Bitumen dak vernieuwing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-05 23:01
Beste tweakers,

Ik heb een huis met een plat dak, bj 1992, maar opbouw is van 2001. Nu heb ik afgelopen 10 jaar diverse lekkages gehad, vooral bij de HWA en rond lichtkoepel. Met aquaplan dakreparatie pasta was het vaak snel opgelost, maar de afgelopen 2 jaar was het elke winter raak, dus besloten om het dak opnieuw met bitumen te laten leggen. Een aantal offertes laten maken, gekozen voor de middelste qua prijs.

Nu heb ik gekozen voor bitumen met witte leislag, en dit laten overleggen over het oude bitumen.
Ze zijn gister begonnen, maar nu heb ik toch wat punten die me opvallen en waar ik twijfel over heb (al weet ik dat ik zelf vrij perfectionistisch ben), zelf zeggen ze bij alles dat het geen probleem vormt en alles goed komt.

- ze vegen vuil weg maken de oude bitumen licht warm met de brander ter voorbereiding. Ze gebruiken geen primer of ander materiaal om de oude bitumen laag schoon te maken. Is dit normaal?
- er is geen kantbaan aangebracht op de randen, ze zijn gewoon begonnen met de witte bitumen op het platte deel.
- ik dacht dat je niet over de oude AQUAPLAN heen kan leggen, maar dit moet verwijderen/uitsnijden. Zij zeggen dat dit niet uitmaakt en hier gewoon nieuwe dakbedekking overheen kan.
- bij de dakranden zie ik her en der stukjes van het nieuwe bitumen waar het uiteinde van “los” zit, zegmaar 1-2cm waar je op kan drukken alsof er lucht onder zit. Zij zeggen dat dat niet erg is want er komt nog een kantstrook bitumen overheen naar de opstaande rand. Klopt het dat dit geen kwaad kan?
- de HWA’s worden niet vervangen, kan daar gewoon nieuwe bitumen overheen? Dan plak je dus bitumen op oud bitumen, maar het lekt juist vaak tussen de het materiaal van de HWA en de bitumen. Zij zeggen dat het niet uitmaakt, maar mij lijkt dat als de oude bitumen van de HWA loskomt dit gaat lekken.
- de bestaande daktrimmen willen ze nieuw bitumen over leggen. Maar eigenlijk hetzelfde als met de HWA, als het oude bitumen van de daktrim loskomt lijkt me dat het nieuwe bitumen hier niks bij helpt. Ik heb liever dat ze nieuwe daktrimmen plaatsen en daar de nieuwe bitumen op leggen.

Mijn idee wat om de bitumen dus te overleggen, hopelijk kan het dan 25-30 jaar mee en kan ik evt tzt het hele dak laten vernieuwen mocht dat nodig zijn.
Ik heb ze uitgelegd dat als ze dingen tegenkomen waarvan ze denken dat het anders moet of moet worden vernieuwd dat dat prima is en dat gewoon bij de eindfactuur kan. Het moet gewoon goed zijn hierna, en dat dat desnoods meer kost is geen probleem. Helaas is het grof werk en begrijpen ze het verfijnde niet wat ik bedoel heb ik het idee.

Nu gaat het mij niet over de dakdekkers, maar over of wat ik hierboven schreef te begrijpen valt. Wat is jullie ervaring of wat denken jullie van deze punten?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:39
Oef, dit is nog wel vrij algemeen.

In zijn algemeenheid kun je prima een bitumen dak nog een keer overlagen. Het maakt ook niet heel veel uit dat je op sommige plekken wat dakreparatie hebt toegepast, eromheen hecht het wel weer. Tenzij je hele stukken hiermee hebt gedaan.

