Monitor en/of dock

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07:06
Velen hier zijn voor hun ouders (of andere familie) de go-to persoon voor de aanschaf voor hardware. Ondanks dat ik al meer dan 20 jaar niet meer actief ben in de IT, blijf ik deze rol voor mijn ouders vervullen. Zij hebben thuis nog een vaste desktop staan en een (refurbished) HP-laptop (ProBook of EliteBook). De desktop heb ik samengesteld in 2013 a.d.h.v. de BBG van toentertijd. Dat is dus al een oud beestje, maar voor hun usecase functioneert het nog (zij het wat langzamer). Sindskort werk ik vanwege oppas op onze dochter zo nu en dan bij mijn ouders thuis op deze desktop (citrix-omgeving) en dat werkt nog verrassend goed. Aangezien ze nog werken met een scherm 17 inch 4:3 die in 2013 misschien al zeker 5 jaar oud was, heb ik er een scherm van onszelf neergezet. Die kan daar alleen niet structureel blijven staan. Mijn ouders zijn enthousiast over het nieuwe grotere scherm (27 inch full hd) en willen iets dergelijks graag behouden. Aan mij dus de opdracht om daarover te adviseren en iets aan te schaffen.

Vanuit mijn werk ben ik voor het thuiswerken gefaciliteerd met een usb-c monitor met dock. Ideaal om met één kabel alles (scherm, randapparatuur, kabelinternet) incl. stroomvoorziening aansluit. Die situatie wil ik ook graag voor mijn ouders, zodat ze de desktop daarop aan kunnen sluiten maar ook de laptop. De desktop wordt niet meer vervangen. De laptop indien t.z.t. noodzakelijk. Voordat ik dat scherm in bruikleen kreeg, gebruikte ik een 'gewone' monitor met een dock USB-A. Dat geeft dezelfde ervaring, exclusief opladen en met een extra stukje randapparatuur.

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om zo min mogelijk apparaten toe te voegen. Dat maakt de monitor met ingebouwde dock aantrekkelijk. Echter op dit moment hebben de desktop PC en de gebruikte laptops niet over USB-C beschikken.

Mijn vraag en zoektocht is wat nu wijsheid is om voor te stellen/aan te schaffen. Ik heb daarom de volgende vragen:

1. Is het mogelijk om een USB-C monitor met een verloopstukje aan te sluiten op USB-A? Ik realiseer mij dat bepaalde functionaliteiten dan per definitie niet zullen werken, zoals opladen. Voorwaarde is dat het beeld en aangesloten randapparatuur (muis, toetsenbord) en bekabeld internet functioneren.
2. Zo ja, waar moet ik dan op letten?
3. Zo nee, is dan een (energiezuinige) dock een alternatief?
4. Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen?

Op dit moment heb ik nog geen specifieke monitor of dock in gedachten. Voordat ik ga zoeken wil ik eerst antwoord op bovenstaande vragen, zodat ik gerichter kan zoeken. Wellicht is het een gebrek aan zoekkwaliteiten maar als ik Google om antwoord te krijgen op de vragen kom ik niet verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 07:01
bazzemans schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 20:34:
Velen hier zijn voor hun ouders (of andere familie) de go-to persoon voor de aanschaf voor hardware. Ondanks dat ik al meer dan 20 jaar niet meer actief ben in de IT, blijf ik deze rol voor mijn ouders vervullen. Zij hebben thuis nog een vaste desktop staan en een (refurbished) HP-laptop (ProBook of EliteBook). De desktop heb ik samengesteld in 2013 a.d.h.v. de BBG van toentertijd. Dat is dus al een oud beestje, maar voor hun usecase functioneert het nog (zij het wat langzamer). Sindskort werk ik vanwege oppas op onze dochter zo nu en dan bij mijn ouders thuis op deze desktop (citrix-omgeving) en dat werkt nog verrassend goed. Aangezien ze nog werken met een scherm 17 inch 4:3 die in 2013 misschien al zeker 5 jaar oud was, heb ik er een scherm van onszelf neergezet. Die kan daar alleen niet structureel blijven staan. Mijn ouders zijn enthousiast over het nieuwe grotere scherm (27 inch full hd) en willen iets dergelijks graag behouden. Aan mij dus de opdracht om daarover te adviseren en iets aan te schaffen.

