Vraag
Alle reacties
Als je er toch mee bezig gaat, probeer dan gelijk een aardedraad naar de wandcontactdozen te trekken.
Als je die niet mooi vindt inderdaad wat @m_rick zegt. Dan gewoon alles vervangen voor een nieuwe lijn.
- coax
- telefoon
- WCD
- WCD
- Niet zeker: misschien een dubbele plate eurostekker, rare snuiter dit
- schakelaar (voor lichtpunt)
- WCD + schakelaar (mogelijk voor lichtpunt of spanning in/uitschakelen op WCD)
- WCD + randaarde
- kan ik niet plaatsen
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Dus plan is inderdaad om zo veel mogelijk te vervangen met nieuw materiaal, maar kwam er zelf niet zo goed uit wat ik dan moet kopen bij de elektrawinkel.
Aardedraad (laten) trekken is een goede tip.
[ Voor 43% gewijzigd door natural colour op 20-08-2024 10:09 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3
Wel even opletten, je hebt deze ook met een inbouwformaat van 1,5 doos. Die zijn dan net iets groter en zullen dus niet passen.
Je zou dit eventueel kunnen "ombouwen" naar een enkele wcd
[ Voor 3% gewijzigd door calvinsnl op 20-08-2024 10:48 ]
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Nu si het inderdaad lastiger om alles te vervangen zonder later weer bij te moeten smeren. Maar hij heeft het dan wel weer redelijk netjes gedaan eromheen, dat dan weer wel.
Nieuwe frontjes wordt een ding denk ik, waarschijnlijk binnenwerk+frontjes vervangen. En dan zou ik inderdaad voor het stuk droog is de binnenwerkjes los gaan maken.
Heel veel lurken, heel weinig posten..
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
Van wat ik nu begrijp moeten de binnenwerken er allemaal uit / ook voor lichtschakelaars?
Wellicht daarna weer de stukadoor laten komen? Hij had het me gevraagd het zo achter te laten
Je kan 2 dingen doen...je koopt nieuw schakelmateriaal inclusief de inbouwmodules die je op de foto's laat zien en je kan kiezen wat je wil. Gewoon even met een mesje langs de randen snijden en je stucwerk blijft gewoon zitten.ziceykr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 09:27:
De stukadoor is al bezig geweest en binnenkort staat het vervangen van het schakelmateriaal op de planning. Ik kom er bij sommige alleen niet uit wat voor schakelmateriaal erop moet. Iemand die mij verder kan helpen?
Of je kijkt welk merk en type inbouwmodules er gebruikt zijn en koopt afdekplaten die erop passen in de kleur die je wil. Maar bij gebruik van de huidige modules ben je gebonden aan PEHA wat er nu inzit.
[ Voor 6% gewijzigd door Tweaker_BE op 20-08-2024 11:16 ]
Je kunt alles los halen en dan vragen of de stuckadoor nog even terug komt om het bij te werken.
Daarna kan je er nieuw schakelmateriaal op zetten en ziet het er netjes uit.
[ Voor 19% gewijzigd door NRJ020 op 20-08-2024 11:26 ]
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
Denk dat laten bijwerken de beste optie is... als je alles los snijd en nieuw terugplaatst ligt het meeste dieper in de wand... dan maken je stekkers slecht contact of je afdekraampjes passen er niet eens terug op. Je kan misschien gaan prutsen met correctieringen om alles naar voren te krijgen maar dat is ook niet ideaal.NRJ020 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:25:
Eigenlijk had je al het schakelmateriaal los moeten halen voor het stucen. Als je nu de oude kapjes erop zet wordt het niet echt mooi.
Je kunt alles los halen en dan vragen of de stuckadoor nog even terug komt om het bij te werken.
Daarna kan je er nieuw schakelmateriaal op zetten en ziet het er netjes uit.