Kun je eens wat foto's delen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
drusloos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:19:
Beste tweakers,

Ik heb een huis met een plat dak, bj 1992, maar opbouw is van 2001. Nu heb ik afgelopen 10 jaar diverse lekkages gehad, vooral bij de HWA en rond lichtkoepel. Met aquaplan dakreparatie pasta was het vaak snel opgelost, maar de afgelopen 2 jaar was het elke winter raak, dus besloten om het dak opnieuw met bitumen te laten leggen. Een aantal offertes laten maken, gekozen voor de middelste qua prijs.

Nu heb ik gekozen voor bitumen met witte leislag, en dit laten overleggen over het oude bitumen.
Ze zijn gister begonnen, maar nu heb ik toch wat punten die me opvallen en waar ik twijfel over heb (al weet ik dat ik zelf vrij perfectionistisch ben), zelf zeggen ze bij alles dat het geen probleem vormt en alles goed komt.

- ze vegen vuil weg maken de oude bitumen licht warm met de brander ter voorbereiding. Ze gebruiken geen primer of ander materiaal om de oude bitumen laag schoon te maken. Is dit normaal?
- er is geen kantbaan aangebracht op de randen, ze zijn gewoon begonnen met de witte bitumen op het platte deel.
- ik dacht dat je niet over de oude AQUAPLAN heen kan leggen, maar dit moet verwijderen/uitsnijden. Zij zeggen dat dit niet uitmaakt en hier gewoon nieuwe dakbedekking overheen kan.
- bij de dakranden zie ik her en der stukjes van het nieuwe bitumen waar het uiteinde van “los” zit, zegmaar 1-2cm waar je op kan drukken alsof er lucht onder zit. Zij zeggen dat dat niet erg is want er komt nog een kantstrook bitumen overheen naar de opstaande rand. Klopt het dat dit geen kwaad kan?
- de HWA’s worden niet vervangen, kan daar gewoon nieuwe bitumen overheen? Dan plak je dus bitumen op oud bitumen, maar het lekt juist vaak tussen de het materiaal van de HWA en de bitumen. Zij zeggen dat het niet uitmaakt, maar mij lijkt dat als de oude bitumen van de HWA loskomt dit gaat lekken.
- de bestaande daktrimmen willen ze nieuw bitumen over leggen. Maar eigenlijk hetzelfde als met de HWA, als het oude bitumen van de daktrim loskomt lijkt me dat het nieuwe bitumen hier niks bij helpt. Ik heb liever dat ze nieuwe daktrimmen plaatsen en daar de nieuwe bitumen op leggen.

Mijn idee wat om de bitumen dus te overleggen, hopelijk kan het dan 25-30 jaar mee en kan ik evt tzt het hele dak laten vernieuwen mocht dat nodig zijn.
Ik heb ze uitgelegd dat als ze dingen tegenkomen waarvan ze denken dat het anders moet of moet worden vernieuwd dat dat prima is en dat gewoon bij de eindfactuur kan. Het moet gewoon goed zijn hierna, en dat dat desnoods meer kost is geen probleem. Helaas is het grof werk en begrijpen ze het verfijnde niet wat ik bedoel heb ik het idee.

Nu gaat het mij niet over de dakdekkers, maar over of wat ik hierboven schreef te begrijpen valt. Wat is jullie ervaring of wat denken jullie van deze punten?
toon volledige bericht
De meeste punten zijn geen probleem, alleen deze 2 moet je niet accepteren:
HWA's altijd vervangen bij het overlagen, die moet je eenmaal opnieuw inwerken wil je dat goed dicht krijgen. Het lood wordt na loop van tijd ook dunner, dat moet ook weer enige tijd mee kunnen.

Randafwerking, idem dito ook daktrim vernieuwen of afdekkappen plaatsen. Kijk dus even goed na wat er in de offerte is afgesproken en als dit er eventueel niet bij in zit, dit wel mee te nemen.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
TwingyTwingy schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:44:
Oef, dit is nog wel vrij algemeen.

In zijn algemeenheid kun je prima een bitumen dak nog een keer overlagen. Het maakt ook niet heel veel uit dat je op sommige plekken wat dakreparatie hebt toegepast, eromheen hecht het wel weer. Tenzij je hele stukken hiermee hebt gedaan.

