Digitaal fotoalbum bewaren bij overlijden ouders?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-06 09:40
Naar aanleiding van nieuws: Nederlandse rechtbank: erfgenaam krijgt geen inzage chatgeschiedenis ... begon ik me af te vragen wat te doen met de digitale foto's van je ouders bij hun overlijden.

Vroeger had je fysieke fotoalbums die werden dan doorgegeven en op zolder gezet waardoor nakomelingen in de historie van je familie kunnen duiken. Maar nu staan die foto's veelal enkel digitaal op hun PC of smartphone/tablet. Neem je daar dan een backup van en hoe of waar bewaar je die het best zodat nakomelingen er makkelijk in kunnen snuisteren? Of laten we die fotos verloren gaan met het idee dat diegene die ze wilden bewaren toch al ergens online te vinden zijn op bv Facebook of foto diensten? Heel veel minder technisch onderlegde mensen zullen waarschijnlijk die hardware al gewist en/of weggedaan hebben en daar dan later spijt van hebben.

Veel vragen, veel mogelijke oplossingen. Hebben jullie al ervaring? Hoe hebben jullie dit gedaan? Wat denken jullie te doen met deze situatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik heb bij al mijn familieleden die ik help met IT-zaken gezorgd dat hun foto's ook lokaal staan en niet alleen op het internet.
Daarnaast hebben ze vrijwel allemaal een password manager of een boekje met wachtwoorden, dus zou ik ook kunnen inloggen om alles te downloaden.

Verder hebben wij ook gewoon veel gedeelde albums en een gedeelde map in NextCloud waar alle familiefoto's in staan, ik denk dat ik me om de rest niet zo heel druk zou maken. Instagram kiekjes boeien me nu ook weinig, het is niet alsof ze dan ineens wel interessant zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:31
Cloud account waar iedereen bij kan. Op de familie groepsapp meldt de gene dat hij iets geüpload heeft.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Er komen al enkele suggesties binnen die het probleem oplossen zolang je er zelf ook nog bent, maar wat daarna?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 04-06 22:27

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je die backup hebt is er toch een oplossing voor daarna? En voor digitale diensten hoeft er geen "daarna" te zijn. Gewoon door laten lopen tot je vindt dat het tijd is om het op te heffen. Facebook krijgt echt geen melding van de gemeente dat persoon x overleden is.
Gewoon ervoor zorgen dat je voor het overlijden toegang tot het account hebt. Het lijkt me dat als je een goede relatie met je ouders hebt dat geen enkel probleem is (ik heb iig alle wachtwoorden van mijn moeder, precies voor zo'n geval).

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 21-08-2024 10:30 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 05-06 11:50
Vroeger had je fysieke fotoalbums die werden dan doorgegeven en op zolder gezet waardoor nakomelingen in de historie van je familie kunnen duiken.
Die heb je natuurlijk nog steeds. Mocht je het op zo'n manier willen doorgeven/achter laten kan je natuurlijk ook een (grote) selectie foto's laten afdrukken, en een fysieke fotoalbum van maken.

Het is een stuk makkelijker om cloud login gegevens te vergeten/kwijt te raken (voor de nakomelingen). USB Sticks/harde schrijven kwijt te raken, dan een fysieke foto album. Al kan dat natuurlijk ook kwijt raken bij lekkage, of een brand.
Er komen al enkele suggesties binnen die het probleem oplossen zolang je er zelf ook nog bent, maar wat daarna?
Een cloud account waar iedereen toegang tot heeft en dingen kan uploaden is prima toch? Dit account kunnen zij dan altijd delen met nieuwe nakomelingen. Iedereen kan er altijd bij, je hoeft dus niet bij die ene specifieke zolder langs.

