Delta Nokia modem + meerdere bekabelde Asus AX59U AP's

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKND
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuwe Delta 1Gb aansluiting i.c.m. het meegeleverde Nokia modem.

Omdat de WIFI dekking niet voldoende is met alleen het modem heb ik 2 Asus AX59U aangeschaft. Na aanschaf kwam ik er achter dat de Nokia modem van Delta niet in bridge mode is te zetten en dat beide Asus routers als AP moeten worden gebruikt.

Ik heb ook nog twee TP-link LS1005G switches om alle UTP kabels in de meterkast te te verbinden. Wat is nu de beste manier van aansluiten?

Nokia modem als router --> Switches --> Asus AP 1 en 2
Nokia modem als router --> Switches --> Asus AP 1 --> Asus AP 2

--> zijn UTP verbindingen

De WIFI van de Delta / Nokia modem heb ik al uitgeschakeld door op het knopje achterop te drukken.

Graag jullie advies m.b.t aansluiten en ook m.b.t verdere belangrijke instellingen op de beide AP's.

Beste antwoord (via CKND op 23-08-2024 16:32)

• se77en
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22-09 12:27
CrankyGamerOG schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

Maakt wel degelijk uit, bij in serie aansluiten delen beide AP's 1gbit.
I see je hebt gelijk. Maar verderop delen ze sowieso een 1gb bottleneck tussen modem en switch en ook naar internet. Mochten client1 via AP1 en client2 via AP2 verbinding hebben met bijvoorbeeld een NAS dan is die NAS ook maar verbonden met 1 gb. Maar je hebt gelijk het maakt verschil als AP1 en AP2 allebei met een ander apparaat binnen het netwerk communiceren (of als later de internetsnelheid wordt verhoogd met bijbehorende apparatuur).
CKND schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:57:
Graag jullie advies m.b.t aansluiten en ook m.b.t verdere belangrijke instellingen op de beide AP's.
Om te beginnen hetzelfde SSID en wachtword.

Verder heb ik zelf goede ervaringen met alles op automatisch laten staan. Maar eigenlijk kan je het beste om interferentie te voorkomen elk AP op een ander kanaal zetten. Daarvoor moet je bij ASUS echter wat auto of smart opties uitschakelen dus ik zou eerst proberen of het zonder aanpassingen werkt.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
Het lijkt me niet dat dit heel veel uitmaakt. Lichte voorkeur voor APs parallel aansluiten.
Begrijp ik het goed dat er twee switches en één AP allemaal in de meterkast komen? Dus de enige ‘lange’ UTP kabel is die naar AP2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:47

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

se77en schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:23:
Het lijkt me niet dat dit heel veel uitmaakt. Lichte voorkeur voor APs parallel aansluiten.
Begrijp ik het goed dat er twee switches en één AP allemaal in de meterkast komen? Dus de enige ‘lange’ UTP kabel is die naar AP2?

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• se77en
CrankyGamerOG schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 15:26:
[...]

I see je hebt gelijk. Maar verderop delen ze sowieso een 1gb bottleneck tussen modem en switch en ook naar internet. Mochten client1 via AP1 en client2 via AP2 verbinding hebben met bijvoorbeeld een NAS dan is die NAS ook maar verbonden met 1 gb. Maar je hebt gelijk het maakt verschil als AP1 en AP2 allebei met een ander apparaat binnen het netwerk communiceren (of als later de internetsnelheid wordt verhoogd met bijbehorende apparatuur).
CKND schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:57:
Om te beginnen hetzelfde SSID en wachtword.

Verder heb ik zelf goede ervaringen met alles op automatisch laten staan. Maar eigenlijk kan je het beste om interferentie te voorkomen elk AP op een ander kanaal zetten. Daarvoor moet je bij ASUS echter wat auto of smart opties uitschakelen dus ik zou eerst proberen of het zonder aanpassingen werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKND
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 18-12-2024
Dank je. Ik zal nog wat toelichting geven zoals ik het momenteel heb aangesloten.

Modem --> AP 1 in woonkamer (de UTP gaat direct naar de muuraansluiting daar en vanuit daar direct in AP)
Modem --> AP 2 op slaapkamer verdieping 2 (de UTP gaat direct naar de muuraansluiting daar en vanuit daar direct in AP)
Modem --> Switch 1 (meterkast) om de resterende UTP aansluitingen in huis aan te sluiten
Modem --> Switch 2 (meterkast) om de resterende UTP aansluitingen in huis aan te sluiten

Settings in AP's zijn de standaard instellingen. Alleen heb ik beide wifi SSID's ingesteld als 1 netwerk. Dus zelfde naam en zelfde ww. 2.4G en 5G heb ik aparte SSID's gegeven.

Snelheid is op zich goed als je dichtbij bent. Op BG en verdieping 2 is de snelheid goed. Verdieping 1 is ongeveer 1/3 van de snelheid van de andere 2 verdiepingen (250Mbps). Op die verdieping heb ik geen UTP aansluiting dus optimaal is het voor die verdieping niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• se77en
750Mbps is zeker goed en ook voor 250Mbps op een verdieping zonder AP zou ik tekenen.
CKND schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 17:50:
Settings in AP's zijn de standaard instellingen. Alleen heb ik beide wifi SSID's ingesteld als 1 netwerk. Dus zelfde naam en zelfde ww. 2.4G en 5G heb ik aparte SSID's gegeven.
Ik heb dit zelf gecombineerd zodat apparaten kunnen wisselen. Dichtbij op 5 Ghz voor de hoogste snelheid en verder weg kan 2.4 Ghz sneller zijn (misschien op de 1e verdieping je zou beiden kunnen testen). Apparaten wisselen helaas niet tussen verschillende SSIDs ook niet als ze beiden kennen. Maar jouw instelling voorkomt dan weer dat apparaten die niet met 5 Ghz overweg kunnen verbindingsproblemen kunnen krijgen.
Pagina: 1