Aanbouw woning - feedback gewaardeerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18-06 10:59
Beste Tweakers,

Wij zijn sinds begin dit jaar verhuisd naar een woning waarbij er de afgelopen jaren door de vorige eigenaren al aardig wat gedaan is. Een stukje uitgebouwd, zonnepanelen, tuin, keuken en badkamer allemaal in 2016 gedaan, etc.

Nu vind ik het silhouet / de bouwstijl van deze geschakelde jaren 70 woning supermooi, waarbij ik eigenlijk zo min mogelijk aan de gevel wil gaan veranderen. Maar toch zijn wij op zoek naar een plekje om fijn en bedekt te kunnen zitten ' s avonds (met vrienden). Deze ruimte moet dicht kunnen. We zitten nog wel eens te borrelen tot in de nacht waarbij privacy toch wel fijn is, en fijner is voor de buren i.m.v. demping tegen het geluid.

In beginsel wilden we een douglas overkapping bouwen over de gehele breedte van de achtertuin (8m) aan het watertje wat grenst aan de achtertuin. Hier zijn wij toch al snel van afgestapt want wij denken dat wij er dan veel minder vaak gaan zitten en dat is het geld ons niet waard.

Het comfort van vanuit je eetkamer zo je 'overkapping' in lopen lijkt ons aantrekkelijker. Vanwege de toch wel 'klassieke' stijl van de hele woning (zowel binnen als buiten) trekt een stalen/alu constructie met glas ons niet zo erg. Hout trekt ons wat meer, en hout is ook bewerkelijker wat ook fijn is. Nadeel is dat een houten constructie (zelfs met lichtstraten) minder licht geeft in de woning wat in de winter minder fijn is.

Een uitbouw is het ons niet waard budget-technisch. De woning is al groot (180m2), de meerwaarde van extra woonruimte neemt af omdat het al zo groot is, en de buurt / woningsoort (het zijn 'gewoon' geschakelde 'repeteerwoningen' dus keuze zat).

Ik heb het hele tweakers overkappingen topic al uitgespeeld en daarnaast nog meer losse topics van handige bouwers hier. Belangrijke dingen die mij al opvielen waren:
  • Opletten met glas: het kan tot 60 graden worden binnen i.v.m. broeikas effect. Mijn woning kan nu al vrij warm zijn, en de warmte blijft ook lekker in de spouwmuren hangen deze dagen. In de winter is het dan wel weer voordelig, er moet aardig gestookt worden tijdens de winter.
  • Opletten met te weinig glas / dichte plafond: je verliest een hoop licht binnen, en uitzicht.
Zoals het nu in mijn hoofd zit - het zwarte vierkantje in de inham zal zo ongeveer de overkapping gaan worden:

Note: Wij hoeven dus geen wanden, maar wel glazen schuifdeuren aan de tuinkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v6RzosqD6qSOzfuL4EVk29e3cUk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hB1HSpveU2BFIHTYCfrJqDnf.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uyH2U4ciodQ59M8eAiaEmDSz8N0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zS7Sed9CxgyrQJRYPkx3tOCQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5MjHYJMC0-DrQtct7IkR06MoxtY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LR7JpthKCGXpG13F61707cvd.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeIuPvA-mJ1BrD0YJw5yJ-W9KU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aUZj8BQQf0NC2dVmdAVVdagQ.jpg?f=fotoalbum_large

Alvast excuses voor mijn Paint skills, maar gaat mij om het idee over te brengen. De nadelen die ik zie:

- Minder licht
- Minder esthetisch
- Improvisatie nodig bij het kozijn aan de zijkant en bij de boeidelen van de woning zelf.
- Het kijken tegen een balk vanuit de woonkamer door de 'hoekraam' aan de zijkant.

Het lichtverlies in het woonkamergedeelte kan gemitigeerd worden door de 2 velux dakramen aldaar. Het is een vide dus dat licht komt direct op de begane vloer. In de andere helft (eetkamer / keuken) wat minder.

