Vraag

• Eldunari
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-05 19:06
Beste tweakers,

Mijn beeldscherm van de pc die ik voor photoshop gebruik heeft vrij slechte kleuren en ik verwacht daar ook niet heel veel aan te redden met calibratie tools.
Dit viel bijvoorbeeld laatst met een afdruk erg op.
Aangezien ik graag vaker iets zou willen afdrukken is dat niet ideaal.
In de woonkamer staat vanaf volgende week een nieuwe oled TV die (volgens tests) zo uit de fabriek in filmmodus al een zeer goede kleur afstelling heeft.
De afstand en enkele dunne muur zou betekenen dat ik met een bluetooth muis en toetsenbord vanaf de bank (met gordijnen dicht en helderheid laag) met Lightroom aan de slag kan.

Nu is vooral de vraag of er een manier is om via het netwerk oid het beeld naar de tv te krijgen zonder kwaliteitsverlies. Een klein beetje input lag en lage framerate maak ik me niet zo'n zorgen om.
Ik kan van de standaard oplossingen zoals chromecast niet goed vinden wat dit met de kleurdiepte doet.

Alternatief zou ik namelijk een (dure) optische hdmi kabel moeten gebruiken en gaten in muren boren e.d. Dit zou ik het liefst vermijden.

Heeft er iemand een suggestie? Wat goed te gebruiken is?
Of zit ik toch vast aan de hdmi kabel?

Alvast bedankt.

Beste antwoord (via Eldunari op 24-08-2024 14:34)

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:44

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De meeste schermen, zeker met IPS panelen, hebben een vrij grote kleurendekking. JE zou even op kunnen zoeken wat het kleurenbereik van je monitoren is maar ik denk dat je met afstellen/kalibreren een heel eind zou moeten komen.

Let er daarnaast op de (de betere) print-centrales hun kleurenprofielen van de printers beschikbaar stellen. Op basis van die kleurprofielen kun je dan van te voren kijken hoe je afdruk er uit gaat zien. Maar dat heeft natuurlijk pas zin als je monitor knap ingesteld staat.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

HDMI over ethernet aanleggen? Wireless HDMI? Of KVM over IP? Genoemde oplossingen kunnen beeld / geluid / input verbinden. Zeker als je zegt dat er een hele dunne muur tussen zit; ik zou dan een testen hoe veel/hard WiFi mogelijk is "door de muur" en daar dan mogelijk kiezen voor Wireless HDMI extenders.

Het enige wat ik niet weet of een statisch beeld, zoals de interface van Lightroom, ervoor zorgt dat er image retention of image burn-in kan optreden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Eldunari
MAX3400 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:01:
HDMI over ethernet aanleggen? Wireless HDMI? Of KVM over IP? Genoemde oplossingen kunnen beeld / geluid / input verbinden. Zeker als je zegt dat er een hele dunne muur tussen zit; ik zou dan een testen hoe veel/hard WiFi mogelijk is "door de muur" en daar dan mogelijk kiezen voor Wireless HDMI extenders.

Het enige wat ik niet weet of een statisch beeld, zoals de interface van Lightroom, ervoor zorgt dat er image retention of image burn-in kan optreden.
Als ik hdmi over ethernet wil hebben, moet ik ook aan beide kanten een ethernet switch toevoegen. Samen met de kosten van een betrouwbare hdmi switch, denk ik dat ik dan liever voor een gewone optische hdmi kabel ga. Hetzelfde zou gelden voor kvm over IP.
Hdmi over wifi in het budget is alleen vaag Chinees spul waarvan ik verwacht dat er kleurdiepte verloren gaat. En de betere opties gaan gauw over de €200.

Ik doelde meer op een software alternatief dat over het netwerk gaat. Is er een cast standaard die kleurdiepte behoud? Voor mijn doelstelling mag het best 1080p zijn in plaats van 4k.

Burn in/image retention maak ik me geen zorgen over. Het is een hobby, maar meestal zit ik geen uren achter Lightroom (anders zou ik wel investeren in een beter pc scherm). Bovendien zijn de meeste statische elementen niet zo fel en hebben de huidige generaties in het algemeen niet heel veel last van burn in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik snap je opties nu iets beter; je zou eens kunnen kijken of Parsec, Nomachine of Nvidia Streaming mogelijk zijn? Volgens mij de eerste 2 hebben sowieso een installer op/voor Android / Google TV. Je zou zelfs TeamViewer kunnen overwegen?

Blijft de vraag of je kleur-echtheid intact blijft. Ik verwacht van wel echter dat je met sommige oplossingen iets dieper moet duiken/zoeken of je je bit-depth etc kan behouden. Ik begrijp dat 2160p of 1080p niet veel uitmaakt maar ik neem aan dat je niet wil terugvallen op 16-bit of 24-bit kleuren afhankelijk van latency ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Het lijkt me vrij onhandig werken op de bank met een muis en toetsenbord. Volgens mij moet je dan in een werkhouding zitten die erg oncomfortabel is en je ook niet lang vol gaat houden. Rechtop aan een bureau met je scherm recht voor je en je muis en toetsenbord lekker gepositioneerd, werkt toch veel fijner?

Ik zou ipv hier geld in te steken kijken of je een leuke 27" monitor kan vinden met wat betere kleuren. Kost tegenwoordig ook niet meer de wereld en dan kun je lekker achter je PC werken.

Edit: op Vraag & Aanbod zie ik voor onder de 100 euro meerdere (IPS) schermen die echt prima zijn voor fotobewerking.

[ Voor 10% gewijzigd door sys64738 op 23-08-2024 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eldunari
Dankjewel voor de feedback @sys64738
Ik zal zeker toegeven dat het niet de ideale werkhouding is, maar zoals gezegd doe ik dit niet uren per week.
Alle selectie, bewerkingen en ruwe kleuren kan ik prima op mijn schermen die ik heb. (Ook allemaal ips schermen)
Het gaat dus vooral over wanneer ik een afdruk maakt dat het echt klopt. Voor het digitaal delen maakt het niet zo veel uit.
Het punt is juist dat ik het niet zo vaak doe en er daarom niet te veel geld in wil steken.
Ik zie onder de €100 allemaal vergelijkbare schermen wat ik als 2e en 3e scherm gebruik. Wel ips, maar kleurechtheid en contrast komt niet in de buurt van de tv.

Of is er met calibratie nog veel meer te redden aan dat soort schermen dan ik dacht? Want dan moet ik eens kijken of ik mijn huidige scherm(en) niet beter kan calibreren. (Heb ik nog nooit gedaan, en ook maar beperkt naar gekeken.)

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

De meeste schermen, zeker met IPS panelen, hebben een vrij grote kleurendekking. JE zou even op kunnen zoeken wat het kleurenbereik van je monitoren is maar ik denk dat je met afstellen/kalibreren een heel eind zou moeten komen.

Let er daarnaast op de (de betere) print-centrales hun kleurenprofielen van de printers beschikbaar stellen. Op basis van die kleurprofielen kun je dan van te voren kijken hoe je afdruk er uit gaat zien. Maar dat heeft natuurlijk pas zin als je monitor knap ingesteld staat.

Pagina: 1