Optie op nieuwbouw accepteren of doorzoeken bestaande bouw?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:46
Hi allemaal,

Ik twijfel of de aankoop van dit nieuwbouw huis een goed idee is.
Wij hebben een optie gekregen voor een huis met woonoppervlake 150 m2, en kavel in totaal 380m2 (twee onder een kap) met eigen parkeerplek. De woning wordt in Q2 2026 opgeleverd. De prijs is 650k v.o.n.

Deze twee onder een kap bevindt zich in een kleinere stad (40k inwoners) neerbij de stad waar wij nu wonen, waar ik alleen één iemand goed ken. De wijk waarin de woning wordt gebouwd maakt onderdeel uit van een nieuwbouwwijk met allemaal nieuwe woningen.

Wij hebben een kindje van bijna 1, en zijn daarom op zoek naar een huis i.p.v. het koop appartement waar wij nu wonen.

Wij zijn al een tijdje op zoek naar bestaande bouw in een populaire wijk in onze eigen stad, maar worden steeds overboden, dus zullen voor het huis dat we willen ook wel richting de 650k-700k bieden wat toch erg veel voelt voor een ''bestaand'' huis (en dan komen er natuurlijk nog extra kosten bovenop van overdrachtbelasting).

Ik twijfel ook over nog anderhalf jaar wonen in een appartement in een centrum, waarbij de bouw natuurlijk ook nog vertraging kan opleveren, dus ons kindje zal bijna 3 zijn als we echt intrekken, wat ik zelf best oud vindt.

Ik ben ook ''bang'' om te verhuizen naar een kleinere stad waar wij weinig mensen kennen, maar wellicht is dat makkelijker in een nieuwbouwwijk? Ook heb ik de angst dat de markt instort, en wij toch niet op onze plek zitten en daardoor onze woning onder water staat...

Tegelijkertijd ben ik ook bang om de boot te missen, en is het wellicht een goede optie voor de lange termijn.

Kort gezegd: Zullen wij doorzoeken of toch deze optie aangaan?

We hebben het geluk overwaarde te hebben, waardoor de hypotheek van 640k geen probleem wordt, en daarbij nog 100k extra hebben begroot voor meerwerk en inrichten.

Dankje voor het meedenken!

Beste antwoord (via Ela937 op 05-09-2024 11:30)

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ela937 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:20:

Ik ben ook ''bang'' om te verhuizen naar een kleinere stad waar wij weinig mensen kennen, maar wellicht is dat makkelijker in een nieuwbouwwijk? Ook heb ik de angst dat de markt instort, en wij toch niet op onze plek zitten en daardoor onze woning onder water staat...
de 'angsten' komen op mij vooral voor als irreeele emotionele angsten, die meestal vooral een angst voor verandering kunnen verhullen:

Verhuizen naar een andere plek 'waar je weinig mensen kent', dat is gewoon een kwestie van nieuwe mensen leren kennen en laat een nieuwbouwwijk eigenlijk daarvoor een prima plek zijn, juist omdat 'iedereen' nieuw is.
Het ligt grotendeels aan je eigen instelling.

verder, je gaat niet naar en 'random' plek die je toegewezen is, kennelijk heb je wel welbewust jezelf daar ingeschreven en had je wel gronden om toen 'wel' te kiezen daar te willen wonen... Wat is er 'plots' verandert dat dat nu opeens niet meer de juiste plek zou zijn, behalve dat de keuze nu reeeler mogelijk is?

Je opmerking 'dat je kind over enkele jaren 3 jaar zou zijn, en dat je dat 'best wel oud vind' is evenzeer een nietszeggende 'angst', die vooral je eigen beperkte referentiekader wergeeft... misschien is een kind van 3 jaar nu hooguit voor jou 'oud' omdat je enkel een kind van bijna 1 hebt ...
maar om te verhuizen maakt dat verder niets uit, sterker nog, je kind zal zich sneller en makkelijker aanpassen als jij dat doet.

