Hoe solddeer ik 2 punten aan elkaar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 13-06 13:33
Hi,

Ik doe een poging mijn elektrische tandenborstel te repareren.

Ben er achter dat er iets kapot is. Een verbinding tussen 2 soldeerpunten. Wanneer ik een stukje metaal tegen de 2 soldeerpunten houdt (als een soort brug) dan doet hij het weer.

Dus wil ik die twee soldeerpunten, die een paar mm uit elkaar liggen weer opnieuw met elkaar verbinden. Doe ik dat gewoon met een beetje soldeer? Of moet ik de afstand tussen de 2 soldeerpunten overbruggen met een stukje ijzerdraad of iets dergelijks, dat ik dan vastsoldeer tussen die 2 soldeerpunten?
...

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Pak een stukje koperdraad. Ijzerdraad kan ook als het een ledje oid is dat je ermee voedt.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:13
Er zat geen weerstand tussen die puntjes? Heb je een foto?

[ Voor 17% gewijzigd door haarbal op 21-08-2024 08:40 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:58

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Geef eens een foto van de "2 soldeerpunten".

Goed dat je dat gevonden hebt maar dan de vraag en hoe je het denkt op te lossen klinkt niet dat je kennis en ervaring hebt met elektronica dus lijkt het mij beter dat we even mee kunnen kijken..

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Dank voor de reacties tot dusver. Nog nooit gesoldeerd. Maar houd er van dingen te proberen te repareren ipv weg te gooien en nieuw te kopen. Uit principe. Deze tandenborstel is de aanleiding om solderen eens te proberen.

Op de foto heb ik de plek waar het om gaat met een vierkantje aangegeven.

Op de detailfoto zie je (hopelijk) een soldeerpunt op de printplaat (1) en een soldeerpunt wat verder in de behuizing (2). Wanneer ik een dunne schroevendraaier zo plaats dat hij beide soldeerpunten raakt, gaat de tandenborstel trillen/werken.

Lijkt me dus aannemelijk dat als ik die verbinding definitief maak (door te solderen), dat hij dan weer werkt.
Ik ga er dan ook vanuit dat hij dan niet constant werkt/trilt, maar alleen als de knop wordt ingedrukt, aangezien de tandenborstel maar 1 knop heeft.

Vraag is dus vooral of ik alleen soldeertin gebruik om te proberen de verbinding tussen de twee soldeerpunten te herstellen of dat ik een dun ijzerdraad of koperdraad moet solderen tussen de twee punten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-FKGGj5VQrdDE3xd6cmmOWLi1BI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tPhV6t6AI9d9kSKaA5KPByUK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door ThomasBHJensen op 21-08-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-09 16:28
Lijkt alsof er iets afgebroken is, maar ik kan het niet helemaal lekker zien.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Probeer het met een paar draden dun koperdraad, dan heeft de soldeertin i.i.g. iets om zich aan vast te houden.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Als je daarmee VCC rechtstreeks aan de motor koppelt dan gaat hij permanent draaien, ik zou eerst proberen te achterhalen of je dan effectief met de knop hem nog kan uitzetten.

Zoals eerder gezegd, een stukje gestript dun koperdraad is de makkelijkste oplossing. Een "brug bouwen" met soldeer is niet altijd makkelijk en ook gewoon niet zo'n goede oplossing.

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Het lijkt alsof de consensus is dun koperdraad te gebruiken. Dat ga ik dus proberen (wanneer mijn soldeerbout vandaag bezorgd is).

@Mavamaarten ik begrijp dat de VCC de + is?

Zoals gezegd heb ik bedacht dat het maken van de verbinding zou kunnen betekenen dat de tandenborstel continue aanstaat. Toch denk/hoop ik dat dat niet zo is, omdat ik geen ander mankement kan vinden. En er is maar 1 knop, dus hoe anders zou de tandenborstel aan moeten gaan als het niet deze verbinding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Is er dan nog een speciaal soort koperdraad / dikte die ik moet kopen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18-09 18:05

MsG

Forumzwerver

Je kan toch prima even proberen als je tijdelijk die verbinding maakt met bijv. Een paperclip, of de knop nog steeds zijn functie heeft.

Als het niet overduidelijk is afgebroken zou ik niet zomaar random punten aan elkaar gaan solderen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Mijn persoonlijke mening: voor een paar tientjes heb je een gloednieuwe elektrische tandenborstel. Voor een apparaat dat ik dagelijks meermaals in mijn mond stop en in contact komt met water, is deze zuinigheid het risico mij persoonlijk niet waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

ThomasBHJensen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:44:
Het lijkt alsof de consensus is dun koperdraad te gebruiken. Dat ga ik dus proberen (wanneer mijn soldeerbout vandaag bezorgd is).