Vanuit mijn werk ben ik voor het thuiswerken gefaciliteerd met een usb-c monitor met dock. Ideaal om met één kabel alles (scherm, randapparatuur, kabelinternet) incl. stroomvoorziening aansluit. Die situatie wil ik ook graag voor mijn ouders, zodat ze de desktop daarop aan kunnen sluiten maar ook de laptop. De desktop wordt niet meer vervangen. De laptop indien t.z.t. noodzakelijk. Voordat ik dat scherm in bruikleen kreeg, gebruikte ik een 'gewone' monitor met een dock USB-A. Dat geeft dezelfde ervaring, exclusief opladen en met een extra stukje randapparatuur.

Mijn voorkeur gaat ernaar uit om zo min mogelijk apparaten toe te voegen. Dat maakt de monitor met ingebouwde dock aantrekkelijk. Echter op dit moment hebben de desktop PC en de gebruikte laptops niet over USB-C beschikken.

Mijn vraag en zoektocht is wat nu wijsheid is om voor te stellen/aan te schaffen. Ik heb daarom de volgende vragen:

1. Is het mogelijk om een USB-C monitor met een verloopstukje aan te sluiten op USB-A? Ik realiseer mij dat bepaalde functionaliteiten dan per definitie niet zullen werken, zoals opladen. Voorwaarde is dat het beeld en aangesloten randapparatuur (muis, toetsenbord) en bekabeld internet functioneren.
2. Zo ja, waar moet ik dan op letten?
3. Zo nee, is dan een (energiezuinige) dock een alternatief?
4. Zijn er nog andere opties die ik zou kunnen overwegen?

Op dit moment heb ik nog geen specifieke monitor of dock in gedachten. Voordat ik ga zoeken wil ik eerst antwoord op bovenstaande vragen, zodat ik gerichter kan zoeken. Wellicht is het een gebrek aan zoekkwaliteiten maar als ik Google om antwoord te krijgen op de vragen kom ik niet verder.
tav 1: nee, usb a ondersteund geen displayport voor video
tav 2: vervalt
tav 3: de meeste docks en schermen met ingebouwde docks werken dmv usb c. Of je moet eentje kopen met los displayport in, maar dan kan je net zo goed los je een scherm zonder die poespas aansluiten aan sluiten. Er zijn usb A docks, maar daar heb je speciale software voor nodig om daarover beeld te krijgen, de resolutie en refresh rate is daarbij beperkt, evenals 3d prestaties (dat zijn feitelijk een usb grafische adapters), Dat zou ik echt afraden; ze zijn duur en werken gewoon kut :+

Kortom; je hebt een usb-c machine met dp alt mode nodig wil je met 1 kabel een machine aansluiten

tav 4: dit zou ik aanraden:
optie 1 (zou ik doen): koop een redelijke laptop voor je ouders met usb c en een scherm met usb-c dock + een muis en toetsenbord De desktop gaat naar de kringloop (of bij jou in de meterkast als NAS :+ )

optie 2: koop een scherm met displayport/hdmi aansluiting voor de desktop en een usb-c dock (die je zelf kan gebruiken). de laptop van je ouders kan je eventueel los aansluiten via displayport/hdmi (maar dat gaat dan niet via één kabel).

Ik zou dat laatste van die laptop ook aansluiten afraden omdat als de laptop en desktop tegelijk aan staan het voor de oudere medemens lastig kan zijn om de juiste input van het scherm in te stellen als autodetect moeilijk aan het doen is. Plus dat er dan waarschijnlijk meerdere muizen op een werkplek liggen (desktop + die van de laptop). Dat kan verwarrend zijn en neemt allemaal ruimte in. Je kan immers maar 1 pc te gelijk gebruiken.

USB c is misschien wel mooi aansluiten met 1 kabel, maar voor mensen die hun systeem 99% van de tijd op dezelfde plek gebruiken is het nogal zinloos. En hebben je ouders perse een desktop en een laptop nodig? Houd het simpel zou ik adviseren. Du als je zelf vooral daar wilt kunnen werken zou ik een scherm kopen voor desktop waar jij met usb-c op kan inpluggen. De laptop van je ouders laat je dan lekker buiten dit verhaal.

Laatste 2 centen:
niet elke USB-c aansluiting is wat je bedoelt; je zoekt een USB-c poort die ook displayport alt mode ondersteunt! Dat is een wezelijk detail!
USB-c refereert naar de stekker. Over de stekker kan USB (als in de aansluitstandaard voor apparaten, in verscheidenheid aan snelheden/standaarden, oudere versies zijn ook in USB a smaak verkrijgbaar). Over USB-c kan ook ook displayport alt mode (voor beeld, dit wil je dus) of zelfs thunderbolt. Sommge docks /schermen doen alleen USB-c + displaypoort en sommige alleen thunderbolt, sommige weer beide,

Het is complex! Dus eerst goed de specs bestuderen voordat je iets koopt. En lees de wikipedia pagina over usb eens door.

[ Voor 19% gewijzigd door kwibox op 21-08-2024 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
@kwibox Thanks voor je reactie. Zelf heb ik lange tijd een uitvoering: HP 3005pr USB 3.0-poortreplicator gebruikt als dock. Via USB-A dus. Ik heb nog nooit specifieke software hoeven installeren om het werkend te krijgen. Wat bedoel je daar precies mee? Dat een USB-A dock een beperking is wat betreft resolutie is niet onoverkomelijk. Mijn ouders zijn gepensioneerd en hebben geen hoge eisen wat dat betreft.

Vanuit de ervaring met de USB-A dock komt ook mijn hoop dat je een USB-C dock met enige beperkingen wellicht ook via een verloopstukje op USB-A zou kunnen gebruiken. Dit is dus 100% zeker volgens jou niet mogelijk?

Wat betreft de desktop zei ik al dat de insteek uitfaseren is. De laptop heeft evengoed geen USB-C. Je voorstel om zowel een nieuwe laptop als scherm te kopen volg ik, maar dat is m.i. de makkelijkste en luxe oplossing. Het is echter weinig duurzaam en prijzig. Ik wil juist graag zo lang mogelijk bestaande producten gebruiken als ze voor hun usecase nog voldoen. Onnodig geld uitgeven is wmb geen optie. Vandaar juist een zoektocht naar wél een makkelijk systeem waarmee ze met 1 kabel kunnen switchen door zo min mogelijk apparaten aan te schaffen en (onnodige) kosten te maken.

In jouw optie 1 mis ik de mogelijkheid om te schakelen tussen laptop en desktop van mijn ouders. Dan kan ik volgens mij beter de HP3005pr (of vergelijkbaar) ertussen zetten (mijn eigen laptop heeft wel USB-A). T.z.t. zal deze aan hoogstens vervangen moeten worden door een USB-C variant óf dan moet de USB-A op de USB-C aan te sluiten zijn, mochten mijn ouders dan een laptop kopen zonder USB-A. Voorkeur zou echter zijn om de dock ertussenuit te halen, want dat is 1 apparaat minder en is er geen (grote) aanpassing nodig bij een toekomstige USB-C only laptop.

• kwibox
´t dock wat jij aanhaalt is idd zo'n dock. Het bevat een chipset die feitelijk een eenvoudige gpu is. Die word over USB aangestuurd (zoals ieder ander USB apparaat) wat niet optimaal is. Het renderen van het beeld word gedaan door het dock, niet door de GPU in je device. Voor kantoorwerk vast prima, maar dat ding heeft toch echt drivers nodig om te kunnen werken (dat je die niet zelf geïnstalleerd hebt, staat daar los van). Verder kan je niet over dezelfde kabel opladen.

Zoals je bij het gelinkte exemplaar kan zien, zijn dit soort docks bijna uitgestorven en waren ze eerder behoorlijk aan de prijs (aangezien veel spul nu gewoon USB-C met dp alt mode ondersteunen, zijn ze nogal overbodig geworden).

USB-C met DP-alt wat jij gebruikt voor je laptop nu is echt wat anders. Dat maakt gebruik van een displayport signaal over de USB-c stekker. De output signalen van je GPU (die klaar zijn voor weergave op de monitor) worden dan over de USB-c stekker gestuurd. Het redenen van de beelden word dus gedaan door de GPU in je device. Dat is een wezenlijk verschil met eerdergenoemde en kan simpelweg NIET met USB-A, ook niet met een verloopje.

je hebt naar mijn idee dan twee opties:
- je koopt scherm + zo'n dock als je eerder had (als je die kunt vinden, tweedehands moet wel lukken denk ik), eventueel met een USB-A naar USB-C adapter (dat werkt wél). Je kunt dan NIET je laptop opladen via het dock. Nogmaals NIET aan te raden omdat een usb gpu nogal een wissel kan trekken op de CPU en die van je ouders waarschijnlijk wat gedateerd is (ga je merken met gpu assisted rendering zoals youtube, zeker als je een deftig scherm koopt).

