Na leasen, prive auto kopen en schadevrije jaren?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:45
Ik heb jarenlang geleased en heb nu een auto gekocht. Per september stopt mijn leasecontract.

Ik moet mijn huidige leaseauto inleveren en schade aangeven. Ik heb velg schade die wss wel echte schade is (best grote kras, 15 cm)

Nu moet ik opeens opletten met dat schadevrije jaren systeem. In 2020 heb ik een ongeluk gehad die meetelt.

Nu ben ik in dilemma, als ik de schade laat fixen door de leasemaatschappij kom ik volgens mij in het CIS register met schade dit jaar en ga ik naar -5 (door schade aan de velg). Daarom overweeg ik hem zelf te betalen.

Of werkt dat anders en wordt er ook gekeken naar de schade die je maakt? en tellen kleine schades minder zwaar mee?

En ja schades worden WEL in het CIS registreert (vorig jaar heb ik een uitdraai opgevraagd en de schade van 2020 staat er gewoon in (is veel discussie over met leasen))

Wat is slim? Straks betaal ik opeens veel meer premie door een lullige reparatie van een paar hondertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheInsomniac
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Tsja, 1 'truc' kan zijn om je auto over te nemen in huidige staat. Dan kun je later kiezen te repareren (of niet) maar buiten je verzekering en kun je nog wat schadevrije jaren meenemen. Moet je wel enige interesse hebben in de auto natuurlijk.

Make it fool proof and someone will make a better fool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Schade is schade, maakt niet uit hoe klein. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een schade van 500 euro en een schade van 10.000 euro.

Kan je het betalen, dan zou ik het ook betalen, want met -5 schadevrije jaren is het verzekeren niet onmogelijk maar wel vrij lastig.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
TheInsomniac schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:07:
Tsja, 1 'truc' kan zijn om je auto over te nemen in huidige staat. Dan kun je later kiezen te repareren (of niet) maar buiten je verzekering en kun je nog wat schadevrije jaren meenemen. Moet je wel enige interesse hebben in de auto natuurlijk.
dat wordt hem niet, de nieuwe is al besteld en komt begin september.
MysticX schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:09:
Schade is schade, maakt niet uit hoe klein. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een schade van 500 euro en een schade van 10.000 euro.

Kan je het betalen, dan zou ik het ook betalen, want met -5 schadevrije jaren is het verzekeren niet onmogelijk maar wel vrij lastig.
was ik idd bang voor

Hoe werkt dat bij inleveren leaseauto? moet ik dan aangeven dat ik het zelf betaal en wordt het dan niet geregistreerd in het CIS register?

[ Voor 39% gewijzigd door TweakerVincent op 21-08-2024 00:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Is de kras zodanig dat dat aangezien wordt als 'schade' of als 'gebruikerssporen'?

In principe als je hem inlevert en je geeft het op als schade, zou je ook gelijk moeten kunnen aangeven dat je voor de schade wilt betalen. Eerlijk gezegd zou ik, als het echt schade is, het elders laten fixen.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
MysticX schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:17:
Is de kras zodanig dat dat aangezien wordt als 'schade' of als 'gebruikerssporen'?

In principe als je hem inlevert en je geeft het op als schade, zou je ook gelijk moeten kunnen aangeven dat je voor de schade wilt betalen. Eerlijk gezegd zou ik, als het echt schade is, het elders laten fixen.
Ik weet niet goed of het onder gebruiksschade valt. Ik zal morgen wat foto's maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gbspeel
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 00:12
Bij een groot leasebedrijf vond ik een artikel op hun website over wat zij wel en niet acceptabel vinden qua schades. Een kras van 15 cm valt daar bij dit bedrijf niet onder. Wellicht dat het leasebedrijf van jouw auto daar ook informatie over heeft.

Misschien even langsrijden bij een schadeherstelbedrijf en vragen wat het ongeveer kost om de kras te herstellen? Wat ik met een beetje rondzoeken tegenkom, zou je rond de 100 euro wel klaar moeten zijn als het alleen poedercoaten betreft. Zelfs al zou het op het dubbele uitkomen omdat er laswerk nodig is, is dat nog altijd voordeliger dan een hogere toekomstige verzekeringspremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:28
Vraag een lease verklaring op. Daar staat op welke schades er zijn geweest. Let op niet elke leasemij geeft deze.

Bij elke schuld aanrijding -5 jaar van het totaal gereden jaren in de lease auto. Bij kleine schuldschades, rond de 500 euro worden niet meegeteld. Want die had bijna elke verzekeringsnemer zelf betaald. Vraag ernaar bij je te kiezen verzekeraar naar wat het drempel bedrag is en hoe zij een lease verklaring interpreteren.