T.Net Creality 3D Printer Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:07:
Als je die backup hebt is er toch een oplossing voor daarna? En voor digitale diensten hoeft er geen "daarna" te zijn. Gewoon door laten lopen tot je vindt dat het tijd is om het op te heffen. Facebook krijgt echt geen melding van de gemeente dat persoon x overleden is.
Gewoon ervoor zorgen dat je voor het overlijden toegang tot het account hebt. Het lijkt me dat als je een goede relatie met je ouders hebt dat geen enkel probleem is (ik heb iig alle wachtwoorden van mijn moeder, precies voor zo'n geval).
Bij dat nieuwsbericht gebeurde dat dus op een manier wel: Diegene hadden de wachtwoorden van het Facebook account, maar kregen geen toegang er toe omdat het account geblokkeerd was vanwege overlijden. Zolang de foto's ook buiten de cloud staan moet je erbij kunnen wanneer je wachtwoorden hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

In dat artikel
Het account staat sinds een paar dagen na haar overlijden in herdenkingsstatus en een erfgenaam kan dan niet standaard bij alle gegevens. Meta moet binnen een maand voldoen aan die eis.
Dan vraag ik me af hoe Meta moet weten dat een persoon overleden is. Er is geen relatie tussen Facebook account en (voor Nederland) BSN, en dus ook niet tussen Facebook en de BRP.
Heeft die man dat dan zelf doorgegeven? Niet doen dus.

[ Voor 6% gewijzigd door Maasluip op 21-08-2024 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:40:
In dat artikel

[...]

Dan vraag ik me af hoe Meta moet weten dat een persoon overleden is. Er is geen relatie tussen Facebook account en (voor Nederland) BSN, en dus ook niet tussen Facebook en de BRP.
Heeft die man dat dan zelf doorgegeven? Niet doen dus.
In de uitspraak staat:
Op 18 april 2023 heeft Meta het account van [naam] in herdenkingsstatus geplaatst nadat daartoe een verzoek was gedaan door een van [naam] Facebookvrienden.
Meta heeft betwist dat zij in strijd heeft gehandeld met haar eigen beleid. Op grond van de versie van de Facebook Servicevoorwaarden waarmee [naam] laatstelijk akkoord is gegaan en die in deze procedure als productie 1 bij conclusie van antwoord is overgelegd, kan een verzoek tot het plaatsen van een account in herdenkingsstatus worden gedaan door: (a) een Facebookvriend van de overledene, waarbij geen bewijs van bevoegdheid wordt verlangd, omdat een relatie tussen de overledene en de Facebookvriend wordt verondersteld, of (b) een niet-Facebookvriend of een niet-gebruiker van Facebook, waarbij wel bewijs van bevoegdheid wordt verlangd. In beide gevallen moet een bewijs van overlijden worden overgelegd, aldus Meta.

[ Voor 39% gewijzigd door Christoxz op 21-08-2024 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oh, ik kan elk account van mijn facebookvrienen in herdenkingsstatus laten zetten? En elk van mijn facebookvrienden kan mijn account in herdenkingsstatus laten zetten? WTF!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ah, de typische technerd-reflex. Eén vriend heeft één account laten sluiten, en dus kunnen alle vrienden alle accounts laten sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:07:
En heeft je moeder ook al jouw wachtwoorden en de inloggegevens van je bankrekening? Of degene die je verwacht jouw nalatenschap af te handelen als jij onder een bus verdwijnt?

Vrij naïef om te denken dat dit door de bank genomen goed geregeld zou zijn. En bij een bankrekening zou je het waarschijnlijk zelfs raar vinden; daar verwacht je dat de bank toegang afsluit als jij overlijdt en vervolgens toegang geeft aan de nieuwe rechthebbende.

[ Voor 13% gewijzigd door eamelink op 21-08-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Los van chats (facebook, insta, whatsapp, etc etc) bewaren of andersoortige tijdslijnen, zie ik om me heen steeds vaker dat mensen hun foto's selectiever behandelen. Bepaalde foto's zoals vakanties of huisdieren of belangrijke zaken, zie ik bij meer en meer mensen netjes in de Albelli/HEMA-albums onder de salontafel liggen. Impliciet heeft men daar dus de beste (digitale) herinneringen dus analoog in de backup en is de rest van de foto's "minder belangrijk" van dat tijdsinterval. Analoge backup is wel weer onderhevig aan vuur of water echter veel mensen vinden het ook een leuk / nuttig geschenk soms.

