Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireflyzz
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 17:13
Goedemiddag,

Ik ben van plan om vanwege vocht en muffe lucht een mechanische ventilatie van Zehnder te plaatsen in plaats van te gaan rommelen met een badkamerventilator. (Nu is alles inc badkamer natuurlijke ventilatie).
De buizen kunnen makkelijk op zolder. Deze is leeg en nog minder geisoleerd dan de rest van het huis.

Heb al aardig wat handleidingen doorgelezen en filmpjes gekeken, echter rolt niet overal hetzelfde advies uit. Daarom plaats ik mijn plan even hier, met een paar vraagjes erbij.

Als ik toch bezig ben trek ik ook een buis voor de afzuigkap. (apart)

Foto 1:
- Is het nodig om op plek A en B geluidsdempende slang te gebruiken? Kan ik in plaats daarvan een geisoleerde spirobuis er tussen plakken? Of puur voor het ontkoppelen 20 cm slang? Liefst gebruik ik geen slang.
- Gaat het zo goed ivm condens als ik enkel de buis naar de dakdoorvoer isoleer? De zolder zelf is niet geisoleerd, maar de rest van het huis ook slecht. Evt kan ik de hele smak op zolder van geisoleerde spirobuis maken als dat moet, maar dat is duurder.
- Stel ik moet de buis ri. keuken voor de ruimte verder naar achter leggen met nog 3 bochten, geeft dat veel? Zijn dan 45 graden bochten beter ivm langer traject?
- Kan het ventiel voor de keuken dichtbij het raam? Evt ook boven de keukenkastjes(is nog wel 40 cm hoogte over)? of beter een paar meter doortrekken?
-Wat zijn goede ventielen? Ik zie bij veel/alle staan dat ze maar tot 75m3/h gaan en ik denk niet dat dat volstaat in de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kdwqjPC-FuxO8sM1Iu7CLSC6ayE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/q2hXvYCPNQhl5FUxMuUOTSE8.png?f=fotoalbum_large

Foto 2:
- Terugslagklep daar goed geplaatst?
- Zal ik enkel de buis na de klep isoleren of de hele zooi. In principe geeft het enkel warmte af, maar ik weet niet hoe het met condens zit.
- Gele buis kan ik toch wel spiro met 2 bochten doen in plaats van slang? Dat staat leuker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3A8j5ZF5ArPg3G304S9Z0NnmEaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BznobqJn71tYVUAQdC8WIOwQ.png?f=fotoalbum_large

Foto 3:
- Zoiets niet nodig ivm condens of inregenen? Zie het verder nergens terug.Waar gaat condens dan heen? Zit volgens mij op het apparaat geen afvoerslangetje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TN99_GU5YikBRSaoz4y2TrFrx2k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/i6hx3arSjk7y5pPF9qnOmn3J.png?f=user_large

Kritiek welkom hoor. WTW lijkt mij geen handige optie momenteel. Misschien later een decentrale in de kelder als die gerenoveerd is.
o/

Beste antwoord (via Fireflyzz op 26-12-2024 15:46)

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aangezien je warme lucht afvoert, zal de buis eerder warmer zijn dan de omgeving en hoef je je over condens geen zorgen te maken. Dit speelt wel bij WTW, niet bij mechanische ventilatie. Geluidsdemping doe je, indien nodig, dicht bij de MV-box. Dat bestaat ook als vast (star) kanaal. De kanalen gewoon spirobuis met vaste bochten (spiro SAFE koppeling). Om stromingsgeluid beperkt te houden inderdaad niet teveel debiet per ventiel en correcte diameter buizen. Typisch zuig je in ieder geval af :

25 m3/uur op het toilet (100mm buis)
75 m3/uur op de badkamer (125mm buis)
75 m3/uur in de keuken (125mm buis)

(Deze waarden zijn op stand 3 - maximaal dus).

Waar je dit precies doet in de woonkamer/keuken maakt niet verschrikkelijk veel uit. Lucht mengt wel. Je zou - in combinatie met een CO2-sensor in de woonkamer - eventueel een tweede ventiel kunnen plaatsen, maar nodig is het waarschijnlijk niet.

Een terugslagklep kan, maar zou ik alleen plaatsen als de fabrikant het voor die unit verplicht.

Een goede pijp regent niet in. Condens is geen issue zoals hierboven al aangegeven.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:00

Cr3ator

1 bar is geen bar

Aangezien je warme lucht afvoert, zal de buis eerder warmer zijn dan de omgeving en hoef je je over condens geen zorgen te maken. Dit speelt wel bij WTW, niet bij mechanische ventilatie. Geluidsdemping doe je, indien nodig, dicht bij de MV-box. Dat bestaat ook als vast (star) kanaal. De kanalen gewoon spirobuis met vaste bochten (spiro SAFE koppeling). Om stromingsgeluid beperkt te houden inderdaad niet teveel debiet per ventiel en correcte diameter buizen. Typisch zuig je in ieder geval af :

Waar je dit precies doet in de woonkamer/keuken maakt niet verschrikkelijk veel uit. Lucht mengt wel. Je zou - in combinatie met een CO2-sensor in de woonkamer - eventueel een tweede ventiel kunnen plaatsen, maar nodig is het waarschijnlijk niet.

Een terugslagklep kan, maar zou ik alleen plaatsen als de fabrikant het voor die unit verplicht.

Een goede pijp regent niet in. Condens is geen issue zoals hierboven al aangegeven.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireflyzz
Cr3ator schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 15:24:

toon volledige bericht
Dank voor de reactie. Dat klaart al een hoop op. Ik maak me voor de MV dus teveel zorgen over isoleren/geluid. Dat komt goed.