Tot slot als je echt negatief staat dan geen lease verklaring inleveren en dan begin je op 0. Dit is niet illegaal want een leaseverklaring zijn officieel geen schadevrije jaren, alleen een verklaring wat de schades waren. Verzekeraars hebben de vrijheid om een lease verklaring te gebruiken om jaren toe te kennen. Schadevrijejaren worden geregistreerd in roydata en de jaren verlopen na 3 jaar. Als je daar dan niet meer instaat dan begint je gewoon op 0.

Kortom bel je eigen verzekeraar of ze überhaupt een lease verklaring accepteren en hoe ze omgaan met kleine schades. Kies dan of je een verklaring wil inleveren.

Edit ik nu pas dat de leasemij zelf ook in roydata zet, dan is deze post niet zo relevant

[ Voor 5% gewijzigd door megabeat op 21-08-2024 07:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het hangt natuurlijk van de voorwaarddn af, maar bij mijn private lease hadden er twee velgen schade. Daarvoor betaalde ik 125 (of misschien 150) Euro per velg, maar het werd niet als verzekeringsschade aangemeld.
Het beste kun je de leasemaatschappij erover bellen, zij kunnen je vertellen hoe het precies werkt met inleveren.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ouweklimgeit
  • Registratie: Juni 2014
  • Niet online
Het maakt meestal niet uit of het via de verzekeraar gaat, zo ver ik weet krijg je van de verzekeraar altijd een voorstel om de schade alsnog zelf te betalen en dan kost het je dus geen schadevrije jaren.

Ik zou persoonlijk even op Marktplaats kijken of je zo'n velg los op de kop kunt tikken, laat je bij een willekeurige garage de band even overzetten en ben je ook klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 27-05 12:51
ouweklimgeit schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:21:
Het maakt meestal niet uit of het via de verzekeraar gaat, zo ver ik weet krijg je van de verzekeraar altijd een voorstel om de schade alsnog zelf te betalen en dan kost het je dus geen schadevrije jaren.

Ik zou persoonlijk even op Marktplaats kijken of je zo'n velg los op de kop kunt tikken, laat je bij een willekeurige garage de band even overzetten en ben je ook klaar.
Dat zal wel een forse zoektocht worden aangezien vrijwel alle velgen per 4 worden aangeboden.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
megabeat schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:30:
Schadevrijejaren worden geregistreerd in roydata en de jaren verlopen na 3 jaar. Als je daar dan niet meer instaat dan begint je gewoon op 0.
Negatieve jaren kunnen langer blijven staan.
https://www.allianzdirect...adevrije-jaren-vervallen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:22
Registreert jou leasemij in roydata? Ik wist niet dat sommige leasemij’s dat (uit zichzelf) doen.

In de basis is het handig als je na je leaseauto een privé auto wilt kopen en je schadevrije jaren wilt gebruiken. Maar in de praktijk laten leasemaatschappijen bijna alles herstellen waar je dat zelf natuurlijk veel minder snel zou doen of zelf zou betalen. Juist ook omdat je anders zo’n terugval in schadevrije jaren hebt.

Ik zou je met lease maatschappij afstemmen of je de schade zelf kunt betalen.

[ Voor 10% gewijzigd door VidaR-9 op 21-08-2024 08:52 ]

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• viktorvm
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:30
ouweklimgeit schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:21:

Dit is ook mijn ervaring! Vraag het anders even na bij je verzekeraar, die kunnen dit waarschijnlijk bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:52
VidaR-9 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:43:
Registreert jou leasemij in roydata? Ik wist niet dat sommige leasemij’s dat (uit zichzelf) doen.
Dit vind ik ook wel interessant. Ik geloof TS op zijn woord dus in zijn geval zal het ongetwijfeld kloppen. Maar de vraag is dan: zijn die schadevrije jaren dan gekoppeld aan de naam van de bestuurder? Of aan de Leasemij? In het eerste geval, als die schadevrije jaren gekoppeld zijn aan jouw naam, dan zou een verzekeraar als je straks privé gaat rijden die jaren dus gewoon 'zien' en kan je niet op 0 beginnen lijkt mij. In het tweede geval, als de jaren wel worden bijgehouden maar niet aan de leasende persoon gekoppeld zijn, kan je wellicht wel op 0 beginnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:38
megabeat schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:30:
Tot slot als je echt negatief staat dan geen lease verklaring inleveren en dan begin je op 0. Dit is niet illegaal want een leaseverklaring zijn officieel geen schadevrije jaren, alleen een verklaring wat de schades waren. Verzekeraars hebben de vrijheid om een lease verklaring te gebruiken om jaren toe te kennen. Schadevrijejaren worden geregistreerd in roydata en de jaren verlopen na 3 jaar. Als je daar dan niet meer instaat dan begint je gewoon op 0.

