Vraag

• sjoerdwaanders
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-08-2024
Hi iedereen!

Ik ben momenteel 1,5 jaar aan het werk als een network engineer.
Nu ben ik benieuwd welke certificaten jullie aanraden om te halen?

Je hebt bijvoorbeeld CCNA, comp tia.

Wat is verstandig om te halen?
Het hoeft niet alleen maar netwerk gerelateerd te zijn. Ik wil in het algemeen mijn kennis uitbreiden.

Alle reacties

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:31
Je zou ook altijd je werkgever kunnen vragen wat ze graag willen zien en natuurlijk ook je collega's in het vakgebied?

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• sjoerdwaanders
Wat hun betreft hoef ik niets te halen. Het is dus meer voor mezelf.
Ook is het natuurlijk fijn om wat meer te hebben mocht je ooit verder solliciteren

• garriej
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08-08 15:58

garriej

Ik las ondertieten.

Na anderhalf jaar weet je zelf het beste waar je kennis mist. Zoek iets dat daar op aansluit. Of natuurlijk gewoon iets dat je leuk lijkt om te halen, zeker als het om persoonlijke ontwikkeling gaat.

[ Voor 36% gewijzigd door garriej op 22-08-2024 13:43 ]

• sjoerdwaanders
Ik zou het liefste een algemene cursus volgen binnen netwerken of cloud. Zou alleen niet goed weten welke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sjoerdwaanders schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:34:
Hi iedereen!

Het hoeft niet alleen maar netwerk gerelateerd te zijn. Ik wil in het algemeen mijn kennis uitbreiden.
Wat heb jezelf als opleiding?
Wat heb je al aan eventuele certificaten?
Wat is je ambitie?
Wat vind je leuk?
Wat is je budget?
Waar is mijn glazen bol?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

sjoerdwaanders schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:44:
Ik zou het liefste een algemene cursus volgen binnen netwerken of cloud. Zou alleen niet goed weten welke.
Cloud is weer zo'n modeterm; natuurlijk zit er ook "networking" in de cloud maar "cloud" is meer dan networking.

Maar, wat voor technieken of merken werk je nu mee? Welke aanachtspunten of kennisgebieden denk je nu te missen of wil je verbeteren? Welk budget heb je of hoeveel tijd kan je eraan besteden?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:49
Waar wil je weleens meer over weten. Ipv6, security? Dan doe je iets in die richting.

@MAX3400 Er zijn ook network specifieke Cloud certificaten: https://aws.amazon.com/ce...ced-networking-specialty/

[ Voor 45% gewijzigd door pennywiser op 22-08-2024 13:46 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:28

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dat weet ik. Je leest mijn vorige reply te selectief. En, zijdelings, de gelinkte opleiding "eist" een berg voorkennis waarvan ik vermoed dat die nog niet aanwezig is.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• sjoerdwaanders
Boudewijn schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:44:
[...]

Wat heb jezelf als opleiding?
Wat heb je al aan eventuele certificaten?
Wat is je ambitie?
Wat vind je leuk?
Wat is je budget?
Waar is mijn glazen bol?
ICT beheerder Niveau 4
Ik heb 2 tia portal certificaten van Siemens.
Wil graag doorgroeien binnen dit bedrijf OF een ander bedirjf.
ICT beheer lijkt mij leuk.
Er is geen budget bedrijf betaald.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

sjoerdwaanders schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

ICT beheerder Niveau 4
Ik heb 2 tia portal certificaten van Siemens.
Wil graag doorgroeien binnen dit bedrijf OF een ander bedirjf.
ICT beheer lijkt mij leuk.
Er is geen budget bedrijf betaald.
Okay check. Wat voor IT beheer certificaten zou je leuk vinden? Cloud? Linux? Windows? Firewalls? Ik noem even wat zijstraten.

realiseer je aub dat dit heel persoonlijke keuzes zijn en ik wel wat kan roepen, maar als ik jou, je plannen en je skills niet ken is het moeilijk een goed passend advies te formuleren ;) . Dan krijg je zoiets als dat ik nu: https://www.offsec.com/certificates/osce3/ ga roepen. Superleuk certificaat, ook heel zinnig. Passend voor jou? Ik betwijfel het oprecht.

[ Voor 11% gewijzigd door Boudewijn op 22-08-2024 23:23 ]

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:24
Hi iedereen!

Het is inderdaad gebruikelijk om de Cisco of Juniper tracks te volgen. Ik zit in de Telecom hoek en het volgende is gebruikelijk:

Juniper:
https://www.juniper.net/us/en/training/certification.html
Te beginnen bij JNCIA:
https://www.juniper.net/u...ks/junos/jncia-junos.html

Van daaruit kun je door richting JNCIS-SP en JNCIP-SP.

Voor Cisco is er wat soortgelijks:

Te beginnen bij CCNA:
https://www.cisco.com/sit...nterprise/ccna/index.html

En van daaruit kun je weer door richting CCNP en CCIE.

Fortinet zie ik ook regelmatig voorbij komen, ook vanwege hun SD-WAN product:
https://www.fortinet.com/training-certification

Verder is heel erg veel vendor specifiek, en dan zijn het trainingen van Alcatel Lucent(Nokia), Nokia , Huawei, Infinera, etc etc.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jobjl
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 11-09 08:02
Houd er ook rekening mee dat cursussen/certificaten alleen meerwaarde hebben (als je wil overstappen), als je er ook daadwerkelijk mee hebt gewerkt.

