• Ross
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:26

Ross

Live Life

Topicstarter
Hoi,

Sinds kort eigenaar van een Model Y. Ik heb ook maar gelijk de Wall Charger besteld.
Ik had door de aannemer al een kabel laten trekken naar de tuin en deze is ook al in mijn groepenkast aangesloten.

Ik hoef dus alleen maar die 5 kabels op de juiste plek aan te sluiten in de wall charger.

Mijn vraag is; moet ik deze voordat ik deze aansluit aan mijn auto door een Electricien laten testen met zo'n test kastje? Of als die gewoon aangaat en de charger zelf niks raars aangeeft en de groepen er niet uitspringen, gewoon aansluiten aan mijn auto?

Dankjewel!

ola

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
Ross schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:12:
Mijn vraag is; moet ik deze voordat ik deze aansluit aan mijn auto door een Electricien laten testen met zo'n test kastje? Of als die gewoon aangaat en de charger zelf niks raars aangeeft en de groepen er niet uitspringen, gewoon aansluiten aan mijn auto?
In theorie is het ongeveer hetzelfde als draadjes aansluiten in een kroonsteentje voor een lampje in de woonkamer. In de praktijk gaat er urenlang heel veel stroom doorheen, dus je moet wel een beetje weten waar je mee bezig bent.

Als je deze vraag moet stellen, en dan voornamelijk de 'als de groepen er niet uitspringen, is het dan oke?', dan vermoed ik dat het slim is om er een professional bij te halen. Niet voor het testen, maar ook voor het aansluiten.

Niet lullig bedoeld, maar het is allemaal net wat gevaarlijker dan de lamp naast je bed...

Punctuality is the politeness of kings

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
Het is 5 kabels strippen en met de juiste nm aandraaien. Ben redelijk precies daarin. Goed trekken om te controleren. Daar ben ik niet bang voor.
Ook heb ik een warmtebeeldcamera om eventueel op extreme warmteontwikkeling te checken.
Ik weet dat de zelfs de professional soms niet juist aansluit. Getuige bij een vriend wat verkeerd was aangesloten.

Het gaat er vooral om of ik bepaalde dingen over het hoofd zie en hoe anderen dit doen. Ik zie zelfs dat mensen zelf laadpalen maken. Dan is alleen die 5 draden met zorg netjes aansluiten toch het makkelijkste gedeelte toch?

[ Voor 24% gewijzigd door Ross op 23-08-2024 08:05 ]

ola

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:29
Als je op de hoogte bent van zaken op het juiste moment aandraaien, dan lijkt me dat je er voldoende verstand van hebt. Aannemende dat de rest van de voorbereidingen allemaal in orde zijn (kabel en alamat), moet het inderdaad niet al te lastig zijn.

En ja, er lopen in het veld genoeg 'professionals' rond met 'vast is vast' of 'zo deden we het vroeger ook' als motto. Dat werkte goed in oudere huisinstallaties, ook toen er wasdrogers, vaatwassers en inductieplaten bij kwamen. Dat zijn hoge vermogens, maar kortstondig. Met warmtepompen, zonnepanelen en laadpalen werkt dat nu toch een beetje anders.

Mijn vertrouwen is weer hersteld, want het klinkt alsof je wel weet wat je doet. Mooie klus voor de boeg. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Het is wel wijs om even de spanningen na te meten op het blokje in de laadpaal voor je gaat laden voor de eerste keer. Tussen de fases zou je dan rond de 400V moeten hebben en tussen nul-1 van de fases rond de 230V. Tussen nul en aarde maximaal een paar volt.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ross

Ross

Live Life

Topicstarter
@Jim423 Dankjewel voor de tip. Bedoel je dan dat ik meet:
L2 + L1
L2 + L3
L2 + N

Ik had m aangesloten voordat ik je bericht zag.
Eerst alleen laadpaal zonder op de auto. Ik dacht dat zie zelf ook wel iets zou aangeven als het niet goed was.
Heb draden op 12mm gestript en ongeveer 6nm aangedraaid. Cirkels gemaakt met kabels.
Wordt niet warm. Wilde m ook nog met infrarood bekijken.
Maar ik moet m er nog afhalen om de paal zwart te maken.

Weet iemand waarom er een gat zit rechts bij mijn pijl? Die is gedeeltelijk achter open maar binnen komt het niet bij de electra gedeelte.
En moet ik nog iets met gat waar de kabels binnenkomen. Ik heb die gat naar beneden geboord zodat er geen water kon rollen van achterkant paal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkK-L3yPGmn__boAGnar26KMFbM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/49o7HrwQHVBuWnljeQQoFYu6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tk3DZj7IVzxSfshOw62qwc1kUsw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6KVmggthr5IUfhcUsSR26Ut.jpg?f=fotoalbum_large

ola

Pagina: 1