SSD niet te vinden in BIOS, wel in Disk Mgt?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 01:22
Gisteren belde mijn pa dat z'n pc niet meer opstartte. Daar aangekomen kreeg ik inderdaad minutenlang het bootscherm voor m'n neus om daarna in de BIOS te belanden. Ik zag meteen dat er geen (boot) drive werd gevonden, dat verklaarde in elk geval het niet opstarten ;)

Ik heb de SSD (Kingston A2000) mee naar huis genomen, in een externe exclosure gedaan en op mijn eigen PC aangesloten. *Plop*, verscheen gelijk in de verkenner als schijflocatie, maar aanklikken/openen resulteerde in een bijna-vastloper.

Disk management geprobeerd, die ziet netjes een System, Recovery en "hoofd"partitie, allemaal met de tag [Healthy] erbij. Proberen de eigenschappen op te halen kost moeite, maar lukt uiteindelijk wel, dus ik kan ook gewoon zien dat er (nog) data op de SSD staat.

Begonnen met wat zoeken kwam ik bij SeaTools uit, maar het initialiseren van een scan duurde al zo lang dat ik eerst m'n bed maar opgezocht heb ;) Ik vraag me nu alleen even af waar ik goed aan doe, gezien het feit dat de schijf dus niet (als boot disk) in de bios verschijnt, maar extern dus wel zichtbaar is. Nu nog benaderbaar, maar waar begin ik :?

Alvast bedankt voor het meedenken en evt. tips!

PS: het datarecovery topic ook al even doorgelopen, maar daar kwam ik nog niet verder mee.

Beste antwoord (via Stalensnuitje op 22-08-2024 12:49)

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Al deze symptomen wijzen op een kapotte SSD. Dat deze nog een beetje gedetecteerd wordt wil niet zeggen dat alle data nog toegankelijk is. Sterker nog, vanwege de vele vertragingen die je merkt zou ik vermoeden dat je er vrijwel geen data meer af kan krijgen. Als je met iets als CrystalDiskInfo de SMART-gegevens probeert uit te lezen zal je waarschijnlijk zien dat er een hoop kapot is. Ook het Windows Event Log zal bij System behoorlijk wat Disk-errors laten zien vermoed ik.

De simpelste oplossing is de schijf opsturen voor garantie als dat er nog op zit, anders een vervangende schijf kopen. Windows er opnieuw op installeren en de rest van de data terugzetten uit de backup, dan kan je weer verder.

Mijn persoonlijke ervaring met solid-state media die problemen geeft is dat je er uren in kan steken voor weinig tot geen resultaat. Dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn, maar dat is iets om in je achterhoofd te houden. Let er wel op dat de data die je er eventueel wel af krijgt niet noodzakelijkerwijs correct hoeft te zijn. Dat kan je eigenlijk alleen maar geautomatiseerd controleren als je een backup hebt en in dat geval hoef je geen datarecovery te doen, of als je ergens een lijst met checksums ofzo hebt maar daar ga ik niet vanuit.

Alle reacties

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:59
Lastig als je betreffende PC zelf niet bij de hand hebt. Je kan proberen de SSD nog eens te plaatsen of wellicht in een ander slot indien aanwezig.

• NESFreak
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:21
SSD die voorheen dus prima werkte geeft nu op 2 computers problemen. Einde verhaal voor die ssd lijkt me.

Is je doel nu data recovery of het repareren van de SSD? Ik zou iig alvast uitkijken voor een nieuwe SSD voor in de PC van je vader. Heb je nog garantie?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-09 21:26

DataGhost

iPL dev

Al deze symptomen wijzen op een kapotte SSD. Dat deze nog een beetje gedetecteerd wordt wil niet zeggen dat alle data nog toegankelijk is. Sterker nog, vanwege de vele vertragingen die je merkt zou ik vermoeden dat je er vrijwel geen data meer af kan krijgen. Als je met iets als CrystalDiskInfo de SMART-gegevens probeert uit te lezen zal je waarschijnlijk zien dat er een hoop kapot is. Ook het Windows Event Log zal bij System behoorlijk wat Disk-errors laten zien vermoed ik.

De simpelste oplossing is de schijf opsturen voor garantie als dat er nog op zit, anders een vervangende schijf kopen. Windows er opnieuw op installeren en de rest van de data terugzetten uit de backup, dan kan je weer verder.

Mijn persoonlijke ervaring met solid-state media die problemen geeft is dat je er uren in kan steken voor weinig tot geen resultaat. Dat hoeft voor jou natuurlijk niet zo te zijn, maar dat is iets om in je achterhoofd te houden. Let er wel op dat de data die je er eventueel wel af krijgt niet noodzakelijkerwijs correct hoeft te zijn. Dat kan je eigenlijk alleen maar geautomatiseerd controleren als je een backup hebt en in dat geval hoef je geen datarecovery te doen, of als je ergens een lijst met checksums ofzo hebt maar daar ga ik niet vanuit.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:37
Waarschijnlijk wordt de controller ook erg heet.

• Stalensnuitje
Zatara schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:01:
Lastig als je betreffende PC zelf niet bij de hand hebt. Je kan proberen de SSD nog eens te plaatsen of wellicht in een ander slot indien aanwezig.
Ja, heb de PC meegenomen (Asus PN50, dus dat is te doen ;) ), opnieuw plaatsen was mijn eerste stap.
NESFreak schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:10:
SSD die voorheen dus prima werkte geeft nu op 2 computers problemen. Einde verhaal voor die ssd lijkt me.

Is je doel nu data recovery of het repareren van de SSD? Ik zou iig alvast uitkijken voor een nieuwe SSD voor in de PC van je vader. Heb je nog garantie?
Recovery waar het kan, maar zoals gezegd is de meeste data erop al in een backup aanwezig, dus meer "zou mooi meegenomen zijn".
DataGhost schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:11:

Thanks, die SMART-check ga ik idd eerst maar eens proberen, als dat al niet lukt zal het idd wel gewoon klaar zijn.
jeroen3 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:25:
Waarschijnlijk wordt de controller ook erg heet.
Dat klopt idd O-)

• Stalensnuitje
PS: ik zit net even te kijken naar de garantievoorwaarden. Het ding is vier jaar oud en de A2000 staat nota bene in het lijstje SSD's met "Five year conditional warranty":
The following Kingston products are covered by this warranty, based on which of the following events occurs first: (i) five (5) years from the date of purchase by the original end-user customer; (ii) when the usage of a SATA SSD as measured by Kingston’s implementation of the SMART attribute 231, labelled as “SSD Wear Indicator”, reaches a normalised value of one (1) as indicated by Kingston’s SSD Manager (“KSM”), or (iii) when the usage of an NVME SSD as indicated by Kingston’s implementation of the Health attribute “Percentage Used” reaches or exceeds a normalised value of one hundred (100) as indicated by the KSM.
Met het beperkte gebruik van m'n ouders kan ik me niet voorstellen dat het ding al door z'n R/W-cycles heen is, maar we zullen die SSD Manager software er nog eens overheen halen.

Dank voor het meedenken!
Pagina: 1