Wij twijfelen vooral over of wij voor een volledig glazen / aluminium constructie moeten gaan om het licht en zicht vanuit de woning te behouden, of toch voor een houten constructie met lichtstraten. Wij zitten op het zuiden en het kan (nu al) boven de tuintegels behoorlijk warm worden. Bovendien is hout bewerkelijk, en dat is maar goed ook want wij moeten improviseren vanwege o.a. het kozijn aan de zijkant i.v.m. de balk die daar langs het raam zal lopen.

Ik ben vooral benieuwd naar jullie ideeen en suggesties. Alvast bedankt.

Groet,
Sub

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• invine
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-06 10:50
Neem contact op met een architect of een ontwerper, vaak kan je daar terecht voor een vrijblijvend gesprek om je ideeën te bespreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Ik zie in je uitleg veel tegenstrijdigheid. Je wil nu en dan eens borrelen buiten, maar bent heel erg gefocust op de mogelijkse nadelen van je "uitbouw".

Is het niet handiger om aan het eind van de tuin een overdekt stukje te maken met 3 zijwanden, door de afstand zal het geluid al goed gedempt zijn (als ik de stereotiepe roeptoetende Nederlander even vergeet). Als het te koud is, een tuinkacheltje oid.
Door het geld wat je bespaart op glaswanden en technische oplossingen, te investeren in je woning (beter isolerend glas, screens tegen de zon) heb je nog eens een beter huis ook.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:54
Een overkapping met lamellendak misschien? Die kan je open zetten als het te warm wordt. Je kan het dicht zetten als het regent of als je wil borrelen. En in de winter openzetten zodat je voldoende lichtinval hebt. Die kan je ook van hout maken trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Milo85 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:32:
Een overkapping met lamellendak misschien? Die kan je open zetten als het te warm wordt. Je kan het dicht zetten als het regent of als je wil borrelen. En in de winter openzetten zodat je voldoende lichtinval hebt. Die kan je ook van hout maken trouwens.
Deze zet ik m'n shortlist.
naftebakje schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:31:
Ik zie in je uitleg veel tegenstrijdigheid. Je wil nu en dan eens borrelen buiten, maar bent heel erg gefocust op de mogelijkse nadelen van je "uitbouw".

Is het niet handiger om aan het eind van de tuin een overdekt stukje te maken met 3 zijwanden, door de afstand zal het geluid al goed gedempt zijn (als ik de stereotiepe roeptoetende Nederlander even vergeet). Als het te koud is, een tuinkacheltje oid.
Door het geld wat je bespaart op glaswanden en technische oplossingen, te investeren in je woning (beter isolerend glas, screens tegen de zon) heb je nog eens een beter huis ook.
Een overkapping in de tuin was het oorspronkelijke plan. We hebben uitgebreid overkappingen bekeken in bijv. Fonteyn en de Boet, voor inspiratie. Maar wij kwamen al gauw tot de conclusie dat we vrijwel zeker zijn dat we er niet zo vaak gebruik gaan maken als de overkapping 15m verderop staat. Vandaar hebben we onze pijlen gericht op een overkapping die aansluit op de woning. Er zal ook getafeld worden, boekje lezen e.d. Het zal niet incidenteel gebruikt worden, dat is zonde geld.

Vwb de temperatuur in de huidige situatie: buiten 30 graden = 25 graden binnen (boven is anders). Geen man overboord. Waar ik een beetje huiverig voor ben is dat mochten wij voor een overkapping (met glas) gaan, het binnen wel 30 graden zal worden.

Misschien zie ik teveel beren op de weg, ik maak mij vooral druk om het esthethische en de potentiele warmte die de woning in zou kunnen dringen. Zou het wel graag zelf in elkaar willen zetten, maar een vrijblijvend gesprek met een expert is wellicht een goed idee.

Ik ben daarnaast vooral benieuwd naar hoe jullie dit zouden doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 09:21
Ik denk inderdaad dat een glazen uitbouw als serre gaat werken.
Enige wat je eraan kan doen is ofwel zorgen dat de warmte vlot naar buiten kan (niet altijd evident) of zorgen dat je het kan afschermen van de zon.
Voor die laatste optie is dat lamellendak van @Milo85 wellicht een goede optie.
Wel rekening mee houden dat hout regelmatig onderhoud nodig heeft, dat je er vlot bij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Milo85 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:32:
yep :)
Hier supertevreden over lameldak. (nu 3 jaar)
Afwatering gaat door de poten. Als we licht willen gaat ie open, als het regent of we willen schaduw gaat ie dicht.

https://www.pratt-soehne.com

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-06 17:20
Een optie die nog niet is genoemd: een zonnedoek.

