Aanraden voor audiosetup, alleen PC en muziek via Chromecast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-08 13:47
Hoi iedereen. Dit is vrijwel de eerste keer dat ik post op het forum, en zeker de eerste keer dat ik post op het audio forum. Ik ben een complete beginner wat audio betreft, dus vergeef me voor mijn vragen en ik zal niet zomaar alle terminologie direct begrijpen (tenzij het online makkelijk vindbaar is natuurlijk).

Dat gezegd hebbende...

Ik heb eigenlijk een vrij simpele setup nodig wat audio betreft in mijn kamer, maar zou wel graag wat kwaliteit willen. Wat mijn eisen eigenlijk zijn is dat audio vanaf mijn computer afgespeeld kan worden via de speakers, maar dat ik ook via Chromecast op dezelfde speakers kan afspelen.

Ik heb op dit moment (en al ruim 10 jaar) dezelfde Logitech PC speakers met een extra ingang die ik gebruik voor Chromecast audio. Dit werkt allemaal wel oke, maar ik zou ondertussen eens willen kijken naar hoe ik mijn audio-ervaring kan verbeteren.

Ik zat te denken om een 5.1 receiver met Chromecast support te halen, en daar dan wat speakers op aan te sluiten. Maar ik moet zeggen dat de prijzen daarvan mij best tegenvielen... Klopt het echt dat met deze eisen de prijs zeker wel rond de 500 euro gaat liggen? Is dat echt zo duur?

Mijn vraag: Wat zouden jullie aanraden? Moet ik een receiver en speakers halen voor ruim 800+ euro? Of is dat van de gekke, en is er een ander beter alternatief voor mijn use-case?

Alvast bedankt! Ik hoor graag wat jullie te zeggen hebben en ga graag de conversatie aan!

PS. Ik zag ook dat er receivers zijn die van specifieke muziekservices zoals Spotify of Tidal, en Sonos dingen, helaas is dat voor mij allemaal niet te gebruiken, omdat ik gebruik maak van YouTube Music. Vandaar de eis dat het via Chromecast moet kunnen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 30-09 15:53
Als je een 5.1 setup met HDMI input wil, ken ik niet meteen een alternatief voor de klassieke 5.1 receiver.
Maar op tweedehands sites kan je die vlot voor de helft van de prijs of lager vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Wat heb je zelf al gevonden? We kunnen wel allerlei opties gaan roepen maar dit werkt beter als jij eerst met een shortlist komt. Daarnaast: wat voor Chromecast? Hoe heb je deze nu aangesloten op je speakers? Wat is je budget? Als je alleen audio gaat luisteren dan lijkt me dat je geen 5.1 receiver nodig hebt maar wellicht is dat mijn interpretatie. Kan je niet op een andere manier youtube audio naar een ander apparaat gooien? Heb je dat al onderzocht? Ga je echt betere kwaliteit audio krijgen als je begint met een youtube filmpje??? (Dat is vooral mijn vraag ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokemoneuro
Bedankt voor de reacties.

Ik had hier gewoon gefilterd op Chromecast support en dan kreeg ik deze onder andere: uitvoering: Onkyo TX-NR696 Zwart
Ik had nog niet gekeken naar speakers, maar die zie ik vrijer aan dan een receiver, vandaar.

Inderdaad een goeie om te kijken naar tweedehands websites! Zal ik zeker doen.

YouTube Music kan niet zomaar op een ander apparaat gespeeld worden. Ik heb het liefst niet Bluetooth, omdat ik dan de hele tijd in bereik moet blijven en dat gewoon onhandig is qua ander geluid op mijn telefoon.

Mijn huidige Chromecast is een Chromecast Audio. Die maakt Google al jaren niet meer, omdat Google Google is. Chromecast Audio heeft een 3.5mm output die via een AUX kabel naar mijn Logitech speakerset gaat (als twee van die RCA type connector dingetjes volgensmij. Ik weet hier echt veeeel te weinig van lol).

Die speakerset heeft wel meer issues moet ik zeggen en ik zit al tijden met het idee om dat ding te vervangen voor iets nieuws.

Qua geluidskwaliteit op YouTube kan je nog wel eens gelijk hebben lol, maar mijn doel is ook om een meer surround setup te krijgen met een beetje controle over de speakers en de kwaliteit (voor als ik daar nog wat hogere kwaliteit dingen op wil afspelen). Dat gezegd hebbende, een verbetering op die speakers zal zelfs met YouTube Music hoorbaar zijn ben ik vrij zeker van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 07:33
Voor YT music is een stereo set al voldoende, surround sound krijg je alleen op tracks die dat ondersteunen. Sommige receivers hebben een effect instelling die stereo geluid opplust naar 5.1, maar daar gaat de muziek er meestal niet van op vooruit.
Kortom, ik zou opzoek gaan naar een stereo apparaat met een USB ingang voor je PC, en een optische ingang waar je je Chromecast op aansluit, of eventueel Chromecast ingebouwd. Bijvoorbeeld een WiiM Amp Grijs heeft Chromecast ingebouwd, een SMSL A50 heeft USB in voor je PC, en optisch in voor je Chromecast. Sluit hier twee monitor speakers op aan, bv uit V&A: Monitor Audio BX2 en je hebt een stuk beter geluid.

