Inleiding
Met het aflopen van mijn huidige energiecontract zijn we aan het kijken hoe we de toekomst gaan inrichten. De gasprijzen worden voor ons duurder, stroom nauwelijks. En de loop der jaren zijn we beetje bij beetje meer duurzaam gaan leven. Tijd voor een volgende stap. Warmtepomp, thuisbatterij en extra zonnepanelen. Ik hoor graag feedback op het onderstaande.Huidige situatie
Verbruik 2023:Normaal 1046 kWh
Dal 3054 kWh (opladen EV vooral)
Teruglevering 2023:
Normaal 2255 kWh
Dal 1006 kWh
Gasverbruik: 663m3 (nieuwbouwwoning, maar ik zie het getal met opgroeiende kinderen wel toenemen op den duur)
Missie
We willen graag zo min mogelijk gas verbruiken. Voor nu is een hybride warmtepomp de beste oplossing (denken we) gezien de CV maar een paar jaar oud is. Daarnaast heeft mijn vrouw in haar directe omgeving weinig positieve verhalen over full electric warmtepompen. Het is lastig haar te overtuigen, dus de middenweg voor nu. We kijken hiervoor naar Quatt. Deze kan op den duur ook geconverteerd worden naar full electric.We willen daarnaast ook een thuisbatterij aanschaffen obv een dynamisch contract. Twijfel is tussen de Tibber Homevolt en de Zonneplan Nexus. Wat betreft het aantal kWh zijn we nog niet helemaal uit. Mijn voorkeur gaat uit naar Homevolt, omdat deze buiten kan hangen. Ik word vooralsnog nogal zenuwachtig van grote batterijen in huis, hoewel Nexus LFP prima zou moeten kunnen.
Daarnaast wil ik aantal pv panelen uitbreiden met minimaal 2000-3000 kWh om het verbruik en opwekken dichter naar elkaar te brengen. Nu salderen nog kan wil ik het maximaal benutten. Of dit verstandig is ben ik niet helemaal zeker van.
We hebben een EV van 50 kWh. Ik wil graag zo veel mogelijk zonnestroom in die auto krijgen, maar ik denk dat dit niet mogelijk met de Nexus/Homevolt. Wat wel prettig is dat de auto gekoppeld kan worden en deze op de meeste gunstige tijden geladen kan worden.
Hoe?
Wij zijn van plan om via het warmtefonds een lening af te sluiten van pak en beet €15.000. Waarbij de maandelijkse kosten voor een plan van 10jr ongeveer liggen op 150p/m. Met het 2023 rendement van Zonneplan Nexus € 2.096 wordt in feite mijn hele duurzaamheidsinvestering betaald worden, incl extra panelen en warmtepomp. Dit is natuurlijk vrij onzeker in de toekomst, maar het financiële oogpunt is niet mijn eerste drijfveer.
Ik hoor graag jullie feedback. Zijn er zaken die ik over het hoofd zie? Alle comments zijn welkom.