Huis verduurzamen via het Warmtefonds (max €28.000)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15-11-2024
Omdat Eneco mij verplicht een nieuwe CV-ketel af te nemen omdat ze de huidige (huur)ketel niet meer willen onderhouden ben ik op zoek gaan naar alternatieven omdat ik niet weer een lang (huur)contract wil aangaan met ze. :F

Om te kijken of er alternatieven zijn overweeg ik de keuze om bij het Warmtefonds een lening aan te gaan van €28.000 om hiermee mijn huis te gaan verduurzamen.
Uiteraard kan ik ook minder gaan lenen, maar omdat mij verzamelinkomen onder de €60.000 zit betaal ik 0,0% rente over 15 jaar wat uitkomt op een maandbedrag van zo'n €155,- (Bruto)

Mijn situatie:
Ik woon in een rijtjeshuis uit 1997 Energielabel B met een woonoppervlakte van 91M2 met 1 verdieping en een plat dak. Ik heb geen extra isolatie-toepassingen laten uitvoeren in het verleden.

Nu is de vraag : Wat raden jullie aan om voor 28.000 te laten uitvoeren?
Uiteraard mag ik dit bedrag alleen uitgeven om te verduurzamen.
  • Warmtepomp
Hybride of FE-warmtepomp??
Mijn plat dak is zeer geschikt voor panelen dus ik zou ervoor kunnen kiezen om voor een full-electric warmtepomp te gaan.
  • Kunststof kozijnen / HR++ glas
Aangezien mijn huis ook weer aan de beurt is om geschilderd te moeten worden, zou ik er nu ook voor kunnen kiezen om voor kunststof kozijnen te gaan om de kosten voor het schilderwerk te voorkomen.
  • Zonnepanelen
Om de gebruikskosten voor de warmtepomp te kunnen reduceren..
  • Vloerverwarming
Omdat ik op te duur een nieuwe vloer wil gaan leggen zou dit ook een geschikt moment zijn om vloerverwarming aan te leggen om mijn huis vervolgens beter warm te krijgen met de warmtepomp
  • Spouw / vloer / dak-isolatie
Uiteraard snap ik dat ik niet alles voor die €28.000 kan gaan aanpakken,
ik zal nog wel de nodige subsidie kunnen opvragen voor diverse aanpassingen.
Ik moet me daar alleen nog wat beter in gaan verdiepen.

Wat is jullie advies in deze?

Ik heb een overwaarde van ruim €150.000 op mijn woning, maar mijn hypotheek verhogen en overwaarde opnemen neemt uiteraard weer een hoop (afsluit)kosten met zich mee.
Voordeel van het Warmtefonds is dat ik 0,0 % rente betaal over die €28.000

[ Voor 4% gewijzigd door Bzrk0318 op 20-08-2024 16:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Of je hangt gewoon een nieuwe CV ketel (dat kan toch nog gewoon?) - de rest lijkt nogal een heftige reactie op het niet meer willen huren daarvan :)

Gratis kunnen lenen is natuurlijk wel een pre.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
Gramser schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:39:
Of je hangt gewoon een nieuwe CV ketel (dat kan toch nog gewoon?) - de rest lijkt nogal een heftige reactie op het niet meer willen huren daarvan :)

Gratis kunnen lenen is natuurlijk wel een pre.
Ik kan natuurlijk altijd overwegen om weer voor een nieuwe ketel te gaan, maar dit is wellicht het geschikte moment om over te stappen op een warmtepomp.
De vraag is dan of alleen een warmtepomp installeren voldoende is om mijn huis warm te krijgen?
het "gratis" kunnen lenen is daarbij natuurlijk interressant.
Ik hoop in dat geval de maandelijkse kosten voor het lenen af te kunnen strepen voor het bedrag dat ik maandelijks ga besparen op de gasrekening..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Renteloos lenen levert de facto geld op, ontwaarding met de inflatie.

