentegen haalt in het hele huis de 100 MPBS.

• stalgie
Nopheros schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:38:
Even een netwerkkabel aansluiten als test lijkt met het meest logische om te proberen. Als het via de kabel ook trager is dan zal je pc wat aan het doen zijn op de achtergrond.

Ik ga ervan dat je met kabel geen optie bedoeld als permanent.

Als het via de kabel sneller is (en via wifi daarna weer direct trager) dan moet je eerder bij de draadloze netwerkkaart zijn.
Dit kan ik inderdaad nog proberen. Heb alleen geen UTP kabel in huis nog. Maar misschien dat de buren er een hebben liggen (of anders de winkel)

• stalgie
HikariMisako schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:37:
Exact dezelfde plek testen is natuurlijk erg lastig, want een pc en een telefoon hebben nogal een andere vormfactor. Je kan proberen (tijdelijk) de pc in een ruimte dichterbij te zetten om te testen of de snelheid dan beter is. Je kan ook proberen of andere usb poorten op de pc een betere snelheid geven of de antenne net anders te plaatsen of draaien.
Dit heeft helaas geen enkel effect gehad. :'(

• Thijn41
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09:24
stalgie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:45:
[...]
Ik denk alleen niet dat de afstand het probleem is, ik zit nog geen 5 meter van de router af.
Is bekabeld dan niet een veel betere oplossing, die 5 meter is de moeite niet lijkt me.
Je geeft aan dat bekabeld voor nu geen optie is, maar waarom niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@stalgie ah ik had niet gezien dat er al zo'n voetje bij zit. Dan heeft verder verlengen geen zin. Dan zit het waarschijnlijk ergens in je PC,

Deze reviewer had problemen met de drivers Netgear A7000 review door Sandwalker

edit en uitvoering: Netgear A7000 die van Ipodkiller

[ Voor 19% gewijzigd door franssie op 22-08-2024 15:55 ]

• stalgie
Thijn41 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:51:
[...]

Is bekabeld dan niet een veel betere oplossing, die 5 meter is de moeite niet lijkt me.
Je geeft aan dat bekabeld voor nu geen optie is, maar waarom niet?
Voor de korte termijn is dat geen oplossing omdat ik de kabel niet eenvoudig naar de computer kan krijgen. Daarbij is het een huur appartement waar ik niet teveel aan kan/mag verbreken. Laat ik het zo zeggen: Het is een ingewikkeld verhaal.

• stalgie
franssie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:52:
@stalgie ah ik had niet gezien dat er al zo'n voetje bij zit. Dan heeft verder verlengen geen zin. Dan zit het waarschijnlijk ergens in je PC,

Deze reviewer had problemen met de drivers Netgear A7000 review door Sandwalker
Ooh veel dank! Ik kan de drivers eens opnieuw installeren om te kijken of dat succes heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

stalgie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:54:
[...]

Ooh veel dank! Ik kan de drivers eens opnieuw installeren om te kijken of dat succes heeft.
Er schijnen dus twee versies te zijn, Geni (ruk) en Standalone (beter)

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:55
Ik heb nog nooit in een woning een situatie meegemaakt waar geen kabel gelegd kon worden. Er is altijd wel een oplossing via een gaatje in de muur, een kabelgootje, langs een CV leiding, langs een waterleiding, door de vloer, door de kruipruimte. Allemaal al 'ns gedaan (en meer) en wat blijkt? Een vaste verbinding haalt (bijna) altijd de door de provider beloofde snelheid. Mits de laptop/PC goed geconfigureerd is natuurlijk. Met WiFi ga je never nooit niet de snelheid halen waarmee een provider adverteert.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

stalgie schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:47:
[...]

Dank voor je reactie!

Hij zit achterin mijn PC aangesloten op een USB 3.0 poort. Volgens de theorie zou deze 1,9 Gbps. kunnen doorzetten. Nu weet ik dat theorie en praktijk natuurlijk nog wel eens ver uit elkaar wil liggen. maar 50 MBPS is wel heel karig.
Maar die 1.9Gbps is natuurlijk gebaseerd op de ideale situatie. Als je verbinding maar 100Mbps is dan mis je daar potentieel al 1.8Gbps. Als de router ook nog eens niet in staat is dat te halen, en vervolgens ook nog bandbreedte moet delen over meerdere apparaten dan blijft er snel veel minder over natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@stalgie en ben je al wat verder?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stalgie
Ik heb de oude software verwijderd en de nieuwe geinstalleerd, echter kon ik de standalone versie niet installeren, dan deed hij het simpelweg niet. Hij lijkt wel iets sneller te zijn geworden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZrVlAT3rpw5jIF7c_C5dNDMgIw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TSyQyc7QtSI5bvEp9AMVi5aE.jpg?f=user_large

Met name de upload is ineens VEEL sneller.

OK Heel erg gek maar ik heb alle USB 3.0 poorten gebruikt en niets leek te werken.
Heb zojuist een gewone USB poort gebruikt en wat denk je?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j-yFrwKvxIKDwRfmBCDGcSLs_o0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ALxq9yKUWXIuiHdy1OHwXz9A.jpg?f=user_large

Zou het dan toch aan de USB poorten liggen of zou het een combi zijn van nieuwe driver + USB poort? Hoe dan ook, gek verhaal maar uiteindelijk is het opgelost 8)7

Veel dank allemaal! :)

[ Voor 31% gewijzigd door stalgie op 22-08-2024 18:56 ]

Pagina: 1