Ik heb al ongeveer 8 jaar een huisnetwerk gebaseerd op Unifi switches en APs.
Momenteel heb ik 5 Unifi Switches en 3 Unifi APs.
Mooi vanuit 1 controller te managen.
Eigenlijk nooit problemen, totdat....
Van de week ging ineens 1 switch "offline" (in de controller).
Het hieraan gekoppelde AP (gevoed vanuit de switch met POE) bleef wel werken, maar alle draadloze apparaten op die AP hadden geen internet connectiviteit meer.
De bedrade apparaten op deze switch stonden op dat moment niet aan.
In een poging het problem te tackelen, heb ik eerst de uplink van de switch in een andere poort gestoken (van de uplink switch).
Dat hielp niet.
De lampjes van de poort op de uplink switch waren en bleven uit, wat aangeeft: geen netwerkverbinding.
Toen heb ik de switch (en AP) een powercycle gegeven (uit en aan).
Dat leek voor heel even te werken.
Voor hele korte tijd van de switch weer online (in de controller) om vlak daarna weer offline te gaan.
Toen heb ik de switch vervangen door een andere switch.
Hierna werkte alles weer.
Enige tijd later, heb ik tijd gehad om de problematische switch weer aan te sluiten.
Toen meldde hij zich weer netjes aan bij de controller en lijkt alles weer in orde?!?
De betreffende switch is een Unifi Enterprise 8 POE, welke nu ongeveer 6 maanden op deze plek probleemloos werkte.
Natuurlijk draait deze switch de nieuwste firmware.
De controller versie is nu 8.3 (niet helemaal de nieuwste)
Waar ik me over verbaas, is dat ik bijna nergens kan achterhalen WAAROM de switch offline is gegaan.
In de controller kan ik niets terugvinden, behalve de melding "switch offline".
Zijn er andere manieren om een diagnose te runnen op de switch?
Of om in logs te bladeren, waarmee meer duidelijkheid moet komen waarom de switch offline is gegaan?
Momenteel heb ik 5 Unifi Switches en 3 Unifi APs.
Mooi vanuit 1 controller te managen.
Eigenlijk nooit problemen, totdat....
Van de week ging ineens 1 switch "offline" (in de controller).
Het hieraan gekoppelde AP (gevoed vanuit de switch met POE) bleef wel werken, maar alle draadloze apparaten op die AP hadden geen internet connectiviteit meer.
De bedrade apparaten op deze switch stonden op dat moment niet aan.
In een poging het problem te tackelen, heb ik eerst de uplink van de switch in een andere poort gestoken (van de uplink switch).
Dat hielp niet.
De lampjes van de poort op de uplink switch waren en bleven uit, wat aangeeft: geen netwerkverbinding.
Toen heb ik de switch (en AP) een powercycle gegeven (uit en aan).
Dat leek voor heel even te werken.
Voor hele korte tijd van de switch weer online (in de controller) om vlak daarna weer offline te gaan.
Toen heb ik de switch vervangen door een andere switch.
Hierna werkte alles weer.
Enige tijd later, heb ik tijd gehad om de problematische switch weer aan te sluiten.
Toen meldde hij zich weer netjes aan bij de controller en lijkt alles weer in orde?!?
De betreffende switch is een Unifi Enterprise 8 POE, welke nu ongeveer 6 maanden op deze plek probleemloos werkte.
Natuurlijk draait deze switch de nieuwste firmware.
De controller versie is nu 8.3 (niet helemaal de nieuwste)
Waar ik me over verbaas, is dat ik bijna nergens kan achterhalen WAAROM de switch offline is gegaan.
In de controller kan ik niets terugvinden, behalve de melding "switch offline".
Zijn er andere manieren om een diagnose te runnen op de switch?
Of om in logs te bladeren, waarmee meer duidelijkheid moet komen waarom de switch offline is gegaan?
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD