Rugoperatie gehad, mag ik een motorrijbewijs halen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-05 21:16
Mijn vraag:

Ik ben in april 2018 geopereerd aan mijn rug. Deze operatie was noodzakelijk vanwege scoliose. Nu zitten er zo’n 12 wervels vast.

Ik zou na 3 jaar lang kriebels nu eindelijk eens mijn motorrijbewijs willen halen, echter ontstaat er een enorme twijfel binnen mijn familie: mag ik dit uberhaupt wel?

Ik heb na die operatie 0,0 rugklachten gehad en kan ook uren rechtop zitten, maar toch ben ik ‘bang’ dat ik gedoe krijg met verzekeringsmaatschappijen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of denkt iemand mij hier een juist antwoord op te kunnen geven, dan hoor ik die graag! :*)

P.s: ik heb a.s. dinsdag een proefles maar zou dit toch alvast graag willen weten.

Alle reacties

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Kan je dit niet beter aan je huisarts vragen? Of je verzekeringsmaatschappij?

Steam/Discord: Flimovic

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18:29
Als je voldoende bewegelijk bent om een motorfiets te kunnen bedienen, lijkt me dit geen probleem.
Ik weet niet of er een specifeke splitsing is tussen auto rijbewijs en motor rijbewijs, maar het CBR heeft een site met informatie over aandoeningen die mogelijk de geldigheid van je rijbewijs kunnen beinvloeden:

https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/hoe-kan-ik-rijden-met

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zie niet waarom je het niet zou mogen, maar je verzekering kan wel moeilijk doen, en als je flink valt kan ik me voorstellen dat dat nog wel eens gevolgen kan hebben.

Motor rijden heeft gewoon flink meer risico dan op de fiets of met de auto op pad gaan, want je gaat met de snelheid van een auto onbeschermd de weg over. Het probleem lijkt me dan ook zitten in het feit dat je, indien je nog een verhoogd risico op rugklachten hebt, na een aanrijding bijv. nooit meer zou kunnen lopen. Doordat je een operatie hebt gehad kan het dan zomaar zijn dat je de onkosten daarvan niet (volledig) betaald krijgt door de verzekering (van de tegenpartij).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:37

LankHoar

Langharig tuig

@wErudite ik zou het CBR contacteren. Zij gaan over dit soort dingen en kunnen je van het juiste advies voorzien.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
Verzekeringen gaan pas moeilijk doen als jij niet eerlijk bent geweest tegen CBR.
Bij het halen van een rijbewijs vul je een gezondheidsverklaring in.
En als er iets wijzigt aan je gezondheid moet je dat aangeven.
Gebeurt er ooit iets en je hebt dingen verzwegen en komt de verzekering daar achter, dan heb je natuurlijk een probleem.

• DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17:31
In de eigen verklaring heb je vraag
Heeft een arts bij u een aandoening vastgesteld van uw ruggenmerg, zenuwstelsel of hersenen (bijvoorbeeld een beroerte of spierziekte)?
en vraag
Heeft u verder nog klachten of aandoeningen die u kunnen beperken bij het besturen van een voertuig?
Ik denk dat je in jouw geval in ieder geval één van deze twee met ja zal moeten beantwoorden en dan zal een keuring verlangt worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17:33

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Zou dit absoluut niet melden bij het cbr.. als je rug nu goed is en je hebt geen beperkingen dan heeft het cbr hier niks mee te maken. doe je dat wel kan je op een bak gezeur rekenen en herkeuringen waar je u tegen zegt..

daarnaast is de ts in 2018 geopereerd dus heeft hij daar nu niks over te melden als hij al weer jaren normaal functioneert.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Zo lang je rug flexibel is en je dit soort draaien met je rug kunt maken, moet motorrijden niet een groot probleem zijn:
YouTube: Sturen van een motor: halve draai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zou het aan je huisarts vragen en even kijken naar de vragen die je moet beantwoorden voor je rijbewijs (zitten wat gezondheidsvragen in), als dat allemaal ok is moet het geen probleem zijn, en als je het eerlijk invult en toch je rijbewijs krijgt is het ook geen probleem (maar dan krijg je waarschijnlijk periodieke keuringen).
Hubert schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:28:
Zou dit absoluut niet melden bij het cbr.. als je rug nu goed is en je hebt geen beperkingen dan heeft het cbr hier niks mee te maken. doe je dat wel kan je op een bak gezeur rekenen en herkeuringen waar je u tegen zegt..

