Ethernet splitter werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenLe
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 21-08-2024
Mijn vraag :
Ik heb onlangs een ethernet splitter gekocht (simpel model) om een extra kabel aan te sluiten aan mijn modem (voor een netwerk-printer). Dit blijkt echter niet te werken. Ik kan niet meer printen via het netwerk. De ander kabel werkt wel nog (internet). Waarschijnlijk moet ik eerst internet afsluiten om de printer te laten werken maar dan kan ik evengoed geen splitter gebruiken. Mijn vraag is : Hoe kan ik toch die splitter gebruiken zonder steeds kabels te moeten uittrekken. Ik begrijp dat beide poorten niet tegelijkertijd kunnen werken, maar hoe kan ik printen en het internet kortstondig stillegen ? (liefst automatisch)

:'( :?

Alle reacties

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kzin
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:28
Die passieve splitters zijn voor hele specifieke doeleinden geschikt. Hierbij splits je een snelle verbinding op in b.v. twee langzame verbindingen. Maar de apparatuur moet daar wel geschikt voor zijn.

Wat je eigenlijk nodig hebt is een simpele 5 poorts switch. Die kost ca 25 euro en heeft een eigen voeding. Op die manier kun je gelijktijdig printen en inernetten.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
Koop een switch.
Heb je niet zoveel eisen, loop dan even naar Action, voor 7,95 heb je daar 1: https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenLe
Kan ik eventueel vanaf mijn computer sofwarematig beslissen : Nu wil ik printen en mag het internet even onderbreken ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05-05 23:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

StevenLe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:56:
Kan ik eventueel vanaf mijn computer sofwarematig beslissen : Nu wil ik printen en mag het internet even onderbreken ?
Nee, want daar is zo'n simpele splitter niet voor bedoeld/geschikt. Wat jij nodig hebt om te doen wat je wil is, zoals al meerdere malen genoemd, een switch. Simpel TP Link ding zoals @Jimster noemt, bijv.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 19:26
Ik heb geen ervaring met een splitter maar als ik het zo lees heb je er 2 nodig om het te laten werken. Anders zal enkel 1 van de 2 aansluitingen werken.

Verder is de maximale snelheid 100mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:58
stef243 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:15:
Ik heb geen ervaring met een splitter maar als ik het zo lees heb je er 2 nodig om het te laten werken. Anders zal enkel 1 van de 2 aansluitingen werken.

Verder is de maximale snelheid 100mbps
Je hebt er twee nodig en moet ook twee poorten beschikbaar hebben op de plaats van bestemming. En twee extra UTP kabels om e.e.a. te verbinden.

Kortom koop een switch. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenLe
@se77en @stef243 Dus de ene splitter moet in de andere geplugd worden ? Dan heb ik in totaal 3 vrije poorten ? Of hoe moet ik dit zien ?

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Je moet heel die splitterellende vergeten en weggooien. Switch van een tientje of twee kopen en klaar. Je gaat van niemand (kundig) hier een ander advies krijgen.

[ Voor 64% gewijzigd door RobIII op 21-08-2024 19:39 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BxwMGs66jK6yG3XZkXuON1hiL58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/a1Kfjc4PGfKRmZ38NIVO1ZzL.jpg?f=user_large

Er bestaan inderdaad switches met twee poorten.
https://www.bol.com/nl/nl...BNjQ.2_50.55.ProductTitle

Maar met die aanbieding van de Action het je vijf poorten voor de helft van het geld.

https://www.action.com/nl...k-desktop-switch-ls1005g/

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 29-04 19:26
StevenLe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:32:
@se77en @stef243 Dus de ene splitter moet in de andere geplugd worden ? Dan heb ik in totaal 3 vrije poorten ? Of hoe moet ik dit zien ?
Volgens mij moet je aan de kant van je modem (of switch) een splitter hebben en aan de andere kant van de kabel. Ik heb zoals eerder al zeg niet echt veel ervaring met zo oplossing maar zoals iedereen al zegt is de beste optie om 1 switch aan 1 kant te leggen waar je de aansluitingen nodig hebt.

Een utp kabel bestaat uit 8 draden. Een splitter, splits de kabel op naar 2x 4 ipv van 1x8. Hiervoor heb je dus een spitter nodig aan beide kanten van de kabel, om te matchen met 2x 4 ipv 1x8 en 2x4, dit laatste zorgt voor 1 actieve aansluiting.

Daarnaast zorgt dit voor lagere snelheid (max 100mbit per 1x4) en kan redelijk wat issue geven met stabiliteit. Er wordt normaal gesproken niet voor niks met het dubbele gewerkt.

