Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Inleiding
Met het aflopen van mijn huidige energiecontract zijn we aan het kijken hoe we de toekomst gaan inrichten. De gasprijzen worden voor ons duurder, stroom nauwelijks. En de loop der jaren zijn we beetje bij beetje meer duurzaam gaan leven. Tijd voor een volgende stap. Warmtepomp, thuisbatterij en extra zonnepanelen. Ik hoor graag feedback op het onderstaande.
Huidige situatie
Verbruik 2023:
Normaal 1046 kWh
Dal 3054 kWh (opladen EV vooral)

Teruglevering 2023:
Normaal 2255 kWh
Dal 1006 kWh

Gasverbruik: 663m3 (nieuwbouwwoning, maar ik zie het getal met opgroeiende kinderen wel toenemen op den duur)
Missie
We willen graag zo min mogelijk gas verbruiken. Voor nu is een hybride warmtepomp de beste oplossing (denken we) gezien de CV maar een paar jaar oud is. Daarnaast heeft mijn vrouw in haar directe omgeving weinig positieve verhalen over full electric warmtepompen. Het is lastig haar te overtuigen, dus de middenweg voor nu. We kijken hiervoor naar Quatt. Deze kan op den duur ook geconverteerd worden naar full electric.

We willen daarnaast ook een thuisbatterij aanschaffen obv een dynamisch contract. Twijfel is tussen de Tibber Homevolt en de Zonneplan Nexus. Wat betreft het aantal kWh zijn we nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat uit naar Homevolt, omdat deze buiten kan hangen. Ik word vooralsnog nogal zenuwachtig van grote batterijen in huis, hoewel Nexus LFP prima zou moeten kunnen.

Daarnaast wil ik aantal pv panelen uitbreiden met minimaal 2000-3000 kWh om het verbruik en opwekken dichter naar elkaar te brengen. Nu salderen nog kan wil ik het maximaal benutten. Of dit verstandig is ben ik niet helemaal zeker van.

We hebben een EV van 50 kWh. Ik wil graag zo veel mogelijk zonnestroom in die auto krijgen, maar ik denk dat dit niet mogelijk met de Nexus/Homevolt. Wat wel prettig is dat de auto gekoppeld kan worden en deze op de meeste gunstige tijden geladen kan worden.

Hoe?
Wij zijn van plan om via het warmtefonds een lening af te sluiten van pak en beet €15.000. Waarbij de maandelijkse kosten voor een plan van 10jr ongeveer liggen op 150p/m. Met het 2023 rendement van Zonneplan Nexus € 2.096 wordt in feite mijn hele duurzaamheidsinvestering betaald worden, incl extra panelen en warmtepomp. Dit is natuurlijk vrij onzeker in de toekomst, maar het financiële oogpunt is niet mijn eerste drijfveer.

Ik hoor graag jullie feedback. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Alle comments zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:18
Hoeveel duurder is “fors duurder”? Dan weten wij pas waar jij over praat.

In jouw geval zou ik denk ik een paar dingen doen:
- me niet te druk maken
- kijken of je je spaargeld kunt missen en vervolgens geen lening afsluiten
- thuisbatterij nog even laten zitten
- je vrouw overtuigen naar full-electric te gaan omdat dan je relatief grote kostenpost kan komen te vervallen, namelijk je vastrecht
- wel even zeker weten dat je een oplossing kunt creëren voor SWW
- en even zeker weten dat je bij jouw woning een buitenunit kwijt kunt obv WPAC rekentool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 02-10 18:43
Gramser schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:55:
Hoeveel duurder is “fors duurder”? Dan weten wij pas waar jij over praat. Ik zie dat ik een leesfout heb begaan. Waarin het fors niet meer van toepassing. 3jr geleden contract afgesloten voor €0,91 /m3. Dit is inmiddels €1,10 /m3, wat waarschijnlijk door belastingen komt. Daardoor valt het verschil wel mee.

In jouw geval zou ik denk ik een paar dingen doen:
- me niet te druk maken Noted
- kijken of je je spaargeld kunt missen en vervolgens geen lening afsluiten Nope
- thuisbatterij nog even laten zitten Waarom?
- je vrouw overtuigen naar full-electric te gaan omdat dan je relatief grote kostenpost kan komen te vervallen, namelijk je vastrecht Eens. Helder.
- wel even zeker weten dat je een oplossing kunt creëren voor SWW Geen idee
- en even zeker weten dat je bij jouw woning een buitenunit kwijt kunt obv WPAC rekentool Ruimte genoeg

[ Voor 13% gewijzigd door aschja op 20-08-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10:18
Laat ik het zo zeggen: de thuisbatterijen die ik nu zie bieden, nu salderen er nog is, in mijn optiek niet heel veel meerwaarde. Dat is misschien vloeken in de kerk maar dat zij dan maar even zo. En ik zou er bijvoorbeeld op een koude nacht niet mijn WP van voldoende stroom mee kunnen voorzien, laat staan dat hij vervolgens weer vollaadt op de zonnepanelen, de dag erop.

En vwb ruimte voor de buitenunit: dat is een onderdeel, maar zeker niet het enige element in de WPAC tool. Jij kent je situatie het beste natuurlijk, maar een bijdehandte buurman of-vrouw kan het je leven knap lastig maken. Beter ben je voorbereid!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nul_op_de_Meter
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 28-09 19:47
Goede plannen! Het onderscheid tussen full electric en hybride is uiteindelijk voornamelijk of het SWW ook door de WP wordt geleverd. Een warmtepompboiler kun je juist mooi programmeren, zodat deze het SWW verwarmt wanneer je zonnepanelen terugleveren. Ik zou het een winter aankijken met een warmtepomp. Wanneer dat prima gaat (en de CV als backup niet nodig is) alsnog een WPB aanschaffen en je gascontract opzeggen. Scheelt ook weer zo'n 300 EUR/jaar aan vastrecht en zo'n 250 EUR/jaar aan gas.

[ Voor 15% gewijzigd door Nul_op_de_Meter op 20-08-2024 21:07 ]