@Mavamaarten ik begrijp dat de VCC de + is?

Zoals gezegd heb ik bedacht dat het maken van de verbinding zou kunnen betekenen dat de tandenborstel continue aanstaat. Toch denk/hoop ik dat dat niet zo is, omdat ik geen ander mankement kan vinden. En er is maar 1 knop, dus hoe anders zou de tandenborstel aan moeten gaan als het niet deze verbinding is.
Klopt, daarmee bedoel ik de +, had ik misschien wat duidelijker kunnen uitleggen.

Ik snap dat het op het eerste zicht kan lijken alsof dat het enige kan zijn wat stuk is. Zo'n product kan eigenlijk op twee manieren stuk gaan, ofwel mechanisch ofwel elektrisch. Bij mechanisch denk je idd aan een afgebroken verbinding of een onderdeel dat verslijt. Dat is redelijk obvious. Maar er kan net zo goed een onderdeel of meerdere onderdelen op de printplaat zijn doorgebrand. Zo'n printplaat doet eigenlijk best veel, het bevat een oplaad / batterijmanagement circuit, het bevat een circuit dat digitaal je motor aan/uit schakelt, en het bevat meestal een microcontroller dat een beetje het brein achter de hele operatie is.

Als er een van die onderdelen is doorgebrand, dan kan het zijn dat de microcontroller het signaal geeft aan de motorsturing maar dat deze "digitale schakelaar" niet meer werkt. Visueel ziet je printplaat er dan niet per se stuk uit, maar eender welk van die componenten op de printplaat kan de boosdoener zijn. Ik vermoed dat het best wel eens kan zijn dat er een mosfet of motor driver stuk is (laten we het houden op een zwart component met een 3-6 tal pootjes op de printplaat :D ), dat ga je zonder uitgebreid troubleshooten niet zomaar vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Ik ga meteen even testen wat er gebeurt als ik op de knop druk terwijl ik de verbinding maak met de schroevendraaier.

@Mavamaarten Het is duidelijk dat er wel gewoon stroom van de spiraal naar de bovenkant van de tandenborstel komt, want lampje brandt als ik de knop indruk en de borstel gaat trillen. Daarom denk ik dat het niet de batterij is bijv. Hij leek dus niet op te laden maar eenmaal open deed hij het wel gewoon. Daarom vermoedde ik dat er iets gebroken was. Blijft raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis

memphis

Het lijkt dat er iets tussenuit is maar mogelijk denk ik dat de aansluiting aan de onderkant van de print zit. Neemt niet weg dat het inderdaad onderbroken kan zijn. Gezien de motor een vibrerend ding is is de kand dat iets stijfs op ten duur zal breken. Solderen gaat met een koperdraadje het makkelijkst en in dit geval zou ik er voor zorgen dat het een flexibel draadje is om de solderingen van de trillingen mechanisch te ontlasten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:36

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Andersomgedacht: je hebt een soldeerapparaat gekocht, je hebt tin en de tandenborstel is eigenlijk al kapot. Wat heb je te verliezen? Je wilt niet weten hoe vaak ik de duplo trein van mijn zoon heb gerepareerd (en ja, die is enorm mishandeld)

Zoals al zo vaak gezegd, koperdraadje er tussen en zet 'm eens 5 minuutjes aan (buiten, boven een stoeptegel oid). Laad 'm eens op. En houd even goed in de gaten of er niet iets heel erg warm wordt: dan zou dat een probleempunt kunnen zijn. Het laatste dat je wilt is dat er een accu plopt als je aan het poetsen bent...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineTurtle
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 23:59
Ik vermoed dat als je het te solderen oppervlak een beetje opschuurt dat jr daar wel een stukje koperdraad tussen kan solderen. Het laten hechten is vaak wel een dingetje, met opschuren heb je vaak wel een betere kans op slagen qua dat het daadwerkelijk vast blijft zitten ipv dat je soldeertin er meteen vanaf drupt.

