Wanneer is het slim om een boot te kopen: voor of na?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Hallo allemaal,

Ik overweeg om een boot aan te schaffen en ben benieuwd naar jullie ervaringen en advies. Wat is volgens jullie het beste moment om een boot te kopen: vóór het seizoen of erna?

Ik zie dat er voor het seizoen vaak nieuwe modellen op de markt komen, maar ik vraag me af of dat ook het beste moment is om een goede deal te sluiten. Aan de andere kant, na het seizoen lijken er meer aanbiedingen te zijn, maar is er dan nog voldoende keuze?

Alle tips en ervaringen zijn welkom!

Alvast bedankt!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
De vragen die je jezelf kan stellen:
* wil ik het nieuwste (of nieuwere) model hebben? Dan kan je het beste begin van het seizoen een boot kopen
* wil ik direct kunnen varen? dan begin van het seizoen kopen (of nu kopen voor volgend seizoen)
* moet er nog wat aan (de 2e hands) boot gebeuren? na het seizoen kopen zodat je nu er mee aan de slag kan gaan

Zo zijn er vast nog wel meer vragen om nu of juist straks een boot aan te schaffen. Er is geen goed of fout en er spelen veel factoren mee.

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:23

Barrycade

Through the...

Als je dit doet uit oogpunt van besparen, vraag me dan af of je aan een boot moet.

Boot kost geld, opslag, stalling, verzekering, onderhoud. Dus koop je m na seizoen krijg je meteen die kosten en kan je niet varen. Voor het seizoen ook, alleen kan je dan wel meteen varen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TwoR
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:07

TwoR

Gekleurde stippen

Over wat voor soort boot hebben we het hier? Een klein sloepje ligt wellicht ergens op voorraad, maar als je het over grotere motor- of zeilboten hebt worden die gebouwd op bestelling met een wachttijd van een jaar of 2. Afhankelijk van de bouwer.

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17:05

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Ik heb een boot. Denk dat je minder naar het seizoen moet kijken en meer naar 't aanbod. Beiden hebben voor en nadelen. Als er iets komt wat aan alle eisen voldoet en de keuze is niet reuze zou ik er gewoon voor gaan.

PVoutput

• this
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17:50
Ik zou die gewoon lekker na het seizoen kopen, er zullen vast betere deals te doen zijn.
Dan hou je dat geld gewoon lekker in je zak.
Vooral ook omdat ik niet seizoensgebonden ben, ik vaar het hele jaar wel door.

• glaerox
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:10
Boten heb je in allerlei soorten en maten. Hier kunnen we niet echt iets mee.

Gaat het om een redelijk formaat cruiser? Dan zou ik begin van het seizoen kijken naar een exemplaar wat zijn onderhoud heeft gehad in de winter en die bij voorkeur nog op de kant staat zodat je het onderwaterschip kan controleren.

Gaat het om een nieuwe sloep/consoleboot/speedboot bij een dealer? Einde seizoen zijn er goede aanbiedingen en soms kun je hem kosteloos laten liggen tot het nieuwe seizoen begint.

Veel plezier met de aankoop!

• cyberbot
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10-04 23:06
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een kleine speedboot. Ik ben dus op zoek naar iets wendbaars en compact, ideaal voor korte tripjes op het water. Jullie adviezen helpen me echt om een beter beeld te krijgen van het beste moment om de aankoop te doen.

Nogmaals bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

• Caseum
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 08:48

Caseum

Thinking about IT

Barrycade schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:23:
Als je dit doet uit oogpunt van besparen, vraag me dan af of je aan een boot moet.

Boot kost geld, opslag, stalling, verzekering, onderhoud. Dus koop je m na seizoen krijg je meteen die kosten en kan je niet varen. Voor het seizoen ook, alleen kan je dan wel meteen varen.
Nog wel een klein puntje eventueel ter overweging:
1. In het naseizoen heb je meer kans een boot te kopen van iemand die er die zomer mee gevaren heeft en erachter is gekomen dat het toch niet zijn/haar/hen ding is. En dan kan de prijs lager liggen.

Kaas is baas

• Hijdaar95
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16:47
cyberbot schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 09:50:
Bedankt voor jullie reacties!

Het gaat om een kleine speedboot. Ik ben dus op zoek naar iets wendbaars en compact, ideaal voor korte tripjes op het water. Jullie adviezen helpen me echt om een beter beeld te krijgen van het beste moment om de aankoop te doen.

