Enkele maanden geleden is mijn schoonmoeder overleden. Mijn vrouw is de enige erfgename en erft een geldbedrag.
Nu willen we binnenkort de aangifte erfbelasting gaan indienen en uiteraard willen we niet meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk is, maar om dit correct te berekenen blijkt in deze situatie complex. Vandaar dat ik hier graag hulp vraag.
Ik zal de situatie zo goed en compleet mogelijk proberen uit te leggen.
De concrete vragen staan dikgedrukt.
Het gezin bestond uit: vader, moeder, zoon, dochter (mijn vrouw).
Vader en Moeder zijn in 1962 getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.
In December 1973 hebben ze de huwelijkse voorwaarden gewijzigd, waarna ze vanaf dat moment in gemeenschap van goederen getrouwd waren.
In Mei 1973 hebben Vader en Moeder elk een testament op laten maken, waarin ze elkaar tot elkaars enige erfgenaam benoemen.
Vader is in 1994 overleden en dus kwam zijn testament in werking.
T.a.v. het erfrecht van de kinderen staat het volgende in het testament:
Ook staat volgende renteclausule voor dit erfdeel vermeld:
Volgens ons betekent dit dus, dat bij het overlijden van Vader:
De Rijkspostspaarbank en genoemde termijnrekening bestonden al niet meer ten tijde van het overlijden van Vader.
Ik heb volgende uitspraak gevonden van een rechter:
https://repository.ubn.ru...806/134806.pdf?sequence=1
(zie pagina 3, paragraaf linksboven).
Dat zou betekenen dat de wettelijke rente gerekend mag worden. Volgens ons is dat de wettelijke rente ten tijde van overlijden, dus 9% zoals deze in juli 1994 gold: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7336SHFO Rentetarieven op de geldmarkt;1957 - 2003 | CBS
Moet hier dan nog wel de 6% afgetrokken worden of gold dat destijds niet en is dat daarom niet van toepassing?
Er staat echter niets in het testament vermeld over enkelvoudige of samengestelde rente. Mag hier dan de meest gunstige versie (samengestelde rente) worden gebruikt?
Ik heb hier wel een interessant artikel over gevonden maar deze is alleen te lezen voor juridische/financiele professionals. https://www.sdu.nl/conten...oeft-het-testament-uitleg Enkelvoudige of samengestelde rente: behoeft het testament uitleg? | Sdu
Zoon is in 2017 overleden. Hij had geen partner, geen kinderen. Geen testament. Moeder en Dochter waren dus de enige wettelijke erfgenamen.
De erfenis lag onder de drempel voor erfbelasting, er is dus geen aanslag opgelegd door de Belastingdienst. Echter, heeft niemand destijds gedacht aan de vordering die Zoon had op het erfdeel van zijn Vader en is deze dus ook niet meegeteld in de bezittingen.
Deze vordering is dan voor 50% overgegaan naar Dochter en voor 50% naar Moeder.
Hoe dienen we met dit 50% deel wat naar Moeder is gegaan, nu om te gaan? Mag hier een berekening op losgelaten worden met de renteclausule om dit uit de huidige erfbelasting weg te houden? Of is het erven van Moeder van dit deel eigenlijk het vervallen van de vordering?
Ik hoop dat jullie ons hier op de juiste weg kunnen helpen om tot een juiste aangifte te komen en te voorkomen dat er teveel of dubbel Belasting betaald gaat worden.
Nu willen we binnenkort de aangifte erfbelasting gaan indienen en uiteraard willen we niet meer belasting betalen dan strikt noodzakelijk is, maar om dit correct te berekenen blijkt in deze situatie complex. Vandaar dat ik hier graag hulp vraag.
Ik zal de situatie zo goed en compleet mogelijk proberen uit te leggen.
De concrete vragen staan dikgedrukt.
Het gezin bestond uit: vader, moeder, zoon, dochter (mijn vrouw).
Vader en Moeder zijn in 1962 getrouwd onder huwelijkse voorwaarden.
In December 1973 hebben ze de huwelijkse voorwaarden gewijzigd, waarna ze vanaf dat moment in gemeenschap van goederen getrouwd waren.