Edit ik nu pas dat de leasemij zelf ook in roydata zet, dan is deze post niet zo relevant
Afhankelijk van lease maatschappij lijkt het er dus op of ze het in Roy-data zetten of niet.
Ik had persoonlijk ook iets geks. Op het moment dat ik een lease auto had heb ik wel altijd 2 motoren gehad. Deze 2 motoren waren bij 2 verschillende verzekeringen verzekerd en blijkbaar had ik daardoor 2 voertuigen in Roy-Data. Toen ik een auto kocht heb ik een motor mee verhuist, weet niet wat er precies is gebeurd maar doordat ik de schadevrije jaren van de motor kon gebruiken voor de auto en bij de verhuizing zijn die jaren in roy-data vrijgekomen en zitten die nu vast op mijn auto. Toen ik dit wist heb ik meteen mijn motor weer verplaatst omdat die elders goedkoper was met 0 jaren.(KNMV verzekering doet niet aan delen van schadevrije jaren). Op dit moment zit ik met 3 registraties in roy-data. Als je een motor hebt of een brommer die al die tijd verzekerd is geweest kan dat ook helpen.

Ander dingetje, één keer schade gereden met lease auto(4500), maar die van mij registreerde niets op mijn naam, de autos staat op naam van de leasemaatschapopij en niet op jou persoonlijk en los daarvan op welke van de 2 moesten ze het dan registeren.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 15:25
TweakerVincent schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 00:03:
Nu ben ik in dilemma, als ik de schade laat fixen door de leasemaatschappij kom ik volgens mij in het CIS register met schade dit jaar en ga ik naar -5 (door schade aan de velg). Daarom overweeg ik hem zelf te betalen.
Je hebt momenteel geen verzekering op je naam staan, je werkgever least een auto bij een leasemaatschappij die een verzekering afgesloten heeft. Het lijkt me redelijk onmogelijk dat deze schades op jouw naam komen.

Ik zou de kras niet laten repareren, dat is met een kras op een LM velg natuurlijk sowieso onzin omdat die dingen niet roesten. Je levert hem in, het beste doe je dat niet bij een schadehersteller maar bij de dealer waar je de nieuwe auto gekocht hebt, mijn ervaring is dat die uit het raam kijken en zeggen "oh ja, ik zie daar een blauwe auto staan" terwijl schadeherstellers de auto helemaal gaan checken e.d.. Ligt er natuurlijk aan wat er mogelijk is en aan de protocollen van je leasemaatschappij.

Daarna vraag je een leaseverklaring op, als die negatief is dan gooi je hem door de shredder en begin je op 0, maar soms kloppen die dingen ook totaal niet en heb je harstikke veel schadevrije jaren, in dat geval stuur je hem naar je nieuwe verzekeraar.

[ Voor 3% gewijzigd door HeldereM op 21-08-2024 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

En ja schades worden WEL in het CIS registreert (vorig jaar heb ik een uitdraai opgevraagd en de schade van 2020 staat er gewoon in (is veel discussie over met leasen))
@TweakerVincent Zoals je al aangeeft is er veel discussie over schadevrije-jaren en lease. Je geeft hier heel expliciet aan dat in jouw geval (bij jouw leasemij) de schadevrije jaren wél geregistreerd worden. En dat je bij een uitdraai die schade van 2020 ook gewoon terugziet. Helder verhaal. Eén vraag hierbij: staat die uitdraai op jouw naam, of op naam van werkgever/leasemij?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-05 16:21

Grannd

da Granndest

Schadevrije jaren worden namens je leasemaatschappij niet op je naam geregistreerd.
Je kan bij je leasemaatschappij een uitdraai van je schadevrije jaren vragen en sommige verzekeringen zijn bereid om die jaren mee te nemen.
Als je met je leaseauto van de zaak schades heb gereden, kan je dus beter gewoon een verzekering nemen zonder de gereden schades met je leaseauto te vermelden, zij zullen die verder ook niet opvragen en dan begin je op 0 ipv -5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MathiasMetzger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09-01 16:52

Wat is slim? Straks betaal ik opeens veel meer premie door een lullige reparatie van een paar hondertjes.
Je zorgen over het CIS register zijn terecht: toen ik dit jaar over wilde stappen van autoverzekering, toen werd mijn overstap afgewezen. Terwijl ik ruim 9 schadevrije jaren heb.... wat blijkt? Alle schades worden meegerekend, ongeacht of het € 100 was? Sterretje in de voorruit? Of een total loss. Wat nog erger is: ook wanneer jij geen schuld aan de schade het, wordt het mee gerekend. Stel je voor in een kort tijdsbestek van enkele jaren, raak je verzeilt in ongevallen waarbij je geen schuld hebt?

