e bike met zowel voorwiel aandrijving en achterwiel aandrijv

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yola2
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 13-10-2024
goedendag, ik heb een oude electriche fiets met achter motor, en ook een zelf ombouw fiets met voorwiel motor, nu wil ik graag mijn voorwiel met motor bij de fiets met achterwiel motor laten werken, heeft iemand dit wel eens geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:04

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

zoekterm 'two wheel driven ebike' of 'two wheel driven bicycle' levert wel wat zaken op.

YouTube: Two Wheel Drive Ebike - Double the Power, Double the Fun ?

Het kan zelfs met een ketting en zonder motor

https://www.bikeradar.com...e-bike-done-right-sort-of

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04 11:13

aap

Uit nieuwsgierigheid: waarom?

"Omdat het kan" of denk je dat er een voordeel bestaat voor een tweewielaangedreven fiets?

Een uitdaging lijkt me dat voor- en achterwiel in bochten niet even snel draaien en je dus een soort differentieel nodig gaat hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Waar heb je een differentieel voor nodig? De wielen zijn toch onafhankelijk van elkaar? Dat de ene motor meer vermogen levert dan de andere is geen enkel probleem. Dat het voorwiel altijd een langere afstand aflegt dan het achterwiel (omdat het meer slingert) ook niet.

Mijn EV heeft ook 4-wiel aandrijving. Daar zit echt geen differentieel tussen de voor- en achterwielen.

[ Voor 16% gewijzigd door Maasluip op 21-08-2024 10:15 ]

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noob_Saibot
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 25-04 11:21

Noob_Saibot

Azerbaijan 🔥

Maasluip schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:15:
Waar heb je een differentieel voor nodig? De wielen zijn toch onafhankelijk van elkaar? Dat de ene motor meer vermogen levert dan de andere is geen enkel probleem. Dat het voorwiel altijd een langere afstand aflegt dan het achterwiel (omdat het meer slingert) ook niet.

Mijn EV heeft ook 4-wiel aandrijving. Daar zit echt geen differentieel tussen de voor- en achterwielen.
Ik denk dat je dan softwarematige differentieel (oftewel EDS) hebt :)

Tevens zonder een EDS op je fiets, of een controller die het werk doet, ga je heel snel op je bek als je gas geeft en de twee wielen (voor en achter) van elkaars bestaan niet weten :D

[ Voor 14% gewijzigd door Noob_Saibot op 21-08-2024 10:24 ]

Land van het eeuwige vuur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee. Dat is ook iets heel anders. Sowieso is het bij conventionele aandrijvingen een sensor met een regeling die mechanische remkracht uitoefent. Maar dat is niet hoe een (niet direkt noodzakelijke) afzonderlijke aandrijving van voor- en achterwielmotor werkt. Dat is geen softwarematig differentieel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 27-04 07:32
Gezien er e-bikes worden verkocht met 'two wheel drive' is de vraag zo gek nog niet. Maar zoals al genoemd, deze wielen zullen wel van elkaars bestaan af moeten weten om goed samen te kunnen werken anders wordt het vermoedelijk erg gevaarlijk om erop te rijden. Oftewel, om het veilig te houden zal er veel meer bij komen kijken dan de motor op het voorwiel te koppelen aan je achterste pakket en aansturing anders voorspel ik vele glijpartijen... nog even los van of het voor een "standaard" e-bike heel veel nut gaat hebben, de e-bikes die er met two wheel drive zijn zie je eigenlijk alleen als een soort ATB/MTB's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Noob_Saibot schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:23:
[...]

