Van draadloze set terug naar bekabeld met versteker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:48
Goedemiddag,

Momenteel heb ik een Harman Kardon Citation Bar met een Citation Subwoofer S, een draadloze set. Hoewel ik erg tevreden ben over het geluid, mis ik het echte "surround" gevoel. Ik zou de set kunnen uitbreiden met draadloze surround speakers, maar helaas zijn deze niet meer leverbaar en worden ze ook niet meer geproduceerd. Dit is een groot nadeel van vendor lock-in. Ook valt bij mij de sub soms weg, vermoedelijk omdat deze naast de router staat.

Daarom overweeg ik nu om de set te verkopen, iets extra's bij te leggen en een gelijkwaardige, bekabelde set aan te schaffen. Ik ervaar namelijk niet echt grote voordelen van het draadloze systeem, en alle kabels kan ik wegwerken. Wel vind ik de "Google Cast" functionaliteit super om multi-room te creeren, maar dit kan ik eventueel wel proberen op te lossen met externe apparatuur.

Wat me echter opvalt, is dat de meeste versterkers met HDMI eArc behoorlijk prijzig zijn en de overstap niet goedkoop maken. Ik zou graag eArc willen zodat ik alle apparatuur op de versterker kan aansluiten.

Als ik bijvoorbeeld twee boekenplankspeakers en een subwoofer van Klipsch zou nemen met ongeveer dezelfde vermogen als mijn huidige set, en daarbij een relatief goedkope Sony-receiver, kom ik al snel uit op zo'n 1000 euro. Dit is niet veel minder dan wat mijn huidige set heeft gekost, maar dan mis ik wel de draadloze connectiviteit met Google Cast built-in.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1Versterkers en receiversSony STR-DH590€ 319,-€ 319,-
1SpeakersKlipsch R-40M (Zwart)€ 240,-€ 240,-
1SpeakersKlipsch R-101SW (Zwart)€ 357,-€ 357,-
Totaal€ 916,-

Ik hoor veel dat je veel meer kwaliteit voor je geld krijgt als je overstapt op passieve speakers. En betaald voor het "gemak" van de meeste wireless speakers. Maar de versterker maakt het duur.

Klinkt zo'n set meteen merkbaar beter dan wat ik nu heb? Zit ik de verkeerde merken uit te zoeken?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 10:08

FeaR

In GoT we trust

bloblub schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:27:
Ik zou graag eArc willen zodat ik alle apparatuur op de versterker kan aansluiten.
Leg die eens uit?

HDMI ARC of eARC gebruik je als je bronnen op de TV aansluit (of interne bronnen op de TV, apps) en via HDMI audio naar de receiver wilt sturen. Receiver staat als laatste in de keten, bron - TV - receiver. Alle bronnen rechtstreeks op de receiver (bron - receiver - TV) maakt geen gebruik van HDMI ARC. Puur de audio van het HDMI signaal halen (en ten gehore brengen over de aangesloten speakers) en het beeld doorsturen naar de HDMI Out is "HDMI Processing" en bestaat sinds HDMI 1.3.

Let wel dat met de receiver tussen bron en weergegever de receiver de eisen qua video moet matchen. Een HDMI 1.3 receiver tussen een bron en weergegever met Dolby Vision gaat geen Dolby Vision laten zien.
Als ik bijvoorbeeld twee boekenplankspeakers en een subwoofer van Klipsch zou nemen met ongeveer dezelfde vermogen als mijn huidige set, en daarbij een relatief goedkope Sony-receiver, kom ik al snel uit op zo'n 1000 euro.
Vermogen zou ik loslaten, zeker qua vergelijk/om te matchen met de huidige set. Ik zie ook geen reden om daarop te matchen aangezien het als losse waarde niets zegt over kwaliteit, volume, etc.

Let op dat passieve speakers veelal per stuk gaan. Dan gaat het nog sneller met budget. Tevens mist er in de lijst ook nog bekabeling, zit standaard ook niet bij losse componenten. Hoeft zeker de hoofdprijs niet ten kosten maar het komt er wel bij.

Advies is altijd om tweedehands te kijken, dat biedt altijd meer waar voor je geld. Tevens kwam ik net een link van @Ramon tegen, https://teufelaudio.nl/ul...a-rx-v4a-51-set-107001593. Complete 5.1 set voor je budget. Is het andere uiterste maar het is dus zeker wel mogelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door FeaR op 22-08-2024 08:31 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• bloblub
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:48
Ohja, je hebt helemaal gelijk! Wat ik eerder zei, klopt ook niet helemaal zag ik thuis. Mijn PS5 is wel aangesloten op mijn tv omdat deze een enkele 120Hz VRR HDMI-poort daar voor heeft, en mijn soundbar dat niet ondersteund. De rest van mijn apparaten zijn wel aangesloten op de soundbar.
Let wel dat met de receiver tussen bron en weergegever de receiver de eisen qua video moet matchen.
Arc is dan in principe geen vereiste meer, maar als ik alles wil aansluiten op de receiver moet deze dus ook 120Hz VRR ondersteunen? Zo niet, dan alles op de TV met (e)Arc?
Vermogen zou ik loslaten, zeker qua vergelijk/om te matchen met de huidige set.

Let op dat passieve speakers veelal per stuk gaan. Dan gaat het nog sneller met budget...
Begrijpelijk. Misschien maar eens lang een winkel om het geluid te vergelijken.
Deze komt gelukkig per 2.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-10 10:08

FeaR

In GoT we trust

bloblub schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:29:
[...]
...maar als ik alles wil aansluiten op de receiver moet deze dus ook 120Hz VRR ondersteunen? Zo niet, dan alles op de TV met (e)Arc?
Yes!
Begrijpelijk. Misschien maar eens lang een winkel om het geluid te vergelijken.
Deze komt gelukkig per 2.
Ik had mijn post nog wat aangepast, mogelijk kan je iets met die Teufel. Al is naar de winkel gaan voor die geen optie.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:48
-

[ Voor 101% gewijzigd door Freshouttheoven op 23-08-2024 11:17 ]