De berekening die ik had gevonden voor de benodigde maximale afzuiging voor de badkamer was lxbxhx10. Dat kwam voor mij uit op 150, dus dan heb ik twee ventielen nodig? Gaat het dan enkel over het geluid? Ik zie dat de 125mm spirobuis de 150m3/h wel ruimschoots aankan. Ik heb ondertussen gevonden dat er wel ventielen bestaan die meer aankunnen (zehnder stb-2 staat 150m3/h bij). Wel prijzig voor een ventieltje maargoed.
In principe is een beetje geluid niet erg. De badkamer grenst alleen aan de keuken en hij draait vast meestal trager. Tenzij ik iets over het hoofd zie?

75m3/h in de keuken ga ik dan gewoon voor. Ik kan altijd nog uitbreiden als het voor de vochtigheid niet genoeg doet.

Het is nogal een oud huis. Niemand weet hoe en waar de elektra loopt, waarom er geen afzuiging voor de afzuigkap is, hoeveel lagen plafond er zijn etc. Liever houd ik het dus gewoon bij 1 ventiel badkamer en 1 keuken. De wc heeft al een muurrooster en een tochtig raam. Dat zal maar even genoeg moeten zijn. Richting woonkamer en slaapkamers/kelder is een heeel eind buis dus dat laat ik ook ff, maar die stonden ook niet in je lijst.

De terugslagklep zit in het (toekomstige) kanaal van de afzuigkap. Dat leek me wel handig aangezien die meestal uit staat. Of zie ik dat verkeerd?

Kan ik trouwens een mooi kastje maken om de MV-unit heen? Dat ding koelt zichzelf wel denk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 12:30
Om de mechanische ventilatie energie zuiniger ten maken. Zou er een afsluitklep in de spirobuis tussen de eerste verdieping en begane grond kunnen worden gezet. Je zou dan vraaggestuurd kunnen afzuigen. In de nacht wordt de lucht van de begane grond niet afgezogen. Hier zit ik al langer over na te denken, maar heb de bewuste klep nog niet kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireflyzz
benolski schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:13:
Om de mechanische ventilatie energie zuiniger ten maken. Zou er een afsluitklep in de spirobuis tussen de eerste verdieping en begane grond kunnen worden gezet. Je zou dan vraaggestuurd kunnen afzuigen. In de nacht wordt de lucht van de begane grond niet afgezogen. Hier zit ik al langer over na te denken, maar heb de bewuste klep nog niet kunnen vinden.
Het lijkt mij juist wel fijn om snachts door te zuigen. Zeker ivm vocht. Dan loop je sochtends een lekker fris huis binnen ipv dat er zo'n muffe vocht geur hangt.

Ik dacht ook dat in ieder geval mijn MV box niet per se minder hard gaat draaien als je een deel van het systeem dicht zet. Dan doet hij net zo hard zijn best om onderdruk te creëren in het systeem denk ik.

Ik las nl overal dat je hem verkeerd afgesteld had als je het laatste ventiel op een buis moest dempen.

Stroomverbruik was ik ook bezorgd over voordat ik me hierover inlas, maar die nieuwe hebben allemaal super zuinige gelijkstroommotoren. De mijne gebruikt volgens mij max 65W, maar dat is bij meer dan 400m3/h. Ik zet hem niet op stand tornado dus ik verwacht niet dat hij meer dan 30W gebruikt. Praktisch niks dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benolski
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08-05 12:30
Fireflyzz schreef op zondag 10 november 2024 @ 15:29:
[...]

Het lijkt mij juist wel fijn om snachts door te zuigen. Zeker ivm vocht. Dan loop je sochtends een lekker fris huis binnen ipv dat er zo'n muffe vocht geur hangt.

Ik dacht ook dat in ieder geval mijn MV box niet per se minder hard gaat draaien als je een deel van het systeem dicht zet. Dan doet hij net zo hard zijn best om onderdruk te creëren in het systeem denk ik.

Ik las nl overal dat je hem verkeerd afgesteld had als je het laatste ventiel op een buis moest dempen.

Stroomverbruik was ik ook bezorgd over voordat ik me hierover inlas, maar die nieuwe hebben allemaal super zuinige gelijkstroommotoren. De mijne gebruikt volgens mij max 65W, maar dat is bij meer dan 400m3/h. Ik zet hem niet op stand tornado dus ik verwacht niet dat hij meer dan 30W gebruikt. Praktisch niks dus.
Het ging mij meer om het afzuigen van warmte lucht uit de woonkamer. Een klep in de spirobuis zou kunnen voorkomen dat de warmtepomp ‘s nachts moet werken om de kamer op temperatuur te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fireflyzz
benolski schreef op zondag 10 november 2024 @ 22:46:
[...]

Het ging mij meer om het afzuigen van warmte lucht uit de woonkamer. Een klep in de spirobuis zou kunnen voorkomen dat de warmtepomp ‘s nachts moet werken om de kamer op temperatuur te houden.
Ah dat klinkt logisch. Dan moet er wel voldoende ventilatie in de slaapkamer aanwezig zijn.
Verder niet bekend met de complexere systemen. Ik geloof dat die van mij bij sluiten van een ventiel net zo hard blijft draaien, en dus meer afzuigt uit de rest van het huis. Al kan je het vast instellen zodat het dan savonds direct de motor een stand zet.

Afhankelijk van je verwarmingssysteem zal de temperatuur dan misschien wat meer terugvallen in de ruimtes waar je snachts wel afzuiging hebt. Zelf zou ik dat niet zo erg vinden.
Pagina: 1