Zijn deze binding posts geschikt voor banaanpluggen?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geppie1970
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 24-02 18:27
ha allen,

Ik heb Elac speakers gekocht voor de werkkamer. Nou zitten er deze connectoren op, weet iemand of ik dat rode en zwarte rubbertje eruit kan halen (zonder de boel te slopen) zodat ik banaanpluggen kan gebruiken of zijn ze er niet geschikt voor? Op deze manier past dat in ieder geval niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3iYGKVocqLknvY7R-XHga4mAI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h6kmSz8d3fYz9qViWfdLTf8S.jpg?f=fotoalbum_large

Thanks!
Gerben

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
Zo niet maar je kan waarschijnlijk dat plastic dopje eruit halen met een tandenstoker/sateprikker of zoiets.

[ Voor 5% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-08-2024 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geppie1970
Ja, zo ziet het er wel uit. Ik heb het voorzichtig geprobeerd met een metalen pinnetje maar dat lukte niet. Ik denk dat het met een dun schroefje beter gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:58
geppie1970 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:20:
Ja, zo ziet het er wel uit. Ik heb het voorzichtig geprobeerd met een metalen pinnetje maar dat lukte niet. Ik denk dat het met een dun schroefje beter gaat.
Op internet zijn er foto's te vinden zonder dat plastic dingetje dus het moet kunnen. Het is volgens mij wegens Europese regelgeving of zoiets.

[ Voor 7% gewijzigd door Roderiktweaker op 20-08-2024 17:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 12:01
Ja, maar als ze gewoon op 1 plek blijven kan je beter gewoon draad gebruiken. banaanpluggen geven onnodig signaalverlies. dat is meer handig voor als ze vaak afgekoppeld / verplaatst moeten worden. (en dan ook de spades vervangen voor draad, dus).

[ Voor 11% gewijzigd door Visgek82 op 20-08-2024 18:37 ]

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ErikIrie
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 20:06
Vaak kun je die er wel met een schroevendraaiertje met platte kop uitwippen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:27

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Visgek82 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:37:
Ja, maar als ze gewoon op 1 plek blijven kan je beter gewoon draad gebruiken. banaanpluggen geven onnodig signaalverlies. dat is meer handig voor als ze vaak afgekoppeld / verplaatst moeten worden. (en dan ook de spades vervangen voor draad, dus).
Daar is het internet nog niet over uit, of banaanpluggen of losse draad beter is. Een goede vergulde banaanplug heeft in principe een groter contactoppervlak dan het inklemmen van een losse draad. Verder kan de losse draadkern oxideren en over tijd een slechtere verbinding maken. In sommige HiFi fora wordt dan ook aangeraden om de draad eerst te vertinnen.

Ik denk dat het weinig uitmaakt. Zelf gebruik ik kwalitatief goede vergulde banaanpluggen op mijn Dali speakers. Die zitten zeer stevig en ik denk niet dat ik ooit het verschil zou horen als ik ze met losse draad had verbonden. Het wordt een ander verhaal als je op AliExpress voor een paar cent Chinesium bananenpluggen haalt. Dan zou ik niet raar opkijken van een beetje signaalverlies. In dat geval kun je beter losse draden gebruiken.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:41

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

DexterDee schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 19:02:
[...]

Daar is het internet nog niet over uit, of banaanpluggen of losse draad beter is. Een goede vergulde banaanplug heeft in principe een groter contactoppervlak dan het inklemmen van een losse draad. Verder kan de losse draadkern oxideren en over tijd een slechtere verbinding maken. In sommige HiFi fora wordt dan ook aangeraden om de draad eerst te vertinnen.

Ik denk dat het weinig uitmaakt. Zelf gebruik ik kwalitatief goede vergulde banaanpluggen op mijn Dali speakers. Die zitten zeer stevig en ik denk niet dat ik ooit het verschil zou horen als ik ze met losse draad had verbonden. Het wordt een ander verhaal als je op AliExpress voor een paar cent Chinesium bananenpluggen haalt. Dan zou ik niet raar opkijken van een beetje signaalverlies. In dat geval kun je beter losse draden gebruiken.
Bij een goed contact zul je inderdaad nul verschil horen. Banaanpluggen zijn vooral handig als je veelvuldig snel en eenvoudig van speakers wilt wisselen; in alle andere gevallen is de meerwaarde m.i. enkel optisch. Immers, in de plug gaat nog steeds diezelfde losse draad ipv in de terminal. Je creëert bovendien een extra verbindingspunt waar het contact goed/slecht kan zijn.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geppie1970
Ja, mee eens. Het gaat hier om een setje van gemiddelde kwaliteit dus het het verschil ga je hier niet horen. Maar het is gewoon handig wisselen en ik vind het wel opgeruimd/netjes vergeleken met losse kabel.
Op mijn betere set in de woonkamer gebruik ik overigens kabels waar de stekker al vanaf fabriek aan vast zat (the chord company). @DexterDee alle goede kabels hebben wel spades of stekkers. Jouw theorie klopt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:59
geppie1970 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:20:
Jep, met een schroefje heb je die strijkkraal-dingen er zo uit. Herinner ik me van mijn exemplaren in 1998 ;)

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14

Grozno

acts without consequence!

Visgek82 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:37:
Mensen konden in een blinde test geen verschil horen tussen een verse speakerkabel en een kleerhanger, dus ik zou me niet te veel zorgen maken. ;)

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nachoman
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-06 19:10
Inderdaad, technisch gezien kan het veel hebben...

"Speaker wires carry whatever level of current comes out of the amplifier. A typical 100-watt amplifier powering an 8-ohm speaker would produce about 4 amps at 30 volts"

kabel tot 25 meter kan 230V en 16A dragen met dikte van 1,5 mm².

Oxidatie is wel een dingetje over tijd denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-06 12:01
Grozno schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Mensen konden in een blinde test geen verschil horen tussen een verse speakerkabel en een kleerhanger, dus ik zou me niet te veel zorgen maken. ;)
Da's leuk , maar er is ook nog zoiets als het op de juiste manier doen. Speakers verbinden met een kleerhanger is niet de juiste manier.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:14

Grozno

acts without consequence!

Mijn punt is juist dat er niet zoiets is als een juiste manier. Tenzij je fases gaan omdraaien. Bananenpluggen of niet, dat is gewoon een keuze met nauwelijks praktische impact.

[ Voor 30% gewijzigd door Grozno op 31-08-2024 22:01 ]

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 31-05 14:57
Belangrijkste voordeel van bananenpluggen, is dat je geen risico hebt van aders die per ongeluk sluiting maken met de andere pool. Dat wordt heel vaak vergeten, maar als dat gebeurt zijn de gevolgen erg groot.

Wat inderdaad gezegd wordt, dat kan gewoon. De reden dat in de EU die plastic caps er in zitten, is dat er zonder die caps een stekker van elk willekeurig apparaat of losse stekker naar een stopcontact direct er in past. Dat geeft risico's voor de onwetende koper. Als je de caps er bewust uithaalt, gaan ze er vanuit dat je het wel snapt.
Vind het persoonlijk wat ver gaan, maar dan weet je in ieder geval hoe het zit ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Koldur op 01-09-2024 08:01 ]

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Pagina: 1