Geen internet toegang

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Manado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-03 10:32
Beste mensen, ik heb diverse topics bekeken ook hier op Tweakers maar heb nergens de oplossing gevonden!
Ik heb 2 laptops, een oude Acer Aspire 8930G met een paar upgrades die het nog perfect doet. En een nieuwe Asus i913980HX van feb-2024.
Ik zit hier met een modem/router ZTE L670L, daarachter een Netgear GS108 Gigabit Switch waar deze beide laptops op aangesloten staan.
Verder zitten er aan het modem 2 TP-Link Archer C80 routers.

Het probleem is:
Ik was vandaag op mijn (nieuwe) Asus laptop bezig en ineens was ik mijn internet verbinding kwijt! Pogingen met opnieuw opstarten en verbinding maken via WiFi, zelfs met de mobiele hotspot van mijn telefoon bleef dezelfde melding geven: Geen internettoegang Uw apparaat heeft alleen toegang tot andere apparaten op het lokale netwerk.
De 2e melding klopt, ik kan namelijk gewoon bij de bestanden op mijn Acer laptop en ik kan ook gewoon printen.

Wat heb ik al gedaan:
De kabels van mijn beide laptops verwisselt.
De Asus verbonden met WiFi.
De Asus verbonden met WiFi hotspot van mijn hp.
De netwerk driver opnieuw geinstallerd.
Het complete netwerk down voor >20 minuten, daarna eerst de Netgear switch aangezet en daarna mijn beide laptops opgestart.

Resultaat:
Alles is nog steeds hetzelfde, lijkt wel of mijn Asus ergens geblokt wordt.

Wie heeft er bruikbaar advies?
B.v.d. Manado

Alle reacties

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:23

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Je Asus op de hotspot van je smartphone buiten je huisnetwerk dus even op de mobiele provider?

Dan weet je of het aan je tjuisnetwerk ligt of dat je in je Asus moet zoeke, correct me if i am wrong :)

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manado
Beste Fraggert, dat heb ik gedaan!
Staat vermeld bij mijn punt: Wat heb ik al gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13:59
[b]Manado schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 06:54:Verder zitten er aan het modem 2 TP-Link Archer C80 routers.
Geeft een van deze twee niet toevallig iets van DHCP adressen uit waardoor de boel een beetje in het honderd loopt?

Dus je laptop krijgt wel een IP adres, maar krijgt vervolgens een verkeerde range / gateway?

Meerdere routers in een en hetzelfde netwerk is meestal een garantie voor gedoe. Het kan, maar dan moet je wel alles goed instellen.

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Manado schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:07:
Beste Fraggert, dat heb ik gedaan!
Staat vermeld bij mijn punt: Wat heb ik al gedaan.
Zal wel aan mij liggen maar dat staat er dus echt niet hoor.

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:48
Fraggert schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:14:
[...]

Zal wel aan mij liggen maar dat staat er dus echt niet hoor.
De Asus verbonden met WiFi hotspot van mijn hp hoor.
Hij heeft dus een HP smartphone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Tomas_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:17:
[...]

[...]

Hij heeft dus een HP smartphone
Daar staat niet of die HP op het mobiele netwerk zat of op zijn eigen wifi netwerk, toch?

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:48
Fraggert schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:19:
[...]

Daar staat niet of die HP op het mobiele netwerk zat of op zijn eigen wifi netwerk, toch?
Je hebt gelijk, is waarschijnlijk ook geen smartphone.

• Manado
Ik heb weer internet, maar vraag me niet hoe en waarom.

Wat heb ik gedaan:
Ik heb eerst ingelogt op het modem van mijn provider, was helemaal niet beveiligd. :-)
Daarin heb ik mijn Asus een vast ip adres gegeven.
Na opnieuw opstarten verscheen hij in de lijst en had ik ineens weer internet.
Ook verscheen ineens mijn Brother laser printer in de lijst, die er toch ook al maanden aan dezelfde Netgear switch hangt.
Daarop heb ik de Brother printer een vast ip adres gegeven en die van mijn Asus verwijderd.
Alles werkt nog steeds.