Dit telt allemaal mee: ruim 5 jaar lang blijft zo'n schade geregistreerd, dus in jou geval zou het eigenlijk geen slecht idee zijn om pas in 2025 een auto te rijden? Negatieve schadevrije jaren, die vervallen ook net zo goed als positieve schadevrije jaren. Ik dacht je bouwt bij een leaseauto geen schadevrij jaren op? Maar schijnbaar zit dat anders? Of ben ik daar niet geheel up to date over?

Maar in mijn geval: ik heb de drastische beslissing genomen, mijn auto enkel WA te verzekeren. Want als in A toch niet meer over mag stappen en B claimen op het WA+ gedeelte leidt, tot weer een schade die voor 5 jaar in het systeem staat? Waarom zou ik dan wel premie voor WA+ betalen, terwijl ik feitelijk gestraft wordt. Dat ik gebruik gemaakt heb van mijn rechten en inderdaad hagelschade en ook een paar keer ruitschade geclaimd heb. Daar had ik gewoon recht op, mijn huidige verzekeraar maakte daar ook geen probleem van.

Echter verzekeraars beoordelen dat verschillende: dus omdat een verzekeraar vond, dat mijn schadeverloop bovengemiddeld was? Moet ik nu zelfs bij een simpele reisverzekering aangeven, dat een verzekeringsaanvraag afgewezen is. Dus mijn reisverzekering werd ook afgewezen, wat ik pas kreeg te horen toen ik al op vakantie was. En wat betreft mijn autoverzekering, doe ik het beste eraan om te blijven zitten waar ik zit. En de komende jaren niet in hagelbuien rijden :X

Als ik echter sowieso geen schade rij, dan bespaar ik mij die premie voor WA+ ook uit: in ruil daarvoor zet ik maandelijks € 50 opzij, in een spaarpotje wat ik dan gebruik voor onvoorziene uitgaven voor de auto. Lekke band? Potje leeg halen :+ Daarbij is het een feit, dat de WA+ dekking sowieso niet voor die lekke band geld. Maar ik de bespaarde premie, wel voor kan gebruiken. Maja wel lastig dat ik nu geeneens een reisverzekering af kan sluiten.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HeldereM
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-05 15:25
MathiasMetzger schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:48:
[...]
Maar in mijn geval: ik heb de drastische beslissing genomen, mijn auto enkel WA te verzekeren. Want als in A toch niet meer over mag stappen en B claimen op het WA+ gedeelte leidt, tot weer een schade die voor 5 jaar in het systeem staat? Waarom zou ik dan wel premie voor WA+ betalen, terwijl ik feitelijk gestraft wordt. Dat ik gebruik gemaakt heb van mijn rechten en inderdaad hagelschade en ook een paar keer ruitschade geclaimd heb. Daar had ik gewoon recht op, mijn huidige verzekeraar maakte daar ook geen probleem van.
Helpt daarbij natuurlijk wel om een auto te rijden die je redelijkerwijs kunt vervangen indien je hem total-loss rijdt of gestolen wordt. Aan het einde van de rit is het natuurlijk ook erg bijzonder dat TS 5 jaar lang betaald heeft voor een leaseauto en zich nu zorgen maakt over een kras op een velg, een velg voor een auto van 4-5 jaar oud kost misschien 250 euro om volledig te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Dat kun je niet zo stellig zeggen. Een paar jaar geleden zat ik in een zelfde situatie en het wisselde per verzekeringsmaatschappij hoe ze ermee omgingen. Sommige zwart/wit. Andere stelden niet naar schades onder de 500/750 euro te kijken 'want dat had je bij een eigen auto ook niet als verzekeringswerk opgegeven'