Als je van hout de constructie maakt, dan kun je daarin een doek spannen. In de winter kun je die weghalen, waardoor je dan wel meer licht binnen hebt. Ik zou hem dan iets smaller maken, waardoor je langs het huis gaat en niet tegen de dakgoot aankomt. Bijkomend voordeel is dat het ook voordelig is.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maubaan
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 13-06 10:35
ik zou kijken voor een Serre, 10 jaar geleden ook geplaatst bij mn ouders dit geeft mega veel licht inval. nadeel is wel dat de ruimte in de zomer echt goed warm gaat worden 27 graden of meer, maar dat kan je verminderen door bijvoorbeeld speciaal glas te laten plaatsen.

Dit is misschien wel een hele dure oplossing, een andere oplossing zou een houten overkapping zijn die aan het huis staat met glazen schuif pui, zelf ook laten plaatsen maakt alles een stuk grote en zit geweldig!

I9-9900K | Asro Z390 PHANTOM GAMING 9 Z390 | GiBy8GB D6 RTX 2070 Windforce 8G | Corsair RM550X (2018) 550W ATX24 | Cooler Master ML120L RGB | Corsair Vengeance LPX 32 GB | NZXT H500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:56
Lamellendak, zonnedoek of een pergola achtige constructie waar een klimplant in groeit. Zomers beschutting en warmtewerend, winter kaal en dus genoeg licht in huize Subordinate.

Je kan ook je achterpui over de hele breedte laten openen, dan haal je buiten naar binnen (...) en kun je als het luidruchtig en/of laat wordt gewoon de pui dichttrekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackDaniels
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 26-06 13:24
Wellicht heb je wat aan mijn ervaring met een serre.

De vorige bewoners van mijn huidige huis hebben een serre met zonwering aan de binnenkant laten plaatsen. Deze serre kan worden afgesloten met glazen schuifdeuren en heeft ook nog ledlampjes in de dakspanten. De serre staat op het zuidoosten, dus in de zomer wordt het daar inderdaad, ondanks de zonwering, aardig warm. Dat lossen wij op de dag op door de deuren naar het huis dicht te laten tot 's avonds en wel de schuifdeuren open te zetten. Als we dan buiten willen zitten bij 30 graden plus zijn er nog andere plekken in onze tuin en op het terras, net als bij TS, en 's avonds kun je dan weer in de serre zitten. Overigens vinden de schoonouders de warmte in de serre tijdens de zomer dan weer erg fijn :D

In de herfst, voorjaar en zelfs in de winter (als die niet tè streng is) maken we ook gebruik van de serre. Het is daar dan al snel aangenaam als er een beetje zon is.

Verder heb je als de zonwering in is eigenlijk geen verminderde lichtinval, omdat het allemaal glas is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Ik zou er een gewone serre van maken, glazen dak en glazen zijkanten, en dan zorgen dat een aantal van de dakpanelen open kunnen. Onder de dakpanelen zo'n schuifgordijn met een paar cm speling, die zijn heel netjes te maken en in iedere kleur te krijgen.
Als het dan heel zonnig is schuif je die dicht en doe je een raampje open zodat je wat warmte kwijt kan zonder te veel nieuwe warmte binnen te laten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thomas18GT
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-06 13:54
Ik zou hem tóch lekker achter in de tuin zetten door de volgende redenen:

1. Dan kan je een mooie grote maken waarbij je de ruimte hebt in plaats van deze overkapping waar door de openslaande deuren je al een meter "kwijt bent" en er dus eigenlijk alleen een tafel met wat stoelen past.
2. Je huis blijft binnen mooi licht en koel.
3. De opening is dan op het noorden, een stuk koeler en aangenamer voor de periodes waarin je erin wil zitten.

