Controle beoogd netwerk i.v.m. overstap naar KPN Glasvezel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik stap binnenkort, en sneller dan ik dacht, over op glasvezel van KPN. Het 4/4 Gbit abonnement. Waarom? Omdat het kan. In eerste instantie werd aangegeven dat dit pas in januari 2025 opgeleverd werd. Nu krijg ik echter te horen dat het al half september wordt.

Aan de ene kant top! Aan de andere kant dacht ik nog even wat meer de tijd te hebben om uit te vogelen welke aanpassingen ik aan mijn bestaande netwerk moest maken. Dat is nu ineens een stuk minder geworden. Bij deze dus via deze weg even een check of wat ik in mijn hoofd heb gaat werken, slim is of mogelijk beter aangepakt kan worden. In eerste instantie is de vraag simpelweg of dit uberhaubt gaat werken en daarna of het misschien efficiënter of beter geregeld kan worden.

Ik lees op de verschillende topics dat veel mensen een andere modem/router verkiezen boven de Box 14. Echter, op basis van wat ik lees is dit toch weer een aardige investering terwijl het er op lijkt dat de Box 14 tegenwoordig stabiel is en geen issues heeft om de beloofde 4 Gbit up en down te leveren. Ik ben daarom van plan om de Box 14 te gebruiken als router en alles er achter via switches te regelen.

Ik kom dan op het onderstaande plaatje als ik het uitschets. De verbindende UTP kabels zijn minimaal CAT6 al dan niet CAT6A. De 3 x USW-Lite heb ik al in huis in het huidige netwerk. De Flex XG zouden aangeschaft moeten worden. In de schets staat MD voor Mobile Device. Daar zijn er veel meer van maar voor nu, you get the picture denk ik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJSwLhNTm4n8pZSiUgyS-Tzrqjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfRPuRS3VQ1BhI4GiJPUlaRf.jpg?f=fotoalbum_large

Ik begrijp dat de KPN Box door het gebruik van IPTV of multicasting nodig heeft in de switches of dat deze IGMP snooping moeten ondersteunen om ervoor te zorgen dat het TV signaal de KPN Box goed bereikt.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
Ik heb de KPN Box 14 nog nét niet ritueel geslachtofferd als aanmaakblokje in mijn barbeque. Het is zonde want het netwerk van KPN is écht wel goed maar de apparatuur die ze erbij leveren is dra-matisch.

Ik wilde eigenlijk zeggen, doe jezelf een groot plezier en schaf een Fritzbox aan maar realiseer me net dat deze alleen gaan tot 2.5Gbit/s

Pas na inzet van de Fritzbox hield ik er een stabiele en snelle verbinding aan over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Die Flex XG direct aan de Experiabox heb je niet nodig, de Experiabox heeft voldoende 10G, 2.5G en 1G poorten om je overige switches aan te sluiten.

De NAS zou ik zelf verplaatsen naar de Flex XG die overblijft, hij moet nu wel veel bandbreedte delen met andere apparaten. (tenzij je die NAS alleen gebruikt met je laptop, dan lekker laten staan)

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-05 15:16
Mijn ervaring met de Box 14 is prima. Ik heb hem nu sinds eind juni (en dus ook het 4/4 abo), en niks gemerkt van problemen. Ik vind de web-interface zowaar prettig om mee te werken (kan Ziggo nog een puntje aan zuigen). Ik gebruik overigens maar 1/1 Gbit, ik heb alleen de 4/4 genomen om de Box 14 te krijgen omdat die beter leek dan de Box 12 (oa ondersteuning voor een ander vlan dan standaard, zodat ik niet allerlei devices om hoefde te zetten naar een ander subnet). Ik heb op poort 3 van de Box 14 een switch gekoppeld die voor het grootste deel van mijn netwerk zorgt, en op poort 4 een directe lijn naar het tv kastje. Ik gebruik dus vooralsnog poort 1 en 2 niet (want ik heb geen enkel device in mijn netwerk dat iets kan met 10 Gb). Sterker nog, ik gebruik in de praktijk zelden meer dan 100/100 (of hele korte hogere pieken, maar dat zou met 100/100 ook moeten kunnen in een paar seconden meer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:54
Dat afkraken van apparatuur van ISP's is nog altijd de mode maar meestal sterk overdreven.

De ISP (in dit geval KPN) levert een dienst waar je voor betaalt en gebruikt daar apparatuur voor, als de dienst niet aan de contract voorwaarden voldoet moeten ze dat gewoon oplossen, zo simpel is dat.

Als je eigen apparatuur ervoor gaat inzetten is elk probleem ook je eigen probleem.
Buiten dat, dan ben je ook nog opgezadeld met het beheer en onderhoud zoals zorgen dat alle firmware up-to-date blijft met alle security patches.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenyatta
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:50

Zenyatta

Tsjakka!

Waarom doe je je NAS en laptop op een 1Gb lijn en niet op de 10Gb verbinding?

Gebruik je je NAS ook vanaf buiten je eigen netwerk, dan zou ik deze altijd op een zo hoog mogelijke snelheid hangen.

Tenzij je NAS dat niet ondersteunt. Maar dan zou ik het alsnog proberen zo in te richten dat je NAS voorbereid is op de hoogst mogelijke netwerksnelheid, zeker naar buiten toe. Zoals @FredvZ zegt, moet je NAS nu veel bandbreedte delen. Ubiquity Flex XG maar 2 poorten? Kun je dan niet USW waar je NAS aan hangt, rechtstreeks met 10Gb aansluiten op de Flex?

En ik weet niet hoe de fysieke inrichting precies is, maar mijn ervaring is dat een printer op de wifi meestal meer gedoe oplevert dan gemak. Als je die op een kabel kan hangen, is dat naar mijn idee altijd beter. Je printer zal geen 10Gb ondersteunen, maar toch...

Je kan maar beter geen signature hebben dan een inhoudsloze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
famschopman schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:49:
Ik heb de KPN Box 14 nog nét niet ritueel geslachtofferd als aanmaakblokje in mijn barbeque. Het is zonde want het netwerk van KPN is écht wel goed maar de apparatuur die ze erbij leveren is dra-matisch.

Ik wilde eigenlijk zeggen, doe jezelf een groot plezier en schaf een Fritzbox aan maar realiseer me net dat deze alleen gaan tot 2.5Gbit/s

Pas na inzet van de Fritzbox hield ik er een stabiele en snelle verbinding aan over.
Dank voor het delen van je ervaring maar zoals je aangeeft is er nog geen Fritzbox die meer aan kan dan 2.5Gbit. Die is wel aangekondigd in 2023, de FRITZ!Box 5690 XGS, maar nog steeds niet beschikbaar. Mogelijk dat dat een optie is in de toekomst.
FredvZ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 20:28:
Die Flex XG direct aan de Experiabox heb je niet nodig, de Experiabox heeft voldoende 10G, 2.5G en 1G poorten om je overige switches aan te sluiten.

De NAS zou ik zelf verplaatsen naar de Flex XG die overblijft, hij moet nu wel veel bandbreedte delen met andere apparaten. (tenzij je die NAS alleen gebruikt met je laptop, dan lekker laten staan)
Dat zou een optie kunnen zijn. Dank voor de tip. De Box staat in de meterkast en de enige UTP kabel gaat nu onder de grond door en komt naar boven in de woonkamer. Het gat in de woonkamer zou ik dan moeten vergroten om meerdere kabels er door te laten kunnen gaan. Dat is iets waar ik niet erg happig op ben om te doen. De NAS wordt veel gebruik vanaf de PC's en af en toe de mobile devices. Vanuit de laptop niet bijzonder veel.
Eupeodes schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 07:56:
Mijn ervaring met de Box 14 is prima. Ik heb hem nu sinds eind juni (en dus ook het 4/4 abo), en niks gemerkt van problemen...... Ik heb op poort 3 van de Box 14 een switch gekoppeld die voor het grootste deel van mijn netwerk zorgt, en op poort 4 een directe lijn naar het tv kastje......
Fijn om ook een positieve ervaring te horen. Zoals hierboven beschreven zou het direct aansluiten van de TV Box op de modem betekenen dat ik een extra kabel moet trekken en een gat groter moet maken. Daarnaast biedt het geen oplossing voor een tweede KPN TV Box op de 1ste verdieping, die ik moet aansluiten op 1 van de USW Lite switches. Dan zal ik toch IGMP snooping of multicast moeten hebben in de netwerk keten.
Ben(V) schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:05:
Dat afkraken van apparatuur van ISP's is nog altijd de mode maar meestal sterk overdreven.

De ISP (in dit geval KPN) levert een dienst waar je voor betaalt en gebruikt daar apparatuur voor, als de dienst niet aan de contract voorwaarden voldoet moeten ze dat gewoon oplossen, zo simpel is dat.

Als je eigen apparatuur ervoor gaat inzetten is elk probleem ook je eigen probleem.
Buiten dat, dan ben je ook nog opgezadeld met het beheer en onderhoud zoals zorgen dat alle firmware up-to-date blijft met alle security patches.
Klopt. Dat is 1 van de reden dat ik tevreden ben over Ubiquiti. Via de Cloudkey is dat eenvoudig en vaak automatisch te regelen.
Zenyatta schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:24:
Waarom doe je je NAS en laptop op een 1Gb lijn en niet op de 10Gb verbinding?

Gebruik je je NAS ook vanaf buiten je eigen netwerk, dan zou ik deze altijd op een zo hoog mogelijke snelheid hangen.