Professioneel veters-strikker / Hardware Prutser / Klusserdeklus zowel thuis als bij een lokale computerboer.- Owner Minecraft-community www.dutchkingcraft.nl - Handig met hardware, onhandig met mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:13

timovd

Voorsprong door techniek

Squawk schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:52:
Mijn persoonlijke mening: voor een paar tientjes heb je een gloednieuwe elektrische tandenborstel. Voor een apparaat dat ik dagelijks meermaals in mijn mond stop en in contact komt met water, is deze zuinigheid het risico mij persoonlijk niet waard.
Ik waardeer het wel dat de TS iets probeert te repareren i.p.v. weggooien en iets nieuws kopen (in een (consumptie)maatschappij waarbij alles eenvoudig weggegooid wordt).
Een Sonicare is - afhankelijk van de features - iets duurder dan een paar tientjes. Het lijkt mij een eenvoudige reparatie. Volg het advies van @Waterbeesje op door het apparaat eerst buiten op te laden en even aan te zetten.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squawk
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
timovd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:19:
[...]

Ik waardeer het wel dat de TS iets probeert te repareren i.p.v. weggooien en iets nieuws kopen (in een (consumptie)maatschappij waarbij alles eenvoudig weggegooid wordt).
Een Sonicare is - afhankelijk van de features - iets duurder dan een paar tientjes. Het lijkt mij een eenvoudige reparatie. Volg het advies van @Waterbeesje op door het apparaat eerst buiten op te laden en even aan te zetten.
Zelf spullen repareren waardeer ik ook. Wat dat betreft zijn we het volledig met elkaar eens. Ik vind het alleen niet slim om zonder enige soldeerervaring met een elektrische tandenborstel te beginnen.

Een Sonicare haal je al voor 40 tot 50 euro bij de bekende winkelketens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThomasBHJensen
Dank wederom voor de reacties.

Ik ga een poging wagen. Niet om de paar tientjes (iets meer dan een paar overigens) maar A: omdat ik geen fan ben van weggooimaatschappij en bedrijven die daar op aansturen zodat ze er rijk van worden en B: omdat dat ten koste gaat van het milieu en C: dingen (proberen te) repareren is gewoon heel leuk, leerzaam en voldoeninggevend.

Echter, ik heb het logische advies van @MsG opgevolgd en nu blijkt dat de tandenborstel niet uitgaat als ik de twee soldeerpunten tijdelijk met elkaar verbind en de knop indruk. Dat zou dus betekenen dat de borstel altijd aan blijft als ik de twee punten aan elkaar zou solderen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Dus ben ik terug bij de analysefase, oftewel, uitzoeken wat er mis is met het ding. En zoals @Mavamaarten aangaf in zijn/haar post, gaat dat waarschijnlijk erg ingewikkeld zijn.

Mocht iemand nog suggesties hebben waar het probleem zou kunnen zitten, die zijn welkom.

Zoals gezegd; hij leek niet op te laden op de oplader. Lampje blijft rood knipperen en op normale wijze werkt hij niet. Maar ik kan de tandenborstel gewoon werkend krijgen door de twee soldeerpunten te verbinden. De aan/uit-knop lijkt gewoon te werken want als ik er op druk, gaat het lampje branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Welk voltage meet je op de accu?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22:30

JME

zeg maar Jamie

Kan het zijn dat je met de aan/uit knop normaliter precies die ontbrekende verbinding maakt? En dat er nu dus fysiek iets met die knop aan de hand is in plaats van met de elektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:28
wel raar dat de motor aan gaat als je die 2 punten verbindt want het lijkt er op de foto op alsof die bij elkaar horen en dan zou de motor pas aan moeten gaan als je de knop indrukt. Die 4 punten op de PCB lijken: accu, motor, motor, accu te zijn maar dat moet je natuurlijk even controleren.

Als het probleem is: TB wil niet opladen en hij gaat niet aan dan zou dat 2e natuurlijk een beveiliging kunnen zijn (accu laag > gaat niet aan).
Als het opladen niet lukt kan je ook kijken of de aansluiting van de spoel (rode ding) nog goed is, die dunne draadjes zijn kwetsbaar voor trillingen, met name bij de aansluitingen.

2 opmerkingen:
- hoe maak je zo'n ding open?
- je foto's zijn van matige kwaliteit / resolutie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Nu online

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik zou zeggen, maak eens een goede close-up foto van de printplaat. En kijk eens of geen van de componenten daarop verbrand, misvormd/bol, slecht verbonden lijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• memphis

memphis

ThomasBHJensen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:39:

Zoals gezegd; hij leek niet op te laden op de oplader. Lampje blijft rood knipperen en op normale wijze werkt hij niet. Maar ik kan de tandenborstel gewoon werkend krijgen door de twee soldeerpunten te verbinden. De aan/uit-knop lijkt gewoon te werken want als ik er op druk, gaat het lampje branden.
Dat rood knipperen betekent vast dat de accu leeg is. Daarmee wordt een stukje beveiliging aangeroepen dat die de motor niet mag activeren. De doorverbinding die je gevonden dacht te hebben zal waarschijnlijk de onboard elektronische schakelaar overbruggen waarmee je alles omzeilt. Ik denk dat je probleem in het basisstation moet zoeken. Horen daar nog lampjes op te branden?

