Isolatie volgorde opbouw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBigApple
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 29-06 21:32
Hoi,

Ik wil een bestaand stuk kozijnwerk meer en beter isoleren.
Het kozijn zelf is 11cm diep en de achterkant van de rabbatdelen zitten op 5cm diepte, dus er zal nu zo een 6cm aan isolatie zitten(vermoedelijk piepschuim uit de jaren '80. Ook het enkel glas wil ik eruit en ook op die plek isolatie plaatsen en de nieuwe gevelbekleding dan tot onder doortrekken.
Aan de binnenkant zit onder de schuur en daar moet ik dan nog een houten plaat(OSB) plaatsen. Boven zit er een kamer met precies op die plek een grootte vaste kast, dus vanuit daar kom ik niet meer bij het kozijn.

Mijn plan is om:
Alle oude rabatdelen, bestaande isolatie en het enkelglas te verwijderen.(deur blijft behouden)
Vervolgens in de schuur een houten plaat plaatsen.
Dan het gehele kozijn vlak af vullen met n.t.b. isolatie.
Daarop damp-open folie op het kozijn te plakken/nieten.
Op het kozijn en het daarop zittende folie weer rachels te plaatsen.
En op de rachels de uiteindelijke gevelbekleding(bv keralit)
Hiermee blijf ik dan qua diepte binnen de stenen muur.

De vraag die ik nu heb is of dit allemaal de juiste volgorde/opbouw is(zie ook schets). Op klusprogramma's zoals bijv; 'het blok' zie je soms dat ze gips of houten platen direct op de folie plaatsen zonder rachels en dat voelt qua vocht/condens bij mij niet goed.

De daarop volgende vraag is, als dit de juiste opbouw is, moet ik dan de ruimte tussen gevelbekleding en folie nog gaan ventileren en zoja hoe? Ik wil voorkomen dat er veel spinnen of andere insecten via ventilatie gaten onderop naar binnen komen. En rondom de deur zal je ook tegen de rachels of afwerklatten aankijken en is een ventilatiegat ook niet heel fraai.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ILyPSxdiLo2JfbTTwzFnZ70vNs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LboMJcJk4iBdkHgCt5L6E0Us.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QdYwm-PdjT_kLCz9iX0aX7MN1do=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q8wDN8Z8MjTM0TfUg6xCMiA1.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dit kan prima maar die gevelbekleding moet wel geventileerd worden gemonteerd, zowel hout als keraliet.
Neem als isolatiemateriaal een plaatje PIR of XPS, dat rot nooit en omdat je hout aan de binnenzijde kan ventileren blijft dat ook behouden. Zorg voor een goede afgetapte aansluiting tussen isolatie en kozijnwerk en er kan geen beestje naar binnen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts