Slecht WiFi-netwerk/signaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ffritsdr
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 19-08 14:14
Ik ben zo'n stilzwijgende meelezer op het Tweakers forum, die zich pas registreert als hij zelf een probleem heeft. Maar van thuisnetwerken heb ik geen kaas gegeten. Mag ik daarom om jullie hulp vragen?

In mijn huis heb ik overal prima bereik van het Wifi-netwerk van twee buren. De schuinachterbuurman. En de buurman vier huizen (ca 45m?) verderop. Dat bereik is zoveel beter dan het mijne... Na een interne verhuizing is mijn werkplek in een dode zone terechtgekomen. Tijd om het netwerk te verbeteren.

De situatie
Vrijstaand huis (type semi-bungalow, bj 1969 zonder betonnen muren/verdiepingen) met aangebouwde garage, waarop een verdieping is gerealiseerd. Ik heb een plattegrond van de benedenverdieping bijgevoegd. Op de verdieping boven de garage bevindt zich de werkplek (bovenkant afbeelding). Dat is helemaal aan de achterzijde van de woning.

Ik heb een internetabonnement bij Ziggo. De mediabox komt aan de voorzijde van de woning binnen.

Ik heb twee ASUS-routers, beide Wifi6. Een TUF AX3200 en een (nog meer) instapmodelletje (AX 1800?). Beide hebben de mogelijkheid om een AiMesh-netwerk op te zetten.

Het probleem
Het Ziggo-apparaat levert binnen 1 meter ongeveer 200MBPS over Wifi. Prima! Dat netwerk is niet beschikbaar op de werkplek. Ziggo staat nog niet in bridge.

De TUF levert, rechtstreeks aangesloten op het Ziggo-apparaat, 130 MPBS over Wifi. Vreemd dat het zoveel lager ligt? Maar met die snelheid kan ik prima leven! Ook dat netwerk is niet beschikbaar op de werkplek.

Ik heb een netwerkkabel getrokken naar de meterkast, plek 1 op de afbeelding. Als ik de TUF daar verbindt met het Ziggo-apparaat, heb ik nog steeds geen bereik op de werkplek. Daarom heb ik de AX daarnaast ingezet als AP in het AiMesh netwerk. De AX staat in de 'wasruimte', plek 2 op de afbeelding.

Ik heb nog geen tweede netwerkkabel. Ik heb de AX dus met een draadloze backhaul aangesloten in het AiMesh-netwerk op de TUF. Dat levert op korte afstand van de AX een snelheid van 60-70 MPBS. Dat is flink minder dan de TUF levert, en al helemaal minder dan het Ziggo-apparaat, maar nog steeds bruikbaar. En daarmee is het netwerk op de werkplek zichtbaar. Soms met geen enkel 'streepje' bereik, maar maximaal 3 streepjes. Het wisselt. De snelheid is teleurstellend laag, variërend tussen <1 MPBS-10MPBS. Dit is niet bruikbaar.

Mijn vragen.
Het doel is de werkplek te voorzien van snel en stabiel internet, van minstens >10 MPBS.

Hoe kan het dat ik door het hele huis het Wifi-signaal van best vergelegen buren beter ontvang, dan de inzet van twee eigen recente routers/ap? ASUS stelt het kanaal automatisch in, dus ik neem aan dat ASUS ervoor zorgt dat mijn Wifi-signaal niet interfereert met dat van de buren. Ik ga dit nog checken met de Wifi Analyzer tool.

Hoe kan het dat het Ziggo-apparaat zoveel hogere snelheid levert, en eerlijk is eerlijk: ook een beter bereik dan de TUF? Op dit forum lees ik vaak het voordeel van een eigen router dat het sneller is dan de modem/router van de ISP. Dat komt niet overeen met mijn ervaring.

Ik snap dat de draadloze backhaul een bottleneckje is, maar ik vind het vreemd dat een afstand van zo'n twee meter al gelijk een enorme dip in snelheid oplevert. Is dat te verwachten?

Hebben jullie nog tips hoe ik het Wifi-netwerk kan verbeteren?