Indien daar geen vorm van power indicatie is denk ik dat je daar toch moet gaan zoeken want elektronische voedingen op 220v gaan regelmatig kapot.....

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-09 10:02
Ik wil graag met je meedenken, maar ik zou erg gelukkig worden van een hi-res foto van de printplaat in zijn volledigheid. De foto nu is toch onder een hoek genomen en de letters en cijfers zijn niet overal even goed te lezen.
Heb je toevallig ook al een andere oplader geprobeerd? Volgens mij zijn die opladers in geen jaren veranderd, dus je kan ook een oplader van een ander type tandenborstel gebruiken.

Als de oplader niet het probleem is, vermoed ik dat het waarschijnlijk in het oplaadcircuit zit. Dat is nog redelijk goed uit te pluizen, maar daar heb ik dan de goede foto voor nodig. :)

Uiteindelijk is het maar een simpel apparaatje: Een inductielader, een circuitje dat van de inductiestroom een bruikbare laadstroom voor de accu maakt, een accu, een motortje (evt. met aansturende componenten), een knop waarmee het apparaat wordt in- en uitgeschakeld, een ledje, en een microcontrollertje voor het kleine beetje logica dat in het apparaat zit (accuspanning controleren, led aansturen, eventueel verschillende snelheden, misschien PWM voor de motor, en de laadstroom afkoppelen als de accu vol is). Uiteindelijk is het niet zo heel moeilijk te troubleshooten als je systematisch te werk gaat.

[ Voor 35% gewijzigd door naarden 4ever op 22-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wim62
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 18-09 15:52
Als ik zo zie is het een BrAun tandenborstel .
Ik hebt deze ook en hebt er een keer de battery van vervangen .dat hebt ik gedaan met behulp van dit artikel .
Dan zie je direct de aansluitingen die gesoldeerd zijn .

https://toothbrushbattery...1000-battery-replacement/

[ Voor 10% gewijzigd door wim62 op 22-08-2024 17:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:58
ThomasBHJensen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:39:
Dank wederom voor de reacties.

Ik ga een poging wagen. Niet om de paar tientjes (iets meer dan een paar overigens) maar A: omdat ik geen fan ben van weggooimaatschappij en bedrijven die daar op aansturen zodat ze er rijk van worden en B: omdat dat ten koste gaat van het milieu en C: dingen (proberen te) repareren is gewoon heel leuk, leerzaam en voldoeninggevend.

Echter, ik heb het logische advies van @MsG opgevolgd en nu blijkt dat de tandenborstel niet uitgaat als ik de twee soldeerpunten tijdelijk met elkaar verbind en de knop indruk. Dat zou dus betekenen dat de borstel altijd aan blijft als ik de twee punten aan elkaar zou solderen. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Dus ben ik terug bij de analysefase, oftewel, uitzoeken wat er mis is met het ding. En zoals @Mavamaarten aangaf in zijn/haar post, gaat dat waarschijnlijk erg ingewikkeld zijn.

Mocht iemand nog suggesties hebben waar het probleem zou kunnen zitten, die zijn welkom.

Het probleem zit tussen het stopcontact, en de motor van de tandenborstel. >:)
Het kan zomaar van alles zijn.

- Als de oplader niet goed is vind de tandenborstel dat hij te leeg is om aan te gaan,
Maar door de contacten rechtstreeks aan de motor te verbinden doet hij het wel omdat je dan misschien
stroom rechtstreeks uit de accu haalt die dus nog niet 100% leeg is.
- Oplaad circuit kan kapot zijn, symptomen idem als hierboven
- Microcontroller is defect, en het rode lampje dient tevens als error melding (brandt het lampje constant of
knippert hij met verschillende tussenposes?

de eerste kun je uitsluiten door een andere lader te proberen, misschien dat iemand in je omgeving er een heeft liggen?

de andere 2 wordt moeilijker, en zul je echt moeten gaan meten aan de componenten voor zover dat al mogelijk is.

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• MsG

MsG

Forumzwerver

Op welke manier is hij stuk gegaan? Jaren in de kast, en nu weer in gebruik en opeens stuk? Dan zou ik het op een slechte accu gooien. Of ineens met normaal gebruik van de 1 op andere dag stuk?

Pagina: 1