examenvraag , geef eens jullie mening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-08 19:12
Is mijn antwoord nu zo verkeerd ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/umUpRZ7o--TyvN9pEPddTo5Qs3M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wgjCAG5ZHmHdR3CzWixuj7DA.jpg?f=fotoalbum_large
...

Beste antwoord (via stevenbru op 24-08-2024 10:02)

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bij het betwisten van de beoordeling van een examen komt het aan op de vraag of de docent het antwoord in redelijkheid kon afkeuren. Met CAPSLOCK2000 ben ik van mening dat het van de context afhangt. Enkel het feit dat er een AD-omgeving is, betekent niet dat de instellingen fout zijn. De router kan de AD DS bijvoorbeeld als upstreamprovider hebben ingesteld, of DNS-queries kunnen door de router worden doorgestuurd. De opmerking "router wordt als DNS-server gebruikt" is niet noodzakelijkerwijs juist, omdat je niet weet of 192.168.40.1 daadwerkelijk enige routering of DNS-service uitvoert.
stef243 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:00:
Een tweede DNS server stel je voornamelijk in om te zorgen dat je nog gebruik kan maken van DNS als de eerste niet meer werkt. Als de eerste DNS server je gateway is en die dus niet meer werkt heb je niet veel aan je tweede DNS server.
Er is een zekere afhankelijkheid tussen de werking van de DNS-server en de werking van de routering, in de zin dat beide niet meer werken als het OS vastloopt of het apparaat uitstaat. Er zijn ook zeker situaties denkbaar waarin de ene wel werkt en de andere niet. De DNS-server kan bijvoorbeeld onbereikbaar zijn vanwege een firewall, de upstream DNS-provider van de primaire DNS-provider kan onbereikbaar zijn, of de DNS-server kan zijn gecrasht. Een secundaire DNS-server kan in die situaties uitkomst bieden. Zonder nadere context had de docent dit antwoord niet mogen afkeuren.
MSteverink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:12:
En als je het gaat navragen, vertel er dan meteen bij dat er een woord ontbreekt in de vraag.
De examinator kan sowieso wel een taalcursus gebruiken ("client computer", "domain", "DNS-servers", "internet-connectie") :P

Beschermheer van het consumentenrecht

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
Ja, want een tweede dns server dient niet voor redundantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenbru
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 05-08 19:12
d

[ Voor 248% gewijzigd door stevenbru op 22-08-2024 07:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
stevenbru schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:31:
[Afbeelding]

dus hier gebruik ik mijn gateway als DNS en niet ok ? ......
misschien is die gateway wel helemaal geen DNS server, tuurlijk een router van ziggo of KPN is dat wel maar een beetje Enterprise firewall/gateway doet in de regel niet zelf de DNS maar dat doe je op een ander device.

letwel: het kan natuurlijk wel maar het is niet per definitie zo. ik zou dan opteren om een externe DNS te gebruiker net malware/adware blocking functionlateit zodat het net even beter werkt

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stef243
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 09:59
Een tweede DNS server stel je voornamelijk in om te zorgen dat je nog gebruik kan maken van DNS als de eerste niet meer werkt. Als de eerste DNS server je gateway is en die dus niet meer werkt heb je niet veel aan je tweede DNS server.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Mogelijk wel voor interne adressen, daar heb je de gateway niet voor nodig. Wel een beetje spijkers op laag water zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-06 21:58
Wat is volgens de examinator het juiste antwoord?
En als je het gaat navragen, vertel er dan meteen bij dat er een woord ontbreekt in de vraag.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• UTPBlokje
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 17:23
Er staat een belangrijk woord in de vraag. "Domain" om een cliënt binnen een
Windows domain juist te laten functioneren gebruik je altijd de Active Directory/ dns servers. Ps aanname dat dit een Windows domain betreft

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:55

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Is "Fout. router wordt als DNS gebruikt" de reactie van de docent?
Daar ben ik het in het algemeen niet mee eens. Er zijn wel argumenten om een andere DNS-server te gebruiken maar ook om dat juist niet te deon, daar valt zonder context niet heel veel zinnigs over te zeggen. Ik vraag me wel af er in de les iets specifieks over gezegd is.

De vraag is een beetje gemeen en moeilijk te beoordelen. Er wordt namelijk gezegd dat technisch gezien alles goed werkt. Het antwoord is dus waarschijnlijk niet technisch van aard, maar meer een kwestie van beleid of voorkeur. Bij mij thuis is de router inderdaad niet de (voorkeurs) resolver, maar dat is een persoonlijke keuze.
Ik vraag me dus af of er in jouw omgeving huisregels zijn die je breekt door de router als DNS-server te gebruiken.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-08 00:33
Ik zou helemaal niks aanpassen op de client, eventuele aanpassingen met betrekking tot de gateway en DNS-servers etc. doe je op de DHCP-server. Wat was het gewenste antwoord eigenlijk :?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • Beste antwoord ✓
  • +1 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Bij het betwisten van de beoordeling van een examen komt het aan op de vraag of de docent het antwoord in redelijkheid kon afkeuren. Met CAPSLOCK2000 ben ik van mening dat het van de context afhangt. Enkel het feit dat er een AD-omgeving is, betekent niet dat de instellingen fout zijn. De router kan de AD DS bijvoorbeeld als upstreamprovider hebben ingesteld, of DNS-queries kunnen door de router worden doorgestuurd. De opmerking "router wordt als DNS-server gebruikt" is niet noodzakelijkerwijs juist, omdat je niet weet of 192.168.40.1 daadwerkelijk enige routering of DNS-service uitvoert.
Er is een zekere afhankelijkheid tussen de werking van de DNS-server en de werking van de routering, in de zin dat beide niet meer werken als het OS vastloopt of het apparaat uitstaat. Er zijn ook zeker situaties denkbaar waarin de ene wel werkt en de andere niet. De DNS-server kan bijvoorbeeld onbereikbaar zijn vanwege een firewall, de upstream DNS-provider van de primaire DNS-provider kan onbereikbaar zijn, of de DNS-server kan zijn gecrasht. Een secundaire DNS-server kan in die situaties uitkomst bieden. Zonder nadere context had de docent dit antwoord niet mogen afkeuren.
MSteverink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 19:12:
De examinator kan sowieso wel een taalcursus gebruiken ("client computer", "domain", "DNS-servers", "internet-connectie") :P