daarnaast is de ts in 2018 geopereerd dus heeft hij daar nu niks over te melden als hij al weer jaren normaal functioneert.
Als hij al een medische historie heeft en zeker wil zijn met de verzekering moet hij het wel melden. Maar je hebt dan inderdaad kans dat je om de paar jaar gekeurd moet worden wat je tijd en geld kost. Maar of ik het zelf zou melden als mijn rug nu goed is dat is ook een andere vraag :)

[ Voor 54% gewijzigd door Marzman op 22-08-2024 09:41 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:06
Hubert schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:28:

Dit advies zou je in ieder geval iets beter moeten onderbouwen.

Ja, ik weet zelf ook dat ongeveer 99 op de 100 mensen liegen bij hun gezondheidsverklaring. ADHD is al een reden om naar een psychiater te moeten. Probleem is alleen dat verzekeraars nogal hebberig zijn op redenen om niet uit te hoeven keren bij een ongeval. Stel, TS heeft een ongeval en krijgt weer last van de rug. Wanneer het ziekenhuis zal constateren dat dit te maken heeft met de aandoening die hij al jaren heeft, dan ben ik benieuwd wat zijn verzekeraar hier van zal vinden (nog even los van het CBR).

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:41
AlxRoelofs schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:41:
[...]

Dit advies zou je in ieder geval iets beter moeten onderbouwen.

Ja, ik weet zelf ook dat ongeveer 99 op de 100 mensen liegen bij hun gezondheidsverklaring. ADHD is al een reden om naar een psychiater te moeten. Probleem is alleen dat verzekeraars nogal hebberig zijn op redenen om niet uit te hoeven keren bij een ongeval. Stel, TS heeft een ongeval en krijgt weer last van de rug. Wanneer het ziekenhuis zal constateren dat dit te maken heeft met de aandoening die hij al jaren heeft, dan ben ik benieuwd wat zijn verzekeraar hier van zal vinden (nog even los van het CBR).
Zorgverzekering staat natuurlijk helemaal los van schadeverzekeringen.
Zorg wordt sowieso wel vergoed, of je het nou je eigen domme schult is of niet.
Ze willen alleen soms weten of er iemand anders schuldig aan is, dan kunnen ze namelijk de zorgkosten verhalen bij te aansprakelijkheid van de tegenpartij.

We kennen vast wel van die verhalen over autorijden met arm in het gips.
Gebeurt er dan iets, dan gaat de zorgverzekeraar echt niet moeilijk doen.
Maar de schadeverzekeringen zegt wel dat je gewoon niet had moeten rijden en keert dus niet uit.

Van de hele vragenlijst is er eigenlijk maar 1 vraag die ik aanmerking komt:
19) Heeft u verder nog klachten of aandoeningen die u kunnen beperken bij het besturen van een voertuig?
Door gewoon te proberen en te overleggen met de rijschool is vast snel genoeg duidelijk of het een beperking kan zijn.
En bij twijfel, gewoon aangeven bij CBR.
In het ergste geval moet je 1x bij een keuringsarts langs.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:36
Ken iemand met ook zo’n operatie, en heeft ook erna een motorrijbewijs gehaald.

Maar of je dit eerst moet keuren etc weet ik niet. Denk misschien een verklaring van de arts bv?

• wErudite
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 10-05 21:16
Bedankt voor al jullie antwoorden. Ik kom zaterdag terug van vakantie, dus ik zal maandag een belletje doen naar mijn huisarts. Ik heb de proefles even geannuleerd, zodat ik dit goed uit kan zoeken.

Fijn om te zien dat de onduidelijkheid niet alleen bij mij speelt.

Indien gewenst zal ik het resultaat hier delen! Bedankt!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:22

BCC

Als je wel auto mag rijden kun je ook nog een piaggo mp3 overwegen op auto kenteken. Dan zou ik nog steeds een paar lessen nemen, anders val je geheid op de zijkant bij het eerste stoplicht ;)

[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 22-08-2024 20:49 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Pagina: 1