Angsten 'dat de markt' instort is ook een abstracte veelverbreidde angst; die echter in de realiteit helemaal niet zo groot is..
Ook al kent de huizenmarkt recentelijk best wel een bepaalde volaliteit, zoals recentelijk ook sterk optrad toen de corona-crisis intrad: Met als eerste reactie een relatief sterke prijsdaling, daarna een stijging die bijna als tegenractie tegen de initiele dip gold...
Vervolgens gebeurde rond de oekraine-crisis en daarmee samenhangende rentestijging ongeveer hetzelfde, in een ietwat tragere vorm: toen de rente steeg dropten de prijzen, om binnen 6 maanden weer zichzelf geheel te herstellen en ook nu weer enorm te stijgen..

Op individueel niveau kun je echter best wel uitsluiten dat mensen direkt in de problemen komen, als enkel marktprijzen dalen.
Hooguit als er extra zaken meespelen, bv echtscheidingen, waarbij de partners ook gedwongen hun huis wel moeten verkopen, kan dit een risico zijn, maar

An sich zou ik echter _wel_ eens goed kijken naar 'waarom' je deze angsten hebt... Ook al denk ik dat de angsten an sich geen echt duidelijke of goede grond hebben en eerder een emotionele 'over-reactie' ergens op zijn; Des te meer vraag ik me af 'waarom' je juist nu deze angsten uitspreekt.

Zijn er mischien andere onzekerheden of spanningen die maken dat keuzes die je eerder deed nu opeens je tot twijfelen brengen... ben je an sich altijd al een zeer angstig persoon geweest en/of stel je vaker belangrijke keuzes uit? Is er iets in je leven verandert (al zou ik daarvan idd zeggen dat een kind hebben idd wel vaker).

Of het een reden is de keuze voor die nieuwbouw niet te doen, betwijfel ik eerder, omdat je nergens overduidelijk dan een ander alternatief aangeeft (wel een bestaande woning in de huidige stad te zoeken)...
nogmaals, het komt eerder als een emotionele reactie op verandering over.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:33
Volgens mij gaat het prima.

Je kind is bijna 1, gaat die naar de opvang?
Inschrijven in de nieuwe gemeente/stad voor opvang. Dan leer je daar alvast mensen kennen.
Jij leert daarmee ook ouders kennen én wanneer je kind naar school gaat bij 4 jaar. Ken je misschien al mensen én ga je daar alsnog meer mensen leren kennen.

En een kind onthoud toch nog niks van deze jaren. Die kan je beter een goede basis geven, waarbij je een huis koopt waar je voor lange tijd blijft wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dave1989
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 13:27
Niemand kan de markt inschatten, de zorgen over dat je huis onder water komt te staan begrijp ik.
Maar dat blijft voor iedereen koffiedik kijken.

Je geeft in je post eigenlijk al aan dat bestaande bouw erg lastig is, maar ik lees eigenlijk dat je je hier niet helemaal lekker bij voelt. Ik zou in ieder geval zelf nooit een huis kopen, met het idee dat ik "te veel" heb betaald. Of dat dan écht zo is, is maar de vraag. Maar dat gevoel zou bij mij denk ik blijven knagen. Zou je dat willen voor de komende 10/20 jaar?

Qua tijd is een bestaande woning ook niet altijd snel geregeld, en wanneer vinden jullie dan wel het perfecte huis? Je zit dan misschien ook snel tot 1 jaar dat je de sleutel krijgt, en dan nog een verbouwing.

Het kleintje is bijna 1, die maakt het echt niet uit waar die woont. Dus dat zou ik niet te zwaar laten wegen.
En die weet later niet anders dan het huis in de "echte" kinderjaren. Kies dus iets wat daar bij past.

Mensen leer je vanzelf kennen als je dit wilt via opvang/school. En ook in kleinere steden zijn verenigingen/sportclubs waar jij of je partner lid van kan worden.

Als jullie beiden gelukkig zijn met het huis wat gebouwd gaat worden, jullie de wijk leuk lijkt en denken te kunnen leven in een wat kleinere stad. Waarom zou je dan niet voor de nieuwbouw gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Eens met @tiswat. Wij hebben tot onze dochter 2,5 jaar was op een appartement gewoond voordat we ons rijtjeshuis betrokken.