Nogmaals bedankt voor het delen van jullie ervaringen!
Mijn ouders hebben afgelopen maand hun zeilboot verkocht en een andere gekocht. Midden in het seizoen dus. Echter, waren ze hier al 14 maanden mee bezig, vanwege vraag en aanbod.
Als jij geen boot hebt die je eerst moet verkopen, heb je het een stuk makkelijker.
De handel van campers en caravans lijkt een stuk meer seizoensgebonden.

[ Voor 3% gewijzigd door Hijdaar95 op 22-08-2024 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seth_Chaos
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Denk ook na over waar je de boot gaat laten. Op veel plekken in Nederland is er een wachtlijst voor lig plaatsen. Winterstalling is ook iets waar je beter op voorhand aan kunt denken. En ook het onderhoud in de winter. Op een trailer op je oprit parkeren mag in de meeste gemeentes ook maar voor een paar weken. En denk aan je vaarbewijs en registratie en verzekering. Een verplichting bij een speedboot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:03

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou er niet teveel psychologie op loslaten. Gewoon de bekende verkoopsites in de gaten houden en voor jezelf bepalen wat je uit wilt geven.
Je zoekt wel iets wat vaak als impulsaankoop wordt gekocht en waarvan een hoop mensen naderhand denken dat het mss toch niet zo handig was... (en er is ook een hoop rotzooi te koop in die categorie)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
Ik ben geen botenbezitter, en wellicht is het onderstaande al lang bij je bekend, maar misschien heb je er toch iets aan:

1. Hou rekening met de maximale snelheid op het water i.c.m. waar je vooral zal varen. Op veel plekken is de snelheid sterk gereguleerd (bijvoorbeeld in de Vecht hier om de hoek: 6km/u max) dus afhankelijk van waar je vooral wilt varen kan je daar nog rekening mee houden, zodat je niet teveel betaalt voor een boot met veel vermogen die je vervolgens nauwelijks inzet.

2. In steden als Amsterdam en Utrecht is veel te doen rond milieuzones. Je mag op sommige plekken straks alleen met elektrische boten varen. Dit zou wel eens voor een 'dump' van boten kunnen gaan zorgen, want ombouwen is erg kostbaar. Volgens mij geldt voor deze twee grote steden dat het verbod op niet-elektrisch al vanaf januari 2025 ingaat. Als voor jouw een boot op fossiele brandstof nog steeds prima is dan zou je dan wellicht een mooie deal kunnen scoren ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:23
Een boot eigenaar heeft 2 gelukkige dagen in zijn leven: de dag dat hij de boot koopt en de dag dat hij 'm weer verkoopt :)

Mijn beste ervaringen zijn met kopen in het najaar, rond september of oktober. Mensen hikken dan toch tegen de kosten van winterstalling aan of willen niet de moeite doen om de boot uit het water te halen als de seizoenligplaats afloopt. Geldt vooral voor mensen die in het voorjaar in een opwelling wat aangekocht hebben zonder alles te overzien (vaak boot met ligplaats gekocht maar geen trailer). Vaak kun je dan kosten voor winterstalling en dergelijke er nog wel af onderhandelen zodat je die tenminste 1 jaar voor niks hebt.

iRacing Profiel

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 17:47
Nieuwe boot: binnenkort is de HISWA, daar kun je bekijken wat er tekoop is en daar worden nieuwe modellen getoond. Er zijn vaak ook beurs aanbiedingen.
2e hands: kijk goed rond op bijvoorbeeld Marktplaats en bootveiling.com om te kijken wat jouw aanstaande boot mag kosten en wat er zoal te koop is.
Als er een mooie tussen staat voor de juiste prijs dan maakt het seizoen niet uit. Persoonlijk zou ik eerst eens goed rondsnuffelen want het aanbod is gigantisch in alle categorieën.

Voor een speedboot heb je een vaarbewijs nodig dus als je dat nog niet hebt is het verstandig om dat eerst te halen.

[ Voor 11% gewijzigd door vogelmans op 22-08-2024 18:09 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin3punt0
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 27-04 21:11
Ik vind een boot ook leuk. Is het niet goedkoper om af en toe een boot te huren?

Instappen en varen. Kom je terug en meer je aan. Dan ben je weer klaar.

Varen zonder zorgen.

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:50
Erwin3punt0 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 21:56:
Ik vind een boot ook leuk. Is het niet goedkoper om af en toe een boot te huren?

Instappen en varen. Kom je terug en meer je aan. Dan ben je weer klaar.