Alle reacties

• ffritsdr
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hNZms1usaX7vjL91O3AWqWTwWBU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZllspmUe4vC2Qqxe8lGbjE9y.png?f=fotoalbum_large

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Als rechtstreeks aangesloten op je Ziggo router je al direct 70 Mbps kost, zou ik die apparaten niet meer gebruiken. Draadloze backhaul is niet efficiënt.

Ziggo biedt zelf ook wifi boosters (of hoe ze die ook noemen) maar ook die zijn draadloos zie ik nu.

Niets gaat boven een netwerkkabel, overweeg je Ziggo router te blijven gebruiken, schaf twee accesspoints aan.

Maar goed, je vragen :)
ffritsdr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:03:
Mijn vragen.
Hoe kan het dat ik door het hele huis het Wifi-signaal van best vergelegen buren beter ontvang, dan de inzet van twee eigen recente routers/ap? ASUS stelt het kanaal automatisch in, dus ik neem aan dat ASUS ervoor zorgt dat mijn Wifi-signaal niet interfereert met dat van de buren. Ik ga dit nog checken met de Wifi Analyzer tool.
Vraag eens wat je buren voor apparatuur gebruiken. Je doet hier een aanname, dat de ASUS het juiste kanaal kiest. Meten is weten, er zijn apps voor op je telefoon om te zien hoe 'vol' de lucht is in je huis, zodat je zelf kunt bekijken wat wijsheid is. Op de 2,4 gHz band was dat een mega issue, op de 5 gHz band al veel en veel minder overigens.
Hoe kan het dat het Ziggo-apparaat zoveel hogere snelheid levert, en eerlijk is eerlijk: ook een beter bereik dan de TUF? Op dit forum lees ik vaak het voordeel van een eigen router dat het sneller is dan de modem/router van de ISP. Dat komt niet overeen met mijn ervaring.
Dat hangt er maar net vanaf wélke eigen router/access point.
Ik snap dat de draadloze backhaul een bottleneckje is, maar ik vind het vreemd dat een afstand van zo'n twee meter al gelijk een enorme dip in snelheid oplevert. Is dat te verwachten?
Die twee meter lag aan je router toch, nog niet direct aan het draadloze deel.
Hebben jullie nog tips hoe ik het Wifi-netwerk kan verbeteren?
Kabels trekken, desnoods achter een plint, vastmaken aan CV buizen et cetera. Dan accesspoints erop.
Kijk eens of die ASUS routers de nieuwste firmware gebruiken etc, de waarden die je haalt zijn aan de lage kant.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• ffritsdr
Bedankt voor je reactie.
Ziggo biedt zelf ook wifi boosters (of hoe ze die ook noemen) maar ook die zijn draadloos zie ik nu.
Ik wil de vrijheid hebben om op termijn over te stappen op glasvezel van een andere aanbieder. Volgens mij zijn die boosters niet of moeilijk te gebruiken als ik zou vertrekken bij Ziggo. Bovendien heb ik deze apparaten van ASUS al in bezit en die bieden ook de mogelijkheid van een AP.
Die twee meter lag aan je router toch, nog niet direct aan het draadloze deel.
De afstand tussen de TUF en de AX is 2 meter en wordt draadloos overbrugd. De AX levert (daardoor) nog maar 60-70 MBPS op korte afstand van de oorspronkelijke 130 MBPS die de TUF levert. Eerlijk is eerlijk, eigenlijk is de afstand tussen 1 en 2 zo'n drie meter en wordt het signaal door twee wandjes geblokkeerd. Maar dat laat onverlet dat het signaal van twee buren, plus nog een zooi meer Wifi-netwerken, zoveel sterker is terwijl daarvan de afstand en het aantal muren veel groter is, dat ik dit niet begrijp.

Vanavond zal ik nog eens kijken naar welke kanalen gebruikt worden door de buren en door mij.
Overigens gebruiken de ASUS apparaten al de laatste versies van de firmware.

