Capacitiet wateraansluting verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-08 06:49
Wij wonen in een woning uit 2017 met meerdere badkamers en een 2.5m3 wateraansluiting. Waterdruk is al sinds het begin niet heel best, de DAB pomp heeft het iets verbeterd maar nog steeds niet om over naar huis te schrijven. Nu dat we een andere badkamer gaan gebruiker wil ik nog eens kijken hoe we dit beter kunnen doen.
Nu heb ik begrepen dat je ook de hoofdaansluiting zou kunnen laten vergroten (tegen betaling), ik kan alleen niet zo goed vinden of er consquenties zijn voor de binnenleidingen en apparatuur. Ik denk aan een vergroting naa 4 of 6m3 p/u. Heeft iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:30
Het is een samenhang van leidingweerstand (lengtes, diameters, bochten, koppelingen), leverdruk, behoefte van aangesloten apparatuur (bv regendouches) en idd capaciteit van je aansluiting. Met 2.5m3 denk ik niet dat daar het grootste probleem zit.

Heb je wat meer info over de rest van je installatie en de leverdruk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
..

[ Voor 98% gewijzigd door Forza11 op 20-08-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Pejdref schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:43:
Het is een samenhang van leidingweerstand (lengtes, diameters, bochten, koppelingen), leverdruk, behoefte van aangesloten apparatuur (bv regendouches) en idd capaciteit van je aansluiting. Met 2.5m3 denk ik niet dat daar het grootste probleem zit.

Heb je wat meer info over de rest van je installatie en de leverdruk?
De druk kan ik niet meten maar zonder de DAB vul ik op de begane grond een 10l emmer met koud water in 104 seconden, dat is ca 350 l p/u. Er zit geen eco filter op de kraan of iets dergelijks.

Wonen in Utrecht, 2 badkamers met stortdouches en een bad. Warmwater via stadswarmte, aansluitwaarde warmtewisselaar is CW6. Tevens een aquacell waterontharder sinds een jaar of 3.

Als je specifieke info nodig hebt dan hoor ik het graag

[ Voor 3% gewijzigd door Forza11 op 20-08-2024 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Hoe is je waterdruk als je de waterontharder op bypass zet?

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
ietjes beter maar het scheelt niet veel, waterdruk was voor de ontharder al een probleem. Maar ik zal de 10l test nog eens doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:03
Wat is de diameter van de inkomende leiding? Water bedrijf waar ik voor werk laat bij renovatie uit mijn hoofd oude 12mm / 15mm koper vervangen voor 25mm PVC. Wellicht dat daar ook veel te winnen is.

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forza11
Cyriel85 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:14:
Wat is de diameter van de inkomende leiding? Water bedrijf waar ik voor werk laat bij renovatie uit mijn hoofd oude 12mm / 15mm koper vervangen voor 25mm PVC. Wellicht dat daar ook veel te winnen is.
Deze is 25mm, plastic/pvc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:03
En de diameter van je leidingen intern daarna?

Ryzen 5 7500F - ASUS TUF Gaming B650-PLUS - Gigabyte 9070XT - 32GB Kingston Fury Beast 6000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:06
Wij hebben een 4 kuub meter ( was 6). Zeker dat dit te maken heeft met interne leiding. Ik heb de hoofdleidingen op 25mm uponor en 20mm kranen. Een emmer duurt max 20 seconden buiten, maar de keukenkraan op 16mm uponor ook 100 seconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:18
Waarin Utrecht zit je? Want ik had zowel in Overvecht als zuilen als uithof dit probleem totaal niet

Heb je niet gewoon ergens de hoofdkraan dichtgedraaid of dat soort fratsen?

Probeer eens de watertest vlakbij hoofdleiding. Het kan ook aan je huis liggen...

4000 liter drinkwater per uur is namelijk al behoorlijk wat. Zelfs met 2 stortdouches.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-10 08:19

Theo

moederbord

Met het vullen van een emmer via een keukenkraan loop je ook vaak tegen het limiet aan dat deze kranen zó gemaakt zijn dat ze weinig water gebruiken. Dan kun je nog een 1000 kuub aansluiting hebben met 5cm leidingen, maar een keukenkraan geeft gewoon niet veel water.
Wanneer je het toilet volledig doorspoelt (spoelknop even ingedrukt houden tot de stortbak echt leeg is), heeft het toilet dan ook 2 minuten nodig om de stortbak te vullen?

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eupeodes
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:49
Wat voor hoofdkraan heb je? Als het nog een draaiknop is kan je je waterleverancier vragen die te vervangen door een hendel. Bij ons ging de regendouche van een miezerbuitje naar een wolkbreuk na die vervanging. En bij ons was die vervanging gratis (net als de vervanging van de terugslagklep een paar maanden later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-09 07:53

decramy

root@birdie:~#

Als de hoofdaansluiting voldoende is (ik lees 25mm, lijkt me okee) en je daar weet dat het vlakbij de hoofdaansluiting okee is (doorvoer), kun je eventueel met een drukverhoger werken.

Het kan best zijn dat je nu met 1.5 bar*25mm water binnen krijgt, maar als dat vervolgens door een te kleine diameter moet wordt de druk niet verhoogd. 1.5 bar*5mm levert veel minder water.
Kun je twee dingen doen: diameter vergroten, of druk verhogen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Pagina: 1