- je koopt een scherm met usb-c dp alt mode (voor jezelf) en hdmi of displayport aansluiting die je op de desktop van je ouders aansluit (en eventueel op de laptop van je ouders). je kunt dan niet de laptop of desktop van je ouders aansluiten via 1 kabel)

Een scherm met ingebouwd usb-a extern gpu dock ben ik nog nooit tegengekomen en lijkt mij schaars * schaars = niet als consumenten elektronica verkrijgbaar.

Goed hier laat ik het bij.

Lees je aub eens in over USB-c (en vooral over display port alt mode en de beperkingen van usb-a) op bv wikipedia. Heb namelijk het idee dat je nogal sceptisch bent over mijn beweringen, wat natuurlijk prima en gezond is. Maar weet wat je niet weet. Ik ga er niet meer tijd en moeite aan besteden dan zinvol is, zeker niet als je een vraag stelt, maar vervolgens een antwoord krijgt waarop je niet had gehoopt. Dan is reageren simpelweg zonde van mijn tijd ;)

Zelf mag je natuurlijk ook wat onderzoek doen B)

[ Voor 3% gewijzigd door kwibox op 22-08-2024 00:33 ]

• bazzemans
@kwibox Nogmaals dank. Ik begin even achteraan. Nee, ik ben niet sceptisch over jouw bewering. Hoewel ik begrijp dat dit wellicht zo overkomt. Ik probeerde vooral mijn, niet gehinderd door de juiste kennis, redenatie te delen. Gevolg is dat ik (naar ik nu door jou uitleg wél begrijp) eigenlijk appels (USB-A dock) met peren (USB-C monitor met dock) vergelijk, ook al is het resultaat als eindgebruiker (zonder hoge eisen in gebruik van het scherm) hetzelfde (met 1 kabeltje monitor en alle randapparatuur aangesloten).

Je uitleg is duidelijk en helder, evenals de opties die je schetst. Ik ga mij hier nog eens verder over beraden. Gezien ik de HP-dock nog heb, gaat denk ik de eerste stap zijn om te testen hoe dat werkt. Wellicht is dat voor het simpele gebruik van mijn ouders voldoende. In hoeverre de CPU het trekt, kan ik dan gelijk ervaren.

Wat betreft het aanschaffen van een "deftig scherm". De adviezen hier gaan vaak richting maximalisatie van hardware. Voor mijn ouders is een stap naar een nieuw simpel scherm al een hele verbetering zijn t.o.v. waar ze al jaren mee werken; een verouderde monitor op nog minder dan Full HD en een 4:3 verhouding. Dat neem ik dus als vertrekpunt. Met alle respect voor mijn ouders van 75+, een heel deftig scherm is al snel de meerprijs niet waard.

• bazzemans
*foutje*

[ Voor 99% gewijzigd door bazzemans op 22-08-2024 00:37 ]

• kwibox
bazzemans schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:36:
Wat betreft het aanschaffen van een "deftig scherm". De adviezen hier gaan vaak richting maximalisatie van hardware. Voor mijn ouders is een stap naar een nieuw simpel scherm al een hele verbetering zijn t.o.v. waar ze al jaren mee werken; een verouderde monitor op nog minder dan Full HD en een 4:3 verhouding. Dat neem ik dus als vertrekpunt. Met alle respect voor mijn ouders van 75+, een heel deftig scherm is al snel de meerprijs niet waard.
Houd dan wel rekening met de limitaties van je dock (zie pricewatch product info)

Two external displays with 1920 x 1200 resolution each are available when connected through a USB 3.0 connection from the notebook to the port replicator. Up to a 2560 x 1600 resolution is available on a single external display connected through a USB 3.0 connection from the notebook to the port replicator, however when a 2560 x 1600 resolution display is connected to the port replicator, the unused port will be disabled. 1920 x 1200 resolution is available on a single external display when connected through a USB 2.0 connection from the notebook to the port replicator.

FHD=1920 × 1080
4K = 4096 × 2160

'n 4K scherm gaat dus niet werken. Het is mij ook niet helemaal duidelijk of alle randapparatuur op de max resolutie goed gaat werken, maar uitproberen kan altijd.

Success

[ Voor 4% gewijzigd door kwibox op 22-08-2024 00:49 ]

• bazzemans
@kwibox Daar was ik mij inderdaad al van bewust. Een 4k-scherm is denk ik ook geen noodzaak voor het gebruik van mijn ouders, voor plat gezegd een keer een mailtje tikken, een webpagina bezoeken en een foto bekijken.
Pagina: 1