[ Voor 10% gewijzigd door magic_nl op 21-08-2024 16:35 ]

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
Dave1989 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:33:
Niemand kan de markt inschatten, de zorgen over dat je huis onder water komt te staan begrijp ik.
Maar dat blijft voor iedereen koffiedik kijken.

Je geeft in je post eigenlijk al aan dat bestaande bouw erg lastig is, maar ik lees eigenlijk dat je je hier niet helemaal lekker bij voelt. Ik zou in ieder geval zelf nooit een huis kopen, met het idee dat ik "te veel" heb betaald. Of dat dan écht zo is, is maar de vraag. Maar dat gevoel zou bij mij denk ik blijven knagen. Zou je dat willen voor de komende 10/20 jaar?

Qua tijd is een bestaande woning ook niet altijd snel geregeld, en wanneer vinden jullie dan wel het perfecte huis? Je zit dan misschien ook snel tot 1 jaar dat je de sleutel krijgt, en dan nog een verbouwing.

Het kleintje is bijna 1, die maakt het echt niet uit waar die woont. Dus dat zou ik niet te zwaar laten wegen.
En die weet later niet anders dan het huis in de "echte" kinderjaren. Kies dus iets wat daar bij past.

Mensen leer je vanzelf kennen als je dit wilt via opvang/school. En ook in kleinere steden zijn verenigingen/sportclubs waar jij of je partner lid van kan worden.

Als jullie beiden gelukkig zijn met het huis wat gebouwd gaat worden, jullie de wijk leuk lijkt en denken te kunnen leven in een wat kleinere stad. Waarom zou je dan niet voor de nieuwbouw gaan?
Ja, eerlijk gezegd is de woningmarkt momenteel zo gek, dat ik ook niet meer weet wat nou redelijk is en wat niet, je gaat toch een beetje mee met die explosieve prijzen. Maar als de prijzen niet erg dalen, dan zou ik geen spijt krijgen van de prijs nu.

Maar je hebt gelijk dat bestaande bouw natuurlijk ook een tijdje kan duren, en dat het voor de kleine uiteindelijk weinig uitmaakt (al zou een tuin heel fijn zijn, maar ja, dat komt dan wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ela937
magic_nl schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:34:
Eens met @tiswat. Wij hebben tot onze dochter 2,5 jaar was op een appartement gewoond voordat we ons rijtjeshuis betrokken.
Dat kan ook inderdaad, de bestaande bouw waar wij naar keken zijn verder wel echt instapklare huizen, waarbij ik mijzelf al heerlijk in de tuin zag vertoeven. Dat moet nog even wachten, maar voor het kindje zelf is dat natuurlijk niet zo erg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ela937
tiswat schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 16:26:
Volgens mij gaat het prima.

Je kind is bijna 1, gaat die naar de opvang?
Inschrijven in de nieuwe gemeente/stad voor opvang. Dan leer je daar alvast mensen kennen.
Jij leert daarmee ook ouders kennen én wanneer je kind naar school gaat bij 4 jaar. Ken je misschien al mensen én ga je daar alsnog meer mensen leren kennen.

En een kind onthoud toch nog niks van deze jaren. Die kan je beter een goede basis geven, waarbij je een huis koopt waar je voor lange tijd blijft wonen.
Je hebt gelijk dat iets voor echt de lange termijn wel een goede keus is.

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-05 23:17
Misschien een iets minder dure woning kopen? Ik zou zelf meer rust hebben bij lagere hypotheeklasten!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 22:21
jellybrah schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:53:
Misschien een iets minder dure woning kopen? Ik zou zelf meer rust hebben bij lagere hypotheeklasten!
Leuk gezegd... waar dan...

• Ela937
jellybrah schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:53:
Ik ben het daar wel een beetje mee eens, mijn partner vind het alleen ´´verspild´´ geld om heel erg te overbieden, dat je meer waar voor je geld krijgt bij een nieuwbouw.

We hebben ook de optie om een wat kleiner huis te kopen (en dan zonder parkeerplek), voor (alsnog!) 600.000 euro, dus dat scheelt wel een hoop.