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 21-08-2024 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Voor surround kan je bijvoorbeeld kijken naar deze Teufel set https://teufelaudio.nl/ul...a-rx-v4a-51-set-107001593. Dan ben je in een keer klaar. ChromeCast kan je gewoon op de yamaha aansluiten.

Voor stereo is denk ik inderdaad de hierboven genoemde WiiM Amp een goede keuze, deze heeft ingebouwde ChromeCast en een solide streamingplatform. Dat combineren met een goedkope maar goede speaker zoals de Wharfedale Diamond 12.1 of 12.2 of de KEF Q350 en je hebt iets moois staan.

Maarja, wat je wil is aan jou en mij nog niet echt duidelijk. Ook budget is me nog een raadsel ;)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07:06
Voor die connectie van pc naar chromecast, geef airparrot 3 een kans.

https://www.airsquirrels.com/airparrot/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:13
Kijk ook eens naar actieve speakers (speakers met ingebouwde versterker). Je kunt je chromecast audio daar gewoon op aansluiten, net als de pc. Bijv. Argon heeft best wat betaalbare en goed klinkende modellen.

• Pokemoneuro
Bedankt voor de vele suggesties iedereen! Ik denk dat ik een beter beeld heb van de verschillende opties.

Ik had overigens geen budget gegeven omdat ik geen idee heb hoeveel ik voor zoiets wil uitgeven, maar vooral de opties aan het bekijken was. Er zijn dus vele opties waar ik uit kan kiezen!
Nog iets leuks dat erbij komt is dat de ingebouwde soundcard in mijn pc zeer onbetrouwbaar is (heel gedoe rond Threadripper en hoe die audio doet, als je toevallig geïnteresseerd bent: https://www.phoronix.com/...ltek-alc1220-vb-usb-audio. Resultaat: Mijn audio moet via mijn GPU :| )

In ieder geval, ik verder kijken naar de verschillende opties en beslis op een later moment wat ik zal doen! Man, wat is goeie audio een duur grapje zeg!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:20
Het kan heel duur, het kan ook voor een hele redelijke prijs mits je tweedehands wil overwegen. Mijn grote bedenking is dat je begint met een relatief lage kwaliteit audio, die gooi je via een draadloze verbinding naar een apparaat en dan verwacht je dat de goede componenten vanaf dat punt ineens fantastisch geluid gaan opleveren (wellicht overdrijf ik een beetje... maar om het duidelijk te krijgen).

Als je echt wilt investeren, ga dan eens bij een Hifi Klubben winkel langs en knoop een gesprek aan met een medewerker. Die kunnen je vanalles laten horen en ervaren en goed adviseren (nee, ik werk niet voor ze).

Zoals gezegd, voor muziek is stereo voldoende. Surround voegt alleen maar iets toe bij films en bij live opnames die ook echt met vele microfoons zijn opgenomen en specifiek voor surround zijn afgemixt. Ik weet niet of je dat op youtube kan vinden. De meerwaarde van goede audioapparatuur zit in de nuances die je ineens gaat horen, de scheiding van instrumenten en het ruimtelijke gevoel bij goede opnames. Laat een medewerker in een audiozaak je het verschil maar eens horen tussen de instap mini-luidsprekers en een paar goede grote speakers over een kwaliteit versterker.

Ja, goede audio is een duur grapje maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Ik heb thuis een Marantz all-in-one apparaat staan met twee Dali speakers. Dat was nog geen vier cijfers qua investering maar levert in mijn kleine woonkamer meer dan genoeg kwaliteit en geluid. Als ik in de pricewatch even een paar vinkjes zet bij de audiosets krijg je deze lijst:
categorie: Audiosets
Ik denk dat bijna alles van dit lijstje al een goed resultaat kan leveren (ze hebben een optische ingang voor je chromecast... ik gok dat dit moet werken). Je kan dan nog aardig kiezen hoeveel je uit wilt geven. Luisteren naar de opties helpt een hoop!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-09 10:28
Ik heb thuis een 2.1 setup en daarbij een WiiM Amp aangeschaft. Deze biedt van allerlei connectiviteit (Spotify etc, Chromecast, bluetooth, HDMI, Line in). Prijs is ongeveer 350 euro (was eerst 300).

De wijzen komen uit het Oosten!

Pagina: 1