Ik zou even rondbellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:05

Yucon

*broem*

Grannd schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:39:
Schadevrije jaren worden namens je leasemaatschappij niet op je naam geregistreerd.
Je kan bij je leasemaatschappij een uitdraai van je schadevrije jaren vragen en sommige verzekeringen zijn bereid om die jaren mee te nemen.
Als je met je leaseauto van de zaak schades heb gereden, kan je dus beter gewoon een verzekering nemen zonder de gereden schades met je leaseauto te vermelden, zij zullen die verder ook niet opvragen en dan begin je op 0 ipv -5.
Dan moet je jokken op het aanmeldingsformulier. 'Heeft u de afgelopen 5 jaar schade etc etc', en dat lijkt me geen goed idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Het is toch bizar hé .... de schadevrije jaren hebben zo veel impact je premie.
Ook ik heb een schade zelf opgegeten om het dat premie verval te hoog zou zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Dit zijn de velgen, is dit schade?:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zm16abNObTo4qGJqqGvGiJr54pQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ykVF7C3K2bCQQlH8YgstO20c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/44nssU0bfUNanirAnXftc005I2g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKbeM6hj38f51HyxuKh5tByu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ovt5x7YVuvommijOT1pAXeWXpQQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uGu6WzaLl1BKd0giQn8D87N3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p1XVV9jlnWBDhyX4KQvjHa80Mjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1XqTbUR8gkR3SDIPpp0etPgH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cm7GQPekDQzAraRwqksT6MmPIg0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koXMiUqLNvyUbpF5dIMGnkDj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nEnSTcqJd6aMaUC-7QlsP6X4g0U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lh3RYXVYJHTatj2px1tdk0lm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VaDW3Y2CW-HxkWxusr0YRVUSG-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gilMMHN7Ng7rdik8hAeOX39N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_gRCovVRsxgXlCAVJmAC6HWi03c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vtObAzHP3KgyVjiyJWwPG5IS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 198% gewijzigd door TweakerVincent op 21-08-2024 13:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 18:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

ik zou mij ook even druk maken om die schroef in je band?

edit
Waarvan je nu blijkbaar snel de foto hebt verwijderd :+

[ Voor 36% gewijzigd door CrankyGamerOG op 21-08-2024 13:08 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
CrankyGamerOG schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:07:
ik zou mij ook even druk maken om die schroef in je band?
foutje bij invoegen foto’s, dat was een tijdje terug :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-05 18:53

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

TweakerVincent schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:07:
[...]

foutje bij invoegen foto’s, dat was een tijdje terug :D
Jaaaa ja :o

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TweakerVincent
haha je kan hem nog vinden ergens in het tesla topic tijdje terug :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pretpik
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:28
Is het zakelijke lease of privé lease? Ik weet uit ervaring dat Athlon zakelijk stoeprandschades niet telt als schade. Alleen schade aan de band, krassen op de velg en kromme velgen zien zij als schade.

PSN: pretpikkie Xbox Live: Pretpik Steam: Pretpik [NL]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
pretpik schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:13:
Is het zakelijke lease of privé lease? Ik weet uit ervaring dat Athlon zakelijk stoeprandschades niet telt als schade. Alleen schade aan de band, krassen op de velg en kromme velgen zien zij als schade.
Operationale lease, bij Alphabet

Het is idd stoeprandschade, maar ook wel een kras toch? of niet?

[ Voor 10% gewijzigd door TweakerVincent op 21-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@TweakerVincent Heb je nog een antwoord op die vraag over de CIS uitdraai? Stond die op JOUW naam of op naam van Leasemij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Valorian schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:27:
@TweakerVincent Heb je nog een antwoord op die vraag over de CIS uitdraai? Stond die op JOUW naam of op naam van Leasemij?
Staat allemaal op mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Blasterxp schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:57:
Het is toch bizar hé .... de schadevrije jaren hebben zo veel impact je premie.
Ook ik heb een schade zelf opgegeten om het dat premie verval te hoog zou zijn.
Tsja.. Het is maar net hoe je het ziet: enerzijds is het misschien bizar dat jouw premie zo hard stijgt als je schade maakt. Maar anderzijds: via deze constructie blijft de premie voor wie geen schade maakt relatief laag. Als er niets zou gebeuren na een schade dan zou de enorme kostenpost voor schadegevallen verdeeld moeten worden over alle verzekerden. Dan zouden alle premies een beetje stijgen ipv een aantal premies fors. Zelf vind ik het systeem waarbij "diegene die schade heeft betaalt" (mits het niet op iemand anders verhaald kan worden) dan nog het eerlijkste. Als je dan vervolgens nog per schadegeval de keuze krijgt hoe je het wilt afhandelen (zelf betalen of zakken op de bonus malus ladder) dan hou je in ieder geval een stukje regie. Maar schades blijft natuurlijk altijd ellende...

NB: Als je eenmaal wat meer jaren hebt opgebouwd dan is het effect overigens een stuk kleiner. Als je bijvoorbeeld 10 schadevrije jaren hebt en je maakt schade dan ga je vaak van +/- 65% korting naar 60% korting. Dat valt erg mee. Bij een premie van 100 euro per maand heb je het dan over 5 euro meer per maand, dus 60 euro per jaar. Zit je eenmaal in de regionen boven de 15 schadevrije jaren dan ga je zelfs vaak maar 1 of 2 % achteruit. Ik heb nu in 20 jaar één keer schade gereden. Inmiddels zit ik alweer op 14 schadevrije jaren en dat is trede 19 / 70% korting. Zelfs als ik nu 3 schades maak in drie maanden dan ga ik mijn volgende jaar nog in met 64% korting.