[ Voor 3% gewijzigd door ffritsdr op 22-08-2024 12:04 ]

• KilleBladhark
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 07-09 22:05
Het kan aan mij liggen, maar ik ben een beetje verward in de verwoording.

Heb ik het nou goed dat de twee Asus routers via WiFi verbonden zijn met de Ziggo moden?
Of zijn deze gewoon bekabeld naar de Ziggo moden?

Daarnaast kunnen WiFi channels veel verschil maken zoals Chaser aangeeft. Als de buren dezelfde kanalen gebruiken als de 2 Asus routers, dan kun je dus last hebben van interferentie en hierdoor kan de dekking minder zijn. Gebruik eens een tool zoals WiFi Analyzer op je telefoon en kijk eens in welke kanalen de andere netwerken zitten. Utieraard niet de beste tool, maar geeft je wel een algemeen idee.

In het geval dat de routers inderdaad via WiFi verbonden zijn met de Ziggo modem, raad ik je aan deze via de kabel aan te sluiten. Hiermee win je heel wat van de verlies in die je nu hebt.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• ffritsdr
Excuses voor de verwarring.

Een router, de TUF router, is bekabeld verbonden met de Ziggo modem. Daar treedt dus een verlies op van zo'n 70 MBPS.

De andere router, de AX, fungeert als AP en is draadloos verbonden.

Ik zal vanavond de kanalen controleren. Ik was in de veronderstelling dat ASUS automatisch het beste kanaal selecteert, vanwege de vele AI-marketingpraat en de automatische configuratie/optimalisatie. Maar goed, dat is inderdaad maar een aanname.

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-09 15:59

Coach4All

I'm a Coach 4 All

ffritsdr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:03:
Bedankt voor je reactie.

[...]
De afstand tussen de TUF en de AX is 2 meter en wordt draadloos overbrugd. De AX levert (daardoor) nog maar 60-70 MBPS op korte afstand van de oorspronkelijke 130 MBPS die de TUF levert. Eerlijk is eerlijk, eigenlijk is de afstand tussen 1 en 2 zo'n drie meter en wordt het signaal door twee wandjes geblokkeerd. Maar dat laat onverlet dat het signaal van twee buren, plus nog een zooi meer Wifi-netwerken, zoveel sterker is terwijl daarvan de afstand en het aantal muren veel groter is, dat ik dit niet begrijp.
De "muurbekleding" (tegels in de douche van ijzerhoudend klei met glitter keramische laag) en de isolatie in de (buiten) muren kan heel veel schelen.
Bij mijn vriendin het access point een paar meter verplaatst zodat de badkamer niet meer tussen het modem en de werkplek zat en het signaal was "plots" van onwerkbaar naar lekker snel....

En op jouw tekening lijkt er een WC, wasruimte en buitenmuur het signaal te (kunnen) verstoren.

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

• ffritsdr
Eens, maar dat geldt ook voor het wifisignaal van de buren...

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Dat je bedraad aangesloten asus slechts 130Mbps levert is al vreemd. Ik zou daar mee beginnen:
- Wat haal je als je een client bedraad aan de asus aansluit? Ik neem aan dat je internet 200mbps is? Dan zou je 200 moeten halen.
- Wat haal je als je draadloos met de asus verbonden bent? 130Mbps?
Wat is de ouput van: cmd > netsh wlan show interfaces

Ditzelfde kun je herhalen op de AX1800.
- Wat haal je daar met een client bedraad aangesloten en draadloos? wat geeft de output van netsh wlan show interfaces

CISSP! Drop your encryption keys!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
ffritsdr schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:44:
Excuses voor de verwarring.

Een router, de TUF router, is bekabeld verbonden met de Ziggo modem. Daar treedt dus een verlies op van zo'n 70 MBPS.
Waarschijnlijk is dat verlies veel meer. 500-600 Mbps is heel normaal als je naast het apparaat staat maar ik denk dat de 200 Mbps op de Ziggo je maximale internetsnelheid is.

• ffritsdr
Inmiddels wat getest.