- Nieuwe binnenwerken + opbouwen kopen
- Stucwerk met een stanleymes en lineaal strak insnijden en wegkrabben
- Binnenwerken eruithalen (evt lineaal tegen stucwerk aanhouden om afbrokkelen te voorkomen), nieuwe erin (wat iemand anders zei, aardedraad trekken als dat lukt)
- Indien nodig verhogingsringen aanbrengen + mogelijk langere schroefjes. Ik denk dat deze stap bij de laatste 4 foto's niet nodig is, maar dat moet je zelf ff in het werk kijken
- Opbouwen monteren
Volgens mij moet dat prima netjes worden. Als er dan toch iets afbrokkelt, kan je altijd wat muurvuller gebruiken. Zorg ervoor dat de schilder de pot muurverf achterlaat om het bij te werken.
[ Voor 10% gewijzigd door CJ_Latitude op 20-08-2024 12:04 ]
https://www.sandervunderink.nl/schakelmateriaal
Bij stucen moet altijd al het schakelmateriaal volledig verwijderd worden. Een fatsoenlijke stukadoor die trots wil kunnen zijn over het eindresultaat vertelt je dat ook voor hij aan de klus begint.ziceykr schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:12:
Dankjulliewel voor de goede tips! Helaas is het stucwerk al droog en wordt dezer dagen alles geschilderd… dus ben bang dat bij het vervangen inderdaad stucwerk beschadigd gaat raken (zeker als ik het binnenwerk moet vervangen)..
Van wat ik nu begrijp moeten de binnenwerken er allemaal uit / ook voor lichtschakelaars?
Wellicht daarna weer de stukadoor laten komen? Hij had het me gevraagd het zo achter te laten
De metalen base-plate van het binnenwerk moet na het stucen namelijk op het stucwerk te komen liggen, anders passen de afdekplaten niet goed, en erger nog: als je met veel gepruts toch de afdekplaten er op hebt gekregen maken de stekkers mogelijk slecht contact wanneer een stopcontact te diep ligt met serieus brandgevaar als gevolg.
[ Voor 5% gewijzigd door Ivow85 op 20-08-2024 12:53 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Trek je ook aarde draden naar de WCD's als die er nog niet zitten, dan verschaf je jezelf ook weer wat flexibiliteit in de toekomst qua welke apparatuur je aansluit.
Met wat geduld kan je prima netjes het stucwerk afsnijden zodat je die oude metalen platen net kan verwijderen zonder dat er teveel afbrokkelt. Dan doe je zelf een 'reparatierandje' waar je het nieuwe metaalwerk overheen kan leggen. De opbouw bedekt dan volledig dat randje dat je zelf aangelegd hebt, dus dan zie je het niet als dat niet netjes aansluit op het bestaande stuc.
Precies dit. Alles verwijderen, aders afdoppen en evt. vulringen op de inbouwdozen plaatsen alles mooi gelijk gesmeerd kan worden. Maarja jij hebt het over een fatsoenlijke stukadoor en daar gaat het al mis want die zijn zeldzaam.Ivow85 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:52:
[...]
Bij stucen moet altijd al het schakelmateriaal volledig verwijderd worden. Een fatsoenlijke stukadoor die trots wil kunnen zijn over het eindresultaat vertelt je dat ook voor hij aan de klus begint.
De metalen base-plate van het binnenwerk moet na het stucen namelijk op het stucwerk te komen liggen, anders passen de afdekplaten niet goed, en erger nog: als je met veel gepruts toch de afdekplaten er op hebt gekregen maken de stekkers mogelijk slecht contact wanneer een stopcontact te diep ligt met serieus brandgevaar als gevolg.
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Dat is ook wel te zien aan dit stucwerk. Er komen nog afdekplaatjes op natuurlijk maar man, man, wat is het lelijk met name rondom de inbouwdozen. Zo groot zijn de afdekplaatjes ook weer niet dat ze dit allemaal kunnen verdoezelenHarrie_ schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 13:50:
[...]
Precies dit. Alles verwijderen, aders afdoppen en evt. vulringen op de inbouwdozen plaatsen alles mooi gelijk gesmeerd kan worden. Maarja jij hebt het over een fatsoenlijke stukadoor en daar gaat het al mis want die zijn zeldzaam.
@ziceykr Wellicht overdrijf ik wat maar als je hier overheen gaat sauzen wordt het niet heel strak ben ik bang. Ik zou er sowieso nog eens met een schuurpapiertje overheen gaan (voorzichtig, korrel 320 ofzo).