[ Voor 23% gewijzigd door Valorian op 21-08-2024 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakerVincent
Net even gebeld met Alphabet en stoeprand schade is geen probleem. Dus volgens mij zit het wel goed :)

Hij vertelde ook dat interieur schade niet opgegeven wordt. Ik moet nog even goed checken of ik daar slijtage heb, maar dat zou niet uit mogen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Valorian schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:35:
[...]
Zelfs als ik nu 3 schades maak in drie maanden dan ga ik mijn volgende jaar nog in met 64% korting.
Je moet ook mee tellen dat als je nog aan het opbouwen bent richting je max schadevrije jaren; je weg naar maximale korting dus nóg langer zal zijn. Je verliest immers jaren waarin je meer korting had kunnen hebben.

Als je op max zit, en je stapelt nog extra jaren schade erbij; kun je een knal/claim maken zonder dat direct in je premie zichtbaar is. Echter; je valt dan direct 5 jaar naar beneden.

De ellende is; als je dus in je groei jaren zit, en je valt 5 jaar ... en je maakt nóg een claim dan is het premieverval waanzinnig hoog.
Mede door bovenstaande adviezen ... en het idee dat een hoger kortingspercentage voor de komende jaren op mogelijk groeiende premieprijzen - dacht ik: ok, ik tik hem zelf wel af.

Bij mij was de door mij aangebrachte schade in het buitenland 1100eu. Als je een claim doet van 20.000eu dan snap ik de terugval van 5 jaar.

overigens zie ik een veel groter probleem. Het oplossen van schades wordt steeds duurder.
Even de expert erbij; een deuk in een bumper, en je bent al 1500eu verder.
Dat werkt door naar je verzekering, en uiteindelijk in je premie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-05 17:56
HeldereM schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:30:
[...]
Je hebt momenteel geen verzekering op je naam staan, je werkgever least een auto bij een leasemaatschappij die een verzekering afgesloten heeft. Het lijkt me redelijk onmogelijk dat deze schades op jouw naam komen.
Mijn werkgever heeft/had zelf de verzekering voor mijn lease auto afgesloten.
Ik kon daar mijn schadevrije jaren opvragen. Alleen die waren niet zo snel met dat antwoord geven (kwam pas ruim na afsluiten binnen). Plus ze waren net overgestapt naar een nieuwe verzekering, dus daar had ik niet veel aan.
Yucon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:07:
[...]
Dan moet je jokken op het aanmeldingsformulier. 'Heeft u de afgelopen 5 jaar schade etc etc', en dat lijkt me geen goed idee.
Ja, daar heb je met een leaseauto - waarbij je elke krasje moet melden - wel veel nadeel van.
Bij mij waren er meerdere inbraken in mijn auto geweest. Dus ik kreeg vragen "waarom heb je 0 schadevrije jaren, met meerdere meldingen?". De budget maatschappijen weigerden mij vanwege dat aantal.
Als je elk klein krasje moet melden en verder heb je geen invloed op de rest van het proces, dan zegt dat eigenlijk niets.
Het uiteindelijke doel is om verzekerd te zijn. Er was een maatschappij die mij wou en die niet veel duurder was. Dus heb ik mij verder niet druk gemaakt.

let the past be the past.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
Blasterxp schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:11:
[...]

Je moet ook mee tellen dat als je nog aan het opbouwen bent richting je max schadevrije jaren; je weg naar maximale korting dus nóg langer zal zijn. Je verliest immers jaren waarin je meer korting had kunnen hebben.

Als je op max zit, en je stapelt nog extra jaren schade erbij; kun je een knal/claim maken zonder dat direct in je premie zichtbaar is. Echter; je valt dan direct 5 jaar naar beneden.

De ellende is; als je dus in je groei jaren zit, en je valt 5 jaar ... en je maakt nóg een claim dan is het premieverval waanzinnig hoog.
Mede door bovenstaande adviezen ... en het idee dat een hoger kortingspercentage voor de komende jaren op mogelijk groeiende premieprijzen - dacht ik: ok, ik tik hem zelf wel af.