Kun je eens wat foto's delen?
Het zijn geen hele grote stukken geweest wat ik heb ingesmeerd, vooral stukjes bij de lichtkoepel waar het bitumen loskwam en het water inliep, en rond de HWA aanhechting van het bitumen. Maar juist op die plekjes bij de lichtkoepel komt nu het ''einde'' van de witte bitumen op de dakreperatiepasta, en zal daaroverheen een afdekstrook naar beneden worden gelegd.

Van het nieuwe bitumen wat nu ligt heb ik geen foto's, maar kan die later nog maken.
Heb wel oude foto's:
- oude foto van HWA waar je ruimte ziet, hier heb ik toen dakreparatie tussen gesmeerd en de lekkage was toen over Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3f2MrtcSIN-LzEvRmv9obSE0Ln8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N8NZefo7AHqcU2070EFjsFZ8.jpg?f=fotoalbum_large

- hier is de pasta op de rand van de lichtkoepel. Destijds zei een andere dakdekker van een groot Amsterdams bedrijf ''lekker blijven smeren tot je het laat vervangen, dan snijden we alles er uit want er kan niet overheen worden gelegd''. Nooit meer een offerte gehad na diverse keren vragen dus toen naar anderen gezocht. Eigenlijk het ''natte'' smeersel wat je ziet, tot daar ligt nu het witte bitumen, dus precies tot die opstaande rand van de lichtkoepel Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FT_INA7vDKXONoeBKuiQA6fH8g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jv7RzvddeIt8JAqMP60Q4lOg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb onlangs mijn dak ook laten overlagen.
Bestaande uitloop is vervangen en er is een extra uitloop bij gekomen.
Bestaande daktrim is blijven zitten maar er is nadien zetwerk op maat gemaakt dat valt aan de boeideelkant om de trim heen en op het dak loopt het zetwerk door tot het schuin aflopende deel dakbedekking.
Inclusief 10 jaar garantie voor wat dat waard is.

Mag ik vragen wat je moest betalen voor het hele dak totaal prijs? En m2 prijs?

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drusloos
Ronald.42 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:08:
Ik heb onlangs mijn dak ook laten overlagen.
Bestaande uitloop is vervangen en er is een extra uitloop bij gekomen.
Bestaande daktrim is blijven zitten maar er is nadien zetwerk op maat gemaakt dat valt aan de boeideelkant om de trim heen en op het dak loopt het zetwerk door tot het schuin aflopende deel dakbedekking.
Inclusief 10 jaar garantie voor wat dat waard is.

Mag ik vragen wat je moest betalen voor het hele dak totaal prijs? En m2 prijs?
De m2 prijs weet ik niet, maar het dak is c.a. 80m2, en totaal is €8500 (470k24 bitumen) Met idd 10 jaar garantie, maar de vraag is altijd of dit soort bedrijven over 10 jaar nog bestaan
Edit: bij die prijs zit trouwens wel ook nog 2 balkons waar het bitumen ook wordt vervangen, dus nog ca 20m2 erbij

[ Voor 8% gewijzigd door drusloos op 21-08-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Draakje5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:59
Je kan 3x overlagen, daarna moet alles eraf.
Vertelde een dakdekker mij laatst in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
drusloos schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:20:
[...]

De m2 prijs weet ik niet, maar het dak is c.a. 80m2, en totaal is €8500 (470k24 bitumen) Met idd 10 jaar garantie, maar de vraag is altijd of dit soort bedrijven over 10 jaar nog bestaan
Edit: bij die prijs zit trouwens wel ook nog 2 balkons waar het bitumen ook wordt vervangen, dus nog ca 20m2 erbij
Dat is wel een prijs waar je kwaliteit voor mag verwachten.