Tevens zonder een EDS op je fiets, of een controller die het werk doet, ga je heel snel op je bek als je gas geeft en de twee wielen (voor en achter) van elkaars bestaan niet weten :D
Waarom?
• er is geen probleem als de achterwielmotor wel werkt en de voorwielmotor niet want zo werkt elke trap fiets en de helft van de elektrische fietsen
• er is geen probleem als de voorwielmotor wel werkt en de achterwielmotor niet want zo werkt de andere helft van de elektrische fietsen

Dan zou er opeens een probleem ontstaan als de achterwielmotor iets doet en de voorwielmotor ook iets zonder dat dat exact gecommuniceerd wordt? Dat is niet logisch.
Uiteraard wordt het lastig als de regeling van een van de motoren aan-uit is, maar ik neem niet aan dat het zo uitgevoerd wordt. Het is geen enkel probleem als bijvoorbeeld de achterwielmotor 25% vermogen levert en de voorwielmotor 45%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:17
Grappig concept! Nadeel is dat je accu wat minder lang meegaat als je twee motoren van 2x250W = 500W gaat gebruiken :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makaja
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:41
yola2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 04:49:
goedendag, ik heb een oude electriche fiets met achter motor, en ook een zelf ombouw fiets met voorwiel motor, nu wil ik graag mijn voorwiel met motor bij de fiets met achterwiel motor laten werken, heeft iemand dit wel eens geprobeerd?
Ik denk dat er (naast de technische uitdagingen) ook een wettelijk issue gaat ontstaan: een ebike mag wettelijk maximaal 250 watt vermogen hebben. Ga je 2 motoren monteren kom je op 500 watt, en is het feitelijk een speedpedelec. Die moet verzekerd worden, heeft kenteken- en helmplicht en zal waarschijnlijk dus ook goedgekeurd moeten zijn voor de openbare weg. En dus kun je een probleem krijgen, bij ongelukken/aanrijdingen.

Nog afgezien van het extra stroomverbruik voor de accu (en dus warmteontwikkeling waar deze waarschijnlijk niet op berekend is), wellicht toch de noodzaak voor een differentieel (en ja, ook jouw electrische auto heeft zoiets, al dan niet software-matig, tussen de wielen links en rechts, want anders kom je de bocht niet goed door) en dingen als een trapsensor koppelen.

Zomaar 2 motoren monteren is denk ik een knappe uitdaging.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wow er worden hier wel veel ehhh... niet-helemaal-correcte-zaken gepost.
1. Een differentieel is hier niet nodig / niet van toepassing. Als je 2 onafhankelijke electromotoren hebt dan kunnen die indien nodig een andere snelheid hebben, dat is geen enkel probleem.
2. De motoren hoeven niet van elkaars bestaan op de hoogte te zijn. Je kan zelfs de motor in het achterwiel koppel/vermogen "vooruit" laten geven en remmen met je voorwiel, is in de basis geen probleem (buiten dat je voorwiel snel grip zal verliezen).

Putin 2022: Ukraine is not a real country
Musk 2025: Canada is not a real country
Uh oh...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:31
Zoals al gezegd, dat hele differentieel verhaal vergeten, dat is niet nodig, niet van toepassing.

Als je een ombouwsetje van je voorwiel hebt, kun je het hele setje gewoon op de andere fiets zetten. Je voorwiel heeft dan een eigen aansturing, accu en trapsensor nodig. Om twee motoren op één aansturing aan te sluiten zal we lastig gaan worden, want die aansturingen zijn berekend op één motor... Je zou eventueel wel de accu kunnen delen, afhankelijk van hoe die is gebouwd. Kan zijn dat je dan niet de max 500 watt haalt, maar in principe heeft elke recente accu wel genoeg capaciteit om 500 watt te leveren. Qua verbruik zal het ook wel meevallen, dat hangt meer van je max snelheid af. Als je nog steeds max 25km/u gaat, zal dat immers met twee motors net zoveel energie gebruiken als met één. Beiden leveren dan halve kracht...

Om het geheel een beetje soepel te laten fietsen zou ik het voorwiel instellen op wat minder kracht, zodat het achterwiel 60% van de kracht levert, en je voorwiel 40% ofzo, anders zal dat waarschijnlijk niet lekker fietsen.