Bij mij was de door mij aangebrachte schade in het buitenland 1100eu. Als je een claim doet van 20.000eu dan snap ik de terugval van 5 jaar.

overigens zie ik een veel groter probleem. Het oplossen van schades wordt steeds duurder.
Even de expert erbij; een deuk in een bumper, en je bent al 1500eu verder.
Dat werkt door naar je verzekering, en uiteindelijk in je premie.
toon volledige bericht
Tsja, iedereen moet voor zichzelf de rekensom maken en de afweging. En dan scheelt het inderdaad hoe hoog je schadebedrag is, waar je zit in de groei jaren (goed punt), et cetera. En ook: in wat voor auto je rijdt en verwacht te gaan rijden. Bij iemand die jaar in jaar uit in alleen WA-verzekerde boodschappenautootjes rijdt heeft een aanpassing op de no-claim-ladder een stuk minder impact dan bij iemand die graag in relatief nieuwe dure auto's rijdt en die all risk verzekerd heeft.

Maar helemaal eens hoor, het 'doortellen' van gemiste kortingen na schade over de jaren gaat vaak wel hard, en bedragen onder de paar duizend euro lonen dan al snel om zelf te financieren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-05 15:56

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Valorian schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:35:
[...]

Tsja.. Het is maar net hoe je het ziet: enerzijds is het misschien bizar dat jouw premie zo hard stijgt als je schade maakt. Maar anderzijds: via deze constructie blijft de premie voor wie geen schade maakt relatief laag. Als er niets zou gebeuren na een schade dan zou de enorme kostenpost voor schadegevallen verdeeld moeten worden over alle verzekerden. Dan zouden alle premies een beetje stijgen ipv een aantal premies fors.
[knip]
Toch even off-topic:
Dat vetgedrukte is nou nét de gedachte achter een verzekering lijkt mij? Niet dat iedereen betaalt voor z'n eigen schade, want dan heb je geen verzekeringsmaatschappij meer nodig. Dat heeft gewoon 'sparen'.

Voor de TS: je hebt het al nagevraagd, dus het ljikt inderdaad niet voor eigen rekening te komen. Wel nog even een tip - hoewel het aantal schadevrije jaren 1-op-1 uit de database komt (Roydata) kan de bonus-/malustrede én het kortingspercentage per verzekering flink verschillen. Kijk hier dus ook naar, alsook het aantal tredes dat je terugvalt bij een schademelding. Op die manier kan een verzekering die qua premie eerst heel gunstig lijkt, tóch een slechte keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinW
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:04
Zo zwart-wit is het gelukkig niet is mijn eigen ervaring. Drie jaar geleden een flinke steen tegen het rechterportier gekregen tijdens een rit waarna er een put was ontstaan van 2 cm doorsnede (dus wel schade, geen aanrijding). De kosten waren 800 Euro. Paar weken geleden een verklaring bij de LM Arval opgevraagd om dezelfde auto over te kunnen nemen van de LM en kreeg gewoon een verklaring waarop geen schades vermeld stonden. Samen met de leaseverklaring van LeasePlan had ik opgeteld 22 schadevrije jaren. Deze beide verklaringen vorige maand opgestuurd direct na het aanvragen van een auto-verzekering bij ING/NN en kreeg achteraf bericht dat deze schadevrije jaren waren goedgekeurd/verwerkt. De afgelopen jaren ook autoruitschades gehad (sterretjes/vervangen) en dat zag ik allemaal niet terug in het overzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marchel
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:14

Marchel

Buy the rumor, sell the news.

Ik kocht recent een eigen auto en daarnaast heb ik over een periode van 7 jaar meerdere auto's v/d zaak in bruikleen gehad, geen leaseovereenkomst, wel betaal ik bijtelling. Omdat de verzekering van mijn nieuwe privé auto bij 0 schadevrije jaren + €300 p/m was, ben ik gaan proberen. Uitdagingen die ik zag:

- Verzekeraars vragen verklaring leasemaatschappij voor schadevrije jaren.
- Verzekeraars eisen dat leaseovereenkomst stopt, pas dan worden schadevrije jaren verplaatst naar Roy-Data/ de "privé" verzekering.

Aan beide eisen kon ik niet voldoen. Ik heb geen leaseovereenkomst en blijf ik de auto met een bruikleenovereenkomst rijden. Er is dus niet een situatie waarbinnen A overgaat naar B.

Ik heb zelf een brief opgemaakt waarin ik namens mijn werkgever verklaarde dat ik 7 jaar een auto in bruikleen heb gehad en dat in deze periode geen schades zijn gereden. Ik heb deze brief door HR en directie laten ondertekenen waarna ik bij Centraal Beheer 7 schade vrije jaren werden toegevoegd aan Roy data.

Ik was enorm blij want mijn premie van 300 euro per maand ging naar 100 euro per maand. Als ik iemand kan helpen met de inhoud van de brief stuur een DM!