Mijn abonnement is inderdaad beperkt tot 200 Mbps. Dat behaal ik als ik bedraad ben aangesloten op de TUF (ca 180-192 Mbps).

Ik heb de TUF nu tijdelijk met een kabel over de vloer aangesloten op de AX ap. Als ik bedraag ben aangesloten op de AX behaal ik dezelfde snelheden. Op mijn werkplek is de Wifi-ontvangst natuurlijk niets verbeterd. De snelheid wel, deze zit nu op ongeveer 40 Mbps. Goed beschouwd een enorm verlies, maar ik ben geen grote poweruser. Dat wordt dus een kabel onder de vloer trekken.

Ik heb het kanaal gecontroleerd. De ASUS AP AI Mesh zit inderdaad op een volledig vrij kanaal. Dat is automatisch prima ingesteld.

Ik weet niet wat ik met de cmd-prompt kan, maar dit is het resultaat:

There is 1 interface on the system:

Name : Wi-Fi
Description : MediaTek Wi-Fi 6 MT7921 Wireless LAN Card
GUID : 591db8e8-659e-4dd8-90a0-48a69c5afe6a
Physical address : d8:80:83:a6:9a:91
Interface type : Primary
State : connected
SSID : Tenda
BSSID : 50:eb:f8:18:04:20
Network type : Infrastructure
Radio type : 802.11ax
Authentication : WPA2-Personal
Cipher : CCMP
Connection mode : Auto Connect
Band : 2.4 GHz
Channel : 5
Receive rate (Mbps) : 137.6
Transmit rate (Mbps) : 137.5
Signal : 69%
Profile : Tenda

Hosted network status : Not available

• laurens0619
  • Nu online
Je zit op de 2.4ghz daar is je probleem :)
2.4ghz gaat niet harder dan een megabit op 70 maar heeft zoveel storing in de lucht dat je zo op 1mbit kan zitten. 40mbit is een normaal getal

je client moet op 5ghz verbinden. Enig idee waarom dat niet zo is?

Wat ook verdacht is, dat je signaalsterkte 69%. Dat is erg laag als die extender in de wasruimte staat.
Het zou zelfs kunnen dat je., via 2.4 ghz, bent verbonden met de hoofd asus in de meterkast?

Paar zaken die je bij het troubleshooten in de gaten kunt houden:
BSSID : 50:eb:f8:18:04:20
Dit is het mac van de radio van het accesspoint waarmee je verbonden bent. Dit adres moet veranderen als je wisselt van je meterkast node naar je berging node maar ook tussen 2.4 en 5 ghz.

Band : 2.4 GHz
De 2.4ghz is oud en erg storingsgevoelig. Deze wil je eigenlijk altijd op 5ghz hebben staan. Persoonlijk pas ik de 2.4 alleen nog niet voor legacy iot meuk.

Receive rate (Mbps) : 137.6
Transmit rate (Mbps) : 137.5

Dit is de snelheid waarmee je client verbonden is met het accesspoint. Let op het zijn bruto snelheden die je over het algemeen /2 kunt doen om je bruto snelheid te krijgen in Mbps. Als je op 5ghz verbonden hebt kun je hier getallen zien van 600-1200Mbps die in de praktijk dus 300-600Mbps opleveren. Ruimschoots voldoende voor een 200mbit lijn.

Signal : 69%
Dit geeft aan wat de signaalsterkte is tussen je client en het accesspoints. Een belangrijke factor ook voor de Receive rate. Hoe hoger het getal hoe beter.
69% is wat laag (-65dbm) en wil je het liefst rond de 80-90% hebben. Echter dit is vooral relevant als je client op de 5ghz zit. Dat moet je eerst fixen :)

[ Voor 79% gewijzigd door laurens0619 op 23-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
Ik heb meerdere clients, voor nu van belang: een laptop en een smartphone.

Ik kan in Windows instellen dat de netwerkkaart bij voorkeur verbindt via 5Ghz. Nu haal ik, terwijl de AX bedraad is aangesloten op de TUF, 84 Mbps op de werkplek. Nog steeds een signaalsterkte van 69%.