Ik was 3750 kwijt voor 100m2 470k14 dus zonder leislag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o_WeLwHTQpdEAsfVB_7IIAo5NU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yNr53svSifq6ye2NbOxEAebb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UwyboBxoat4eyq3jq70U3qRYPvU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKn81qpxHgx93TXf0Pr2DFte.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkSnvMmU8BOZ3Qb83YHBJgaRYnI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w0mIWcdgidO8ZC5qWKiMMLjc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1rkcZo541YKZ8PfYBcICb7n0jI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJm22ciyBkMImKfP6QWJt59r.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
tweakduke schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:00:
[...]

De meeste punten zijn geen probleem, alleen deze 2 moet je niet accepteren:

[...]

HWA's altijd vervangen bij het overlagen, die moet je eenmaal opnieuw inwerken wil je dat goed dicht krijgen. Het lood wordt na loop van tijd ook dunner, dat moet ook weer enige tijd mee kunnen.

Randafwerking, idem dito ook daktrim vernieuwen of afdekkappen plaatsen. Kijk dus even goed na wat er in de offerte is afgesproken en als dit er eventueel niet bij in zit, dit wel mee te nemen.
Dit ja, deze twee punten zijn van belang, de rest lijkt mee geen probleem opleveren.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Hier foto’s van wat ik bedoelde met dat er ruimte zit op de uiteinden van de het bitumen. Er komt dus nog een kantrand over heen. Ik kan er met m’n vinger onder. Ik zou dat zelf helemaal vlak maken netjes zodat er geen lucht onder kan, maar ook regenwater zoals vandaag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AMhcVI0lRsybhI-UxP1pxatmkCg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yx1iOrJsD4ALYve0b4CKBGTx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9vASuwAFnE-yTJs_V-YtyR2mvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eF64Q6ei8ZWS4bTtvGLhFo4y.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WCUgTH9QdOtbrnWLc8YGoE6g60s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AmCFL3SRwBG4DOS7U5THzIk0.jpg?f=fotoalbum_large

Daarnaast zijn ze vrij laconiek met wanneer ze wel of niet komen. Van de 5 dagen die ze zouden bezig zijn deze week zijn ze er 3 geweest, en alle 3 die dagen 1,5 uur te laat. Nou komt het wat louche over, maar ja ze hebben altijd een spoedklus tussendoor zeggen ze. Als ze hun werk goed doen dan maakt het me nog niet uit dat ze er langer over doen, maar tot op heden weet ik nog niet of ze goed werk (gaan) leveren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
Langs de randen moet het natuurlijk ook fatsoenlijk hechten en zodanig dat het er langs de randen onder uit vloeit. Dan kan vervolgens de rand afgewerkt worden met de tweede laag.
De huidige toestand is gelukkig voor jou makkelijk te corrigeren, maar dat moet wél vóór de 'kantrand' gebeuren. Dus even erbij blijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Masimo schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 20:33:
Langs de randen moet het natuurlijk ook fatsoenlijk hechten en zodanig dat het er langs de randen onder uit vloeit. Dan kan vervolgens de rand afgewerkt worden met de tweede laag.
De huidige toestand is gelukkig voor jou makkelijk te corrigeren, maar dat moet wél vóór de 'kantrand' gebeuren. Dus even erbij blijven!
Kwestie van nogmaals verhitten en dan aandrukken met een roller? Misschien doen ze dit nog wel als ze de kant rand gaan leggen, maar snap niet waarom ze dit niet gelijk goed hebben gelegd als je bezig bent, dan is het nog warm en kan je het makkelijk met een roller aandrukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:22
Ja, vlam even eronder en aandrukken. En tsja, voor vakmanschap krijgen ze geen punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Toch een update, we zijn eigenlijk klaar met deze lui. Vanmorgen hebben ze nog geprobeerd het vertrouwen te herstellen door onze vragen serieus te nemen, ze zouden vandaag aan de kantranden beginnen. Toen ik zojuist ging kijken trof ik dit aan:
- afdekrand niet tot onder het zink
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NBylQ7tQOUYMKNyUrlvaWTnsOU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHHu0tCJWiy99D1CaRtLqt1t.jpg?f=fotoalbum_large