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
De vraag is: Zou je iets veranderen aan bovenstaande configuratie?

Antwoord is dus: Nee, want de configuratie werkt goed.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 21-08-2024 21:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morritz34
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:19
Ernemmer schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:55:
De vraag is: Zou je iets veranderen aan bovenstaande configuratie?

Antwoord is dus: Nee, want de configuratie werkt goed.
Ja eens. Er wordt gesteld dat het nu perfect werkt en of je daarop wijzigingen zou doorvoeren.

Als de vraag anders geformuleerd was zoals bijvoorbeeld "Zou je iets kunnen toevoegen aan deze configuratie" zou het antwoord anders zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:39
Bij vraag 4 worden zowel domein als een goed werkende internet connectie benoemd, geen woord over een intern netwerk of dat alles goed zou werken. Mogelijk een kwestie van tussen de regels door lezen en/of een kwestie van niet best practise gebruiken zoals die geleerd is?

Bij vraag 2 heb je het over een DC in je antwoord wat zo goed als zeker een domain controller zal zijn, waarom dan de gateway als DNS?
Je LAN is kennelijk 192.168.153.0, waarom dan niet de DC als DNS server? Wie doet dan DNS voor het LAN of ga je dat op pfsense doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Laatst online: 10:30
In het algemeen naar mijn kennis is het best common om de gateway als DNS te hebben binnen thuisnetwerken. Binnen bedrijfsnetwerken worden de Domain controllers ingesteld als DNS servers.

De vraag is een beetje vaag geformuleerd, gezien er wel termen worden gebruikt als "client" en "domain", maar dat er verder weinig informatie wordt gegeven over hoe de infra in elkaar steekt.

Is deze laatste vraag gebaseerd op de vragen die ervoor kwamen?
Zo ja, dan zouden we met behulp met wat context hier misschien een duidelijker oordeel kunnen geven.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:08
KilleBladhark schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 08:45:
In het algemeen naar mijn kennis is het best common om de gateway als DNS te hebben binnen thuisnetwerken. Binnen bedrijfsnetwerken worden de Domain controllers ingesteld als DNS servers.

De vraag is een beetje vaag geformuleerd, gezien er wel termen worden gebruikt als "client" en "domain", maar dat er verder weinig informatie wordt gegeven over hoe de infra in elkaar steekt.

Is deze laatste vraag gebaseerd op de vragen die ervoor kwamen?
Zo ja, dan zouden we met behulp met wat context hier misschien een duidelijker oordeel kunnen geven.
Binnen bedrijven worden domein controllers helemaal niet ingesteld als dns server. Het ligt er maar net aan waar je dns server is geïnstalleerd ;)

Ben van mening dat het enige juiste antwoord is dat je niks hoeft te veranderen aangezien je de dns automatisch vanaf je DHCP server behoort te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-08 15:03

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waarom heb je je antwoord niet gemotiveerd?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KilleBladhark
  • Laatst online: 10:30
Binnen bedrijven worden domein controllers helemaal niet ingesteld als dns server. Het ligt er maar net aan waar je dns server is geïnstalleerd ;)
Het ligt er inderdaad aan waar de dns server is geïnstalleerd. Het ligt eigenlijk maar net aan hoe groot het domein is. Zelf heb ik in niet al te grote omgevingen gewerkt en hier werden de DC's als dns gebruikt.

Met de gegeven info is er inderdaad geen ander antwoord dan dat er niets verandert hoeft te worden.

The One Piece is real. (Can we get much higher!)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat in dit geval niet zozeer het antwoord als wel het gebrek aan motivatie van het antwoord tot een nul score heeft geleid. Je kan er namelijk ook voor pleiten dat de DNS server en de DHCP gelijk moeten zijn om zo dynamische domein namen te kunnen gebruiken. Afhankelijk van gebruikte software etc.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:53
@UTPBlokje heeft de juiste benadering.

Als je in een domain werkt dan is er een Domain Name Server aanwezig en moet je dus die gebruiken en niet zoals in de vraag de router daarvoor gebruiken.
Dat is de verbetering die de opgave zoekt.

Uiteraard zou de docent het wel iets duidelijker hebben kunnen uitleggen in zijn beoordeling.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1