Mijn vraag is of het schadelijk is voor een thuisbatterij als deze langere tijd leeg staat?
Vraag
Alle reacties
Het BMS zorgt ervoor dat deze niet 100% leeg is, dus normaalgesproken is dat geen probleem.
Als je hem voor langere tijd wilt afkoppelen is het advies deze tussen de 50 en 70% op te laden alvorens af te koppelen (afhankelijk van omgevings temperatuur en samenstelling).
Als je hem voor langere tijd wilt afkoppelen is het advies deze tussen de 50 en 70% op te laden alvorens af te koppelen (afhankelijk van omgevings temperatuur en samenstelling).
[ Voor 50% gewijzigd door DukeBox op 20-08-2024 14:43 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
De BMS hoort een beveiliging te hebben dat die niet helemaal leeg is bij 0%. Er is echter ook zelfontlading waar niet tegen beschermd kan worden. Meer dan een week leeg laten staan zou ik niet doen. Voor de langste levensduur wordt aanbevolen de accu tussen 20 en 80 procent vol te houden.Patko schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:37:
Mijn vraag is of het schadelijk is voor een thuisbatterij als deze langere tijd leeg staat?
Lithium accu's vormen kristallen als ze te ver ontladen worden. Dit wordt uiteindelijk een kortsluiting en dan kun je de accu weggooien (bij een speciaal inleverpunt)
Het algemene advies is 60% opladen en elke 3 of 6 maanden (afhankelijk van de accu) opladen.
[ Voor 6% gewijzigd door Ricko1 op 21-08-2024 15:52 ]