Toyota Supra Legend Premium AT GR 3.0 340pk (01/2022) - Pallet Kachel - 9 Zonnepanelen, 3915 WP - Geen gas aanslutiing

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04:51
Ik heb jarenlang geleased en heb nu een auto gekocht. Per september stopt mijn leasecontract.

Ik moet mijn huidige leaseauto inleveren en schade aangeven. Ik heb velg schade die wss wel echte schade is (best grote kras, 15 cm)

Nu moet ik opeens opletten met dat schadevrije jaren systeem. In 2020 heb ik een ongeluk gehad die meetelt.

Of werkt dat anders en wordt er ook gekeken naar de schade die je maakt? en tellen kleine schades minder zwaar mee?

toon volledige bericht
Ik heb al 15+ leaseauto’s door de gehele termijn gereden in mijn leven bij verschillende leasemaatschappijen en ze hebben echt nog nooit moeilijk gedaan over kleine schades aan het einde. Een velg is toch een beetje een ding wat sneller slijt en beschadigd en niet te vergelijken met een kras in de lak vol in het zicht.

Ik zou even een foto maken en aan de leasemaatschappij voorleggen. Waarschijnlijk zeggen ze: boeie, die auto gaat toch naar de handel, dank voor de melding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceMeister
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
toon volledige bericht
Het zit alleen op de rand zo te zien. Check de regels voor het inleveren, daar moet een document van zijn. Ik had een auto van PSA in de lease en daarbij gold dat velgschade binnen zoveel cm van de rand acceptabel was. Helaas hadden wij krassen een stuk verderop waardoor het wel schade was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
BounceMeister schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 18:26:
[...]

Het zit alleen op de rand zo te zien. Check de regels voor het inleveren, daar moet een document van zijn. Ik had een auto van PSA in de lease en daarbij gold dat velgschade binnen zoveel cm van de rand acceptabel was. Helaas hadden wij krassen een stuk verderop waardoor het wel schade was.
ok top, ik vond het nogal veel schade vandaar dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coasterfreak
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:31
achterlaten bij een velgschade herstelbedrijf voor een paar dagen, of nieuwe velgen eronder gooien

smart fortwo electric drive 17.6kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 21:28
Daniel. schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:23:
[...]

Afhankelijk van lease maatschappij lijkt het er dus op of ze het in Roy-data zetten of niet.
Ik had persoonlijk ook iets geks. Op het moment dat ik een lease auto had heb ik wel altijd 2 motoren gehad. Deze 2 motoren waren bij 2 verschillende verzekeringen verzekerd en blijkbaar had ik daardoor 2 voertuigen in Roy-Data. Toen ik een auto kocht heb ik een motor mee verhuist, weet niet wat er precies is gebeurd maar doordat ik de schadevrije jaren van de motor kon gebruiken voor de auto en bij de verhuizing zijn die jaren in roy-data vrijgekomen en zitten die nu vast op mijn auto. Toen ik dit wist heb ik meteen mijn motor weer verplaatst omdat die elders goedkoper was met 0 jaren.(KNMV verzekering doet niet aan delen van schadevrije jaren). Op dit moment zit ik met 3 registraties in roy-data. Als je een motor hebt of een brommer die al die tijd verzekerd is geweest kan dat ook helpen.

Ander dingetje, één keer schade gereden met lease auto(4500), maar die van mij registreerde niets op mijn naam, de autos staat op naam van de leasemaatschapopij en niet op jou persoonlijk en los daarvan op welke van de 2 moesten ze het dan registeren.
Roydata wordt pas gevuld na royement van verzekering. Het is niet zo dat roydata wordt bijgewerkt bij elk jaar dat er bij komt of bij schade ervanaf. Echter gaat dit wel veranderen begrijp ik. Ik ga ervanuit dat bij royement van een van de motoren toen aantal SVJ zijn gevuld in roydata. Vaak is de controle van SVJ in roydata pas na 1 maand na ingang verzekering zodat de oude verzekeraar tijd heeft om bij overstap de jaren in roydata te zetten. Bij de SVJ van je motor is, verwacht ik, de auto of de motor aan deze jaren gekoppeld. Vaak wordt bij een tweede polis commerciele treden toegevoegd, dus je bouwt dan wel vanaf 0 jaren maar met de korting van de hoofdpolis die de echte jaren heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 361276

.

[ Voor 94% gewijzigd door Anoniem: 361276 op 22-08-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Omdraaien? Dan zie in inderdaad geen schade meer, maar wel de achterzijde van de velg, wat waarschijnlijk tot meer reacties en vragen zal leiden dan die stoeprandschade 😅. Als je de velg er uberhaupt verkeerd om op gemonteerd krijgt? Nou ja, points for creativity. 😉
Pagina: 1