Neemt niet weg dat foto-hoarders of bepaalde familieleden alsnog digitaal hun data willen delen en ervoor willen zorgen dat bij overlijden bepaalde informatie voorhanden is voor anderen. Een gedeelde cloud-opslag is zeker leuk maar/echter is er altijd een risico van nijd/jaloezie/ruzie in de familie of iemand die een nieuwe phone koopt en het eerste half jaar "niet controleert" dat de gemigreerde data van de vorige smartphone helemaal niet meer synct. Of moet je regels gaan afspreken "wat" je mag syncen? Want vink op een gemiddelde smartphone aan "backup now", dan gaat alles de cloud in; er zit weinig selectieve/nuttige backup tussen en dan belast je anderen eigenlijk met al jouw zooi.

Ik denk niet dat er een universele oplossing is per groep mensen. De ene familie bestaat uit 60 mensen, ziet elkaar op elke verjaardag, hebben 9 app-groepen en dus heeft iedereen eigenlijk wel voldoende foto's elke dag uit elkaars leven voorhanden. Andere families zijn veel kleiner, wonen in andere landen, hebben minder contact (of zelfs Spoorloos / Vermist / etc); dan is maatwerk een beter idee en kan je idd een NAS / cloud-account / 4 USB-sticks / whatever met elkaar uitwisselen ofzo.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-06 15:30
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Oh, ik kan elk account van mijn facebookvrienen in herdenkingsstatus laten zetten? En elk van mijn facebookvrienden kan mijn account in herdenkingsstatus laten zetten? WTF!
Volgens facebook niet zomaar. Je moet bewijzen dat jij handelt uit naam van de overledene en een bewijs van overlijden meesturen.
https://www.facebook.com/help/1518259735093203

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

eamelink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:55:
[...]

En heeft je moeder ook al jouw wachtwoorden en de inloggegevens van je bankrekening? Of degene die je verwacht jouw nalatenschap af te handelen als jij onder een bus verdwijnt?
Ik heb inderdaad mijn wachtwoorden ergens liggen met instructie "als ik kom te overlijden, kijk daar".

Mijn ouders hebben een aantal jaar geleden een zgn overlijdensbox gemaakt met daarin alle relevante informatie. Testament, verzekeringen, contacten, noem maar op. Ik raad je heel sterk aan zoiets te maken. Misschien niet als je 30 bent, maar als je 50 bent wel.
Het is zelfs op een heel basaal niveau nodig. Wie stuur je een overlijdensbericht, wie nodig je uit voor de begrafenis? Familie ken ik wel, maar vrienden en kennissen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:50:
Pat911 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Volgens facebook niet zomaar. Je moet bewijzen dat jij handelt uit naam van de overledene en een bewijs van overlijden meesturen.
Het is best wel een heel proces, je kan bijv. niet gewoon een digitale kopie van een rouwkaart opsturen, het moet een overlijdensakte of bijv. een gepubliceerd nieuwsbericht zijn.

Zo heb ik tevergeefs enkele keren geprobeerd om dat voor een familielid te regelen die toch echt niet meer leefde, maar Facebook weigerde die status om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Pat911 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Volgens de uitspraak hoef je dus niet te bewijzen dat je handelt uit de naam van de overledene als je een facebook vriend bent.
een Facebookvriend van de overledene, waarbij geen bewijs van bevoegdheid wordt verlangd, omdat een relatie tussen de overledene en de Facebookvriend wordt verondersteld
Anyway, ik doe er net zo hard aan mee, maar we raken erg off topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Oon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:02:
[...]

Het is best wel een heel proces, je kan bijv. niet gewoon een digitale kopie van een rouwkaart opsturen, het moet een overlijdensakte of bijv. een gepubliceerd nieuwsbericht zijn.

Zo heb ik tevergeefs enkele keren geprobeerd om dat voor een familielid te regelen die toch echt niet meer leefde, maar Facebook weigerde die status om te zetten.
Dan vraag ik me af hoe het in deze casus dan wel zo makkelijk gegaan is. Want eerst wordt gezegd
een verzoek tot het plaatsen van een account in herdenkingsstatus worden gedaan door: (a) een Facebookvriend van de overledene, waarbij geen bewijs van bevoegdheid wordt verlangd, omdat een relatie tussen de overledene en de Facebookvriend wordt verondersteld,
, daarna dat het heel erg lastig is.

Does not compute.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christoxz
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:04:
[...]