Heeft iemand een verklaring?
Lijkt alsof mijn Asus en printer een ip conflict hadden terwijl ij toch vanuit mijn Asus kon printen!

Alvast bedankt Manado

• Manado
Tomas_ schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:24:
[...]

Je hebt gelijk, is waarschijnlijk ook geen smartphone.
Sorry, is een Samsung Galaxy S24 Ultra op eigen netwerk, dus niet via WiFi.

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 08:34
Fijn dat het weer werkt. Het blijft wel lastig om te zeggen wat het probleem was.

Je antwoordt op de hotspot mist bij mij het resultaat van de uitvoering. Had je wel of geen werkende verbinding toen je met je hotspot (telefoon) verbonden was?

Als het wel werkend was, is het iets lokaal. Een ip-adres die 2x gebruikt werd in het netwerk lijkt dan een mogelijkheid met de meerdere dhcp punten in je netwerk.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-05 08:00

SpamLame

niks

Wel op eigen netwerk komen (via kabel of wifi) maar niet naar internet komen op 1/een device, is naar mijn ervaring dat je wel een local ip hebt (v4 /v6) maar geen juiste local gateway en/of dns hebt.

Een theorie zou dan kunnen zijn een local ipv4 conflict, waardoor je je ipv4 (aanname) only router gateway niet kan vinden, maar lokaal wel obv ipv6 werken kan.

Hoe dan ook als jij met je S24 als wifihotspot op je Asus laptop , dan was is het een probleem binnen je eigen netwerk.

Met de info die bekend is kan er niet een duidelijke verklaring gegeven worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sito
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13:20
Ho eens even, je hebt een setup waarbij je een modem hebt en twee routers. Na het inloggen op het modem heb je je laptop een vast IP adres gegeven en toen werkte het weer?

Klinkt voor mij alsof er meerdere apparaten IP-adressen aan het uitdelen zijn en er daardoor dingen mis gaan.

Aangezien je geen mesh-systeem hebt moet je ervoor zorgen dat er maar één device IP-adressen uitdeelt. Dit kun je het beste doen door je beide routers op AP-mode te zetten. Hierdoor is je modem het enige apparaat wat IP-adressen uitdeelt. Om het nog robuuster te maken geef je vervolgens beide routers een static-IP via je modem.

• Manado
stef243 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:43:
Fijn dat het weer werkt. Het blijft wel lastig om te zeggen wat het probleem was.

Je antwoordt op de hotspot mist bij mij het resultaat van de uitvoering. Had je wel of geen werkende verbinding toen je met je hotspot (telefoon) verbonden was?

Als het wel werkend was, is het iets lokaal. Een ip-adres die 2x gebruikt werd in het netwerk lijkt dan een mogelijkheid met de meerdere dhcp punten in je netwerk.
Ook met de hotspot van de Samsung werkte het niet.

• Manado
Sito schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 07:51:
Ho eens even, je hebt een setup waarbij je een modem hebt en twee routers. Na het inloggen op het modem heb je je laptop een vast IP adres gegeven en toen werkte het weer?

Klinkt voor mij alsof er meerdere apparaten IP-adressen aan het uitdelen zijn en er daardoor dingen mis gaan.

Aangezien je geen mesh-systeem hebt moet je ervoor zorgen dat er maar één device IP-adressen uitdeelt. Dit kun je het beste doen door je beide routers op AP-mode te zetten. Hierdoor is je modem het enige apparaat wat IP-adressen uitdeelt. Om het nog robuuster te maken geef je vervolgens beide routers een static-IP via je modem.
Klinkt heel logisch, maar had dit op de routers uitgeschakeld.
Ik ga dit nog eens controleren, en zoals jij zegt aanpassen met een vast ip voor de routers.

Bedankt.

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 12-05 08:34
Manado schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:09:
[...]

Ook met de hotspot van de Samsung werkte het niet.
Dan ligt het aan de client en staat het "los" van je netwerk. Vaste instellingen op je laptop staan ? Vaste dns/gateway/ip-adres?
Pagina: 1