Ik vraag mij alleen af of het inderdaad waar is dat je meer waar voor je geld krijgt bij nieuwbouw, er komen toch ook veel kosten bij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:40

-tom-562

Oliesjeik

Vaak bu'j te bang!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-05 16:05
Moeilijk om de rekening van een ander te maken.
En de toekomst kent niemand.
Mijn ervaring is dat, als je de lasten kan dragen, een (beter) huis kopen op lange termijn interessant is.
(ik woon wel in België, waar schommelingen in huisprijzen veel minder sterk zijn dan in Nederland)

• Bossinkje
  • Laatst online: 10-03 09:34
Ela937 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:27:
[...]
Ik vraag mij alleen af of het inderdaad waar is dat je meer waar voor je geld krijgt bij nieuwbouw, er komen toch ook veel kosten bij..
Volgens mij stijgt de woningwaarde gedurende het hele bouwtraject al, dus dat scheelt al. Je begint in principe dan vaak al direct met wat overwaarde (kun je je afvragen wat je daar aan hebt, maar goed). Staat inderdaad tegenover dat bij nieuwbouw meer kosten komen kijken ten opzichte van bestaande bouw, maar indien je daar de ruimte voor hebt mag je zoals ik heb begrepen voor bepaalde zaken een extra bedrag meenemen in je hypotheek bij nieuwbouw.

Verder is een nieuwbouwwijk natuurlijk de ideale manier om mensen te leren kennen. Je zal daar eerder je buren leren kennen dan in een bestaande wijk. Bedenk dat iedere bewoner daar nieuw komt te wonen, er is dus nog geen dynamiek, niemand kent elkaar. Dan trek je sneller naar elkaar toe. Als je in een bestaande wijk/straat komt te wonen kennen mensen die er al langer wonen elkaar vaak al en is de dynamiek toch anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dit zijn allemaal standaard angsten van verhuizen. Wat nou als het geen leuke plek is, wat nou als de markt instort, wat nou als we teveel betalen, wat nou als... Tsja, wat nou als je in je huidige appartement blijft wonen? Daar wil je kennelijk graag weg. Wat nou als je teveel betaalt voor een bestaande woningen waar ook nog eens gebreken of onverwacht onderhoud kunnen bovendrijven? Of wat nou als de markt in 2026 ineens nog 5 tot 10% gestegen is?

Je kan overal wel voors en tegens voor bedenken. Persoonlijk zou ik me richten op: 1. Is/wordt het een fijn woonhuis voor je gezin? 2. Lijkt de locatie leuk? en 3. Kan ik het gezond financieren?

Punt 1 zal ongetwijfeld gelden: van appartement naar woonhuis is een mooie stap. Daarnaast geeft nieuwbouw de rust van even geen groot onderhoud, kan de focus op de kleine.

Punt 2 kan je checken door alvast door de nieuwe wijk te rijden, al is het met nieuwbouw wat lastiger verbeelden natuurlijk. Maar de stad/winkels zelf kan je natuurlijk al wel heen. Opvang/scholen in de buurt kan je ook alvast langs rijden.

En punt 3... zo'n nieuwbouwwoning is vrijwel altijd bij oplevering al X meer waard. De kans dat je huis onderwater komt te staan lijkt me ook vrij klein omdat je al overwaarde meeneemt. Verder berekenen wat al het meerwerk kost en wat je vervolgens maandelijks kwijt bent. Je hebt in ieder geval geen overbiedingsangst, je betaalt gewoon de vastgestelde VON verkoopprijs.

Een nieuwbouw 2-onder-1-kapper met 150 m2 woonoppervlakte en kavel van 380m2 klinkt als een mooie upgrade.

[ Voor 3% gewijzigd door stin00 op 22-08-2024 13:20 ]

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:35
Wij zijn vorig jaar verhuisd naar een nieuwbouwwijk in een klein dorp en het bevalt heel goed, iedereen zit in hetzelfde schuitje :)

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15:49
Ik zou zeker voor nieuwbouw gaan. Neem wel nog de extra kosten mee om het huis gereed te krijgen na oplevering:

- Keukens / badkamers zitten in de prijs ?
- Vloeren (tikt aan)
- Alle wanden stuccen of renovlies + verven ?
- Tuin is een zandvlakte ? Schuttingen kopen ?