- De zinken kap is gebarsten en er is een gat gebrand
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seaanTDe4LCU9JScua-GTfvWkuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gXke1Lq3207XVvXdvq118vRI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YW5vRMOzapwA13XmVGlfBNfHqgk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TgzrdiFVcl4hQDIvUM6rMyRK.jpg?f=fotoalbum_large

- daarnaast als ik op de opstaande rand precies in de hoek druk voel ik gewoon lucht er onder. Als de bovenrand dan loslaat loop het water dus gewoon er onder.
Ik ben helemaal klaar met deze lui, alleen zal dat ten eerste tot een conflict leiden met deze lui, moet ik ten tweede een ander vinden die wel betrouwbaar is, en vraag ik me af in hoeverre dit overnieuw gedaan moet worden. Immers zal een andere dakdekker geen garantie geven op het werk van een ander…

Zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Dit wordt een ingebrekestelling. Waarbij je ze helaas de kans moet geven alles te herstellen. Maar als je rechtsbijstand hebt, schakel in, als ze moeilijk doen. Bagatelliseren ze een en ander…? Vanaf nu in elk geval communicatie op schrift gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-03 09:43
Schakel ze nu in als je het hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
drusloos schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:03:
Toch een update, we zijn eigenlijk klaar met deze lui. Vanmorgen hebben ze nog geprobeerd het vertrouwen te herstellen door onze vragen serieus te nemen, ze zouden vandaag aan de kantranden beginnen. Toen ik zojuist ging kijken trof ik dit aan:
- afdekrand niet tot onder het zink
[Afbeelding]

- De zinken kap is gebarsten en er is een gat gebrand
[Afbeelding]

[Afbeelding]

- daarnaast als ik op de opstaande rand precies in de hoek druk voel ik gewoon lucht er onder. Als de bovenrand dan loslaat loop het water dus gewoon er onder.
Ik ben helemaal klaar met deze lui, alleen zal dat ten eerste tot een conflict leiden met deze lui, moet ik ten tweede een ander vinden die wel betrouwbaar is, en vraag ik me af in hoeverre dit overnieuw gedaan moet worden. Immers zal een andere dakdekker geen garantie geven op het werk van een ander…

Zie ik het verkeerd?
toon volledige bericht
Helaas heb je beunhazen aan het werk. Van beide situaties, de losliggende naden of dit geknoei onder het zinkwerk is geen van beide iets wat je van een vakman mag verwachten.

Branden gebeurd volledig, een losliggende naad is onacceptabel, dan moet je er niet eens aan beginnen. Bovendien zet je hem op langs aan de kant of gebruik je een kantstrook. Een afwerkstrook alleen is niet voldoende om de werking in de kim op te vangen. Een vakman weet dit, een prutser niet.

Zink moet er eigenlijk eraf om een fatsoenlijke kantstrook te branden. Opzetten is heel misschien mogelijk met zelfklevend, maar dan nog is het vragen om problemen op de lange termijn. Als er vocht achterloopt.. je krijgt een keer lekkage of blaren ervan. Het zink kan ook een keer gaan lekken.

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Een kleine update/vraag, maar weet niet of mensen hier een antwoord voor hebben:

Nadat er schade bleek aan het zinkwerk door de brander, dat de persoon die brand sterk bier dronk tijdens werk, en ik gaten tussen stukken nieuw bitumen zag hebben we gezegd dat we eerst willen kijken hoe nu verder. Hierop hebben we de volgende dag een ander bedrijf laten komen met het idee dat zij een offerte konden maken voor wat de schade is en wat het gaat kosten als zij het herstellen en afmaken. De offerte zou binnen 2 weken komen, helaas duurt het nu al 8 weken. Omdat ze beloven dat het steeds komt hebben we niet een ander bedrijf laten komen. Daarnaast kennen we de eigenaar van dit bedrijf, en is de lange duur voor de offerte geen onwil maar puur de drukte van het bedrijf.