Zet er een koelkast, tv en soundbar in en je heb een mooie ruime tuinkamer. Op die 8 meter breedte kan je zelfs een lounge deel en zitgedeelte maken. Als je het goed doet heb je een extra woonkamer waar je het hele jaar door kan zitten in plaats van een overkapping waar je in de zomer niet wil zitten, want te warm en in de winter niet want niet geïsoleerd. Het zal wel een stuk duurder zijn, maar ik heb het liever altijd in een keer goed dan het halve werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 09:48
Hoedje schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:26:
Een optie die nog niet is genoemd: een zonnedoek.

Als je van hout de constructie maakt, dan kun je daarin een doek spannen. In de winter kun je die weghalen, waardoor je dan wel meer licht binnen hebt. Ik zou hem dan iets smaller maken, waardoor je langs het huis gaat en niet tegen de dakgoot aankomt. Bijkomend voordeel is dat het ook voordelig is.
Dit was ook mijn eerste ingeving, maar dan de variatie van een harmonicadoek. Normaal doek ophangen en weghalen is wat werk, harmonicadoek kan je makkelijker als zonnescherm binnenhalen afhankelijk van hoe je het dat moment wil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
subordinate schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:16:
Maar toch zijn wij op zoek naar een plekje om fijn en bedekt te kunnen zitten ' s avonds (met vrienden). Deze ruimte moet dicht kunnen. We zitten nog wel eens te borrelen tot in de nacht waarbij privacy toch wel fijn is, en fijner is voor de buren i.m.v. demping tegen het geluid.
Kan je niet gewoon beter binnen gaan zitten dan? Daarvoor heb je je huis toch?

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• subordinate
Thomas18GT schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 10:36:
Ik zou hem tóch lekker achter in de tuin zetten door de volgende redenen:

1. Dan kan je een mooie grote maken waarbij je de ruimte hebt in plaats van deze overkapping waar door de openslaande deuren je al een meter "kwijt bent" en er dus eigenlijk alleen een tafel met wat stoelen past.
2. Je huis blijft binnen mooi licht en koel.
3. De opening is dan op het noorden, een stuk koeler en aangenamer voor de periodes waarin je erin wil zitten.

Zet er een koelkast, tv en soundbar in en je heb een mooie ruime tuinkamer. Op die 8 meter breedte kan je zelfs een lounge deel en zitgedeelte maken. Als je het goed doet heb je een extra woonkamer waar je het hele jaar door kan zitten in plaats van een overkapping waar je in de zomer niet wil zitten, want te warm en in de winter niet want niet geïsoleerd. Het zal wel een stuk duurder zijn, maar ik heb het liever altijd in een keer goed dan het halve werk.
Dit zijn goede argumenten. Zoveel duurder zal het denk ik niet zijn, in plaats van een geheel glazen constructie met zonwering. Het valt per meter steeds meer 'mee' tenzij je natuurlijk aan glazen wanden e.d. gaat beginnen.

Een overkapping achterin, met wellicht een pergolaatje of zonnedoeken bij de deuren klinkt als een goede optie.
mountaink schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 11:00:
[...]

Dit was ook mijn eerste ingeving, maar dan de variatie van een harmonicadoek. Normaal doek ophangen en weghalen is wat werk, harmonicadoek kan je makkelijker als zonnescherm binnenhalen afhankelijk van hoe je het dat moment wil.
Heb je hier toevallig een voorbeeldje/link van voor mijn beeldvorming?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mountaink
  • Laatst online: 09:48
subordinate schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:39:

Heb je hier toevallig een voorbeeldje/link van voor mijn beeldvorming?
Google Afbeeldingen op 'Harmonicadoek' geeft heel veel beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 26-06 15:23

Dentheman

Zie signature

Vrienden van mij hebben in een soortgelijk vormgegeven huis/tuin, een uitdraaibaar zonnescherm in die hoek hangen, zodra ze die uitdraaien heb je ook dat geborgen gevoel wat je wellicht zoekt, daarnaast blijft tijdens lange zomeravonden lang aangenaam onder het zonnescherm. Daarnaast onderhoudsarm en goedkoper dan de opties die je zelf voor ogen hebt.