Goede vloerverwarming krijgt de woning gewoon warm.

Met 1 verdieping bedoelt de TS dus 1 verdieping boven de begane grond? Hoe wordt dat verwarmd? Wat voor radiatoren staan er?

Wat gebruikt TS aan gas per jaar en welk deel van het huis wordt actief verwarmd?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
Ronald schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 17:21:
Renteloos lenen levert de facto geld op, ontwaarding met de inflatie.

Goede vloerverwarming krijgt de woning gewoon warm.

Met 1 verdieping bedoelt de TS dus 1 verdieping boven de begane grond? Hoe wordt dat verwarmd? Wat voor radiatoren staan er?

Wat gebruikt TS aan gas per jaar en welk deel van het huis wordt actief verwarmd?
Klopt, ik hem maar 1 verdieping boven de begane grond, geen zolder dus.
Op deze verdieping staan standaard radiatoren, maar deze staan nauwelijks aan.. hooguit op de badkamer.
Ons gasverbruik ligt rond de 1000-1100 m³ op jaarbasis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:29
Ik roep dan altijd even: ik vind dat een deugdelijk verwarmingssysteem alle verblijfsruimten op 20 graden moet kunnen krijgen, in lijn met modern bouwbesluit. Dan zal je warmtebehoefte nog wat hoger uit vallen…

Nu geeft Koevlaas formula je 1100*8/1650=5,3kW
8kWh/m3 en 1650 draaiuren zijn de waardes. Nu is er door een verdiepingsvloer even veel verlies naar boven, dus extra benodigd zal niet enorm zijn. 7kW zal je wel mee wegkomen.

De radiatoren zouden het met de lage watertemperatuur moeilijk kunnen krijgen, maar dat kun je later aanpassen. Groter, ultv en/of fans toevoegen.

Full-electric staat of valt met de balans afgifte-warmteverlies, niet met isolatie.

Isolatie maakt alleen het verlies kleiner en dus makkelijker om voldoende afgifte te maken.

Vloer 10cm h-o-h heeft voldoende afgifte

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:25
Ik mis ventilatiekeuzes in de startpost, hoe is dat nu, roosters en een mv box?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Bzrk0318 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:35:
Omdat Eneco mij verplicht een nieuwe CV-ketel af te nemen omdat ze de huidige (huur)ketel niet meer willen onderhouden ben ik op zoek gaan naar alternatieven omdat ik niet weer een lang (huur)contract wil aangaan met ze. :F
Je kan ook gewoon een ketel laten installeren zonder deze te willen huren.
Om te kijken of er alternatieven zijn overweeg ik de keuze om bij het Warmtefonds een lening aan te gaan van €28.000 om hiermee mijn huis te gaan verduurzamen.
Uiteraard kan ik ook minder gaan lenen, maar omdat mij verzamelinkomen onder de €60.000 zit betaal ik 0,0% rente over 15 jaar wat uitkomt op een maandbedrag van zo'n €155,- (Bruto)
Zo’n warmtefonds is een prima manier om tegen beperkte kosten te kunnen verduurzamen.
  • Warmtepomp
Hybride of FE-warmtepomp??
Mijn plat dak is zeer geschikt voor panelen dus ik zou ervoor kunnen kiezen om voor een full-electric warmtepomp te gaan.
Een warmtepomp is zelfs zonder PV panelen een duurzame keuze die zich afhankelijk van het gasverbruik en de installatiekosten kan terug verdienen.
  • Kunststof kozijnen / HR++ glas
Aangezien mijn huis ook weer aan de beurt is om geschilderd te moeten worden, zou ik er nu ook voor kunnen kiezen om voor kunststof kozijnen te gaan om de kosten voor het schilderwerk te voorkomen.
Iemand had volgens mij ooit uitgerekend dat de investeringen in extra isolatie en van dubbel glas naar HR++ glas rendementstechnisch niet interessant genoeg is. Maar dat zou ik even nakijken.
  • Zonnepanelen
Om de gebruikskosten voor de warmtepomp te kunnen reduceren..
Zodra het salderen wordt afgeschaft hebben pv panelen weinig toegevoegde waarde voor een warmtepomp, voor nu echter is het nog zinvol.
  • Vloerverwarming
Omdat ik op te duur een nieuwe vloer wil gaan leggen zou dit ook een geschikt moment zijn om vloerverwarming aan te leggen om mijn huis vervolgens beter warm te krijgen met de warmtepomp
Vloerverwarming is ideaal geschikt voor een warmtepomp. Zeker als de radiatoren niet afdoende zijn ideale stap.
  • Spouw / vloer / dak-isolatie
Veelal verdiend de investering zich niet terug, laat dit goed uitrekenen.
Uiteraard snap ik dat ik niet alles voor die €28.000 kan gaan aanpakken,
ik zal nog wel de nodige subsidie kunnen opvragen voor diverse aanpassingen.
Ik moet me daar alleen nog wat beter in gaan verdiepen.
Een warmtepomp full electric incl. vloerverwarming en zonnepanelen moeten prima te doen zijn. Eventueel afhankelijk van het totaal bedrag kun je ook nog diverse dubbelglas laten vervangen en eventueel de groepenkast voor toekomstige uitbreidingen.
Wat is jullie advies in deze?