Mijn advies zou echt zijn om een klein switch van paar tientjes te halen en te plaatsen waar je aansluitingen nodig hebt. Voorkomt veel gedoe nu of in de toekomst.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Let wel even op bij zon switch of je met of zonder PoE wilt, ik weet niet of dat nog zo is maar jaren terug zon dingetje gekocht (doet het nog perfect, TPlink van eurotje of 20 ofzo) dat daar keuze in was.

Zonde als je een keer een camera o.i.d. wilt aansluiten zonder voeding.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:48

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ethernet is formeel niet te splitten. Het is immers een 1-op-1 digitaal signaal en niet een analoog audio-signaal of coax-signaal. Rotzooien met een splitter levert dus geheid problemen op. Zoals hierboven gezegd: koop gewoon een eenvoudige 5-poort switch, dan weet je zeker dat het gaat werken en ben klaar voor de toekomst.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
Gerbuik een switch OF gebruik een utp doubler. Dan moet je wel 2 van de kastjes hebben (waar je splitst en bij je switch) en je snelheid gaat naar 100mbit

Teveel gedoe, koop gewoon switch bij dn action :)

[ Voor 30% gewijzigd door laurens0619 op 22-08-2024 08:09 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:57
StevenLe schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:10:
Mijn vraag :
Ik heb onlangs een ethernet splitter gekocht (simpel model) om een extra kabel aan te sluiten aan mijn modem (voor een netwerk-printer). Dit blijkt echter niet te werken. Ik kan niet meer printen via het netwerk. De ander kabel werkt wel nog (internet). Waarschijnlijk moet ik eerst internet afsluiten om de printer te laten werken maar dan kan ik evengoed geen splitter gebruiken. Mijn vraag is : Hoe kan ik toch die splitter gebruiken zonder steeds kabels te moeten uittrekken. Ik begrijp dat beide poorten niet tegelijkertijd kunnen werken, maar hoe kan ik printen en het internet kortstondig stillegen ? (liefst automatisch)

:'( :?
Een splitter zoals jij wilt gebruiken direct op je modem gaat niet werken. Een splitter kan werken als je 1 kabel ergens naar toe hebt terwijl er aan de ene kant 2 poortjes op je modem gebruikt kunnen worden en aan de andere kant 2 apparaten aangesloten moeten worden. Dan kan je van 2 naar 1 naar 2 gaan en heb je 100mbit per apparaat beschikbaar. Dit kan zo omdat je met 100mbit niet de volledige 8 aders van een netwerkkabel gebruikt. Aangezien dit volledig op de kabel gebeurt zal je modem dit niet begrijpen, want de volgorde van de pinnetjes bij het aansluiten staat vast en is voor 1 apparaat en daarom werkt het niet voor je printer nu.

Wat je zoekt is een switch, zoals hier genoemd, die je aansluit op je modem waarna je 4 poorten extra hebt en er 1 te gebruiken is voor je printer. Die van de action is hierin heel voordelig. Als je een KPN klant bent zou ik je adviseren een switch met igmp snooping te nemen, zodat je geen problemen mee tv kastjes kan krijgen als je die op een switch aansluit.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:47

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

laurens0619 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:08:
Gerbuik een switch OF gebruik een utp doubler. Dan moet je wel 2 van de kastjes hebben (waar je splitst en bij je switch) en je snelheid gaat naar 100mbit
Dat is letterlijk de splitter waar 't over gaat hier (met een 'kastje' aan 1 eind) 8)7

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:37
RobIII schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Dat is letterlijk de splitter waar 't over gaat hier (met een 'kastje' aan 1 eind) 8)7
De "reguliere" splitters die ik tegenkom zijn oude "telefoon splitters" waar alle 8 de aders over 2 poorten worden verdeeld. Dat werkt niet met ethernet.
De doublers werken anders, daar verdelen ze 2x 4 aders om 2x 100mbit door de lijn te krijgen

CISSP! Drop your encryption keys!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:35
laurens0619 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

De "reguliere" splitters die ik tegenkom zijn oude "telefoon splitters" waar alle 8 de aders over 2 poorten worden verdeeld. Dat werkt niet met ethernet.
De doublers werken anders, daar verdelen ze 2x 4 aders om 2x 100mbit door de lijn te krijgen
Afgezien bij TS een van de apparaten wel werkt met de splitter kun je er vanuit gaan dat het om de laatste gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
Dit is een aardige uitleg. Technisch dan, qua stijl tamelijk irri.

YouTube: There’s NO WAY this works - Debunking bogus network splitters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:53
Is dat niet een driepoorts switch? ;)

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1