Je bent zo 10-20-30k verder. Met badkamers / keukens erbij 50-70k.
Vergeet ook niet dubbele lasten tijdens de bouw.

Het is juist heel leuk een nieuwbouw wijkje.
Iedereen zit in hetzelfde schuitje en ook levensfase meestal.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:34

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

de 'angsten' komen op mij vooral voor als irreeele emotionele angsten, die meestal vooral een angst voor verandering kunnen verhullen:

Verhuizen naar een andere plek 'waar je weinig mensen kent', dat is gewoon een kwestie van nieuwe mensen leren kennen en laat een nieuwbouwwijk eigenlijk daarvoor een prima plek zijn, juist omdat 'iedereen' nieuw is.
Het ligt grotendeels aan je eigen instelling.

verder, je gaat niet naar en 'random' plek die je toegewezen is, kennelijk heb je wel welbewust jezelf daar ingeschreven en had je wel gronden om toen 'wel' te kiezen daar te willen wonen... Wat is er 'plots' verandert dat dat nu opeens niet meer de juiste plek zou zijn, behalve dat de keuze nu reeeler mogelijk is?

Je opmerking 'dat je kind over enkele jaren 3 jaar zou zijn, en dat je dat 'best wel oud vind' is evenzeer een nietszeggende 'angst', die vooral je eigen beperkte referentiekader wergeeft... misschien is een kind van 3 jaar nu hooguit voor jou 'oud' omdat je enkel een kind van bijna 1 hebt ...
maar om te verhuizen maakt dat verder niets uit, sterker nog, je kind zal zich sneller en makkelijker aanpassen als jij dat doet.

Angsten 'dat de markt' instort is ook een abstracte veelverbreidde angst; die echter in de realiteit helemaal niet zo groot is..
Ook al kent de huizenmarkt recentelijk best wel een bepaalde volaliteit, zoals recentelijk ook sterk optrad toen de corona-crisis intrad: Met als eerste reactie een relatief sterke prijsdaling, daarna een stijging die bijna als tegenractie tegen de initiele dip gold...
Vervolgens gebeurde rond de oekraine-crisis en daarmee samenhangende rentestijging ongeveer hetzelfde, in een ietwat tragere vorm: toen de rente steeg dropten de prijzen, om binnen 6 maanden weer zichzelf geheel te herstellen en ook nu weer enorm te stijgen..

Op individueel niveau kun je echter best wel uitsluiten dat mensen direkt in de problemen komen, als enkel marktprijzen dalen.
Hooguit als er extra zaken meespelen, bv echtscheidingen, waarbij de partners ook gedwongen hun huis wel moeten verkopen, kan dit een risico zijn, maar

An sich zou ik echter _wel_ eens goed kijken naar 'waarom' je deze angsten hebt... Ook al denk ik dat de angsten an sich geen echt duidelijke of goede grond hebben en eerder een emotionele 'over-reactie' ergens op zijn; Des te meer vraag ik me af 'waarom' je juist nu deze angsten uitspreekt.

Zijn er mischien andere onzekerheden of spanningen die maken dat keuzes die je eerder deed nu opeens je tot twijfelen brengen... ben je an sich altijd al een zeer angstig persoon geweest en/of stel je vaker belangrijke keuzes uit? Is er iets in je leven verandert (al zou ik daarvan idd zeggen dat een kind hebben idd wel vaker).

Of het een reden is de keuze voor die nieuwbouw niet te doen, betwijfel ik eerder, omdat je nergens overduidelijk dan een ander alternatief aangeeft (wel een bestaande woning in de huidige stad te zoeken)...
nogmaals, het komt eerder als een emotionele reactie op verandering over.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:30
Ah, de paniek tussen toewijzing en daadwerkelijke koop 8)

Ik zeg; doen! Het is zo Q2 2026, je kind zit nog niet op een school en dat is de verbindende factor binnen een dorp. Tegen de tijd dat je woning klaar is, is je kind klaar voor school en BSO, ideaal.

