i9 14900k koelen met een NH-D15s

Pagina: 1
Acties:

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42
Ik zoek een?
Ik ben van plan mijn huidige desktop te upgraden naar een i9 14900k. Momenteel heb ik een Ryzen 9 5960X, maar ik heb een voorkeur voor Intel, op voorwaarde dat deze met luchtkoeling (Noctua NH-D15s) gekoeld kan worden.

Wat is je budget?
Geen budget.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb een voorkeur voor Intel mits dit te koelen valt met een luchtkoeler. Het gaat hier specifiek om een Noctua NH-D15s.

Nu is mijn concrete vraag, zijn er mensen hier die ervaringen hebben met het luchtkoelen van dit beest met een Noctua NH-D15s? Is het een beetje te doen? Vind de informatie die ik online vind een beetje karig. Ik wil het liefst ook wegblijven van een AIO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Zie in beginsel de review van tweakers: de i9 14900K is praktisch onkoelbaar zelfs met waterkoeling, dus luchtkoeling gaat dan niet helpen.

Een kanttekening is wel dat recente mobo-BIOSsen het verbruik een beetje hebben ingeperkt, en dat helpt met de temperatuur. Als je dus accepteert dat je niet de scores haalt die in de oorspronkelijke reviews gemeld zijn moet je met een high-end koeler wel een eind komen, maar thermal throttling blijft wel te verwachten.

Let wel op dat een 13900K exact hetzelfde is als een 14900K, behalve 200MHz extra die je vanwege thermal throttling toch niet gaat halen. Met de 13900K kun je dus wel wat besparen zonder dat je daar daadwerkelijk iets van merkt. Afhankelijk van het beoogde gebruik zou dat zelfs voor een i7 kunnen gelden, daar noem je niks over.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheRie
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:02
Met de recente ontwikkelingen rondom intel's 13de en 14de generatie aan processoren zou ik een nieuwe 14900k afraden. Je weet gewoon niet wat je koopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

OMD

Lijkt me niet handig nee om nu nog een high end 13th of 14th gen Intel te komen gezien de problemen, zelfs na de micro-code fix. Daarnaast worden de nieuwe cpus volgens geruchten rond 17 oktober aangekondigd. Is het tot die tijd niet te overbruggen?

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Hoewel het normaliter baggeradvies is om te wachten is het hier beter niet te kopen en te wachten op de 15e generatie chips einde dit jaar. Alleen al vanwege een nieuw platform en nieuwe socket, zodat je niet investeert in een dood platform.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LostInNight
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:42
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb gezocht naar micro-code reparaties en dat heeft me overtuigd om te wachten op de 15e generatie chips. Ik was van de micro-code problemen nog niet op de hoogte.

Ik heb geen haast met upgraden, mijn CPU kan mijn huidige taken goed aan. Upgraden wilde ik vooral doen, want leuk (we zitten op Tweakers), maar ook omdat mijn huidige desktop af en toe een hele vage issue heeft met opstarten/afsluiten. Moederbord vervangen zou geen garantie zijn om het probleem op te lossen, zou namelijk ook nog de PSU kunnen zijn, of CPU/RAM. Doe in dit geval liever een upgrade om bij te blijven.

Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
bwerg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:07:
Zie in beginsel de review van tweakers: de i9 14900K is praktisch onkoelbaar zelfs met waterkoeling, dus luchtkoeling gaat dan niet helpen.

Een kanttekening is wel dat recente mobo-BIOSsen het verbruik een beetje hebben ingeperkt, en dat helpt met de temperatuur. Als je dus accepteert dat je niet de scores haalt die in de oorspronkelijke reviews gemeld zijn moet je met een high-end koeler wel een eind komen, maar thermal throttling blijft wel te verwachten.

Let wel op dat een 13900K exact hetzelfde is als een 14900K, behalve 200MHz extra die je vanwege thermal throttling toch niet gaat halen. Met de 13900K kun je dus wel wat besparen zonder dat je daar daadwerkelijk iets van merkt. Afhankelijk van het beoogde gebruik zou dat zelfs voor een i7 kunnen gelden, daar noem je niks over.
Een stil systeem gaat het voor hem niet worden. Je zal de CPU moeten knijpen voor die luchtkoeler die tot 250 watt kan afvoeren (met de fanspeed op standje max).

Of je wacht op de 9nnnX3D serie O-)
Pagina: 1