We hebben de oude dakdekker gezegd eerst te willen weten wat de schade was. Hij drong aan dat we uit elkaar konden en de 2e helft niet betaald hoefde te worden, hij was van mening dar hij meer dan 50% had uitgevoerd en dus “gunde hij ons dan dat we niet meer hoefden te betalen”. Wij hebben telkens gezegd we willen eerst weten wat de schade is, alleen konden wij niet overzien dat dit zo lang duurt. We hebben netjes wekelijks een update gegeven dat het langer kost maar dat we het laten weten als we meer info hebben. Elke keer weer kwam hij met een beetje dreigende mail dat binnen 7 dagen besloten moest worden. Nu wordt hij dusdanig vervelend dat hij de 2e helft als factuur stuurt omdat hij vind dat wij weigeren hem de schade te laten herstellen, ook geen finale kwijtschelding willen dus dat we hem tegenwerken. Echter, wij weten niet wat we willen omdat we nog steeds geen beeld hebben van de schade. Naast dat het stress oplevert dat hij ons dak zo heeft verpest krijgen we nog eens de stress van zijn manier van dreigen.

Wij hebben geen in gebreke stelling gestuurd omdat we hem het niet willen laten afmaken, maar eerst de schade willen weten en dan evt kunnen kijken wat eerlijk is. We zijn er niet per se op uit om alle schade te verhalen op hem, we willen gewoon een goed dak en willen weten wat her gaat kosten omdat te bereiken en zijn bereid om uit elkaar te gaan maar dan wel zonder rest betaling. Hoewel hij dit een soort van voorstelde hebben wij dat nog niet geaccepteerd omdat we de omvang van de schade niet weten, mocht deze namelijk dusdanig hoog zijn is het misschien toch wel een verzekeringskwestie. Ik snap niet waarom hij zo aandringt, immers heeft hij al zijn gereedschap, hebben we toegezegd dat we begrijpen dat hij ander werk heeft en wij evt achteraan sluiten in de agenda als we toch met hem verder zouden willen.

Nu weten we eigenlijk niet wat we moeten doen, enerzijds zijn we afhankelijk van het tweede bedrijf voor de offerte, maar hij zit nu dusdanig te dringen dat het vervelend wordt.
Wat is jullie gedachte hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Schakel derde bedrijf in? Offerte opvragen is niet zo duur, en je kan altijd nog tegen we bedrijf zeggen goh na 8 weken gingen we toch verder kijken voor offerte, want als er telkens meer dan 8 weken tussen werkzaamheden zitten duurt het tot volgend jaar. Oor het dak af is. Ik begrijp dat jullie druk zijn, maar mijn dak moet voor de winter af.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik ga even streng zijn: In basis moet je iemand de kans geven om te herstellen, dat je niet weet wat je wil is jouw probleem en dus voor jouw rekening, hij heeft je best wat tijd gegeven en ja je bent hem op dit moment aan het hinderen in zijn recht om te herstelen. Ik snap dat je moeite hebt met de info bij elkaar krijgen, maar dat is jouw probleem en niet dat van hem. Een week of 8 is echt wel voldoende om wat prijsjes te hebben.
Zelf zou ik vandaag bedenken wat je wil en daarop handelen, dat dit waarschijnlijk geld gaat kosten is jammer maar eigenlijk niet te voorkomen als je niet meer met hem wil werken.

Het alternatief is rechtshulp zoeken, wellicht vinden ze een argument waarop je de koop zou kunnen ontbinden, maar dat zie ik persoonlijk somber in, hij heeft immers totaal geen kans gekregen voor herstel. Wat wel gewoon zijn recht is. de reden waarom hij aandringt hoef je niet te snappen, dat is zijn keuze.

