Overkapping Bouwen tegen stenen schuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demoding
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-01 17:19
Beste leden,

Tegen mijn stenen schuur wil ik een douglas overkapping gaan maken met een EPDM dak. In soortgelijke stijl als onderstaande afbeelding.
Voordat ik ga beginnen heb ik nog een aantal vragen en hoop dat jullie mij meer duidelijkheid kunnen geven. :)

- Wat is de beste manier op de overkapping waterdicht aan te sluiten op de bestaande schuur? De hoogte van de schuur is 258cm.

- Wat is de beste manier om afschot te creëren? Via de palen op de poeren lijkt mij dit niet de beste optie omdat er een glazen schuifwand tussen komt. of zou de boven-strip van de glazen schuifwand dit verschil opvangen?

De HWA wil ik links achterin (kant van de schuur) gaan plaatsen als dit nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u_VO6LwDH0HME1zp0gAJmBEIY04=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UVzItrNAtdkipAVmko2o55ru.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfPRZw7ii0zsw-aOjWr7l8KH5E0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mqC6Eqgw0oq9iQjtYHtxWl5h.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Demoding op 25-08-2024 16:50 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-10 13:22
Op de onderste foto zie je het dak, daar zitten 2 balken onder. Achter die twee balken kan je flink wat afschot verstoppen.
Tegenwoordig zit onder nagenoeg elk dak isolatieplaten, dus daar wordt meestal het afschot mee gemaakt (je kan ze netjes op afschot in 2 richtingen aankopen, zodat het water naar een hoek loopt).
Je kan ook het afschot creëren met de draagbalken, dat valt langs onder nauwelijks op (het gaat niet om tien centimeter).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Demoding
naftebakje schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 15:05:
Op de onderste foto zie je het dak, daar zitten 2 balken onder. Achter die twee balken kan je flink wat afschot verstoppen.
Tegenwoordig zit onder nagenoeg elk dak isolatieplaten, dus daar wordt meestal het afschot mee gemaakt (je kan ze netjes op afschot in 2 richtingen aankopen, zodat het water naar een hoek loopt).
Je kan ook het afschot creëren met de draagbalken, dat valt langs onder nauwelijks op (het gaat niet om tien centimeter).
Bedankt voor je reactie. ik ga erover nadenken om isolatieplaten te gebruiken.
Heb jij ook een advies voor de montage tegen de schuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:07
(je kan ze netjes op afschot in 2 richtingen aankopen, zodat het water naar een hoek loopt).
Ik ben niet de TS, maar heb je hier misschien een link voor? Ik heb mijn schuur geïsoleerd maar ik kon dit niet vinden. Ik heb uiteindelijk 2 PIR-platen diagonaal doorgesneden, maar dan eindig je wel met 50% snijverlies dus dat is best jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 07:14

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

marcop23 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Ik ben niet de TS, maar heb je hier misschien een link voor? Ik heb mijn schuur geïsoleerd maar ik kon dit niet vinden. Ik heb uiteindelijk 2 PIR-platen diagonaal doorgesneden, maar dan eindig je wel met 50% snijverlies dus dat is best jammer.
Google op “afschot dakplaten” voor kant en klare platen easypeasy

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

• Demoding
marcop23 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:26:
[...]

Dat is inderdaad zonde! Als je op google zoek naar Pir plaat met afschot kom je een hoop websites tegen die het verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:07
Demoding schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 19:34:
[...]

Dat is inderdaad zonde! Als je op google zoek naar Pir plaat met afschot kom je een hoop websites tegen die het verkopen.
Enkelvoudig afschot kon ik inderdaad overal vinden, maar geen dubbelvoudig afschot :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 29-09 16:54
Vaak doen ze zoiets op een bestaande gevel aansluiten met een knelstrip.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 02-10 16:56
Ik zat naar je maatvoering op je tekening te kijken en 2cm verschil tussen 'onder' en 'boven' leek me niet te kloppen. Dat is veel te weinig zeker als ik naar de foto keek waar je overkapping moet komen. So good old stelling van pythagoras to the rescue... Op basis van je maatvoering op je tekening zou je 'bovenste' lengte 345.43 cm moeten zijn er vanuit gaan dat de rest van je tekening klopt.

Verder zijn volgens mij al je vragen al wel beantwoord. Nog een andere optie voor het aansluiten op de schuur je zou je overkapping ook wat hoger kunnen maken en de afwatering 'op' de schuur laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demoding
Bedankt! Je hebt gelijk dat het nog niet klopt. het is nog een grove schets.

Is het een idee om de overkapping 0.5cm tot 3 cm van de schuur af te houden zodat deze vrijstaand staat en er geen verbinding nodig is?
Of is dit niet gebruikelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-09 22:53
Demoding schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:51:
Bedankt! Je hebt gelijk dat het nog niet klopt. het is nog een grove schets.

Is het een idee om de overkapping 0.5cm tot 3 cm van de schuur af te houden zodat deze vrijstaand staat en er geen verbinding nodig is?
Of is dit niet gebruikelijk?
Als je de overkapping tegen de schuur aan zet, heb je al weer twee palen minder nodig. Als je dan een balk tegen de gevel bevestigd kun je vanuit daar verder gaan. Scheelt je weer twee poeren ingraven :P

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-10 16:33
Welke zijn dat en waar koop je ze? Alles wat ik vind gaat maar 1 kant op. Dus niet naar een hoek.

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 14-08 16:20
Gdzr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Als je de overkapping tegen de schuur aan zet, heb je al weer twee palen minder nodig. Als je dan een balk tegen de gevel bevestigd kun je vanuit daar verder gaan. Scheelt je weer twee poeren ingraven :P
Hoe doe je dat eigenlijk bij de gevel met je EPDM folie? Daktrim door midden zagen, op de rand van de overkapping monteren en dan tegen de gevel aan kitten?

[ Voor 6% gewijzigd door subordinate op 23-08-2024 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Gdzr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:29:
[...]

Zou je kunnen doen, al zou ik dan voor het zicht wel 2 palen aan de gevel bevestigen, puur voor de looks. (scheelt in ieder geval wel twee poeren)

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Pagina: 1