WTW unit combineren met Sataliet airco unit ?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart zonder b
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-03 22:32
Hallo Tweakers!

Over een paar weken krijgen wij de sleutel van ons jaren 60 huis (2 onder 1 kap).
Wij beginnen met verbouwen op de 1e etage met de badkamer. Daarna de binnenschil isoleren, kozijnen/glas vervangen en aan de gang met een WTW unit. Op de bovenverdieping was ik eigenlijk voornemend om alle slaapvertrekken te gaan koelen/verwarmen met lucht/lucht airco's (2 duo-splits).
Maar nu ik eens aan het tekenen en berekenen ben gegaan met de WTW vroeg ik mij af, kan ik geen satalietunit aansluiten op de WTW en op deze manier geconditioneerde lucht inblazen. Dat scheelt 4 binnendelen :*) en kun je in de toekomst ook de benedenverdieping mee pakken.
Het lijkt mij dat je hem dan aan moet sluiten op je retourlucht en dan niet in bypass mode moet laten mee draaien. Hoe efficient zal de overdracht zijn via de WTW?

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grasmanek94
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:03
Een WTW unit heeft niet de luchtdoorvoer die een airco unit vereist, de hoeveelheid BTU's zal dan erg laag zijn. Verder is het noodzakelijk om in elke koele buis dan te zorgen dat het niet condenseert -- het is makkelijker om een binnenunit met condensafvoer te installeren.

Als je het huis aan pakt, pak het goed aan, ofwel gewoon WTW en airco gesplitst.

En als je het niet gelooft..
1m2 zon kan binnen makkelijk 250-1000W aan warmte verzorgen.
Voor 10m2 ramen is dat al gauw 2.5kW-10kW totaal.
4 personen erbij en we zitten op 2.9-10.4kW.
Ofwel 10,000 BTU tot 35,000 BTU..
Even alle andere opwarming weggelaten..
.. en zoveel alleen om de temperatuur constant te houden. Niet eens afkoelen..

Ik ben echt geen expert, en er zal vast wel iemand met kennis en software zijn die de BTU's van een bepaald huis kan berekenen.. alhoewel ik dezelfde conclusie verwacht.

Verder denk ik niet dat er een WTW+Airco combo bestaat die zoveel BTU's aan kan, maar ik laat mij graag positief verbazen.

[ Voor 48% gewijzigd door grasmanek94 op 21-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mart zonder b
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 19-03 22:32
Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik denk dat je het benodigde koelvermogen inderdaad niet weg krijgt op de WTW. Ik ben zelf koelmonteur dus het stukje airco is geen probleem. Ik heb echter geen enkele ervaring met WTW units.

Ik denk dat ik het hier ook bij laat. Mocht iemand een ander inzicht kunnen geven dan hoor ik het graag! En bedankt voor de reactie.