Ik zou denk ik uit elkaar gaan met gesloten portomonee zoals zijn eerdere voorstel en richten op bedrijven die wel willen en kunnen werken.

Succes met de keuze :) Ik snap dat het moeilijk kan zijn en onrechtvaardig kan voelen.

[ Voor 4% gewijzigd door twain4me op 19-10-2024 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remzor
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 10:37
Acht weken wachten op een offerte is veel te lang. De smoes "maar het is zo druk" kun je niet zo lang blijven volhouden. Even een kwartiertje zitten 's avonds en je hebt wat op papier. Zeker als de eigenaar een bekende (vriend?) is, is het absurd jullie zo lang te laten wachten. Dat is onwil. Ik begrijp ook niet dat je zelf niet gewoon 2-3 andere bedrijven hebt aangeschreven. Daar is toch niets mis mee na een week of 2 wachten?
Ik heb hier onlangs 2 bedrijven langs geweest en bij de een duurde het een dag of 3 en bij de ander kregen we direct een handgeschreven offerte.

Alsof de twee bedrijven/eigenaren elkaar kennen en onder één hoedje spelen. Een beetje Bosche dakdekkers taferelen, angst/concurrentie/vriendjespolitiek. In Den Bosch woedt namelijk een heuse dakdekkersoorlog ;)

Juridisch gezien kun je niet zomaar onder een overeenkomst uit. Als je niet tevreden bent is de juiste weg om dit samen te bespreken en op te lossen. Je kunt dan een ingebrekestelling sturen met ee redelijke termijn en als ze dan weigeren zijn ze in verzuim. Pas dan kan je een derde partij de boel laten oplossen en een schadevergoeding opeisen.
Makkelijker is natuurlijk om er samen uit te komen (beiden gaan akkoord) zoals in jullie geval met een 50-50 betaling. Maar dat heb je afgehouden, al een behoorlijke tijd. Ik begrijp dus best dat ze het wat lang (te lang) vinden duren ja..

[ Voor 8% gewijzigd door remzor op 19-10-2024 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drusloos
Dank voor jullie reacties. Ik begrijp goed het proces van IGS en iemand de kans moeten geven dingen te herstellen. Het verhaal is wel complexer dan ik hier kan schrijven.

Een heel juridisch gebeuren zitten we niet op wachten. Toch blijft het erg lastig dat je iemand een kans moet geven die het bitumen niet goed legt, het zink kapot maakt, de zonnepanelen kapot heeft gemaakt, en 0,5m over de grens legt en daarbij over de airco slang ingang van de buren heeft gelegd. Daarnaast was die dakdekker bezopen.
Tijdens het proces hebben we ze al aangesproken en de kans gegeven, het werd niet beter. Ik zou niet weten waarom hij het nu wel goed zou doen als het hiervoor zo is gegaan.

Ik hoop snel een offerte van een ander bedrijf te hebben en alsnog met deze vent uit elkaar te kunnen gaan op een normale manier, maar gezien zijn emails heb ik daar weinig vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 10-05 14:13
Hoe ga ik in het kort uitleggen dat er hier diverse fouten zijn gemaakt die niet kunnen ?
(nou dat gaat niet dus her komt een veelte lange post die je eigenlijk niet hoeft te lezen)

Laat deze partij niet terugkomen om de boel af te ronden de 50/50 regeling is prima, eigenlijk ook niet maar goed. Hij heeft niet echt schade veroorzaak maar wel een fout gemaakt kwa offerte, hij had twee offertes moeten aanbieden eentje voor opnieuw inplakken waarbij de slechte delen vervangen zouden worden,
voor nieuwe bitumen( dus met aqua plan ingesmeerde delen.) een paar stukken isolatie vervangen.
de hwa afvoeren /plakplaten en de zinken daklijsten. en eventueel ook de dakramen. dus eigenlijk een
iets bredere opknapbeurt, wat bij 85m2 zeker interessant kan zijn.(echter nu moet men op leislag gaan aanhechten waar sommige prof,s niet helemaal weg van zijn zeker voor zo,n groot dak en/of zo,n bende.
compleet vervangen is nu de betere optie maar schade is lastig uit te drukken. wat mij brengt bij punt twee.
twee hij had ook een offerte moeten uitbrengen voor het vervangen van het complete dak. omdat het eigenlijk wel zijn beste tijd heeft gehad. zeker als je dat stuk bij het dakraam ziet de isolatie verzopen is.
het al 10 jaar lekt etc. de persoon had eigenlijk beter moeten weten en beide opties moeten weergeven.