Tenzij je NAS dat niet ondersteunt. Maar dan zou ik het alsnog proberen zo in te richten dat je NAS voorbereid is op de hoogst mogelijke netwerksnelheid, zeker naar buiten toe.
Mijn NAS heeft maar een 1Gb verbinding op dit moment en bevindt zich op een aparte kamer op de eerste verbinding. Het is een wat oude Synology. Eens dat ik hem eigenlijk op de snelste verbinding zou willen hebben alleen heeft dat op dit moment niet zo heel veel zin. In de toekomst zal ik hem waarschijnlijk verplaatsen als ik een vervanger aanschaf met minimaal 2.5Gb verbinding. Ik gebruik hem alleen binnen mijn eigen netwerk.
Zenyatta schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:24:
Zoals @FredvZ zegt, moet je NAS nu veel bandbreedte delen. Ubiquity Flex XG maar 2 poorten? Kun je dan niet USW waar je NAS aan hangt, rechtstreeks met 10Gb aansluiten op de Flex?

En ik weet niet hoe de fysieke inrichting precies is, maar mijn ervaring is dat een printer op de wifi meestal meer gedoe oplevert dan gemak. Als je die op een kabel kan hangen, is dat naar mijn idee altijd beter. Je printer zal geen 10Gb ondersteunen, maar toch...
Ik heb hem ook liever bekabeld dan draadloos maar de Ubiquiti Flex XG heeft maar 4 poorten. Waarvan ze in beide gevallen allemaal bezet zijn nu. 1 input en drie output. De fysieke positie van de XG's zitten zo'n 7 meter van elkaar af op de beneden verdieping. Waarbij de XG waaraan de USW Lite verbonden zit, in de woonkamer achter de bank ligt. Ik zou kunnen kijken of ik een extra kabel kan trekken van die positie want het plaatsen van de printer in de woonkamer zie ik niet zo zitten. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• famschopman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 11-05 15:56
Mijn problemen met de Box 14 waren te verdelen in
- Uitval van ethernet poorten; bekend probleem volgens de monteurs.
- Regelmatig wegvallen van de verbinding.

Er zijn meerdere Box 14 (uit de verpakking met plastic er nog op ...) geprobeerd met allemaal hetzelfde euvel. De gebruikte hardware voor de RJ45 poorten is niet erg stabiel en dat probleem zagen de monteurs vaak.

De uitval van de verbinding was niet eenvoudig te reproduceren en lag ook niet aan de converter of het signaal.

ExperiaBox 10 werkte wél, stabiel; maar kwam met een aantal software matige beperkingen en een mindere implementatie voor WIFI.

Sinds de Fritzbox is het stabiel, snel, betrouwbaar. Geen omkijken meer na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom neem je een duurder meer stroom verbruikend abbo terwijl ik nergens ook maar iets zie wat het gebruikt. Ik denk dat je al aan een 500 Mb ruim voldoende hebt. Maar goed dat is jouw keuze. Ik zou persoonlijk dan kijken of je geen Unifi router kan gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door Frogmen op 21-08-2024 13:52 ]

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 07:36
Frogmen schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:51:
Waarom neem je een duurder meer stroom verbruikend abbo terwijl ik nergens ook maar iets zie wat het gebruikt. Ik denk dat je al aan een 500 Mb ruim voldoende hebt. Maar goed dat is jouw keuze. Ik zou persoonlijk dan kijken of je geen Unifi router kan gebruiken.
'Omdat het kan' in de openingspost.

Ieder zijn/haar ding.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• degrashopper
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14:21
ik gebruik ook een fritzbox met kpn en als ik mijn 2 iptv's aansluit op mn ubiquiti main switch en igmp snooping aanzet loopt het beeld van de iptv kastjes vast.

als ik ze rechtstreeks op de fritzbox zet met igmp snooping uit op de main switch zijn er geen problemen.

laatst een poging gedaan de fritzbox te vervangen voor een UCG ultra. internet en iptv zonder problemen aan de gang gekregen. alleen een simpele port forward naar poort 80 en 443 voor een reverse proxy lukte niet. leek een bug te zijn in t unifios. ding maar weer terug gestuurd.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
Lukin schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:39:
Dat zou een optie kunnen zijn. Dank voor de tip. De Box staat in de meterkast en de enige UTP kabel gaat nu onder de grond door en komt naar boven in de woonkamer. Het gat in de woonkamer zou ik dan moeten vergroten om meerdere kabels er door te laten kunnen gaan. Dat is iets waar ik niet erg happig op ben om te doen. De NAS wordt veel gebruik vanaf de PC's en af en toe de mobile devices. Vanuit de laptop niet bijzonder veel.
Dan ben je idd wellicht beter af met een extra switch.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1