Dan vraag ik me af hoe het in deze casus dan wel zo makkelijk gegaan is. Want eerst wordt gezegd

[...]

, daarna dat het heel erg lastig is.

Does not compute.
Ondanks dat je niet hoeft te bewijzen dat je bevoegd bent (als vriend zijnde), moet je alsnog bewijs leveren.
(a) een Facebookvriend van de overledene, waarbij geen bewijs van bevoegdheid wordt verlangd, omdat een relatie tussen de overledene en de Facebookvriend wordt verondersteld, of (b) een niet-Facebookvriend of een niet-gebruiker van Facebook, waarbij wel bewijs van bevoegdheid wordt verlangd.
In beide gevallen moet een bewijs van overlijden worden overgelegd, aldus Meta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:02:
[...]
Ik raad je heel sterk aan zoiets te maken. Misschien niet als je 30 bent, maar als je 50 bent wel.
Bedankt, nu voel ik me opeens heel oud met mijn 54 jaren.

Maar het is wel een goede tip om in ieder geval te zorgen dat in ieder geval 1 persoon bij je gegevens kan. In mijn geval mijn partner.

Bij ouders even opletten: een machtiging voor de bank wordt ingetrokken bij overlijden. Dus dan kun je alsnog niet bij de rekening. Zelf heb ik een en/of rekening genomen met mijn moeder. Deze telt niet mee voor belastingopgaven e.d. omdat er voor mij geen geld binnenkomt op die rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
Christoxz schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:03:

Volgens de uitspraak hoef je dus niet te bewijzen dat je handelt uit de naam van de overledene als je een facebook vriend bent.
Daar had ik even overheen gelezen.

Het bewijs dat je moet leveren is flinterdun. Een rouwkaart is voldoende, alsof je die niet zelf kan maken in Word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Pat911 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Bedankt, nu voel ik me opeens heel oud met mijn 54 jaren.
Je loopt maar 2 jaar voor op mij hoor. En je ziet vast wel in je omgeving mensen met 50 omvallen. Het is gewoon een kleine moeite om een groot probleem op te lossen.
Want ondanks dat mijn ouders het "goed" geregeld hadden was het nog een heel gedoe toen mijn vader overleed. Simpel dingetje: overschrijvingsbewijs van de auto was niet in die doos. Nu kost dat bij het RDW ook niets, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:30

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Mijn oplossing is simpel. Een server met enkele TB aan hardeschijfruimte waar alle foto's van telefoons naartoe worden gekopiëerd. Die server is benaderbaar vanaf iedere telefoon/tablet met gebruikersnaam en wachtwoord en het wachtwoord van de server zelf staat op een plakketje er op.

Mocht ik dus mijn auto om een boom heen parkeren, kan mijn vrouw altijd nog bij de vakantiefoto's van ver vóór we elkaar kenden...

(over nagedacht dus; met nog geen 40 jaar op de teller kan het ook mij overkomen)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
MAX3400 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:58:
Los van chats (facebook, insta, whatsapp, etc etc) bewaren of andersoortige tijdslijnen, zie ik om me heen steeds vaker dat mensen hun foto's selectiever behandelen. Bepaalde foto's zoals vakanties of huisdieren of belangrijke zaken, zie ik bij meer en meer mensen netjes in de Albelli/HEMA-albums onder de salontafel liggen. Impliciet heeft men daar dus de beste (digitale) herinneringen dus analoog in de backup en is de rest van de foto's "minder belangrijk" van dat tijdsinterval. Analoge backup is wel weer onderhevig aan vuur of water echter veel mensen vinden het ook een leuk / nuttig geschenk soms.
Mijn ouders hebben inderdaad ook verschillende gemaakte albums liggen, dus dat zou inderdaad voldoende zijn en de digitale foto's kunnen dan gelaten worden voor wat ze zijn.

Ik heb echter geen zo'n albums (ik vind het teveel gedoe) dus mijn initiële vraag zou dus meer op mezelf van toepassing zijn dan bij m'n ouders :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:52
Misschien handig om te kijken welke opties de partij waar de fotos zijn opgeslagen hiervoor aanbiedt. Google heeft bijvoorbeeld Inactiviteitsvoorkeuren.
Pagina: 1