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-06 21:46
Even iets anders: wat als je de overkapping juist aan het uitgebouwde stuk zet? Daar heb je minder problemen met het daglicht geef je zelf al aan dus wellicht dat dat handiger is? En als je dan 2 glazen schuifwanden maakt (overhoeks) dan kun je het bij heet weer ook enigszins laten doorwaaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Tieske88 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 12:54:
Even iets anders: wat als je de overkapping juist aan het uitgebouwde stuk zet? Daar heb je minder problemen met het daglicht geef je zelf al aan dus wellicht dat dat handiger is? En als je dan 2 glazen schuifwanden maakt (overhoeks) dan kun je het bij heet weer ook enigszins laten doorwaaien.
Dat is ook zeker een alternatief. Dan neem ik aan dat je het hier over de linkergedeelte van de woning hebt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge89sSwrpJJ_owFnb4VtyeHcGzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt0HgP8QTEDAMcGFlPIoB4S2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2803cBj5oZXOIhzg58SrfmefuBU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/G2MHoJKrQf3C8cPXv2A5koQ9.png?f=user_large

Overigens voor de beeldvorming hier nog een foto van de rest vd achtertuin. Niet letten op de vuil en rommel, we hebben het e.e.a. weggehaald ondertussen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SR-XFKBXeF_ZN5E4KCV86gDQ_CM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y0tiCKyUxh4XeFI036vWH8Ci.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door subordinate op 21-08-2024 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien kun je een foto plaatsen hoe de tuin er voor de rest uit ziet? Mogelijk dat dat wat inspiratie geeft. Wij hebben recent een tuinkamer aan het huis laten plaatsen. Voordeel daarvan is dat je er - in tegenstelling tot iets los van de woning - ook gaat zitten als het regent. (Of je moet dan graag eerst door de regen lopen.) Onze belangrijkste argument was dat we in de tuinkamer prettigere/luxere meubels kunnen zetten dan steeds met kussens te moeten slepen. De ervaring is dat we er (opgeleverd in maart) eigenlijk dagelijks zitten, mede omdat je een geweldig uitzicht op de tuin hebt.

Ik zou voor jezelf goed afwegen waarom je een overkapping/serre/tuinkamer wil. Als dat is om ‘met vrienden te kunnen borrelen’ kun je zoals iemand anders al aangaf ook binnen gaan zitten als het buiten niet meer aangenaam is. Als je het ziet als verlengstuk van je woning en om meer ‘buiten te zijn/leven’ dan kunnen er opeens andere overwegingen gaan spelen.

Ik kan niet inschatten hoe de ruimte voor jou is aan het huis en welke opties je daarin hebt. Vaak is een losstaande overkapping de enige mogelijkheid ivm grootte/opzet van de tuin, maar als je de luxe hebt om het aan je huis te zetten zou ik dat absoluut overwegen.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subordinate
Ugchel schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:24:
Misschien kun je een foto plaatsen hoe de tuin er voor de rest uit ziet? Mogelijk dat dat wat inspiratie geeft. Wij hebben recent een tuinkamer aan het huis laten plaatsen. Voordeel daarvan is dat je er - in tegenstelling tot iets los van de woning - ook gaat zitten als het regent. (Of je moet dan graag eerst door de regen lopen.) Onze belangrijkste argument was dat we in de tuinkamer prettigere/luxere meubels kunnen zetten dan steeds met kussens te moeten slepen. De ervaring is dat we er (opgeleverd in maart) eigenlijk dagelijks zitten, mede omdat je een geweldig uitzicht op de tuin hebt.

Ik zou voor jezelf goed afwegen waarom je een overkapping/serre/tuinkamer wil. Als dat is om ‘met vrienden te kunnen borrelen’ kun je zoals iemand anders al aangaf ook binnen gaan zitten als het buiten niet meer aangenaam is. Als je het ziet als verlengstuk van je woning en om meer ‘buiten te zijn/leven’ dan kunnen er opeens andere overwegingen gaan spelen.

Ik kan niet inschatten hoe de ruimte voor jou is aan het huis en welke opties je daarin hebt. Vaak is een losstaande overkapping de enige mogelijkheid ivm grootte/opzet van de tuin, maar als je de luxe hebt om het aan je huis te zetten zou ik dat absoluut overwegen.
Inderdaad, ons gevoel gaat er wel naar uit dat wij veel vaker zouden gaan zitten in een aansluitende overkapping/serre. Ik zal wat foto's bijvoegen:

Edit: nwe ‘anonieme’ fotos gemaakt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ge89sSwrpJJ_owFnb4VtyeHcGzU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Kt0HgP8QTEDAMcGFlPIoB4S2.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WtkPsAvD3fuLlBxpDa8PTl1p8k8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fonfQeu45eBnhntYVky9rJmT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DJj2-JPDyeExXWWHgBVUhimq5LI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFSii16zM2p9akAdBUIcbxbg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JbOGcZMVPpjYvXhb1gxWKTN7HUU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qJam8vG3EX5jq2SL9spxCFDz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mUllouKHUPupDtrYaZHnb8Voicg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDa2itF7n8QbQVyDbAZi8NkB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9WpbJ681ogjyLZtEg1w56Yax1hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FRzVrHwKfHRZNcnJ9weYeiIU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 89% gewijzigd door subordinate op 21-08-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ugchel
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Ik zou iemand die die kamers beroepsmatig plaatst eens vragen, al was het maar voor het idee. Gevoelsmatig zou ik hem plaatsen waar jij bedacht had met een groot dakraam (geen geheel glazen dak) en dan zo ver mogelijk tot aan die poort/deur (?)

Overigens wel een lastige puzzel met al die schuine daken en unieke hoeken…

[ Voor 14% gewijzigd door Ugchel op 21-08-2024 14:33 ]

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13:00
subordinate schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 14:24:
[...]

Inderdaad, ons gevoel gaat er wel naar uit dat wij veel vaker zouden gaan zitten in een aansluitende overkapping/serre. Ik zal wat foto's bijvoegen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Door die foto's van je woning te plaatsen ben je wel herkenbaar (je adres). Misschien handig om ze weg te halen.

Zelf heb ik een tuinkamer (glazen serre) aan de achterkant van mijn woning (3 m diep en 6 m breed). Deze staat op het noorden dus bewust geen zonnewerend doek op het raamdak.

Als het te warm is dan open je de schuifdeuren. Wij hebben bewust gekozen om de tuinkamer aan de woning te plaatsen omdat wij er (denken wij) anders weinig gebruik van zouden maken. Van maart t/m oktober maken wij er gebruik van. De overige maanden maken wij er incidenteel gebruik van.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EdwinC
  • Laatst online: 26-06 10:41
Ik heb in april ook een tuinkamer laten plaatsen bij ons. Deze is 5x6 gemaakt van Douglas heeft een lichtstraat erin (precies bij de openslaande deuren van de woonkamer) en de 3 vrije wanden voorzien van glazen schuifwanden. Hier zitten we dagelijks heerlijk.

voordelen:
vanuit huis te bereiken zonder naar buiten te hoeven (groot voordeel als het regent).
Geen ruimte verlies als de wanden open staan vanwege de schuifwanden
Voldoende licht
Ook niet te warm bij 30 graden (want dan zet je de 3 wanden open en zit je lekker in de schaduw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_6yTcxdxG8TAeOLShwhfiuuEUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ITe9pYzJHWkOqvtpiBWL6NE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmsZpS3XcKyb_cwaaeRWwitK0JA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I0TNspsySJqSHnvzcGsQWQQ5.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals je kunt zien op de 2de foto hebben we achterin de tuin nog een overkapping staan. Maar we merkten idd dat we daar minder vaak zaten ivm afstand en ook niet met slecht weer.

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

• subordinate
Wat heb jij een supertuin joh. Goed gedaan. Ziet er strak uit - heb je toevallig nog een foto van de lichtstraat?

En het zou helemaal top zijn als me kunt laten weten waar je dat hout, maar vooral die glazen schuifdeur-units vandaan gehaald heb! Ik heb iets soortgelijks bij de Boet (NH) zien staan, voor 2200 per unit geloof ik. (Volgens mij een meter of 3-4)
Pagina: 1