Let wel op dat als je een fiets meer dan 250watt heeft of harder dan 25km/u *kan*, dan is geen fiets meer maar een speedpedelec/brommer/motor. Dus zou je een keuring moeten laten doen, verzekering regelen en helm dragen.

Heb zelf ook zo'n ombouwsetje op het voorwiel, en met de benen dus achterwiel aandrijving en dus ook twee wiel aandrijving. Heb ook wel eens bedacht om achterwiel ook een motor in te zetten, maar vind het domweg niet nodig. Voor normaal gebruik is m'n voorwiel setje als veel meer dan ik nodig heb. Heb het voorwiel ingesteld op iets van max 40% kracht volgens mij, en dat is al meer dan ik nodig heb. Normaal trapt een fietser iets van 100 tot 150watt zelf, dus een motor die ook 100 watt levert is een duwtje in de rug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• onetime
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Bij het uitproberen van e-bikes gemerkt dat een middenmotor over het algemeen het fijnst fietst.
Met kracht sensor, niet alleen een rotatie sensor.
Maar...... op een onverharde weg is een voorwiel motor veel fijner omdat die je voorwiel uit los zand en dergelijke trekt, en achterwiel aandrijving je wiel erin drukt en je eerder vastloopt.

Inderdaad met de combinatie zitten er wel weer regeltjes in de weg...
Zolang ze allebei op 25km/h begrenst zijn zal het wel meevallen bij snelheidscontroles, maar je zit inderdaad over de 250W.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yola2
dank julie wat een leuke reacties, ik zal even wat uitleggen waarom ik dit wil proberen , mijn oude sparta van 12 jaar oud is zijn vermogen aan het verliezen ,deze heeft een achterwiel motor maar werkt nog wel, en nu vind ik het leuk om te expirementeren dus er een voorwiel met motor in de voorfork te doen dat past en zo te bouwen als dat je een fiets om bouwd maar niet voor altijd , ik wil kijken of je afzonderlijk met de ondersteuning kan rijden, aan de sparta ondersteuning doe ik niks want ik begrijp dat daar geen updates meer voor zijn, ik vind het alleen leuk om te knutselen en te zien of het werkt zodat ik later de sparta electronica eruit kan halen omdat de fiets nog goed is en er een achterwiel in doe van een gewone fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

yola2 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:32:
dank julie wat een leuke reacties, ik zal even wat uitleggen waarom ik dit wil proberen , mijn oude sparta van 12 jaar oud is zijn vermogen aan het verliezen ,deze heeft een achterwiel motor maar werkt nog wel, en nu vind ik het leuk om te expirementeren dus er een voorwiel met motor in de voorfork te doen dat past en zo te bouwen als dat je een fiets om bouwd maar niet voor altijd , ik wil kijken of je afzonderlijk met de ondersteuning kan rijden, aan de sparta ondersteuning doe ik niks want ik begrijp dat daar geen updates meer voor zijn, ik vind het alleen leuk om te knutselen en te zien of het werkt zodat ik later de sparta electronica eruit kan halen omdat de fiets nog goed is en er een achterwiel in doe van een gewone fiets
Doe eens gek, bouw er een solex motor op. Dan heb je een hybride fiets d:)b

Vaak bu'j te bang!

• yola2
dat wilde ik met een oude brommer doen maar mag niet van me omgeving, gewoon een electrich wiel van een fatbike in een oude puch ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yola2
bedankt voor de reacties, het is gelukt , ik heb de bestaande achterwiel motor gewoon gehouden, en heb het voorwiel met motor in de voorvork gedaan
met de eigen accu en display en ik kan de aandrijving onafhankelijk gebruiken , ik ben blij want als de oude aandrijving er straks helemaal mee stopt dan zet ik er een normaal achterwiel in en kan ik weer verder , ik heb dit bedacht omdat ik niks beters weet met de spullen die ik al heb, om daar 1 prima fiets van te maken
Pagina: 1