Los daarvan: ik zou kiezen voor overal geheel nieuw binnenwerk incl. dus nieuwe afdekplaatjes. Ik vind persoonlijk de strakke en witte lijn van Schneider / Merten wel mooi. Maar dat is ieder voor zich.
[ Voor 11% gewijzigd door remzor op 20-08-2024 14:12 ]
Helaas is qua timing de schilder nu bezig.
Ik ga als de schilder klaar is, het binnenwerk verwijderen en geheel vervangen. Het stucwerk ga ik voorzichtig proberen weg te snijden met stanley mes/ icm liniaal.
Echter, met welk materiaal kan ik daarna het beste zorgen dat het nieuwe binnenwerk *op* het stucwerk ligt?
Door een verhogingsring toe te passen.ziceykr schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:18:
Echter, met welk materiaal kan ik daarna het beste zorgen dat het nieuwe binnenwerk *op* het stucwerk ligt?
In mijn werk komt dit 'afmonteren vaak voor; 4 of 5 voudige inbouwdozen dozen die scheef en nog eens veel te diep in de muur zitten is veel werk.
[ Voor 29% gewijzigd door natural colour op 21-08-2024 09:32 ]
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Dit moet je toch even uitleggen? Heb al geregeld verhogingsringen op oude dozen geschroefd, ik kom daar geen problemen bij tegen. Ja dozen zitten wel eens schots en scheef, maar dat kom ik ook gewoon bij 'nieuwbouw' tegen. Als het inbouwmateriaal te hoog ligt dan heb je de verkeerde ringen gebruikt, je kunt die dingen krijgen in verschillende diktes...natural colour schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:27:
Moderne verhogingsringen op oude inbouw dozen wordt een beetje knutselen; het laatste wat je wil is dat het inbouwmateriaal te hoog ligt; dan dekt het raam niet af op de muur.
[...]
[ Voor 7% gewijzigd door Harrie_ op 21-08-2024 10:10 ]
Hoeder van het Noord-Meierijse dialect
Nu moet er vele malen meer geprutst worden om een net eindresultaat te verkrijgen.
Ook al vernoemd, stukadoor heeft ook gedacht "Ik doe mijn ding en na mij zoeken ze het maar uit"
Telefoon stopcontact, 1e foto 2e van links zal waarschijnlijk kunnen vervallen en voorzien worden van een extra stopcontact. En de coax voor TV is die nog nodig? Zo niet dan een blindplaat op die linkse doos monteren, kan misschien ooit een UTP aansluiting op gemaakt worden? Voor coax contactdozen is het soms wel mogelijk om alleen de afdekplaat van een ander merk erop te monteren. (kostenbesparen)
Ik ben aan de slag gegaan met voorzichtig stucwerk uitsnijden en met verhogingsringen (2x6 mm nodig gehad…). Nieuwe stopcontacten geplaatst, alleen hangen ze nu best ‘laag’. Hierdoor is er aan de bovenkant ruimte te zien tussen afdekplaat en muur
(Ik weet dat mijn afdekraam scheef is, dat moet ik nog corrigeren)
Moet ik een grotere afdekplaat vinden (zo ja waar? Huidige is 294 mm hoog) of opnieuw stucen/verven?
:strip_exif()/f/image/8L8QyjeKOfUe0L2ItxFRfPA6.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/y3I7XTOW1xg8pZKnJ0GTFVEX.jpg?f=fotoalbum_large)
Je hebt al vulringen op hoogte, dus gewoon lekker afsmeren met een plamuurmes en een emmertje kant-en-klaar vuller van alabastineBCC schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:08:
Stroom er af, stopcontacten eraf, Boutjes in doos en opnieuw afstucen. Als het droog is, verven, , nieuw stopcontact er op, vastzetten, plastic er op.
[ Voor 20% gewijzigd door BCC op 03-09-2024 15:55 ]
Als je geluk hebt kan je de boel nog wat omhoog drukken, er lijkt wat ruimte te zitten nog. Mooiste is afstucen maar als het randje dun genoeg is kom je er mss ook met een randje kit.
En anders weet je nu waar je kast of bank komt te staan.