Ik heb een overwaarde van ruim €150.000 op mijn woning, maar mijn hypotheek verhogen en overwaarde opnemen neemt uiteraard weer een hoop (afsluit)kosten met zich mee.
Voordeel van het Warmtefonds is dat ik 0,0 % rente betaal over die €28.000
Even alles doorberekenen en aan de hand hiervan een conclusie trekken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bzrk0318
No Hands schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 18:26:
Ik mis ventilatiekeuzes in de startpost, hoe is dat nu, roosters en een mv box?
Dat klopt, roosters en een MV-box die al ruim 25 jaar oud is en ook aan vervanging toe is..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:45

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb ruim 100m2 met 1 verdieping en een plat dak uit 1990 met houten kozijnen, oud glas zonder verdere isolatie dus aardig vergelijkbaar.
Toen ik er in kwam zat ik op 1200m3 gas (2009) en toen het gas in 2017 eruit ging hooguit 800m3.
Zelfde ventilatie, overal radiatoren en boven verwarm ik de badkamer het vaakst.
Eind vorig jaar een 7kW wp geplaatst die het op z'n sloffen doet zonder ook maar iets aan te passen.
Tapwater doe ik met een wpboiler (zelfstandig) en inmiddels kan de wp die ook verwarmen.
Hier kon ik alles met spaargeld doen, ik overweeg nog oud glas te verangen in bestaande kozijnen omdat dit nog te behappen is.
Zo'n 0% lening lijkt leuk maar wie zegt dat je die last de komende 15 jaar kan dragen?

Je kan je afvragen of vloerverwarming wel nodig is, ik red het goed met radiatoren op <40 graden en ze zijn niet overdreven groot (wat er standaard in zat).
Pv is voor een deel ook na salderen nog handig, al je eigen verbruik hoef je niet af te rekenen en je kan op termijn meer verbruik naar overdag verschuiven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:33
Bzrk0318 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Dat klopt, roosters en een MV-box die al ruim 25 jaar oud is en ook aan vervanging toe is..
Neem dan meteen een nieuwe met CO2 en vochtsensor. Of decentrale WTW units in plaats van een mv box en roosters. Dat is prettig voor het comfort.

