Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wl1975
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 16-09-2024
Ik ben op zoek naar een goede laptop voor de universiteit - geneeskunde. De specificatie-eisen vanuit UT zijn minimaal (office + spss), maar ik wil toch gaan voor een wat betere laptop waarmee je in de toekomst ook nog vooruit kan.

Daarom
- minimaal Ryzen 5 of Intel 5
- minimaal 16 gb
- inch twijfel ik over, ik weet niet wat op UT gebruikelijk is (ivm ruimte op tafeltjes), liefst min 14 inch/15 inch max
- goede batterij, minimaal 56 mh
- niet te zwaar, moet in rugtas eenvoudig te vervoeren zijn
- sterke behuizing
- voorkeur voor toetsenbordverlichting en schermhelderheid minimaal
250 cd/m2

Ik zelf redelijk wat verstand van computers, alleen het vinden van een juiste laptop is nog wel lastig omdat er zoveel te verkrijgen is.

Ik zou graag een advies krijgen obv van de bovende specificaties obv minimaal zwaar gebruik (instapmodel) en ik zou ook graag een advies krijgen voor een computer met iets meer mogelijkheden (lichte mogelijkheid tot gamen (PS blijft nr. 1), video/foto bewerking)

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Deze lijst kan je helpen; ik heb geen rekening gehouden met OS (ik gok dat je Windows nodig hebt maar zowel Office als SPSS zijn ook voor MacOS te krijgen.

Voor gamen heb ik geen dedicated GPU aangevinkt; vaak wordt daardoor een laptop zwaarder of heb je een accu nodig met hogere capaciteit. Hier is heel veel zelf nog te tweaken / schuiven in de resterende parameters.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-06 11:47
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 16AHP9 (83DD002SMH)

pro's ;
kneitersnelle ryzen 7 8845hs/32gbddr5
metalen behuizing / 76wh accu / wifi 6E

con's
beeldscherm is standaard en 512gb kan ooit krap worden.

Qua afmetingen maakt een 15 en 16 weinig uit een 14 en 16 zijn 2 a 3 cm breder/dieper.

14 inch alternatief ;
uitvoering: Lenovo IdeaPad Slim 5 14AHP9 (83DB003NMH)

zelfde processor / minder geheugen 16gb / wel een oled scherm / kleinere accu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13-06 16:23
Het Notebook Service Centre op de UT biedt ook laptops aan, tegen sterk gereduceerd tarief. Ik heb daar goede ervaringen mee, ook voor ondersteuning en garantie. Zie voor meer info, ook over de modellen: https://www.utwente.nl/en/nsc/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:39

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een factor dat veel mensen vergeten is dat de laptop vele keren per dag van de ene lokaal naar de andere lokaal gesleurd wordt. Dan is zwaarder gebruik dan het woon-werk-verkeer van een kantoorlaptop. Nergens worden laptops zo hard gemarteld/gesloopt als in het hoger onderwijs.

Dan kom je bij een Thinkpad uit die tegen extreem gebruik kunnen en ze hebben de service om alle problemen in korte tijd op te lossen. Als de universiteit Thinkpad tegen sterk gereduceerd tarief aanbiedt, dan is het een no-brainer.

Ik heb ook de tijd (toen grafische kaarten in een oven bakken populair was) meegemaakt toen Nvidia laptop-GPU's dermate veel sneuvelen, dat ze hele rekken aan spare GPU's in de hogeschool zetten zodat de Dell laptops van tijd tot tijd eventjes kan reloaden met een nieuwe GPU. Goede service maakt het verschil, eventjes nieuwe GPU laten steken alsof dat je een patroonhouder in een geweer wisselt.

Het laat een goede of slecht indruk op toekomstige IT'ers. Voor mij persoonlijk nooit meer Toshiba. De zwakke merken die uit elkaar vallen zijn Acer, Asus, Sony,... Dell lost de problemen snel genoeg en met genoeg spare parts op. Lenovo Thinkpad is het stevige spul.