Nieuwbouw met de moderne isolatie en luchtbehandeling / verwarming is zo ideaal dat je niet meer anders wil. En een 2o1k met mooie lap grond. Ik zou echt niet twijfelen, ook niet voor dat geld

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:42
Als eerste zeggende: Niemand kan in de toekomst kijken. Veel zorgen maken om wat er kan gebeuren in de toekomst is bijna verspilde energie.
Ik twijfel ook over nog anderhalf jaar wonen in een appartement in een centrum, waarbij de bouw natuurlijk ook nog vertraging kan opleveren, dus ons kindje zal bijna 3 zijn als we echt intrekken, wat ik zelf best oud vindt.
Een kind van 3 zal zich niet veel herinneren van de overgang naar een andere stad. Als je dan nog 10 - 15 jaar daar blijft wonen dan is het gewoon het huis waar ze is opgegroeid. Als je nu al in de buurt van de nieuwbouwwijk gaat kijken naar opvang / basisscholen e.d. dan heb je dat al geregeld als je er naar toe gaat verhuizen. Zelf als jochie van 2,5 jaar van het noorden van het land naar het midden van het land verhuisd omdat mijn vader daar een baan aannam. Dan verhuisde je gewoon naar je werk. In dat dorp iets van 30 jaar gewoond voordat ik ging samenwonen. Als ik het nu nog steeds in het dorp kom is het voor mij thuiskomen. Mijn ouder zijn zo ingeburgerd in het dorp dat zij niet meer naar het noorden (richting familie) terug willen. Ook niet als één van hun wegvalt.
Ik ben ook ''bang'' om te verhuizen naar een kleinere stad waar wij weinig mensen kennen, maar wellicht is dat makkelijker in een nieuwbouwwijk?
Jullie hebben het voordeel dat jullie een kind hebben. Dat gaat naar de opvang, school, BSO, activiteiten als muziekles, sporten, e.d. Dan kom je in aanraking met andere ouders. Dan ga je wel mensen leren kennen. Je kan ook zelf bij een (sport)vereniging gaan om mensen te leren kennen. Opgeven bij de school / opvang van je kind om zo mensen te leren kennen. Bij nieuwbouwwijk zit iedereen in hetzelfde schuitje. Dus dan leer je elkaar ook wel kennen. Ook zullen die wel kinderen in de leeftijd van jouw kind hebben.

Zelf ben ik import in dit dorp. Kende eigenlijk niemand. Ja, de buren en een deel van de schoonfamilie. Mijn meisje was ook al meer dan 10 jaar uit het dorp geweest. Dan is het even werken om weer mensen te kennen. Dus lid worden van de sportclub, de buren leren kennen, dat soort dingen.
Ook heb ik de angst dat de markt instort, en wij toch niet op onze plek zitten en daardoor onze woning onder water staat...

Tegelijkertijd ben ik ook bang om de boot te missen, en is het wellicht een goede optie voor de lange termijn.
Wij kochten onze woning bijna op het hoogtepunt voordat de crisis kwam. Onze woning verloor ongeveer 70.000 euro "WOZ"-waarde. De verkoopprijzen in de omgeving waren ook erg gezakt. Aangezien we goed zaten is het uitzitten. Nu heeft de woning een "100.000 euro" WOZ-waarde hogere waarde dan het aankoopbedrag destijds. Hebben we er wat aan? Nee, wil je een dezelfde woning weer kopen ben je hetzelfde of meer kwijt. Dat zal ook zijn als de markt in stort. Dan heb je hetzelfde.
Kort gezegd: Zullen wij doorzoeken of toch deze optie aangaan?
Door nu voor de nieuwbouw te kiezen krijg je ook wat rust in alles. Dan hoef je niet meer te zoeken. Dan kan je rustig je eigen appartement verkopen en voorbereiden op de verhuizing.

Bij een nieuwe woning zal wel kosten bijkomen wat al aangegeven is:
- Mogelijk een keuken?;
- Mogelijk badkamer?;
- Aanleg tuin;
- Schilderen, behangen, vloeren woning.

Succes met jullie keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door RonnieKo op 22-08-2024 16:14 ]

Pagina: 1