Persoonlijk zou ik de volledige lening van 28k pakken, €155 per maand is te overzien en het zal je flink gaan schelen in je kosten. Bovendien neemt je woningwaarde fors toe als het een gasloze woning is. Kun je alles niet in eens aanpakken, dan kan het handig zijn om de rest in stappen te doen. Dus bijvoorbeeld nu het glas, warmtepomp, vloerverwarming en dakisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:42

silverball

De wagen voor moderne mensen

Bzrk0318 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:35:
Ik zou die twee, hoewel beide wellicht interessant, los van elkaar zien. Het een sluit de ander niet uit, en post-salderen heb je vooral energieopwekking wanneer je geen warmte behoeft, namelijk zomers.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | Gasloos sinds dec. 2024 | Vaillant AroTHERM 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-05 18:33
DutchWing schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 21:24:
[...]

Iemand had volgens mij ooit uitgerekend dat de investeringen in extra isolatie en van dubbel glas naar HR++ glas rendementstechnisch niet interessant genoeg is. Maar dat zou ik even nakijken.

[...]
Als ik kijk naar mijn bovenwoning met 10 vierkante meter oud dubbelglas, dan zou de upgrade naar H++ in theorie zo'n 200-300 wattuur aan benodigd verwarmingsvermogen schelen als het buiten -10 is en ik het binnen 18 graden wil hebben in elke ruimte met ramen. Als het aankomt op warmtegeleiding.

Echter, omdat het warmteverschil tussen de meeste lucht binnen en de lucht bij je ramen kleiner wordt zal je minder tocht hebben. In de praktijk bespaar je dus iets meer dan de meeste berekeningen laten zien. Niettemin is de terugverdientijd een lange, en met een levensduur van 15 jaar voor HR++ panelen is je uiteindelijke winst niet bijster groot (daarna vervalt het naar net iets beter dan normale dubbelglas kwaliteit, gezien het gas tussen de panelen weglekt maar je nog wel de coatings hebt).

Voor comfort in huis kan HR++ glas wel weer goed voordeel opleveren. Minder tocht is toch winst, zeker als je vlak bij de ramen zit. Ook de warme zomerdagen kunnen net wat behagelijker worden, en de frisse dagen waar je niet meer verwarmd zullen het binnen net wat warmer maken.

Als je leent via het warmtefonds tegen 0% rente is de terugverdientijd ook niet meer zo relevant, zolang de besparing per jaar boven de aflossing per jaar ligt heb je al snel winst te pakken.

Staar je dus niet blind op een vergelijking van U waardes bij glas, er spelen veel factoren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
Uiteindelijk niet gekozen voor het Warmtefonds.
Ik neem €50.000 overwaarde op om te gaan verbouwen en kan €15.000 extra meenemen in de hypotheek vanwege mijn Energielabel C en kan nu dus een plan gaan maken.

de €15.000 die ik alleen kan gebruiken voor verduurzamen gaat op aan:
Warmtepomp ( Hybride of Full Electric
MV of WTW-box
Zonnepanelen

Verder laat ik alle kozijnen vervangen door kunststof met HR++ glas.

Voor nu mezelf verder inlezen op het forum wat het beste scenario is voor mij..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-05 21:33
Bzrk0318 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:36:
Uiteindelijk niet gekozen voor het Warmtefonds.
Ik neem €50.000 overwaarde op om te gaan verbouwen en kan €15.000 extra meenemen in de hypotheek vanwege mijn Energielabel C en kan nu dus een plan gaan maken.

de €15.000 die ik alleen kan gebruiken voor verduurzamen gaat op aan:
Warmtepomp ( Hybride of Full Electric
MV of WTW-box
Zonnepanelen

Verder laat ik alle kozijnen vervangen door kunststof met HR++ glas.

Voor nu mezelf verder inlezen op het forum wat het beste scenario is voor mij..
Ik zou toch HR+++ ook overwegen. Daar is ook nog extra subsidie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bzrk0318
jantje112 schreef op maandag 2 september 2024 @ 09:53:
[...]

Ik zou toch HR+++ ook overwegen. Daar is ook nog extra subsidie op.
Klopt, dat ben ik ook nog aan het overwegen!
Pagina: 1