Je kan natuurlijk een aantal AWS certificaten halen, maar als je er daarna jaren niet mee werkt heeft dat minder zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
Hi iedereen!

Bedenk goed welk kant je op wilt gaan. Algemeen kennis is prima, maar dat komt wel, eerst voor je zelf duidelijk krijgen wat je wilt doen.

Indien DevOps -> CKA + CKAD
Indien Linux beheer -> RHCSA + RHCE
Indien Netwerk -> CCNA + iets met firewall (Fortinet)
Indien Cloud -> Azure (overheid), AWS (commercieel)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inktvis75
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:29
c-nan schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Indien Linux beheer -> RHCSA + RHCE
Disclaimer: ik ben naast consultant, trainer die behoorlijk wat Linux, Kubernetes, Ansible etc trainingen aflevert. RHCSA en RHCE zijn nog steeds gewilde certificeringen, hoewel de populariteit wel door diverse oorzaken iets dalende is.
Een van de oorzaken is, naast natuurlijk andere sterk opkomende technologie zoals Kubernetes, is dat er veel mensen via snelle trajecten en trucs de examens behalen en er dan vervolgens in de praktijk alsnog niet altijd evenveel van 'bakken'. Wanneer er budget voor een training is, adviseer ik liever om bij een goede opleider LPIC-1 te halen, daarop te certificeren. Ik weet het, niet iedereen is het eens met hun examens, maar dat is een andere discussie: als je een goede cursus volgt is het een fantastische basis, het examen moet je dan maar even zien als een soort theoretisch gedeelte van een rijbewijs. Vervolgens met zelfstudie (bijv. met het boek van Sander van Vugt en de online documentatie van RHEL), je RHCSA te halen. note: RHCE is een tegenwoordig een RHCSA in een Ansible jasje. Ik moet zeggen dat ik dan persoonlijk de nieuwe objectives voor LPIC-2 (dus niet de huidige) een stuk interessanter vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16:11
inktvis75 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:53:
[...]

Disclaimer: ik ben naast consultant, trainer die behoorlijk wat Linux, Kubernetes, Ansible etc trainingen aflevert. RHCSA en RHCE zijn nog steeds gewilde certificeringen, hoewel de populariteit wel door diverse oorzaken iets dalende is.
Een van de oorzaken is, naast natuurlijk andere sterk opkomende technologie zoals Kubernetes, is dat er veel mensen via snelle trajecten en trucs de examens behalen en er dan vervolgens in de praktijk alsnog niet altijd evenveel van 'bakken'. Wanneer er budget voor een training is, adviseer ik liever om bij een goede opleider LPIC-1 te halen, daarop te certificeren. Ik weet het, niet iedereen is het eens met hun examens, maar dat is een andere discussie: als je een goede cursus volgt is het een fantastische basis, het examen moet je dan maar even zien als een soort theoretisch gedeelte van een rijbewijs. Vervolgens met zelfstudie (bijv. met het boek van Sander van Vugt en de online documentatie van RHEL), je RHCSA te halen. note: RHCE is een tegenwoordig een RHCSA in een Ansible jasje. Ik moet zeggen dat ik dan persoonlijk de nieuwe objectives voor LPIC-2 (dus niet de huidige) een stuk interessanter vind.
Ik heb LPIC-1 en LPIC-2 zo een 15 jaar geleden gedaan, toen was het echt 10 keer niks. In de afgelopen 15 jaar heb ik nooit iets met CUPS hoeven doen, maar dat kwam wel terug in die LPIC examens.
Of vragen zoals in welk taal is de Linux kernel geschreven. Ja, ahum, boeie? Al is het in Javascript. Tevens was het destijds een theoretisch examen, nul komma nul praktijk. Wellicht dat het tegenwoordig anders is?

Red Hat examens zijn zo beter. Het zijn om mee te beginnen performance-based examens. Jammer dat het tegenwoordig een soort Ansible examen is geworden, want de eerdere RHCE examens waren echt wel goed. Maar goed, wellicht is dit allemaal teveel offtopic :)

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inktvis75
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 13:29
c-nan schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 22:21:
[...]

Ik heb LPIC-1 en LPIC-2 zo een 15 jaar geleden gedaan, toen was het echt 10 keer niks. In de afgelopen 15 jaar heb ik nooit iets met CUPS hoeven doen, maar dat kwam wel terug in die LPIC examens.
Je ervaring van 15 jaar geleden is niet meer relevant voor nu (gelukkig). En ja er kunnen altijd dingen beter, er komt niet voor niks een nieuwere editie van LPIC-2. Overigens: wat voor jou, nu, in een specifieke omgeving wel of niet relevant is, wil niet zeggen dat dat voor een ander ook zo is, en visa versa.
In alle gevallen: Het examen is niet het meest belangrijke, zowel voor meerkeuze als voor praktisch geldt dat je met tips en trucs kan verhullen hoeveel kennis je echt hebt. Veel belangrijker is training en/of ervaring, je examen is dan alleen een bevestiging van wat je kan.
Pagina: 1