In Mei 1973 hebben Vader en Moeder elk een testament op laten maken, waarin ze elkaar tot elkaars enige erfgenaam benoemen.
Vader is in 1994 overleden en dus kwam zijn testament in werking.
T.a.v. het erfrecht van de kinderen staat het volgende in het testament:
Verder staat vermeld dat dit erfdeel voor de kinderen eerst opeisbaar is bij overlijden van de Moeder."aan ieder van mijn afstammelingen deel ik toe een vordering in contanten ten laste van genoemde echtgenote wegens de aan deze gedane overbedeling, voor ieder ten bedrage van het hem of haar in het saldo mijner boedel toekomende wettelijke erfdeel, verminderd met successierechten en boedel- en taxatiekosten".
Ook staat volgende renteclausule voor dit erfdeel vermeld:
Zoon en Dochter hebben beiden in 1994 via een notaris vastgelegd een beroep te doen op hun legitieme portie in de nalatenschap."Vanaf de dag van mijn overlijden tot aan de dag van betaling zal mijn echtgenote echter aan mijn afstammelingen over voormelde schulden een rente verschuldigd zijn gelijk aan de ten tijde van mijn overlijden door de Rijkspostspaarbank voor termijnrekeningen met een opzegtermijn van een jaar te vergoeden rente. Deze rente dient eerst voldaan te worden bij het opeisbaar worden van gemelde vorderingen."
Volgens ons betekent dit dus, dat bij het overlijden van Vader:
- De helft van het totale bezit van Vader en Moeder de erfenis vormt van Vader;
- Deze helft in 3 gelijke porties wordt verdeeld; 1 portie voor Moeder, 1 voor Zoon, 1 voor Dochter.
- Over de porties voor Zoon en voor Dochter wordt een rente berekend die bij moment van uitbetaling (= overlijden Moeder) dus buiten de erfbelasting van dat moment valt omdat deze onderdeel is van de erfenis en dus erfbelasting ten tijde van overlijden van Vader.
De Rijkspostspaarbank en genoemde termijnrekening bestonden al niet meer ten tijde van het overlijden van Vader.
Ik heb volgende uitspraak gevonden van een rechter:
https://repository.ubn.ru...806/134806.pdf?sequence=1
(zie pagina 3, paragraaf linksboven).
Dat zou betekenen dat de wettelijke rente gerekend mag worden. Volgens ons is dat de wettelijke rente ten tijde van overlijden, dus 9% zoals deze in juli 1994 gold: https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/7336SHFO Rentetarieven op de geldmarkt;1957 - 2003 | CBS
Moet hier dan nog wel de 6% afgetrokken worden of gold dat destijds niet en is dat daarom niet van toepassing?
Er staat echter niets in het testament vermeld over enkelvoudige of samengestelde rente. Mag hier dan de meest gunstige versie (samengestelde rente) worden gebruikt?
Ik heb hier wel een interessant artikel over gevonden maar deze is alleen te lezen voor juridische/financiele professionals. https://www.sdu.nl/conten...oeft-het-testament-uitleg Enkelvoudige of samengestelde rente: behoeft het testament uitleg? | Sdu
Zoon is in 2017 overleden. Hij had geen partner, geen kinderen. Geen testament. Moeder en Dochter waren dus de enige wettelijke erfgenamen.
De erfenis lag onder de drempel voor erfbelasting, er is dus geen aanslag opgelegd door de Belastingdienst. Echter, heeft niemand destijds gedacht aan de vordering die Zoon had op het erfdeel van zijn Vader en is deze dus ook niet meegeteld in de bezittingen.
Deze vordering is dan voor 50% overgegaan naar Dochter en voor 50% naar Moeder.
Hoe dienen we met dit 50% deel wat naar Moeder is gegaan, nu om te gaan? Mag hier een berekening op losgelaten worden met de renteclausule om dit uit de huidige erfbelasting weg te houden? Of is het erven van Moeder van dit deel eigenlijk het vervallen van de vordering?
Ik hoop dat jullie ons hier op de juiste weg kunnen helpen om tot een juiste aangifte te komen en te voorkomen dat er teveel of dubbel Belasting betaald gaat worden.