Varen zonder zorgen.
Eens. Het lijkt mij inderdaad verstandig als je een boot wilt kopen om het 'omslagpunt' te berekenen voor het type boot wat je voor ogen hebt. Dus het totale kostenplaatje per jaar, inclusief onderhoud, ligplaats indien van toepassing, eventuele verzekering(en), eventuele aanschaf van allerlei accessoires, trailer, nou ja wat je verder nog kan bedenken. Kijk vervolgens wat zo'n zelfde type als je voor ogen hebt kost in de verhuur, en dan kun je vrij gemakkelijk uitrekenen hoe veel vaartochtjes je daadwerkelijk moet maken voor je de boot eruit hebt.

Ik denk dat voor veel mensen geldt dat huur de betere optie is. Een kanttekening: als je een huisje aan een water hebt en daar relatief makkelijk en goedkoop je boot kan leggen dan gaat er natuurlijk niets boven die vrijheid om daadwerkelijk zo de boot in te stappen. Maar die luxe is voor maar weinigen gegund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koudepinda
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:24

koudepinda

Don't Panic

Voorop gesteld, Ik heb een boot.

Vervolgens. Het is nooit "slim" om een boot te kopen.
Eindeloze geld put. En alles dat je er in steekt ga je noooit meer terug zien.

Einde van de streep, het is wel leuk om er mee weg te zijn.

Voor de meesten is huren voor de paar weken per jaar gewoon echt de allerbeste optie.

Even serieus alles qua onderhoud is peperduur. Laat je het doen, Waar is je geldpakhuis???

Vooruit lopend op de zaak ik heb nog een mooi setje lewmar valstoppers drievoudig 12mm 600€ :+

always bring a towel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:03
Voor een speedboot is huren (zijn die te huur) wel een betere optie. Uit ervaring van kennissen is de lol van een speedboat er snel vanaf, in Nederland in ieder geval.
Ik huur regelmatig een boot, dan kan ik naar een leuk gebied rijden en daar gaan varen, speedboats mogen op de meeste rivieren toch niet harder dan een paar km/h dus dat gaat snel vervelen. Grotere boten zijn veel leuker en relaxter, zeilen is ook veel leuker.
En voor het kopen van een boot, men zegt niet voor niets: koop een boot, werk je dood.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:55
Mr.Conroe schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:25:
Een boot eigenaar heeft 2 gelukkige dagen in zijn leven: de dag dat hij de boot koopt en de dag dat hij 'm weer verkoopt :)
"Een boot is een gat in het water waar je geld in gooit"

Maar toch is varen wel leuk.

Sowieso, huur eens iets dat lijkt op wat je op het oog hebt, en ga daar eens een paar tripjes mee maken zoals je voor ogen hebt. En ook in het gebied waar je zelf zou liggen.

Ik heb bv. al wel van mensen gehoord die plannen hadden rondom vakanties met een kleine kajuitboot, dat dat toch wel kan tegenvallen, relatief weinig plek aan boord, te weinig afwisseling of te lang onderweg erheen, erg afhankelijk van het weer. Best leuk een paar dagen, maar niet per se om heel regelmatig te doen.

Nu klinkt jouw plan niet als vakantie, maar bv. helpt het vast ook niet als je eigenlijk maar een of twee verschillende rondjes kunt varen effectief (door snelheidsbeperkingen e.d.)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 21:36

TeeDee

CQB 241

Een "speedboot" kopen voor kleine tripjes gaat niet werken. (Tenzij je een vaste meerplek hebt aan groot water) Ik denk dat TS gewoon op zoek is naar iets om af en toe lekker te raggen op het water. Prima, maar koop dan een jetski/waterscooter :) + trailer.

Terugkomend op je vraag: ik (30 jaar geleden bootjes gevaren) heb altijd begrepen om in t naseizoen te kijken, wel in ogenschouw eventuele problemen. Want zoals ik hierboven al zei iets met "raggen".

En verder eens met de rest: een boot(je) blijft geld kosten.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr.Conroe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:23
Ook de hoofdreden om mijn boot te verkopen destijds. Ik was er misschien 5 tot 10 keer per jaar mee onderweg en qua liggeld en stalling stond ik dan al € 2000 in de achteruit. Tel daarbij jaarlijks onderhoud en dan gaat het hard. De lokale boten verhuur biedt voor 80 per dag een sloepje van 6 meter aan, tel daarbij een paar tientjes brandstof en dan heb je voor 120 euro een leuke dag. Van het geld dat je overhoudt kun je een weekje op wintersport of naar de zon in Zuid Europa. Voor mij was het een makkelijke keus.

Een boot bezitten komt met weinig lusten en veel lasten tenzij je zakken diep genoeg zijn om de lasten uit te besteden.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:38
Tweedehandsje lekker in de herfst of winter kopen 😅
Pagina: 1