Mijn smartphone, een Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G, kan ik geen voorkeur meegeven. Die verbindt telkens met 2.4 Ghz en behaalt dan teleurstellende snelheden. Ik heb voor nood de kanalen gescheiden en verbindt handmatig met de 5 Ghz band. Ik had gehoopt gebruik te kunnen maken van gescheiden. Zou ik dat op de een of andere manier toch voor elkaar krijgen?

To do: kabel trekken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10:30
ffritsdr schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 17:20:
Ik heb meerdere clients, voor nu van belang: een laptop en een smartphone.

Ik kan in Windows instellen dat de netwerkkaart bij voorkeur verbindt via 5Ghz. Nu haal ik, terwijl de AX bedraad is aangesloten op de TUF, 84 Mbps op de werkplek. Nog steeds een signaalsterkte van 69%.

Mijn smartphone, een Xiaomi Redmi Note 12 Pro 5G, kan ik geen voorkeur meegeven. Die verbindt telkens met 2.4 Ghz en behaalt dan teleurstellende snelheden. Ik heb voor nood de kanalen gescheiden en verbindt handmatig met de 5 Ghz band. Ik had gehoopt gebruik te kunnen maken van gescheiden. Zou ik dat op de een of andere manier toch voor elkaar krijgen?

To do: kabel trekken ;-)
Volgens mij heet dat band steering en je AX-1800 zou dat moeten hebben. Ik weet alleen niet wat dat andere apparaat is. Bedoel je TUF-AX3000 V2 of TUF-AX4200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Ik denk dat er toch echt verkeer staat ingesteld..
Nu de bandrn gescheiden zijn, werkt 5ghz wel en welke snelheden haal je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
Het klopt dat de Asus-routers over Smart Dual Band mogelijkheden beschikken. Als ik dit heb ingesteld, maakt de telefoon steeds gebruik van de 2.4Ghz-verbinding. Dat is niet wenselijk. Soms schakelt hij wel naar 5Ghz, maar daarna toch ook weer terug.

Nu ik de banden gescheiden heb, haal ik met de telefoon bij de router ongeveer 200 Mpbs, prima dus. Op de werkplek ongeveer 70 Mbps.

Ik bedoel trouwens de TUF-AX3000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22-09 17:07
Het lijkt erop dat je apparaten vebonden blijven met de niet-dichtsbijzijnde accespoint.
Oftewel, roaming.
Je zou een apart SSID kunnen maken, alleen op het apparaat welke het dichtst bij je werkplek staat en dan daarmee verbinden als test.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@ffritsdr op de werkplek moet
200 ook makkelijk haalbaar zijn

Ben je wel met de juiste node op 5ghz verbonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Is er soms interferentie van andere wifi netwerken of is er iets anders bij je in de buurt wat het signaal ernstig kan vestoren.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
Asus heeft een app, waarmee ik duidelijk kan zien met welke node ik verbonden ben.

De AX heb ik verplaatst naar de garage en daar tijdelijk bedraad aangesloten. Als ik met de AX verbonden ben, behaal ik op de werkplek 103-120 Mbps met de telefoon en 0.1-20 Mpbs met de Windows client. Als de AX een 5Ghz uplink gebruikt, varieert de snelheid op de werkplek sterk tussen 1 en 40 Mbps.

De Asus router en AP maken automatisch gebruik van de beste band, blijkbaar. Als ik de Wifi Analyzer mag geloven, zit er namelijk geen enkele andere Wifi op de gebruikte frequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
maar is de werkplek dan met 2.4 of 5ghz verbonden met het AX ap? En hoeveel megabit?
Niet kijken naar voorkeuren maar kijken naar wat windows met dat commando zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ffritsdr
De werkplek is verbonden met het AX ap met 5 Ghz volgens netsh wlan show interfaces. Verbindingssnelheid is 144.1 Mpbs. De AX is momenteel draadloos verbonden met de hoofdrouter (TUF). Ik haal nu ongeveer 50 Mpbs.
Pagina: 1