Ik zie ongeveer 4 fouten. maar eigenlijk zijn het er 5
1 niet vervangen van de zinken deklijsten. waardoor je niet ver genoeg kan opbranden. moet tot onder de dekliijst tot einde van platte gedeelte. (nieuwe regels zijn zelfs dat het aan de andere kant weer naar beneden moet hangen. zodat als het dak volstaat het niet naar binnen kan lopen. dus geen kennis)
2 hwa uitvoeren niet vervangen terwijl juist hier de problemen ontstaan. (slordigheid)
3 overlaping van maximaal 3 centimeter ipv voorgeschreven 10 centimeter.
dus laat snel los in de winter/kimpen of zomer. bij uitzetten. (niet volgens de normen)
4 niet aanhechten op het dak het was te nat en/of te vervuild. normaliter is afborstelen en voorstoken voldoende en wil de resteerende vervuiling wel oplossen in het bitumen bij voorverwarmen en of plakken.
maar dat is hier niet gebeurd. dus je dak ligt los op het oude dak. dus zoals je al aangaf aquaplan smeersel voorkomt goede hechting. wat eigenlijk al ziet als je gaat voorstoken. of het los netjes op of het blijft zitten.
tevens hoe minder vervuiling hoe beter de hechting tussen beide delen is. ( er is geen bitumen primer. )
er is wel primer voor metalen en aluminium delen. wat bekend staat als dakprimer.
5 bier drinken op je werk. dat doen we vrijdag middag. als we naar huis mogen. niet bij de klant.

Normaliter moet je een partij kans bieden op herstel maar deze partij hoeft het niet te komen herstellen.
Laat ze aub niet meer toe op je dak. ze hebben hun kansen gehad en laten zien wat ze konden, baggeren.
zoek een bedrijf dat is aangesloten bij vebidak. (branche vereniging) en kijk wat zij kunnen betekenen.
waarschijnlijk zeggen zij compleet vervangen. ik ga niet andermans rotzooi opknappen. wat terecht is.
echter zoals ik al schreef schade is lastig uit te drukken. het was te oud voor deze halve oplap beurt.
een bredere oplapbeurt had echt wel gekund. nu zit je een beetje met de problemen het nogmaals
overlappen van deze puinhoop en dit spul. werpt vraagtekens op. je krijgt niet het resultaat wat je wilt.
(was het nou normaal bitumen met leislag en goed gelegd dan is overlagen een minder groot probleem)

Verder kan men/ik niet zonder echt te kijken een oordeel vellen. men moet een echt rondje lopen zeker bij zo,n groot dak verdient het om verder te laten kijken. ook de kleine daken moet je eventjes laten bekijken.
ik gok dat deze ook een hoop ellende zijn. of zijn deze toevallig door een andere persoon gedaan ??
(normaliter verdient ieder dak zowel groot als klein eventjes om verder te kijken/beter te bekijken en
een paar luikjes laten snijden voor een inspectie. dan weet je gelijk hoe laat het is. over het hele dak.)
echter ik denk dat je al weet hoe laat het is. als ik vier fouten op 8 foto,s zie begin maar met balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yolas1610
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 01-02 21:00
Hoi zet een bitumen platdak uit in de zomer?

[ Voor 190% gewijzigd door yolas1610 op 08-01-2025 09:27 ]

Pagina: 1